• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Praktycznie nie ma dnia bez tłoku w SKM. Kolejarze chcą częstszych kursów

Szymon Zięba
27 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Do urzędu nie wejdziesz? "I dobrze!"
  • Pracownicy SKM monitorują stan zatłoczenia składów.
  • Pracownicy SKM monitorują stan zatłoczenia składów.

- Trzeba odmrozić kolejne połączenia SKM, bo składy są przepełnione - apelują kolejarze do Urzędu Marszałkowskiego, który jest organizatorem przewozów. Od 18 maja, kiedy poluzowano obostrzenia wywołane koronawirusem w komunikacji miejskiej, praktycznie nie było dnia, by liczba pasażerów SKM nie przekroczyła limitów wyznaczonych przez rząd. Mimo to obecny rozkład pociągów ma obowiązywać do 30 czerwca. Przedstawiciele UMWP nie kryją zaskoczenia stanowiskiem SKM i będą prosić kolejarzy o wyjaśnienia.



Czy odczuwasz zbyt małą liczbę kursów SKM?

Przypomnijmy: Od 18 maja w pojeździe jednocześnie może przebywać:
  • tyle osób, ile wynosi połowa miejsc siedzących (to rozwiązanie zarezerwowane raczej dla pojazdów komunikacji dalekobieżnej, w której jest mniej miejsc stojących)
lub
  • tyle osób, ile wynosi 30 proc. liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących (w tym przypadku jednak połowa miejsc siedzących musi pozostać wolna ).

W składach Szybkiej Kolei Miejskiej obowiązuje ta druga opcja. Tymczasem liczba pasażerów SKM rośnie z dnia na dzień i kolejarzom trudno jest dostosować się do obowiązujących "antykoronawirusowych" przepisów, o czym oficjalnie poinformowali na swoim facebookowym profilu.

- "Zasypujecie nas prośbami o przywrócenie pociągów, zwłaszcza nocnych i tych, które jeździły w porannym szczycie. Wasze uwagi i sugestie przekazujemy organizatorowi przewozów (Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Pomorskiego), który zleca nam przewozy, decyduje też o rozkładzie i jazdy i cenach biletów. Podobnie jak wy liczyliśmy, że dostaniemy zgodę UMWP na szybkie przywrócenie kolejnych pociągów. Otrzymaliśmy jednak informację z Urzędu Marszałkowskiego, że obecny rozkład ma obowiązywać do 30 czerwca" - z taką wiadomością zwrócili się przedstawiciele przewoźnika do pasażerów.
Tomasz Złotoś, rzecznik SKM, tłumaczy także, że przed wprowadzeniem ograniczeń związanych z koronawirusem, w dni powszednie, wyjeżdżało na tory ok. 300 pociągów SKM.

- Na początku marca UMWP przekazał nam do realizacji rozkład okrojony o połowę (ok. 150 pociągów). Wraz z "odmrażaniem" gospodarki organizator zgodził się na przywrócenie niektórych pociągów. Obecnie mamy zgodę na uruchamianie 170 pociągów dziennie (w dni powszednie), więc do jazdy według normalnego rozkładu niestety wciąż jeszcze daleko - zaznacza Tomasz Złotoś.
Dodaje, że już teraz codziennie zdarza się kilka lub kilkanaście pociągów, których zapełnienie przekracza limity wyznaczone przez rząd.

Praktycznie nie ma dnia bez zatłoczonych pociągów



Poprosiliśmy przedstawicieli SKM o konkretne liczby. Z danych, które otrzymaliśmy, wynika, że od 18 maja praktycznie nie było dnia, żeby na trasie nie pojawił się skład przepełniony albo na granicy przepełnienia:
  • 18.05 - dwa pociągi przepełnione ponad normę wyznaczoną przez rząd obowiązującą od 18 maja (30 proc wszystkich miejsc w pociągu);
  • 19.05 - jeden taki pociąg;
  • 20.05 - trzy;
  • 22.05 - jeden;
  • 23.05 (sobota) - trzy;
  • 25.05 - cztery;
  • 26.05 - trzy;
  • 27.05 - dwa (kolejarze przedstawili poranne dane; w chwili pisania artykułu nie wpłynęły jeszcze dane ze wszystkich pociągów, więc ta liczba może się zwiększyć).

Oprócz tego od 18 maja 23 pociągi w dni powszednie miały zapełnienie na granicy limitu.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że SKM kontroluje liczbę pasażerów, która przebywa w składach za pomocą monitoringu, który służy kierownikowi pociągu do sporządzenia raportu, a także dokumentując zatłoczenie składów na zdjęciach wykonywanych przez pracowników SKM. Pogląd na liczbę osób korzystającą z komunikacji miejskiej dają także zliczarki wejść do składu, zainstalowane w niektórych pociągach.

Urząd Marszałkowski chce wyjaśnień od SKM



Zaskoczenia stanowiskiem kolejarzy nie kryją przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego.

- Wpis na profilu SKM w mediach społecznościowych jest dla nas zaskoczeniem i zamierzamy zwrócić się do SKM z pilnym żądaniem wyjaśnień. Zgodnie z postanowieniami umowy SKM jako przewoźnik jest zobowiązana do informowania nas o każdej sytuacji mającej negatywny wpływ na pasażerów. Ponadto zgodnie z postanowieniami umowy SKM jest zobowiązana do dostosowania zestawienia pociągów do występujących potoków pasażerskich i poinformowania o tym fakcie organizatora, czyli Urzędu Marszałkowskiego. Jeśli faktycznie doszło do przypadków przepełnienia - tego obowiązku SKM nie dopełniła - twierdzi Michał Piotrowski, rzecznik UMWP.

Rozkład kursowania SKM



Według danych, którymi dysponuje urząd, w kwietniu liczba osób korzystających z pociągów SKM była na poziomie 20 proc. w stosunku do przewozów sprzed pandemii.

- W maju szacujemy tę liczbę na poziomie ok. 30 proc. Nie przewidujemy znaczących wzrostów tych przewozów w czerwcu. Obecnie jesteśmy w końcowej fazie przygotowywania zmian w rozkładzie jazdy pociągów i komunikacji autobusowej, które będą obowiązywać do grudnia 2020 r. - podsumowuje Michał Piotrowski.

SKM do końca tygodnia przekaże raport



Co na to SKM? Tomasz Złotoś podkreśla, iż przewoźnik umówił się z Urzędem Marszałkowskim, że przez pierwsze dni po wprowadzeniu zmienionych norm zapełnienia będą "bacznie obserwować zapełnienia pociągów".

- I do końca tego tygodnia przekażemy Urzędowi szczegółowy raport na ten temat. Wiemy też, że pracownicy UMWP także sprawdzają zapełnienie w pociągach SKM. Pasażerów wciąż przybywa, a po ogłoszeniu dziś przez rząd kolejnego etapu odmrażania gospodarki należy się spodziewać, że ten wzrost jeszcze przyspieszy i niemożliwe będzie utrzymywanie zapełnienia w obowiązujących limitach - podsumowuje rzecznik SKM.
14:58 1 CZERWCA 20

Kiedy więcej kursów SKM? (9 opinii)

Przepełnione pociągi SKM. Odjazdy co 15 minut w szczycie komunikacyjnym to proszenie się o wirusa.
Przepełnione pociągi SKM. Odjazdy co 15 minut w szczycie komunikacyjnym to proszenie się o wirusa.

Opinie (166) 6 zablokowanych

  • W Zachodniej Europie kolej jest dotowana dlatego często jeździ bez pasażerów.

    • 0 0

  • Zwiększyć liczbę pociągów SKM do niezbędnej!

    Dość z bylejakością i tłokiem pasażerów w maskach. STOP covid-19.

    • 0 0

  • W PKM pusto

    Moze co 4 miejsce siedzace jest zajete a w godzinach szczytu Max co drugie.
    Najwięcej ludzi jest w poniedziałki a w tygodniu to w ogóle luz

    • 0 0

  • SKM robi aferę bo jak jest mniej pociągów to mniej kasy dostają. a tym czasem te pociagi prawie puste jeżdzą (5)

    SKM jest zarzadzan przez PiS przez PKP w warszawie wiec niech tam płaczą by limity miejsc znieść.

    • 12 65

    • Mirco

      bo jak mam godzinę lub pól godziny czekać na kolejkę to mam w d*pie taką usługę i jeszcze za coś takiego płacić!!!

      • 1 0

    • Puste bo jeżdżą rzadko! Jest zasada, ze im rzadziej jeżdżą jakieś środki komunikacji, tym mniej osób je wybiera.

      • 2 0

    • Puste?

      Proponuje przejechać się o 6 rano z Gdańska do Gdyni w tłoku!!!

      • 2 0

    • puste ciekawe w jakich godzinach (1)

      Dojeżdżam co dziennie do pracy przed siódmą oczywiscie ludzi sporo jak tu zachowaj dystans ha

      • 12 0

      • Przytul się

        • 0 8

  • Mirco

    kurka przecież to jakiś armagedon z tymi skm kami może w końcu ktoś wypitoli tych co tak umilają życie umordowanym przez was pasażerom!!!!!przepraszam za słownictwo ale tego stanu nie da się inaczej skomentować!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Przed (1)

    Wojną były lepsze połączenia na 6 rano do pracy nawet w niedzielę ...że o PRL nie wspomnę to skandal ludzie odpowiedzialni urzędnicy biurokracji .. i inni winni podać się do dymisji nie można pozwolić zarabiać takim ludziom kosztem innych!!!!!

    • 12 0

    • Przed wojną były o niebo gorsze, czytałam rozkłady jazdy. Ale za PRL rzeczywiście dużo lepsze.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (13)

    Dokładnie, więcej składów powinno być! W Londynie modernizują linie metra w taki sposób aby mogło jeździć po nich jak najwięcej pociągów, średnio co jedną minutę. Myślę że na SKM powinni zrobić coś takiego również........ więcej składów (nawet nieco krótszych) ale częściej.

    • 100 2

    • Jak ma się 70 letni sprzęt (3)

      to nic dziwnego, że często nie może jeździć. Modernizować trzeba również urządzenia sterowania ruchem na komputerowe, a nie zapisywane dane manualnie na kartkach. SKM na odcinku trójmiejskim mogła by po modernizacjach i przebudowach kursować jak metro, nic nie stoi temu na przeszkodzie, gdyż jeździ po osobnym wyznaczonym torze.

      • 8 0

      • SKM na swojej linii komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym ma od 2008 roku.

        • 0 0

      • a wiesz, że jeszcze w latach 90 pociągi skm jeżdziły co 6 min? (1)

        bez komputerów... po tej samej trasie, Po prostu trzeba chcieć, a nie jęczeć wymyślać przeszkód

        • 16 0

        • Za PRL-u także! I jeszcze trzywagonowe.

          • 0 0

    • Ach u nas w londynie.... (1)

      polakówu to czemu komentujesz sprawy z Polski jak u was w londynie taki miód

      • 0 4

      • Ten komentarz to raczej miał na celu zasugerowanie, że możemy się uczyć od innych miast, a skoro ktoś komentuje sprawy z Polski, to znaczy, że są dla niego ważne, no czyli raczej mieszka gdzieś tu na miejscu.

        • 0 0

    • Kolej co minutę? Hahah (5)

      Masz jakieś pojęcie o sterowaniu ruchem kolejowym? Co to są blokady liniowe i stacyjne? Kolej to nie tramwaj ani metro. Co minutę to rydwan może kursować po Gdańsku

      • 8 11

      • Akurat było parę lat temu trąbione, że te wszystkie uciążliwe remonty torów SKM-ki są po to, żeby jeździła co 3 minuty.

        • 1 0

      • Crossrail (1)

        Właśnie, że kolej może jeździć co minutę! (no może dwie). Słyszałeś o Crossrail w Londynie?? - radzę sobie poczytać. Co prawda cały czas w budowie, ale po otwarciu na odcinku centralnym ma jeździć co 2 minuty. I to nie będzie metro - to będzie kolej miejska, taka jak SKM! Za odcinkiem centralnym, włączać się będzie w istniejące już tory i sieci kolejowe. Pewnie, że jest to technologia 180 stopni inna i nowocześniejsza niż jakieś nasze systemy, ale nie można mówić, że się nie da - bo jak widać - da się!

        • 10 0

        • Ciekawostka

          Perony Crossrail mają w niektórych miejscach być "przypięte" do dwóch różnych stacji metra, bo będą takie długie

          • 1 0

      • Co za gość (1)

        czy on/ona napisal, ze SKM ma jezdzic co minute. Temu komus chodzilo chyba o to, zeby puszczali po prostu składy czesciej krótsze, niz zadziej dluzsze

        • 13 0

        • szkoda tłumaczyć

          on musi napisac cokolwiek aby uzyć słowa rydwan, sensu w centrali nie wymagają

          • 7 2

    • Londyn fajne miasto, można brać z nich przykład, tak jak z Wiednia i Hamburga. No ale przepaść mentalna pomiędzy nimi a nami jest jednak ogromna.

      • 6 1

  • Spychologia. Zawsze chodzi o kase. Urzad spycha na skm a urzad. A dobro czlowieka jest gdzies w d.. gdyby musieli wlodarze jezdzic do pracy ttlko skmka to zaraz by wznowili. Komunistyczny zarzad

    • 1 0

  • Też na temat autobusów (1)

    Wtrącę się na temat autobusów ZTM Gdańsk. Są puszczane krótkie autobusy linii 262 z Wrzeszcza. Autobusy są przepełnione. Nie powiem już co się dzieje w gdanskich tramwajach. 2wu metrowy odstęp to fikcja literacka. Rozumiem, że to nie rola kierującego pilnować ile jest pasażerów w środku. Każdy chce wrócić do domu to też rozumiem. Zróbcie coś z tym. Długie autobusy, może więcej połączeń w godzinach szczytu.

    • 8 3

    • Już zamówione...

      ... 100 autobusów przegubowych za pierdylion złotych produkuje się w fabryce Solaris. Ponieważ jak wiadomo, produkcja autobusu trwa 2-3 dni, to już wkrótce gdańszczanki i gdańszczanie cieszyć się będą trzykrotnie większą liczbą kursów komunikacji miejskiej. Jednocześnie ZTM z dnia na dzień planuje zatrudnić 250 kierowców. Mając na uwadze powyższe, planuje się tez obniżyć ceny biletów.

      • 1 0

  • Re (1)

    2 m-ce temu chwaliłam kolej za czystość wagonów, peronów, tuneli. Mówią jednak nie chwal dnia przed zachodem słońca, bo obecnie pozostał brud smród i pociągi jeżdżące co 40 min, a w niedziele co godz. Gratuluję postępu!!!

    • 7 1

    • Do wejherowo co 30.min od wieeeeelu lat....wiec to norma

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane