• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 100 nowych autobusów w Gdańsku w rok

Michał Brancewicz
27 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Po Gdańsku jeździ obecnie kilkadziesiąt mercedesów citaro, a w ciągu dwóch lat pojawią się kolejne 94 sztuki tej marki.
  • Mercedes citaro na ulicach Gdańska to powszedni widok.
  • Mercedesy citaro kursują po całym Gdańsku.

Do lutego 2020 roku w Gdańsku pojawi się 48 nowych autobusów marki Mercedes Citaro, które GAiT wynajmie na osiem lat od prywatnej firmy. Wartość kontraktu, który obejmuje również serwis pojazdów, wynosi 117,3 mln zł. Z kolei wiosną na ulice wyjadą pierwsze z 46 mercedesów, które przewoźnik kupił za 79,4 mln zł.



Tabor GAiT-u powinny stanowić w większości autobusy:

Po tym jak w marcu zeszłego roku rozstrzygnięty został przetarg na dostawę 46 autobusów, jesienią spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła zmienić strategię pozyskiwania nowego taboru i kolejne pojazdy wynająć, a nie kupować.

- Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT-u i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut idei dzierżawy - zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej - mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. Dlatego dzierżawa wraz z obsługą techniczną ma opinię doskonałego rozwiązania.

Rozkład jazdy komunikacji w Trójmieście


Podobnie postępują też inne polskie miasta, jak Łódź, Poznań czy Wrocław.

W środę podpisana została umowa na dzierżawę 48 autobusów, w tym:

  • 29 standardowych
  • 13 przegubowych
  • sześciu typu midi

Pojazdy marki Mercedes dostarczy firma EvoBus Polska. Wartość kontraktu wynosi 117,3 mln zł, z czego sam najem na osiem lat pochłonie 90,6 mln zł, a kolejne 26,7 mln zł kosztować będzie utrzymanie techniczne, które zapewni dostawca.

Prezes GAiT Maciej Lisicki i prezes EvoBus Polska Artur Konarski. Prezes GAiT Maciej Lisicki i prezes EvoBus Polska Artur Konarski.
- Pracownicy firmy EvoBus będą mieli do swojej dyspozycji część hali, magazyny oraz biura na terenie naszej zajezdni, gdzie będą mogli dokonywać wszelkich niezbędnych napraw i przeglądów przez 24 godziny na dobę - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Wszystkie autobusy muszą być fabrycznie nowe, czyli wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy.

Autobusy wyjadą na ulice Gdańska w lutym 2020 roku.

Z kolei od kwietnia zaczną sukcesywnie pojawiać się pierwsze egzemplarze mercedesów citaro zakupionych przez GAiT w marcu 2018 roku. Te pojazdy również dostarczy EvoBus Polska, za co zainkasuje 79,4 mln zł. Zamówienie dotyczy 46 autobusów, w tym:

  • 26 przegubowych,
  • 18 standardowych
  • dwóch midibusów.

Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (257) ponad 10 zablokowanych

  • Czy ja dobrze rozumiem? (18)

    90 mln na wynajem na 8 lat i 30 mln na serwis? Toż to 1/3 ceny. Zakładając że 1/3 by się zepsuła to można by wziąć 1/3 nowych.

    • 54 30

    • W 8 lat kazdy z tych autobusow zrobi ok. 1,5 miliona kilometrow. (2)

      Ale jasne, zepsuje sie po drodze tylko 1/3, bo to przeciez mercedesy.

      • 1 1

      • klamiesz zwyczajnie ale spoko jestes po prostu niedouczony = trudno :(

        • 0 0

      • Według twoich obliczeń każdy autobus by musiał robić około 513km dziennie pokaż ma taki który tyle robi? Jak już podajesz jakieś liczby to pomysł trochę to nie boli

        • 2 4

    • Wynajem jest duzo tańszy niż zatrudnianie 40 mechaników + blacharnia+lakiernia itd. (7)

      • 5 7

      • Wynajmij auto z serwisem, rowal blachy przy wjechaniu w słupek i sprawdź czy ... (1)

        ... masz w komplecie z wynajmem blacharnie+lakiernie. W wynajmie tego typu w komplecie jest wymiana płynów i ogumienia (opony we własnym zakresie) + drobne naprawy typu regulacja świateł czy zbieżność. Nie ma kosztu części.

        • 5 0

        • a slyszales synu

          o AC? :D

          • 0 3

      • (4)

        A wiesz że jak kupujesz nowy pojazd to ma on gwarantowany serwis który jak dobrze wygadasz to nawet i na 5 lat dostaniesz. Ale wsumie skąd możesz to wiedzieć jak co najwyżej to nowe kupujesz skarpety na straganie raz na 3lata

        • 5 0

        • (1)

          jak kupujesz auto to masz darmowy serwis wyminiają ci za darmo opony oleje zużyte klocki hamulcowe tak?? ciekawe gdzie takie rzeczy dają?

          • 1 3

          • no nie mow mi

            ze kurka wymiania klockow i opony to 30 baniek :D

            • 0 0

        • I w ramach tego serwisu za darmo wymieniają części płyny i eksploatacyjne?

          Sprawdź ile chociażby kosztuje komplet opon do takiego autobusu.

          • 1 2

        • Ty za to nakupiles w zyciu setki nowych autobusow miejskich.

          • 3 2

    • (3)

      za 98 milionów kupisz dwa razy tyle autobusów... więc dobry wałek poszedl.

      • 31 10

      • (2)

        Zależy w jakim wyposażeniem. Pomysł wynajęcia taboru wyjdzie w praniu, teraz nie ma co chwalić, ani krytykować

        • 13 12

        • (1)

          Żaden wynajem długo terminowy nie jest opłacalny.

          • 5 0

          • bzdury nie poparte liczbami

            • 0 4

    • Ty nie masz rozumiec. Ty masz placic

      • 13 3

    • (1)

      Wola bawić się w wynajem niż kupić klucze do serwisu na zajezdni :)

      • 21 4

      • Klucze?

        Chyba kontener trytytek

        • 8 6

  • Na rynki WNP i wschodniej Europy

    Autobusy tego typu Mercedes produkuje w Niemczech, Francji i Turcji. Zgadnijcie gdzie wyprodukują te dla Gdańska i dlaczego przepaść dzieli autobusy "gdańskie" od budapesztańskich.

    • 2 1

  • Debata o Gdańsku. Dulkiewicz odmawia udziału ? Dlaczego na nią nie głosować ? (1)

    Wczoraj (26 lutego) w budynku Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance odbyła się debata kandydatów na prezydenta miasta Gdańska.

    Udział wzięli: Grzegorz Braun i Marek Skiba. Aleksandra Dulkiewicz, mimo zaproszenia, odmówiła udziału.

    • 8 5

    • Nie ma czasu załadować tej taczki

      Komisarka nie miała czasu na takie pierd@ły. Tu zdjęcia do miejskiego internetu, tam selfie z mieszkańcami nowych mieszkań, a po południu wywiad.

      • 0 0

  • Super.To może jeden autobus na dodatkowy kurs na ujescisko się znajdzie.a nie tylko na Górna orunie. Dodam., że autobus lini154 jeździ co 7min.i bardzo często wozi powietrze.a 118 co 20min.i ludzie jadą poupychani jak śledzie.

    • 0 0

  • (2)

    Super, a ja czekam na tramwaj nr 8 już 15 minut, bo jedna wypadła z trasy. Pewnie znowu jakaś awaria. Może warto kupić też nowe tramwaje?

    • 71 7

    • Tramwaj nie wyjechał - bo ktoś mu z kół powietrze spuścił :))))

      -

      • 1 0

    • albo wydzierżawić

      • 4 1

  • PKS Gdynia

    Brawo Gdańsk;-) PKS Gdynia dawniej PKS Wejherowo może się umyć. Sam przykład wynagrodzeń po 20 dniu miesiąca. Nie interesuje ich czy ludzie mają za co żyć!

    • 0 0

  • Porównajmy opcje: zakup 46 szt za 79mln i wynajem na 8 lat 48 szt za 117 mln

    W zakupie 46 szt za 79mln = 1,71 mln/szt + koszt serwisu busa
    W wynajmie na 8 lat, 48 szt za 117 mln = 2.43 mln/szt. Czyli koszty serwisu skalkulowane na co najmniej 0.72 mln/bus/8lat -> 90 tys./rok.
    Koszty kierowcy i paliwa są takie same w obydwu przypadkach. Tak więc, by wynajem się opłacał koszt samodzielnego serwisu busa musi wynieść więcej niż 90 tys./rok. Ilu mechaników potrzeba do serwisowania 48 nowych fabrycznie autobusów? Niech będzie, że 4ech? Do wymiany oleju i opon. Wszystkie rzadkie w nowych pojazdach "grube naprawy" i tak robi w ramach gwarancji producent, lub później zewnętrzny autoryzowany serwis. Absolutnie się to miastu nie opłaca. Tu jest przeznaczone na "wynajęty" serwis 90tys/bus*48 busów = 4,32 mln./rok, które miasto będzie oddawać zewnętrznej firmie za wymianę opon i oleju zamiast zatrudnić 4ech mechaników i umieścić ich w hali serwisowej, którą w obecnej opcji miasto oddaje tej zewnętrznej firmie w użytkowanie ( i to pewnie za darmo lub za symboliczną "złotówkę", dostarczając tam wodę a może i prąd (sic!)). I to przez kolejnych 8 tłustych dla tej firmy lat. Gwarantowany zysk.
    ktoś tu powinien polecieć a do GAiT powinien wkroczyć biegły rewident a kto wie czy i nie prokurator chwile później.

    • 6 0

  • A ile wypadków z udziałem tych nowych Mercedesów będzie w zajezdni? (3)

    • 47 24

    • W Gdyni będzie mniej :)

      Tam nowe autobusy nawet się nie spotkają

      • 1 0

    • tyle aż się zwróci zakup (1)

      OC jednego autobusu płaci za remont drugiego, który to remont robi się rękami najemnych Ukraińców za ćwierć ceny rynkowej, a potomni Liska zbierają połowę różnicy.
      konstytucja!!!

      • 9 3

      • OC w takim przypadku nie działa.

        • 5 0

  • Wynajęcie od niemców autobusów - ale sukces

    jeszcze gdyby wynajęli od Kowalskiego to OK, ale widzę "wasze ulice nasze kamienice" i karawana jedzie

    • 0 0

  • (2)

    Panie lisicki a na serwis to ile km będą jeździć? A jak któryś przywali w słup to laweta będziecie wozić 300 km gdzie będzie serwis jeśli nie w bazie?

    • 3 1

    • (1)

      Bys przeczytal artykul to bys wiedzial. Najpierw czytaj, potem komentuj

      • 1 0

      • Głupi leszczu a czym się różnią ci z Evo busa od tych z gaitu? Tym że są drożsi i jako pracownicy delegowani będą drożsi od miejscowych? Lisicki to d**il ale nie myślałem że aż taki

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane