• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydent zapowiada przystanki kolejowe. Miasto odpowiada

rb
11 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ostatnie pociągi z pasażerami pojechały przez Letnicę do Nowego Portu w 2005 r. Kilka miesięcy temu linia została rozebrana, obecnie modernizację przechodzi linia dla pociągów towarowych. Ostatnie pociągi z pasażerami pojechały przez Letnicę do Nowego Portu w 2005 r. Kilka miesięcy temu linia została rozebrana, obecnie modernizację przechodzi linia dla pociągów towarowych.

Prezydent Andrzej Duda wraz z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem zapowiedzieli w ciągu 5 najbliższych lat budowę 200 nowych przystanków kolejowych. Spośród 14 przystanków w woj. pomorskim aż 8 miałoby powstać w Trójmieście m.in. Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty oraz Gdańsk Zaspa Towarowa. W poniedziałek poseł PiS Kacper Płażyński zaapelował do władz miasta o wsparcie inicjatywy prezydenta Dudy i podjęcie decyzji o reaktywacji linii kolejowej do Nowego Portu.



Czy miasto wraz z marszałkiem województwa powinno skorzystać z propozycji ministerstwa i prezydenta Dudy?

Propozycja prezydenta Dudy zakłada w ciągu pięciu lat budowę 200 przystanków kolejowych w całej Polsce. Przystanki mają ułatwić skorzystanie z transportu kolejowego i "wymazać białe plamy komunikacyjne".

- Za kwotę 1 mld zł zamierzamy budować nowe przystanki kolejowe, odbudować te, które od lat nie istnieją oraz wydłużać perony tam, gdzie nie mogą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne. Jest to kolejna odsłona walki naszego rządu z wykluczeniem komunikacyjnym - tłumaczy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Prezydencki program budowy przystanków kolejowych zakłada powstanie 200 przystanków w 5 lat. Prezydencki program budowy przystanków kolejowych zakłada powstanie 200 przystanków w 5 lat.
Zdaniem ministerstwa dzięki programowi budowy 200 przystanków podróż pociągiem stanie się powszechniejsza, spadnie też liczba regionów wykluczonych komunikacyjnie. Warunkiem realizacji inwestycji będzie deklaracja regionalnego organizatora przewozów o korzystaniu z wybudowanej infrastruktury. Sama budowa ma być też szansą dla niedużych polskich firm budowlanych na przetrwanie ewentualnej recesji na rynku spowodowanej koronawirusem.

Tramwaj dwusystemowy



W poniedziałek propozycję prezydenta i ministra poparł poseł PiS Kacper Płażyński oraz miejscy radni Andrzej SkibaPrzemysław Majewski. Jak tłumaczyli dziennikarzom na wiadukcie między Nowym Portem a Brzeźnem, przywrócenie linii kolejowej w Letnicy i budowa przystanków Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty oraz Gdańsk Zaspa Towarowa powinny być jednym z priorytetów miasta w planowaniu transportu szynowego w mieście. Zaapelowali też do prezydent Aleksandry Dulkiewicz, by zamkniętą od 2005 r. linię po reaktywacji obsługiwały tramwaje dwusystemowe.

Na poniedziałkowej konferencji poseł Kacper Płażyński zaapelował do władz miasta i województwa o reaktywację linii przez Brzeźno do Nowego Portu. Na poniedziałkowej konferencji poseł Kacper Płażyński zaapelował do władz miasta i województwa o reaktywację linii przez Brzeźno do Nowego Portu.
- Mając na względzie potencjał rozwoju aglomeracji miejskiej dzielnic Nowy Port, Brzeźno i Letnica, gdzie docelowo zamieszkać może nawet 25 tys. mieszkańców Gdańska, podzielam pogląd gdańskiego samorządu o potrzebie odbudowy powyższych przystanków i reaktywacji pasażerskiej linii kolejowej z Brzeźna do Gdańska Głównego - napisał w oficjalnym piśmie skierowanym do prezydent Gdańska poseł Płażyński.

Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy



W skład planowanych nowych i przebudowywanych peronów wchodzą Gdańsk: Brzeźno, Zaspa Towarowa, Nowe Szkoty, Park Maszynowa, Osowa Północ, Osowa II w rejonie Barniewic, a także w Gdyni Orłowie i Małym Kacku.

Miasto: czekamy na konkrety



Warto dodać, że miasto Gdańsk w uchwalonym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego podtrzymało przebieg tej linii kolejowej.

Jak zauważa Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska to spółka PKP rozbierała perony i torowiska na tej linii.

- Zaangażowanie finansowe samorządu województwa na innych liniach kolejowych spowodowały, że przygotowaliśmy się do obsługi nowej zabudowy na Letnicy komunikacją miejską poprzez zmianę układu linii autobusowych. Nowa propozycja rządu i prezydenta Dudy jest mocno związana z kampanią wyborczą i nie była w żaden sposób konsultowana z samorządami. Czekamy więc na konkrety, aby móc się w pełni odnieść do tej obietnicy - przyznał Borawski.
Dawna stacja kolejowa w Nowym Porcie przy ul. Oliwskiej. Dawna stacja kolejowa w Nowym Porcie przy ul. Oliwskiej.
rb

Opinie (460) ponad 50 zablokowanych

  • To nie jest przystanek Nowy Port a Brzeżno.

    • 2 2

  • A za co to budować??

    • 1 3

  • Kolej powinna być tam gdzie największe potoki pasażerskie. (1)

    Obecnie pomiędzy Hallera i Marynarki Polskiej nie ma gęstej zabudowy, zaś planowane osiedla za Uczniowską nie zasługują chyba na swoją odrębną linię SKM.
    Do Nowego Portu docierają tramwaje i autobusy, ul. Marynarki Polskiej nie jest zapchana - myślę, że są bardziej pilne projekty komunikacyjne w Trójmieście.
    No chyba, że powstanie wielkie osiedla na dawnym Jeziorze Zaspa - ale czy się znajdą odważni by mieszkać na tym syfie ?

    • 3 6

    • Wieksze potrzeby gdansk dzielnice poludniowe

      Wieksze potrzeby to gdansk poludnie oraz Pruszcz Gdański gdzie zamieszkuje bardzo duzo ludzi - dlaczego się nie przedłuży skm do gdańsk orunia / lipce i Pruszcz Gdański? To by bardzo ułatwiło dojazd południowej dzielnicy. Powiązać tam rozkłady autobusów np ulicą Nowiny (mały bus) oraz ulica starogardzką... wydaje się proste? I tu skm obsługuje Gdańsk dzielnicę południowe pruszcz Borkowo i Straszyn....

      • 0 0

  • na pociągi nie ma, ale na nową drogę albo dodatkowy pas zawsze jest

    • 1 4

  • Skm

    Druga linia skm powinna wzorem innych miast być na estakadzie aby nie dzielić miasta tak jak pierwsza linia. Ewentualnie na nasypie z murem oporowym z wieloma przejściami i przejazdami tak jak to jest we wrzeszczu.

    • 4 0

  • Jestem za,

    ale w odwrotnym kierunku, bo na dzień dzisiejszy z Nowego Portu do Sopotu to najszybciej na rowerze. Trasa Gdańsk Główny - Nowy Port - Sopot - Gdynia byłby trafnym posunięciem. Ale najważniejsza sprawa to wyprowadzenie ciężkiego transportu drogowego z Nowego Portu i jak najszybsze uruchomienie linii towarowej bezpośrednio z portu.

    • 3 0

  • (3)

    A Gdańsk Karczemki ? Kilkutysieczne osiedle z linią pkm pod nosem nie ma przystanku a chcą budować jakieś barniewice z 3 domkami na krzyz

    • 18 6

    • przystanek (1)

      Zupełnie jak Zaspa, ludzi pełno, linia pod nosem a przystanku nie ma....

      • 1 4

      • Też prawda, ale Zaspa ma SKM a tam naprawde szkoda tego przystanku, na piechotę do Kiełpinka jest daleko a autobusy dowożące to farsa

        • 1 0

    • Jak nie wiesz, co to kolej metropolitalna

      I kto nią zarządza to się trochę ośmieszasz. Pretensje do marszałka województwa

      • 3 5

  • Linia Gdańsk - Nowy Port (2)

    Moim zdaniem bardzo potrzebna na pewno na siebie zarobi dojazd z Gdańska na plażę zajmie ok. 8 min. rozładuje to problemy parkingowe przy plaży w Brzeżnie pozwoli także na rozwój dzielnicy Gdańsk Nowy Port oraz Letnicy które bardzo mocno się rozbudowują.

    • 12 5

    • nie lecą tam czasem jakieś tramwaje z centrum do tego brzeźna (pod samą plażę) czy nowego portu?

      przystanków jakby ciut więcej tramwajowych, niż kolejowych...

      • 1 0

    • nic nie rozwiąże bo ludzie nie chca korzystać z komunikacji zbiorowej. Widać na każdym kroku, że lepiej pół godziny szukać miejsca, a potem i tak zaparkować na chodniku albo trawniku.

      • 3 1

  • czy to pierwszy raz, kiedy pis i jego wyborcy mówią jednym głosem z tymi niedobrymi deweloperami, co tam

    zabudowują letnicę, brzeźno i nowy port, zamiast odcinek od pruszcza do tczewa?

    • 2 1

  • (26)

    Kiedyś mozna było dojechać pociagiem do Kartuz, Sierakowic i dalej do Łeby. Malownicze linie. Wszystko zlikwidowane...

    • 247 23

    • (6)

      Połączenie do Kartuz na szczęście wróciło, oby wróciła też linia do Sierakowic i Lęborka. Tylko że teraz to tam już nie ma nic, trzeba zbudować od zera za mega pieniądze. Wtedy wystarczyło tylko to konserwować i użytkować.

      • 21 3

      • (5)

        O ile pamiętam to linię z Lęborka w stronę Sierakowic kilka lat temu remontowano, ale nic z tego nie wyszło

        • 7 6

        • To nie ta linia. (4)

          Wyremontowano linię z Lęborka do lotniska w Siemirowicach.

          • 14 1

          • ile mieszkancow maja Siemirowice? (3)

            • 3 5

            • Ile by nie mialy... (1)

              to ta inwestycja byla nie dla mieszkancow a dla wojska i lotniska....

              • 13 1

              • wojsko jeżdziło z lęborka

                do siemirowic pociągiem? hmm

                • 0 0

            • Niewazne ile ma mieszkancow, linia jest na lotnisko a nie na osiedle a z lotniska do osiedla jest bardzo daleko

              • 11 0

    • (9)

      Nikt nie korzystał to likwidowali.

      • 13 21

      • zamiast inwestowac wkolej inwestowali w zegarki Nowaka :) (2)

        • 12 11

        • To było jeszcze grubo przed Nowakiem. (1)

          • 8 2

          • Przede wszystkim, to było zanim ten piszący o zegarkach sie urodził.

            • 0 1

      • To akurat nieprawda. (4)

        Tymi pociągami jeździło naprawdę sporo ludzi. Ówczesne kierownictwo PKP przy pełnej aprobacie władzy robiło wszystko żeby zniechęcić ludzi do podróżowania koleją, likwidując połączenia w dogodnych godzinach, zrywając przesiadki na stacjach węzłowych, itd. Do tego konduktorzy zamiast sprzedawać bilety brali do łapy i tak to się skończyło. Winnych oczywiście nie rozliczono.

        • 30 6

        • Minusujący chyba nie mogą pogodzić się z historyczną prawdą. (3)

          Ja korzystałem wielokrotnie z tych pociągów w latach dziewięćdziesiątych i dokładnie pamiętam w jaki sposób dobijano wtedy kolej.

          • 16 3

          • spisek reptilian (2)

            zniszczyli nie tylko polską kolej

            kiedyś w polsce robiono Warszawy, Syrenki, Małe i Duże knuty, Poldki
            robili też Tarpany i inne Stary
            wszystko zamkły

            robili też komputery Odra, dżinsy Odra i radia Odra, oraz chorowalimy
            na odre, to też tego ni ma

            skandal, a tak było fajowo

            • 9 9

            • Idź się leczyć człowieku! (1)

              Cieszysz się że rozgrabiono i zniszczono majątek narodowy jakim była i jest polska kolej? Czyli pośrednio okradziono i ciebie oraz twoją rodzinę? To nie jest normalne, przez takich ludzi jak ty jest w tym kraju jak jest. A jesteśmy krajem zmarnowanych szans.

              • 15 4

              • do 2015 roku byliśmy krajem wykorzystywanych szans

                w roku 2020 udało nam się przesunąć wybory na później. Ciąg dalszy nastąpi.

                • 2 2

      • Najpierw tak ustawiono rozkłady żeby ludzie przesiedli się do samochodów

        Później ze względu na małe obłożenie likwidacja.

        • 22 2

    • (1)

      Do Kartuz można jeździć pociągiem co godzinę...

      • 10 0

      • I bardzo dobrze.

        Przydałoby się jeszcze odtworzyć linię do Bytowa, bo wszyscy studenci jeżdżą sobie pociągiem, a bytowianie pekaesem.

        • 11 0

    • od kliku lat (4)

      do Kartuz znowu jeżdżą pociągi. A w czasach, gdy prawie każdy ma samochód, pociąg do każdej przysłowiowej wsi nie jest po prostu potrzebny

      • 31 21

      • Kazdy to teraz trolu ma szrot na kólkach nazywany autem powinny byc tak wysokie oplaty (2)

        by się nie opłacało nimi jeździć! I niedługo tak będzie !A wtedy taka ciemna masa będzie się pluła ze niema innej komunikacji .Tak transport zbiorowy to przyszłość

        • 12 9

        • nawet się zgadzam ale nie ta kolejność najpierw rozwijasz komunikację a potem możesz dowalac opłaty za kopciuchy żeby ludzi na komunikacjęi przesiąść.
          Zniechęcanie ludzi do aut wysokimi opłatami nie oferując im żadnej alternatywy spowoduje tylko odwrotny efekt.

          • 9 1

        • Leki się skończyły?

          • 1 10

      • Byłby, ale to za duże koszta. "Prawie każdy" to hiperbola. Na wsiach wcale nie każdy ma samochód i wiele osób nadal dojeżdża do pracy autobusami. To że część ma samochód to nie znaczy, że ma się ich pozbawiać jakiegokolwiek połączenia z miastem.

        • 24 1

    • Kiedyś to można i było brontobusem do farmy zauropodów podjechać.

      • 7 1

    • PKM działa i jedzie do Kartuz?

      • 35 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane