• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 100 nowych autobusów w Gdańsku w rok

Michał Brancewicz
27 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Po Gdańsku jeździ obecnie kilkadziesiąt mercedesów citaro, a w ciągu dwóch lat pojawią się kolejne 94 sztuki tej marki.
  • Mercedes citaro na ulicach Gdańska to powszedni widok.
  • Mercedesy citaro kursują po całym Gdańsku.

Do lutego 2020 roku w Gdańsku pojawi się 48 nowych autobusów marki Mercedes Citaro, które GAiT wynajmie na osiem lat od prywatnej firmy. Wartość kontraktu, który obejmuje również serwis pojazdów, wynosi 117,3 mln zł. Z kolei wiosną na ulice wyjadą pierwsze z 46 mercedesów, które przewoźnik kupił za 79,4 mln zł.



Tabor GAiT-u powinny stanowić w większości autobusy:

Po tym jak w marcu zeszłego roku rozstrzygnięty został przetarg na dostawę 46 autobusów, jesienią spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła zmienić strategię pozyskiwania nowego taboru i kolejne pojazdy wynająć, a nie kupować.

- Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT-u i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut idei dzierżawy - zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej - mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. Dlatego dzierżawa wraz z obsługą techniczną ma opinię doskonałego rozwiązania.

Rozkład jazdy komunikacji w Trójmieście


Podobnie postępują też inne polskie miasta, jak Łódź, Poznań czy Wrocław.

W środę podpisana została umowa na dzierżawę 48 autobusów, w tym:

  • 29 standardowych
  • 13 przegubowych
  • sześciu typu midi

Pojazdy marki Mercedes dostarczy firma EvoBus Polska. Wartość kontraktu wynosi 117,3 mln zł, z czego sam najem na osiem lat pochłonie 90,6 mln zł, a kolejne 26,7 mln zł kosztować będzie utrzymanie techniczne, które zapewni dostawca.

Prezes GAiT Maciej Lisicki i prezes EvoBus Polska Artur Konarski. Prezes GAiT Maciej Lisicki i prezes EvoBus Polska Artur Konarski.
- Pracownicy firmy EvoBus będą mieli do swojej dyspozycji część hali, magazyny oraz biura na terenie naszej zajezdni, gdzie będą mogli dokonywać wszelkich niezbędnych napraw i przeglądów przez 24 godziny na dobę - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Wszystkie autobusy muszą być fabrycznie nowe, czyli wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy.

Autobusy wyjadą na ulice Gdańska w lutym 2020 roku.

Z kolei od kwietnia zaczną sukcesywnie pojawiać się pierwsze egzemplarze mercedesów citaro zakupionych przez GAiT w marcu 2018 roku. Te pojazdy również dostarczy EvoBus Polska, za co zainkasuje 79,4 mln zł. Zamówienie dotyczy 46 autobusów, w tym:

  • 26 przegubowych,
  • 18 standardowych
  • dwóch midibusów.

Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (257) ponad 10 zablokowanych

  • Dlaczego nie polskie autobusy Solaris? (5)

    Obłuda PiS nie ma granic!!! Narzekają na tramwaje koreańskie w Warszawie a W Straży Granicznej łączność przejmuje chińska komunistyczna firma Hytera!!! Policja to samo. Nadzór nad Polską przechodzi w ręce Chin.
    A co z polskim radmorem???

    • 20 26

    • (1)

      Bo nie zglosili oferty

      • 10 3

      • Reaktywować Unimor ! Po co nam koreańskie Samsungi...

        • 4 0

    • Gdansk to matecznik PO

      O od kiedy to PIS rzadzi w Gdansku? Gdansk to ostatni szaniec PO, wiec ciagna ile sie jeszcze da.

      • 10 3

    • (1)

      Solaris jest już Hiszpański. przejelago grupa CAF tyle z polskości

      • 8 0

      • to już nawet hiszpańczyki wykupują?

        • 4 0

  • Dlaczego nie polskie Solaris produkowane w Polsce? (6)

    • 30 11

    • Solaris (3)

      Solaris już nie jest polski. Sprzedany hiszpanom.
      Polski jest Ursus - ciągnik z przyczepką (osinobus).

      • 16 2

      • Mimo ze firma zmienioma (2)

        Ale produkcja Solarisa wciąż w Polsce

        • 7 5

        • Moglby byc jeden z miliona elektrycznych Jelczow. (1)

          Ale wszystkie wojsko wykupilo.

          • 1 0

          • i przerobiło na helokoptery macierowe

            • 1 1

    • Bo to Gdańsk!

      • 7 4

    • A zlozyli oferte? Byli najtansi?

      • 8 2

  • 117miloonów (20)

    dzielone przez 48 autobusów dzielone przez 8 lat i dzielone przez 12 miesięcy daje 25000 miesięcznie kosztów za autobus. do każdego autobusu 3 kierowców pensja 10000 brutto czyli mamy 55000 bez paliwa. Taki autobus 154 ma dziennie 100 kursów w dwie strony to 14 km czyli dziennie 1400 km przy spalaniu 30l/100 km 420l * 5 zł * 30 dni 63000 tysiące na paliwo miesięcznie. Czyli koszt autobusu miesięcznie jakieś 118 tysięcy złotych. 100 kursów w jedną stronę to mamy 200 w dwie dziennie razy 30 dni wychodzi 6000. 118000/6000 wychodzi po 20 złotych za jeden przejazd. Więc wystarczy by każdy kurs przewiózł 7 osób po 3 złote za bilet i już jest samofinansowanie. To ja się pytam kto kradnie?

    • 40 16

    • A od kiedy jeden autobus wykonuje 100/200 kursów dziennie?! (4)

      Raczej ok 15 -20 kursów dziennie, ale nie 100 (a tym bardziej 200) ;))).

      • 21 3

      • to jest szacunek dla kosztów kursu autobusu 154 (1)

        możesz policzyć to samo dla 4 autobusów wyjdzie też 20 zł .

        • 4 6

        • chyba dla kursu linii a nie autobusu

          • 6 1

      • (1)

        1400km dziennie? Takie wyniki to robią busy które latają po eu po autostradach a nie autobus po Gdańsku

        • 7 1

        • to jest szacunek ile moze kosztować jeden przejazd.

          nawet jak podwoimy koszt to kurs wyjdzie za 40 zł - 40 /7 kilometrów = 6 zł za wozokilometr a Gdańsk płaci ponad 8 - czyli 2 złote dla prezesów z każdego kilometra?

          • 0 0

    • W GAiT pracują całe rodziny

      • 8 3

    • (1)

      Com malutko liczysz na pensje dla kierowcow. I sam autobus to nie calkowity koszt takiego GAiT

      • 5 2

      • jeżeli masz autobus w takiej opcji wynajęcia

        25000 miesiecznie - spłata kredytu plus naprawy i wszelkie koszta - bo nie chce sie firmie nic robić to wystarczy kierownik i księgowa. Reszta do wypieprzenia. Ale w Mafijnym gdańsku rodzina i kolesie muszą mieć stołki. W tym grajdole nigdy dobrze nie będzie Zresztą cała Polska to jedna wielka patologia.

        • 1 0

    • Abstrahując od zarąbistosci metodologii liczenia (2)

      To autobus przegubowy na 154 nie będzie spalal 30 litrów. C2 spali Ci tam do 45 litrów/100 km.

      • 4 0

      • No to jak podwoimy koszt paliwa kierowców (1)

        Dwukrotnie to będzie potrzeba 14 pasażerów po 3 zł za kurs. To i tak jest niski koszt. Czemu jest takia badziewna komunikacja.

        • 1 2

        • Bo na różnych 100, 108, 512, 268, 195, N9 nigdy tylu płacących nie znajdziesz

          i masz rozwiązanie zagadki.

          Policz też, ile sobie spala na jednym kółku taki 112 - ok. 70 km tam i nazad, a ledwo kilka osób jedzie z biletem.

          Płacisz też za nich.

          • 0 0

    • 117 milionów bzdur. (1)

      Jakie 100 kursów dziennie? 1400 km dziennie? Większych głupot nie widziałem. Co się dziwić. Miasto lemingów.

      • 6 0

      • zamiast sie wymadrzać popraw szacunki by to doprecyzować

        • 0 1

    • Zapomniałeś o kilku pozycjach w twojej kalkulacji; Pensję prezesa i jego "dworu" , koszty administracyjne Zarządu, no i oczywiście koszty Związków Zawodowych i juz saldo się mniej więcej zgodzi.

      • 0 0

    • przeczytałem wasze uwagi i poprawiam szasunki (3)

      jeden autobus rzeczywiście nie zrobi 1500 km dziennie potrzeba 3 plus więcej kierowców. Trzech na 3 zmiany po 10000 brutto to 90000 tysięcy kierowcy - 3 autobusy 25000 *3 = 75000
      Liczba kilometrów zostaje ta sama 1400 spalanie zwiększam do 45 l/100 = wychodzi 95000 czyli miesięcznie daje to w sumie 95000+75000+90000= 255000 tysięcy. Gdańsk za wozokilometr liczy ponad 8 zł no to koszt tej trasy wychodzi 8 * 1400 * 30 dni 336000 czyli prawie 100 tysięcy więcej. A drugie pytanie ile kierowca tam dostaje brutto?

      • 1 0

      • Ile km dziennie? 1400?! (2)

        Weź się zastanów, zanim coś publicznie napiszesz. Policz - nawet, gdyby autobus śmigał pełne 24 na dobę, cały czas w ruchu, bez serwisów, przerw nocnych, postojów wyrównawczych na pętli itp., to musiałby osiągać średnią prędkość dobową pracy prawie 60 km/h. Samochodem osobowym po mieście osiąga się średnią prędkość jazdy około 25 km/h. 30-35 km/h to jak podróżuję przeważnie obwodnicami. A autobus musi w czasie pracy zatrzymywać się na przystankach i mieć postoje wyrównawcze na końcach. to redukuje średnią prędkość o około połowę do - powiedzmy 15 km/h. A przecież autobus nie jeździ 24/7, tylko - załóżmy - średnio 12-16/24, bo noce, weekendy, serwis itp. Czyli znów przez 2, co daje średnią prędkość dobową moooże 7 km/h. Czyli około dziesięć razy mniej, niż zakładasz... Mam nadzieję, że tam gdzie pracujesz nie odpowiadasz za plany finansowe, czy ekonomikę. Ja to nawet nie wiem, jak ty możesz domowe wydatki zaplanować z takim pojęciem...

        • 2 0

        • nie podniecaj się bo ci żyłka pęknie (1)

          szacuję koszty autobusów i się zastanawiam czemu to tak badziewnie działa mając do dyspozycji taka kasę. 1400 km wychodzi z rozkładu. Policzyłem to na 3 autobusy na 3 zmiany. czyli na 24 godziny czyli 1400 / 3 /24 średnia prędkość 20 km/h. Wiec to da się wykonać. W godzinach szczytu może nawet 6 autobusów być na tej linii a w wieczorem jeden. Wszystko da się policzyć tylko coś mi się wydaje ze najemnicy miejscy potrafią tylko swoje interesy przeliczać. Z każdym dniem życia tylko się w tej patologii utwierdzam.

          • 0 3

          • Nie jestem podniecony, tylko zażenowany. Jak można pisać takie bzdury, po raz kolejny? To, że ty sobie "coś przyjmujesz" jeszcze nie oznacza, że to ma jakikolwiek sens i odzwierciedlenie w rzeczywistości. Już nawet nie sprawdzam, czy ten twój 154 jedzie rzeczywiście 50 razy w jedną i 50 razy w drugą i czy pełna trasa to rzeczywiście 14 km, bo mam nadzieję że to po prostu przeczytałeś gdzieś. Nie wiem natomiast jak możesz najpierw liczyć "średnio na dobę", czyli zakładając częstotliwość kursowania stałą w dzień i w nocy, na tej podstawie wyliczasz średnia prędkość (oczywiście dalej bez przerw itp.), a potem "dokładasz" sobie autobusy w szczycie (skąd?!) i odejmujesz w nocy. No to teraz powiedz mi - co się dzieje z tym sprzętem w nocy w takim razie? Stoi. I te z innych linii w większości też, bo do obsługi linii nocnych potrzeba jedynie ułamek taboru. Ergo - maszyn musi być przynajmniej tyle, żeby obsłużyć szczyt komunikacyjny, a nie "średnio" i "na 24". I ty mówisz o patologii, najemnikach i przeliczaniu na własne interesy? Owszem - wszystko da się policzyć, tylko trzeba umieć liczyć, a nie się wymądrzać. I jeszcze jedno, co być może cię zaskoczy, bo mam wrażenie, że nie jesteś tego świadomy - komunikacja miejska w większości miast (Gdańsk nie jest wyjątkiem) jest nierentowna, w związku z czym jest dotowana przez samorząd. Wpływy z biletów prawie nigdzie nie pokrywają kosztów działalności. Do tego stopnia, że niektóre miasta biorąc pod uwagę koszty dystrybucji i kontroli biletów zrezygnowały z pobierania opłat od pasażerów.

            • 0 0

    • Skad maszz te i**otyczne dane

      • 0 0

    • Dobrze

      Autobus spali od 35 do 55 l /100 km i tu trza wziąć poprawkę, autobus co chwila staje i rusza a to wielkie spalanie robi.

      • 0 0

  • w końcu!...

    • 5 6

  • Brawo.

    Brawo, Pani Prezydent!

    • 9 30

  • Mercedes

    Szkoda ,że dajemy zarobić Niemcom, wolałbym Węgierskiego Ikarusa. Na te odległości byleby klima była i się nie psuł

    • 22 10

  • Gdańsk, więc trzeba wspierać niemieckiego Mercedesa.

    • 24 15

  • No jakie uśmiechnięta gębki... (3)

    jak cukierkowo i milusio, a gdzie te autobusy z nieregulaminową ilością drzwi z Deutschlandu?

    • 17 7

    • Dlaczego nie polskie elektryczne autobusy tylko niemieckie trujące diesle! (1)

      bo władza w Gdańsku wspiera niemiecki przemysł kosztem naszego zdrowia

      • 3 5

      • Sophia

        Władza, zgodnie z kartą, wspiera muzułmanów w Turcji.

        • 1 2

    • Taniej i dużo gorzej

      Nie. One pochodzą z Turcji.

      • 1 2

  • Filozofia Lisickiego: (1)

    Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT-u i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut idei dzierżawy - zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej - mówi Maciej Lisicki

    Bo autobusy wynajmowane się nie psują. A jak już się któryś zepsuje to nie trzeba angażować ludzi i środków do jego naprawy, tylko wystawic do rozkładu kolejny pojazd. Firma wynajmująca ma nieograniczony zapas.

    Czas zweryfikuje, czy taniej mieć własne czy utrzymywać cudze.

    • 31 4

    • Za trudne, tow. L.?

      Lisiecki po prostu nie ogarnia tematu i obowiązki zrzuca na kontrahentów.

      • 2 2

  • Warszawa czy Kraków przechodzą na autobusy elektryczne (5)

    A na północy rakotwórcze diesle ( tu jeszcze nie słyszano o tym,że mogą być elektryczne).

    Gdańsk w czołówce zachorowań na nowotworyw Polsce

    • 22 14

    • (3)

      Ile taki elektryk zrobi kilometrow? Da rade jezdzic 16 godzin non stop? Gdzie je ladowac? Wiesz ile trzeba wydac kasy aby zrobic infrastrukture do ladowania? Wiesz ile kosztuje jeden elektryczny autobus?

      • 6 3

      • To jedź do Krakowa i zobacz jak to działa. (1)

        Przy Dworcu Głównym jest stanowisko ładowania. Wystarcza 20 minut na dodzinny kurs. A w korkach jest cichutko bo silnik nie pracuje. Byłem, jeździłem. Rewelacja!

        • 4 2

        • Ciekaw jestem jak stać będzie w korku,godzinę i mu bateria padnie,popchniesz?

          • 0 1

      • dlaczego jecłopie chwalisz sie głupota atobusy elektryczne to juz zadna nowosc są od lat na zachodzie

        produkuje sie ich juz tysiace! Gdańsk jest jednym z ostatnich miast w Polsce który ich jeszcze nie kupuje!

        • 2 4

    • Wiemy z czego produkuje się prąd ? znamy również cenę autobusu elektrycznego i jaki jest jej stosunek do spalinowego. Łatwo policzyć że zamiast 100 nowych autobusów mielibyśmy 30 i to do tego stojących i ładujących się na bazie bo zasięg to około 300 km. Po za tym takie nowe autobusy spełniają wyśrubowane do granic możliwości normy emisji spalin. Mogłeś narzekać jak kiedyś jeździły ikarusy ale podejrzewam że ledwie co skończyłeś gimnazjum.

      • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane