• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie śródmiejska strefa parkowania w Gdyni?

Patryk Szczerba
14 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni objęłaby m.in. al. Jana Pawła II. Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni objęłaby m.in. al. Jana Pawła II.

Utworzenie Śródmiejskiej Strefy Parkowania i rozszerzenie granic obecnej na Działki Leśne i Wzgórze św. Maksymiliana, tańsze abonamenty dla mieszkańców centrum i bezpłatną komunikację w Śródmieściu proponują społecznicy z Miasta Wspólnego od jesieni przyszłego roku, kiedy to samorządy zyskają możliwość szerszego kształtowania polityki parkingowej.



Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, przygotowana przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, dała od jesieni 2019 roku większą samodzielność gminom w zakresie kształtowania polityki parkingowej.

Czytaj też: Do 9 zł za godzinę na parkingach miejskich w centrum

Najważniejsze zmiany, które mogą zacząć obowiązywać 19 września to:

  1. Możliwość wprowadzenia dodatkowych (tzw. śródmiejskich) stref parkowania. Będą mogły być wydzielone w centrach miast i dzielnic. Maksymalna stawka za godzinę parkowania w nowej strefie będzie mogła wynosić 9 zł. W dotychczasowych strefach stawka pozostanie na poziomie 3 zł.
  2. Przyjęto ponadto, że opłaty w śródmiejskich strefach płatnego parkowania będzie można pobierać także w soboty. Ponadto miejsce parkingowe objęte opłatą nie będzie musiało być oznaczone znakami poziomymi - czyli liniami.
  3. Nowe przepisy ustalają też wysokość opłaty dodatkowej, nakładanej, gdy kierowca nie zapłacił za postój - będzie ona wynosić 200 zł - obecnie jest to 50 zł.
  4. Opłaty w specjalnej strefie będą narastać progresywnie: druga godzina nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Opłata za czwartą i następne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.
  5. Środki uzyskiwane z opłat parkingowych mają zostać przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej oraz zieleń.

Co sądzisz o propozycjach ws. zmian w parkowaniu?

Urzędnicy mają jeszcze rok, więc wstrzymują się na razie z deklaracjami.

Do ofensywy w Gdyni przeszli społecznicy z Miasta Wspólnego, podsuwając konkretne propozycje zmian.

- Byłby to krok ku realizacji wizji miasta przyjaznego wszystkim i pozwoliłby ograniczyć problemy z parkowaniem. Dyskusja powinna rozpocząć się już teraz, by ewentualne zmiany były jak najbardziej przemyślane - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Najważniejsze propozycje społeczników:

  • utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w granicach w większości pokrywających się z obecną Strefą Płatnego Parkowania, która mogłaby zostać rozszerzona na Działki Leśne, Wzgórze i Grabówek i np. części Orłowa,
  • obniżka opłat za abonament dla mieszkańca - uprawniającego do parkowania w najbliższym sąsiedztwie miejsca zamieszkania. Zamiast obecnych 30 zł miesięcznie miałoby to być 10 zł rocznie, ale na jeden pojazd,
  • w obszarze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania stawka w przedziale 4-4,5 zł za godzinę parkowania w okresie letnim, obowiązującą przez siedem dni w tygodniu w godzinach od 7 do 22,
  • strefa bezpłatnego transportu publicznego w Śródmiejskiej Strefie Parkowania.

Ten ostatni postulat mógłby dotyczyć jedynie kierowców mieszkających w ścisłym centrum.

- Dziś wpływy z tego obszaru to ok. 10 mln złotych. Czy ten bezpłatny transport dotyczyć będzie tylko wnoszących opłatę za parkowanie czy też wszystkich w granicach strefy, to zostawiamy analizom finansowym ZKM i miasta - zaznacza Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Społecznicy podkreślają, że propozycja dotyczy jedynie wchodzących w życie przepisów, ale zaznaczają, że zmianom w polityce parkingowej powinny towarzyszyć też inne działania.

- Chodzi o zwiększenie atrakcyjności transportu zbiorowego poprzez wyznaczanie kolejnych buspasów, lepsze skomunikowanie autobusami parkingów znajdujących się na obrzeżach przyszłej Strefy Płatnego Parkowania, przekonanie wspólnot i spółdzielni do lepszego zagospodarowania ich terenów, by zwiększyć liczbę dostępnych miejsc postojowych, ale też zwiększenie wydatków na straż miejską, by efektywniej działała w powiększonej SPP - dodaje Kajetan Lewandowski.

Miejsca

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • skoro celem strefy platnego parkowania jest wieksza rotacja aut w strefie czemu wiec premiowac mieszkancow? (5)

    skoro ktos mieszka w centrum to nie potrzebuje samochodi, centrum ma doskonala komunikacje miejska. Typowe buractwo mysli, ze jak mieszka w centrum to jemu sie nalezy miejsce na publicznej ulicy nieomal gratis - a inni niech placa! Takiego! Rowne stawki dla wszystkich, ulgi dla inwalidow i nikogo wiecej.

    • 35 8

    • (1)

      Chyba, że porusza się po terenie nieco większym, niż centrum, matole.
      Mieszkam na Wzgórzu, pracuję w Sopocie (przy granicy z Gdańskiem), samochód to moje narzędzie pracy. Dzięki, ale zamiast zgadzać się na takie d**ilizmy miasta, wolè się przeprowadzić. Brawo Gdynia.

      • 2 6

      • To masz skmke obok

        Możesz mi podziękować, oszczedzilem ci masę czasu i pieniędzy tym odkryciem. Aha, nikogo nie obchodzi że chcesz, bardzo

        • 4 0

    • Oj głupiś ty głupi , skąd się biorą takie ludzie ,?

      • 3 1

    • Wkurzony z centrum

      A ty widziałeś jakimi brykami jeżdżą w centrum Gdyni niektórzy inwalidzi? Żadnych zniżek, tylko dla mieszkańców stałych, którzy nie mogą być administracyjnie karani za to, że od urodzenia mieszkają w Centrum.

      • 2 0

    • Dokładnie

      Niech pozbędą się aut skoro mieszkają w centrum

      • 0 0

  • (4)

    Wspaniała informacja, wreszcie w centrum będzie mniej blachosmrodów i będzie łatwiej popylać rowerkiem.

    • 12 37

    • za to w Gdyni coraz więcej idiotów.

      • 12 5

    • blachosmroda to masz w pupce drogi kolego

      jak jeździsz bez siodełka i wypuszczasz brzydki gaz po wjechaniu w dziurę

      • 9 4

    • dobre trollo

      • 5 1

    • Ale wymyślił

      Sukcesów w zimie kiedy pada śnieg do kolan. Tylko żadnej podwózki z tym rowerkiem autobusem miejskim, cwaniaczku.

      • 2 1

  • Miasto wspólne?

    To znaczy czyje? Bo jak do tej pory, to zaczyna być miasto dla warszawki. A jak się wam matoły wydaje, że utrzymacie ten szczurogród bez przemysłu, a jedynie ze zdzierania kasy z mieszkańców to się grubo mylicie. Kurortu też nie zbudujecie. Wystarczy jedno deszczowe lato i po marzeniach.
    Takie ceny za parkowanie odstraszą nie tylko potencjalnych turystów ale też wszystkich, którzy mają w centrum coś do załatwienia. I na pewno w ten nie zmusicie nikogo do korzystania z komunikacji miejskiej. Chcecie mieć enklawę dla wybrańców, to będziecie mieć. Ludzie zwyczajnie oleją centrum Gdyni. Stracą na tym sklepy, prywatni przedsiębiorcy itd.
    Chciwy dwa razy traci - mówi stare przysłowie!

    • 45 8

  • Wszyscy narzekają. (3)

    To nowa ustawa przyjęta przez PiS. To do nich pretensje...... i do siebie, bo na nich głosowaliście.

    • 9 7

    • (1)

      Plus opłata za sam wjazd do centrum miast powyżej 100 tys. mieszkańców. Też jest w tej ustawie.

      • 1 0

      • Plus opłaty w soboty w miastach powyżej 100 tys. Sopot się buntuje, bo też chce.

        • 0 0

    • Ona nie nakłada obowiązku tylko daje możliwość, ale oczywiście banda idiotów musi zaraz skorzystać. skoro można ludzi skroić na kasę, to władzunia szczurunia pierwsza. ale co się dziwić jak się wybiera na prezydenta gołodupca co nic nie ma.

      • 3 2

  • i co jeszcze. (2)

    Najpierw wielopoziomowe darmowe lub bardzo tanie parkingi poproszę, a potem możecie sobie robić strefy. A nie tylko deweloperka i deweloperka.

    • 34 10

    • Tak tak tak i jeszcze raz tak

      • 2 2

    • Miejsce w hali garażowej pod blokiem to ok. 40 tys. zł. Jak zapłacisz, to będziesz miał.

      • 7 2

  • nie powinno byc zadnych preferencji w oplatach za parkowanie dla mieszkancow

    to najprostszy sposob na takich idiotow jak Piesiewicz. Cwaniaczek mieszka w centrum i chce wprowadzic podwyzki dla wszystkich przyjezdnych a sam bedzie parkowal na ulicy nieomal gratis.
    Brak preferencji dla mieszkancow ma dodatkowa zalete - zacheci do budowy nowych przyzwoitych kamienic z garazami podziemnymi zamiast tych biedakamienic bez parkingow.

    • 30 8

  • cena za wysoka (1)

    stracą restauratorzy!Dużo osób przyjezdza do centrum np skwer na obiad a po zaplacie 9zl lub wiecej za parking duzo osob zrezygnuje!!!!!

    • 31 8

    • Chyba na kebaba :))

      Jak ten nastoletni januszek z rumii, który w ostatnim artykule płakał. Nie, ludzie którzy płaczą nad 9zl za parking nie chodzą do restauracji. KFC jest tylko barem. A jak stracą klientów i znikną to dodatkowy bonus. Przestań być biedny

      • 4 1

  • Rozumiem, ze pod tym podpisuja sie wlasciciele restauracji, kawiarn itp zlokalizowanych w centrum. W szczegolnosci pod oplatami uiszczanymi w weekend...

    • 22 2

  • Wybraliście Szczura i bandę z samorządności (1)

    to macie, są gorsi niż partyjne kacyki

    • 22 3

    • Ale to MIasto Wspólne to Zmuda-Trzebiatowski jest a nie Szczurek

      • 0 3

  • Mieszkam na Wzgórzu, na wniosek mieszkańców, po długim namyśle urzędnicy miejscu postanowili rozebrać straszący przez lata pustostan. Miał powstać parking, którego bardzo nam brakuje. Budowa trwa już ponad rok, a parkingu nadal brak. Może zamiast powiększać do geanic absurdu zakazy i opłaty, urząd zacznie robić, co do niego należy? W ramach budżetu obywatelskiego zgłoszono wiele takich projektów, miejsce jest, trzeba tylko przezwyciężyć typową urzędniczą niechęć do robienia czegokolwiek

    • 26 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane