• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaną nowe węzły przesiadkowe przy PKM

Maciej Naskręt
29 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przystanek Rębiechowo funkcjonuje obecnie bez parkingów. Przystanek Rębiechowo funkcjonuje obecnie bez parkingów.

Gdańsk dostanie unijne dofinansowanie w wysokości 15,5 mln zł na budowę węzłów integracyjnych przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo zobacz na mapie Gdańskastacji Osowa zobacz na mapie Gdańska. Pieniądze popłyną też na budowę ścieżek rowerowych do kolejnych przystanków SKM i PKM.



Czy planowane inwestycje przyciągną pasażerów do komunikacji miejskiej?

W poniedziałek władze Gdańska podpiszą umowę na dofinansowanie przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Obejmuje ono dwa przedsięwzięcia - budowę węzłów integracyjnych przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo i stacji Osowa, a także rowerowych dróg do przystanków SKM i PKM na terenie Gdańska.

W ramach węzła przesiadkowego w Rębiechowie Gdańsk powstanie parking na 387 pojazdów oraz zainstalowany zostanie monitoring. Przez partnera projektu, gm. Żukowo, rozbudowane będą drogi dojazdowe (rowerowe oraz dla samochodów i transportu zbiorowego), ulice: Akacjowa (ok. 750 m), Słoneczna (ok. 2,4 km) oraz Czaple (ok. 800 m).

Ścieżki rowerowe powstaną na trasie z miejscowości Leźno, Lniska, Chwaszczyno, Banino, Pępowo do nowego węzła w Rębiechowie o łącznej długości prawie 26 km.

Natomiast utworzenie węzła w Osowej zostanie zrealizowane poprzez połączenie ul. Barniewickiej z ul. Letniskową, przebudowę układu pętli autobusowej i budowę parkingów przy przystanku PKM. Parkingi będą dysponować 40 miejscami dla samochodów osobowych i 100 dla rowerów.

Miejsca postojowe przy poszczególnych przystankach i stacjach PKM. Miejsca postojowe przy poszczególnych przystankach i stacjach PKM.
Drugi z dofinansowanych projektów dotyczy rozbudowy węzłów Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz budowy rowerowych tras dojazdowych do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie miasta. W ramach tego projektu, który wyceniany jest na kwotę 27,4 mln zł, powstaną trasy rowerowe usprawniające dojazd do węzłów.

Węzeł integracyjny Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska

  1. ul. Wały Jagiellońskie i Hucisko - od ul. Elżbietańskiej (0,7 km)
  2. ul. Podwale Przedmiejskie - od ul. Okopowej do ul. Elbląskiej (1,9 km)
  3. ul. Kartuska - odc. od ul. Łostowickiej do ul. Źródlanej (3,0 km) - odcinek dolny


Węzeł integracyjny Gdańsk Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska

  1. ul. Jaśkowa Dolina - od ul. Matejki do al. Grunwaldzkiej (0,2 km)
  2. ul. Jaśkowa Dolina - przystanek Na Wzgórzu (0,1 km)
  3. ul. Dmowskiego - od al. Grunwaldzkiej do PKP Wrzeszcz (0,3 km)
  4. al. Grunwaldzka - strona zachodnia od ul. Do Studzienki do ul. Szymanowskiego (1,8 km)
  5. al. Legionów po stronie północno-wschodniej na odcinku od ul. Kościuszki do placu Komorowskiego (0,6 km)
  6. al. Grunwaldzka - strona wschodnia od ul. Braci Lewoniewskich do ul. Kołobrzeskiej (1,5 km)
  7. ul. Kołobrzeska - odc. od al. Grunwaldzkiej do al. Rzeczpospolitej (1,1 km)
  8. al. Jana Pawła II - od ul. Czarny Dwór do al. Rzeczpospolitej (1,9 km)


Kolejny element to trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gdańska.

  1. ul. Potokowa - odc. od PKM Brętowo do ul. Słowackiego (0,8 km)
  2. ul. Budowlanych - odc. od ul. Nowatorów do PKM Matarnia (1,3 km)
  3. ul. Nowatorów od. ul. Kartuskiej do ul. Budowlanych (1,3 km)
  4. dojazd do PKM Kiełpinek od kładki nad obwodnicą do ul. Szczęśliwej (0,6 km)
  5. al. Grunwaldzka - strona wschodnia od ul. Pomorskiej do ul. Bitwy Oliwskiej (0,5 km)
  6. ul. Kartuska - odc. od ul. Łostowickiej do ul. Źródlanej (3,0 km) - odcinek górny


Projekt obejmuje też utworzenie na terenie Gdańska kubaturowych parkingów rowerowych na ok. 500 miejsc w pobliżu dworców Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz oraz budowę nowych wiat na przystankach autobusowych i tramwajowych na węźle integracyjnym Gdańsk Główny.

Ponadto inwestycja przewiduje powstanie naziemnego przejścia dla pieszych z dworca PKP w stronę City Forum na węźle integracyjnym Gdańsk Główny, budowę miejsc postojowych w systemie Kiss&Ride w lokalizacjach: Gdańsk Główny (10 miejsc postojowych) i Gdańsk Wrzeszcz (15 miejsc postojowych), a także zakup i montaż tablic systemu informacji pasażerskiej w obu lokalizacjach.

Oba dofinansowane projekty będą realizowane etapami, jednak całość prac musi zakończyć się najpóźniej do końca 2020 roku.

Opinie (184) 1 zablokowana

  • Rozkład jazdy (1)

    Natychmiastowa potrzeba przejrzystego rozkładu jazdy PKM- muszę patrzeć na pociągi dalekobieżne!ja to wiem, ale turyści? Wystarczy wydrukować taki rozkład jaki ma SKM!w gablotce umieścić!

    • 18 0

    • Ale kto to ma zrobić?

      Prawo wymaga od PKP PLK takiej formy rozkładów, więc na tym poprzestają. PKM się nie poczuwa, bo oni są od zarządzania linią, a nie kursowania pociągów. A SKM ma na wszystko wywalone, jak zawsze.

      • 1 0

  • Pomiędzy Baninem, a Chwaszczynem rozciąga się pas ziemi niczyjej.

    P. Burmistrzu może to jeszcze nie czas wyborów ale może warto się zastanowić?!

    • 2 0

  • Zdjęcie Rębiechowa?? (1)

    P. redaktorze. Podpis pod pierwszym zdjęciem - czy aby na pewno przystanku Rębiechowa?? Czy raczej Gdańsk - Rębiechowa? Bo to 2 różne przystanki.

    • 14 1

    • .

      W tekście to samo - raz Rębiechowo, raz Gdańsk Rębiechowo...
      Temat dotyczy przystanku Gdańsk Rębiechowo i dobrze by było, żeby redakcja poprawiła błędy w tekście i opisie zdjęcia nr 1. W tej chwili tekst jest mylący (przystanek Rębiechowo znajduje się na tuż za przystankiem Gdańsk Rębiechowo w kierunku Kartuz).

      • 2 0

  • studnia bez dna, kolejne miliony utopione w PKM a wciąż cały projekt działa jak chińska maszynka do golenia (7)

    • 18 15

    • (6)

      Trafnie ją określiłeś. Wczoraj miałem okazję tą "koleją" podróżować. W Gdańsku Wrzeszcz już było wesoło, pasażerowie biegali z jednego peronu na drugi i z powrotem aż udało się trafić do właściwego pociągu. Następną zabawę mieli rowerzyści, musieli powiesić rowery na wieszakach (w całym pociągu jest ich aż 6) ale brak jakiejkolwiek instrukcji i ci którzy jechali pierwszy raz nieźle się nakombinowali, niektóry musiał pomagać konduktor. I na tą groteskę wydaje się miliony !

      • 10 2

      • To tylko świadczy o umiejętnościach tych ludzi. (5)

        Jeżeli ktoś nie potrafi skorzystać z rozkładu jazdy (taki wielki żółty plakat przy wejściu na perony), na którym jak wół jest napisane, z którego peronu odjeżdża pociąg i tak ciężko zrozumieć działanie haka w pociągu to nie jest to problem kolei.
        Problem póki co jest w taryfie, bo często turystom zamiast biletu miejskiego wciska się droższy kilometrowy (automat także nie potrafi zaproponować tańszego rozwiązania) oraz brak możliwości skasowania biletu w pociągu, tzn. jest, ale za dopłatą u kierownika. Drugim problemem jest rozkład wieczornych połączeń z lotniskiem, a właściwie ich brak po 22:20.

        • 2 9

        • (4)

          Po pierwsze mamy XXIw i tablice wyświetlające odjazdy są standardem, a nie fanaberią.

          Po drugie problemem jest brak jednego biletu choćby na Gdańsk. Za 13 zł mogę korzystać z tramwajów/autobusów w całym Gdańsku i ani PKM, ani SKM nie są mi potrzebne. A to oznacza brak wykorzystania potencjału PKM/SKM na terenie Gdańska.

          Po trzecie - brak pasażerów spowodował brak pociągów po 22. Dlaczego pasażerów brak napisałem w punkcie 2.

          • 8 0

          • (3)

            Oczywiście zgadzam się z Tobą, że wyświetlacze powinny się znaleźć na peronach (oraz dodatkowo podświetlany migający kaseton z symbolem samolotu), ale nie usprawiedliwiajmy ich brakiem trudności z trafieniem na właściwy peron, bo we Wrzeszczu nie ma ich 20, tylko 3.

            Brak wspólnego biletu to temat rzeka. Niestety to wymaga gigantycznego dofinansowania. A dopóki na SKMce łapy trzyma PKP, marszałek nie będzie w to pompował kasy. Szkoda, że to się odbywa kosztem potencjalnych podróżnych, ale niestety nie pomorskie nie ma takiego budżetu jak Warszawa.

            Co do trzeciego - brak pasażerów spowodowany był kompletnym brakiem spasowania odjazdów pociągów z rozkładem lotów. Sam kilka razy musiałem czekałem na najbliższy pociąg, który odjeżdżał za 40 minut, podczas gdy poprzedni uciekł dosłownie chwilę wcześniej. I za każdym z tych razów tłumaczyłem kilku obcokrajowcom jak mają się dostać do centrum autobusem.

            • 2 0

            • Z tym gigantycznym dofinansowanie to taki argument dla mediów. (1)

              Jest to wydumana cena maksymalnego wariantu z biletami tańszymi niż teraz.
              Można by na początek zrobić miesięczne na sam Gdańsk czy Gdynie za 120zł i miesięczny na całe Trójmiasto za 160zł. Zaryzykuję, że byłyby to ceny akceptowalne dla wielu i nie kosztowałyby to 60mln. Zrezta o czym my mówimy. zaraz wywalimy 60 mln na bilet metropolitalny który nie będzi wcale wspólny, a dodatkowo będzie się trzeba cały czas odbijać np. 2x bus, 2x Skm, 2x bus. zrobia przystanki w Gdyni już będzie lepiej, zeleketryfikuja koscierzynę, kartuzy znowu sie poprawi - step by step. tylko te kolejki muszą jeździć szybciej.

              • 3 0

              • Oczywiście iż jest to wymówka. Stworzono wiele bytów zajmujących się cały czas rozwiązaniem problemu, który obecnie daje się rozwiązać szybko i sprawnie.
                Mamy XXIw, technologie informatyczne pozwala na naprawdę wiele, a tu dziś musze kupić bilet na PKM i później bilet na tramwaj aby dojechać do domu z lotniska. Co robię - kupuję bilet na autobus bo tak taniej.

                I PKM świeci pustkami. A kto dopłaca do pustych przewozów?

                • 3 0

            • Dziś mając wybór PKM/samochód wybieram samochód.

              A jak muszę polecieć samolotem, to na lotnisko jade autobusem, choć do PKM mam z domu bliżej.

              I się absolutnie nie zgodzę - standardem są tablice informacyjne, a nie rozkład wywieszony gdzieś w gablocie.
              Szczególnie iż rozkład w wersji PKP jest nieprzejrzysty i trzeba tracić zbyt dużo czasu na jego analizowanie.
              W dodatku to nie ludzie mają się dostosowywać do SKM/PKM/PKP, lecz winno być odwrotnie. To przewoźnik winien dbać o pasażerów. A tego nie czyni bo przez głupie tablice traci klientów. - we Wrzeszcz obok dworca jest przystanek autobusowy, są tablice i tam idą pasażerowie.

              • 6 0

  • Parkingi... (3)

    pewnie w cenie parkingu w galeriach. Będzie "sukces".

    • 4 1

    • Za parkingi zbudowane za unijne pieniądze nie może być opłat. Nie wiesz - nie pisz. (2)

      • 1 0

      • Zależy, jak napisano projekt - dotacja nie wyklucza opłat, wyklucza zarabianie (obecnie na parkingach miasto też nie zarabia). W każdym przypadku, można pobierać opłaty po upłynieciu bodaj 5 lat. Nie wiesz, nie pisz.

        • 0 0

      • Parking powinien być płatny, albo wliczony w cenę biletu komunikacji miejskiej. Tak jest w Warszawie i to ma sens.

        • 2 0

  • (4)

    Budowa przejścia nadziemnego przy Dworcu PKP Gdańsk Główny to kolejne opóźnienia dla komunikacji zbiorowej.

    Kierowcom samochodów mało to zrobi, ale opóźnianie komunikacji miejskiej przez takie pomysły zniechęci kolejnych Gdańszczan do porzucenia samochodów.

    • 4 11

    • (3)

      Tramwaje i autobusy i tak utkną na dodatkowych światłach przed Huciskiem,przy dawnej przychodni kolejowej,bo tam będzie wjazd i wyjazd z galerii handlowej.Sądząc po ilości sygnalizatorów,to faza światla czerwonego dla tramwajów będzie trwała ok 3-4 minut.ZTM powinien poważnie się zastanowić nad przeniesieniem większości linii na ulicę 3 Maja,bo inaczej tramwaje utkną w korku sięgającym Opery.

      • 2 1

      • (2)

        ZTM powinien, ale czemu tego nie zrobił do tej pory?

        • 0 1

        • Bo ludzie jeżdżą do centrum (1)

          A nie na wygwizdowia przy PKSie.

          • 2 0

          • Skoro wolą stać w zakorkowanych tramwajach....

            • 0 0

  • Super

    Świetny ruch. Teraz tylko wprowadzić takt, wspólny bilet i PKM na północ Gdyni

    • 11 0

  • Po kiego węzeł integracyjny przy przystanku na którym cześć pociągów się nie zatrzymuje?

    A co ze wspólnym biletem?

    • 7 1

  • Nie trafione umiejscowienie przystanku... (1)

    Szkoda ze miasto nie zdecyduje się na korektę linii PKM której przystanek Matarnia to martwy twór.A wystarczyło by pociągnąć tory do Centrum Handlowego na Złotej Karczmie.Tyle pracowników,tyle klientów.Szkoda.

    • 23 0

    • odtwarzano przebieg dawnej lini kolejowej , z poczatku XX wv
      Zamiast przystanku Mataria planuje sie Betonaria . ew cegielnia
      Gdyby powstal szybki tramwaj ..
      poza tym ta kolej nie jest dla gdanszczan , tylko mieszkancow Kaszuv ktorzy do Gd przyjezdzaja np do pracy
      ( lub sqadem pojezdzic po lesie ;-)

      • 3 0

  • (2)

    Węzły integracyjne, ścieżki rowerowe do przystanków.

    A zapowiedzianych na koniec 2016 roku tablic w Gdańsku Wrzeszczu nadal nie ma

    Tak samo jak jednego biletu (vide Warszawa).

    .

    • 18 0

    • (1)

      Miasto nie ma wpływu na wyświetlacze - to może tylko pkp

      • 0 2

      • Czyli typowe polskie "nie da się" bo to kolega....
        A że projekt PKM traci na tym wizurenkowo

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane