• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Proces za korki na Spacerowej

km
18 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Planetobusy jeżdżą po Gdańsku nie tylko na regularnych liniach, ale czasami także jako pojazdy zastępcze. Planetobusy jeżdżą po Gdańsku nie tylko na regularnych liniach, ale czasami także jako pojazdy zastępcze.

To precedensowa sprawa w polskim sądownictwie. Właściciel trójmiejskiej firmy przewozowej Planetobus domaga się od gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni odszkodowania w wysokości 10 tys. zł. Jak podaje "Gazeta Wyborcza" biznesmen pozwał gdańskich urzędników, bo stracił pieniądze i klientów przez korki na ul. Spacerowej.



Szef firmy Planetobus Jakub Sachse, argumentuje żądanie odszkodowania tym, że w wyniku "nieudolnej organizacji remontu", jego autobusy linii 820 zamiast pokonywać ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska w 7 min, stały czasem w korkach i po półtorej godziny. Twierdzi, że stracił pieniądze z biletów oraz pasażerów.

Czy urzędników należy pociągać do odpowiedzialności za nieprzemyślane działania

Sachse podkreśla, że mimo zakończenia remontu na ul. Spacerowej, jego linia już nie odzyskała swojej popularności i poważnie zastanawia się nad jej przyszłością. - Pracownicy kierujący wahadłowym ruchem sobie nie radzili. A zakończenie robót opóźniło się o ponad dwa miesiące - mówi przedsiębiorca.

Ulica Spacerowa to jedna z bardziej obleganych dróg w Gdańsku. Łączy Oliwę z obwodnicą Trójmiasta, centrum handlowym i Osową. Przez lata była wąska (6 m szerokości) i niebezpieczna: brakowało pobocza, nie było oświetlenia, drzewa rosły tuż przy krawędzi drogi.

Obecnie ulica nadal ma tylko jedną jezdnie, ale z tą różnicą, że ma ona nie 6, ale 7 m szerokości, jest równa, ma pobocza i oświetlenie. Ten stan osiągnięto po remoncie, który był prowadzony w latach 2004-2006 i znalazł finał w sądzie.

Na Spacerowej w korkach poza Plantobusuami stały też autobusy ZKM-u. Ci jednak nie myślą o pozywaniu ZDiZ. - Jeśli kursu nie da się zrealizować w wyniku czynników niezależnych od nas i tak dostajemy zapłatę od Zarządu Transportu Miejskiego - wyjaśnia "Gazecie" Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka ZKM.

- I tak jest w większości miast w Polsce - przyznaje Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni. - Miasto najczęściej i prowadzi remonty, i organizuje komunikację, i jest właścicielem firmy przewozowej. Komunalny przewoźnik nie traci w korkach pieniędzy. Pan Sachse jest w innej sytuacji: jemu strat nikt nie wyrównał.

Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, podkreśla, że prowadzenie robót drogowych z natury wiąże się z utrudnieniami dla kierowców. - W naszej ocenie fakt, że się stało w korkach nie uprawnia do odszkodowania. Co innego, jeśli ktoś udowodni, że remont można było zorganizować w lepszy sposób, w wyniku którego opóźnienia autobusów byłyby mniejsze. Czekamy na wyrok - mówi "Gazecie" Kotłowski.

Przewoźnik już w 2006 roku, gdy ukończono roboty na Spacerowej zażądał od miasta odszkodowania. Wówczas wycenił swoje straty na ponad 107 tys. zł. Wtedy nic z tego nie wyszło, czy teraz biznesmen liczy na wygraną? - W rzeczywistości moje straty są wielokrotnie wyższe. 10 tys. zł to kwota symboliczna. Próbowałem załatwić sprawę polubownie, ale urzędnicy nawet nie chcieli rozmawiać. Walczę już właściwie o zasadę: czy miasto prowadząc remonty ma prawo zwiększać koszty działalności przedsiębiorców? - pyta się Sachse.

Przedsiębiorca tym procesem chce uświadomić urzędnikom istnienie kosztów społecznych. Taki remont, wcześniejsze wyjazdy do pracy, późne powroty, zmieniają plan dnia przeciętnej rodziny. Ma on nadzieje, że urzędnicy przy kolejnych dużych remontach, nie będą się sugerować przy wyborze ofert jedynie najniższa cena, ale także krótkim czasem realizacji.

Najbliższa rozprawa w sprawie Sachse-ZDiZ odbędzie się pod koniec stycznia.
km

Opinie (148) 7 zablokowanych

  • Bardzo dobrze... (17)

    Trójmiasto jest totalnie zakorkowane. Ludzie spędzają (tracą) mnóstwo czasu stojąc w zatorach każdego dnia. Trzeba wreszcie ludzi za to odpowiedzialnych za mordę chwycić!

    • 1 0

    • i czas na kolej metropolitalną! (3)

      wszyscy z aut do pociągu- Osowa-Śródmieście 20 minut!

      • 0 0

      • narazie to marzenie! (1)

        za ile lat? jesli kolej ruszy to nie predzej niz na euro:(

        a remont spacerowej to porazka. tyle czasu budowali by poszerzyc o 1m cala droge. to zarty! powinni wybudowac 2 pasy to wtedy nie byloby zanieczyszczenia lasu z powodu korkow

        • 0 0

        • Co innego, jeśli ktoś udowodni, że remont można było zorganizować w lepszy sposób

          a to akurat żaden problem.

          Wystarczyło wybudować równolegle drugą nitkę Spacerowej. Potem przenieść na nią ruch i wyremontować starą drogę. Na koniec mielibyśmy przepustową ulicę.

          Wybór wykonawcy według kryterium terminów a nie tylko najniższej ceny też mógłby sporo zmienić.

          • 0 0

      • nie będzie żadnej kolei bo budujemy stadion jednorazowego użytku

        • 0 0

    • nie trójmiasto a gdańsk (3)

      w sopocie i gdyni jak są karki to bardzo wolno się jedzie. W gdańsku się stoi.

      • 0 0

      • A kiedy w Sopocie nie ma korków ? Chyba w nocy.

        • 0 0

      • w Gdyni się nie stoi - miasto bez lewoskrętów gdzie jeden skręcający samochód blokuje cały ruch

        • 0 0

      • w sumie

        to najwiecej "karkow" bylo w Copacabanie w Sopocie

        • 0 0

    • A już myślałem, że biorą się za tego grubego łapówkarza Budynia.

      szkoda

      • 0 0

    • noz sie w kieszeni otwiera ze ta droga nie jest 2 pasmowa!!!!!!!! (3)

      • 0 0

      • (2)

        dokladnie, ale wiecej pasow, wieksze korki...taka zasada. juz nie bedzie nigdy lepiej i trzeba sie pogodzic z faktem , ze moze byc tylko gorzej. taka prawda

        • 0 0

        • do myślących (1)

          Mnie tam korki nie przeszkadzają pod warunkiem że ruch jest płynny, a średnia prędkość >50km/h.

          Drugi pas nie zlikwiduje korka, ale znacząco upłynni ruch, chyba się z tym zgodzisz? Fakt, że patrząc na całą ulicę całościowo, korek może być taka sam, lub nawet większy, ale za to czas przejazdu przez ulicę się zmniejsza, a przecież o to właśnie wszystkim chodzi.

          Pozdrawiam myślących

          • 0 0

          • ze jak?!

            "Mnie tam korki nie przeszkadzają pod warunkiem że ruch jest płynny" to sie zdecyduj, bo jedno wyklucza drugie. Powtarzam 2 pasy + mityczne skrzyzowanie prze Realu i sprawa rozwiazana, ruch plynny, wszyscy szczesliwi.

            Tak nawiasem mowiac to mialem nadzieje ze sie wreszcie wzieli za ten przekret z owym skrzyzowaniem a tu tylko takie cos... no ale dobre i to bo moze jak bedzie wiecej takich spraw to miasto sie obudzi ze z ta ulica jest 'cos nie tak' pozdrawiam

            • 0 0

    • (3)

      Za mordę trzeba tez chwycić kierowców. Ludzie nie maja pojęcia jak jeździć! To przez wielu jołopów stoi się i stoi, głupie ruszenie na zielonym świetle to problem dla niektórych... najpierw trzeba się podrapać, podłubać w nosie, wrzucić bieg, zastanowić się pięć razy i w końcu powolutku ruszyć, mając w dupie pozostałych kierowców z tyłu. "No bo ja zdążę"! I w rezultacie spod świateł rusza sześć samochodów, zamiast np. dwudziestu. I tak dalej i tak dalej...

      • 0 0

      • Prawda (1)

        Ludzie jeżdżą jak debile i myślą że są sami na drodze. Szału dostaje jak widzę jak jakaś ciota zbiera się 5 minut żeby ruszyć z pod świateł albo hamuje przed każdym zakrętem. Jak ktoś nie umie jeździć to niech w domu siedzi.

        • 0 0

        • Ponownie prawda.

          Mnie szlag trafia jak jedzie taki baran...leweym pasem 60 na godzine i mimo iz widzi w lusterku ze za nim ktos sie spieszy to niezjedzie .. a na dodatek ... jescze przychamuje.
          jeszcze ma pretensje...rzuca sie jak mu sie zwrca uwage.. ..

          • 0 0

      • to jeszcze nic

        ja uwielbiam debili co to koniecznie muszą wjechać na skrzyżowanie pomimo pomarańczowego i braku miejsca przed sobą. Ostatnio dwie zmiany świateł tak stałem bo najpierw jedna Paniusia mnie zblokowała a na następnej zmianie złotówa, a już najlepsze jest hucisko i blokowanie tam drogi tramwajom przez co one blokują inne samochody, które nie mogą ruszyć żeby te co blokują tramwaj mogły przejechać ;) i pętla się zamyka

        • 0 0

  • szkoda ze nie ma szans (10)

    bo niestety nikt nie gwarantowal mu ze romont zostanie przeprowadzony sprawnie. Wiec z prawnego punktu widzenia chlop nie ma szans. 10tys zlotych to niezla sciema ;-) chodzi o to ze jak sad pokieruje sie rozsadkiem i przyzna te 10tys to mamy precedens. Ale sady na szczescie gupie w tym kraju nie sa, sa tylko powolne ;-)

    • 0 0

    • (3)

      no no, przecież "gupich" ludzi też nie ma...

      • 0 0

      • tylko niedouczone :)

        • 0 0

      • (1)

        .
        polski wymiar sprawiedliowsci nie opiera sie na precedensach. kazda sprawa jest inna.

        • 0 0

        • nie opiera sie na precedensach ale orzecznictwo gra istotna role...

          • 0 0

    • remont z założenia ma być przeprowadzony sprawnie i terminowo, jeśli ktoś przez nieudolność i błędy poniósł szkodę to może się domagać jej naprawienia

      • 0 0

    • POLSKA TO NIE STANY (4)

      w polsce nie ma czegos takiego jak precedens. Precedensowe prawo istnieje tylko w USA

      • 0 0

      • dokladnie (3)

        i dobrze, bo znajac Polakow to kazdy taki przedsiebiorca otwieralby linie na wkrotce remontowanych drogach a potem lecial do sadu. niech sie chlop sadzi, ma prawo. ale uwazam, ze on dupa nie biznesmen skoro dal sie wpedzic w straty.

        • 0 0

        • A Ty jesteś taki BYSTRZAK ?? :):) (2)

          Nie rozśmieszaj mnie synek - pojęcia nie masz o biznesie. Nie ma to jak pomądrzyć się na forum. Do szkoły szczylu !! :):)

          • 0 0

          • Sprawny umysłowo-inaczej

            Proponuję wziąć mydełko "FA" miskę z czystą wodą i się umyć bo aż tutaj czuć Twoją inteligencję-inaczej.

            • 0 0

          • ALL ty bystry facecicku

            Odezwal sie ten co kierowal ruchem i wlaczal swiatla ha ha ha !!!

            • 0 0

  • I co z tego? (2)

    Nadal Spacerowa jest cholernie zatłoczona, nic ten remont w praktyce nie dał. Wprost przeciwnie!!! Światła na dole spowodowały, że mieszkańcy ul. Czyżewskiego i boczych uliczek przeżywają jeszcze większy koszmar, korki znacznie wzrosły. A nie lepiej jest rano, jadąc w dół, światła powodują, że korek już na Kielnieńskiej.
    JAk się cieszę, że od 1,5 roku już nie mieszkam na Osowej!!!! Uciekłam z niej i to NAJLEPSZA DECYZJA W MOIM ŻYCIU!!!!
    Pozdrawiam mieszkańców Osowej ... hihihihi

    • 0 0

    • To jest Granda (1)

      Remont nic nie wniosl a tylko krew zagotowal i to nie tylko mnie jak wiadac, poszerzona Spacerowa o 1 metr ? to jakas porazka - oswietlenie jest Ok ale to nie zmienia faktu ze korki sa od 7- 10 i od 13:30 do 18:30 non stop. Musialem jezdzic przez Selgros aby wjechac na obwodnice w kierunku Gdyni - to moze wam da obraz co tam sie dzieje o poranku.
      Swiatla do Reala powoduja ogromne przestoje , natomiast w druga strone do ZOO wystarczy jeden samochod aby te inteligetne swiatla przepuscily biedaka a zatrzymaly cala ulice od poczatku do konca.

      • 0 0

      • inteligentne światła

        masz rację. w naszych warunkach te intelygentne światła w ogóle się nie sprawdzają, zwłaszcza, że ustawiane są w miejscach, gdzie dysproporcja w natężeniu ruchu jest ogromna. podobnie jest na 7 w przejazdowie.

        druga sprawa to sygnalizacja, która nawet w zabitej czarnej dziurze nie jest wyłączana w nocy...

        niech ktoś w końcu pomyśli...

        • 0 0

  • MA RACJĘ I POWINIEN WYGRAĆ!!! (2)

    gość ma rację! urzędasy w d*pie mają nas wszystkich! przykład? korki na: trakt św. wojciecha, świętokrzyska, jabłoniowa, kartuska, słowackiego, spacerowa. no i łostowicka, ale tam ponoć ma się coś zmienić. urzędasy do roboty a nie kawke pijecie cały dzień!!!!!!

    • 0 0

    • tyle sie zmieni co i na spacerowej

      czyli - nowa nawierzchnia, dalej jeden pas...

      • 0 0

    • ...???

      Nie jest winą urzędników, że każdy z nas chce jechać do pracy i na zakupy swoim samochodem. Nie jest ich winą, że samochodów przybywa. Jeśli tak to powinno się karać tych, którzy powodują korki poruszając się własnymi pojazdami a nie komunikacją miejską.

      • 0 0

  • Popieram

    O to wlasnie chodzi - zarzadzajacy miastem powinni dbac o jego mieszkancow - poniewaz (UWAGA! mozliwy SZOK) zyja z podatkow placonych przez te osoby - z czego nie za bardzo zdaja sobie sprawe. Zapewnienie wlasciwej infrastruktury jest warunkiem niezbednym (i koniecznym) do rozwoju miasta, co niestety jest nagminnie zaniedbywane w 3city. Drogi, komunikacja miejska, parkingi, przestrzen publiczna - halo takie cos to standard w cywilizowanym swiecie a nie dopust bozy.

    • 0 0

  • No nareszcie, coś się rusza (3)

    Super, nareszcie coś się zaczyna ruszać. Kto w ogóle zatwierdził 'remont' ulicy spacerowej polegający na poszerzeniu o 1m? zamiast zrobienia dodatkowego pasa? Pamiętam jakie to było zaskoczenie: najpierw: 'o nareszcie rozbudowują tą ulicę!' i po remoncie 'o k...wa, przez ten cały czas oni tylko rozbudowali ją o jeden metr!?'

    • 0 0

    • Wg mnie (1)

      Powinien być trzeci pas, który o godz. 8:00 obowiązywałby w kierunku Oliwy, a o 16:00 w kierunku obwodnicy.
      Niby by się korkowało przed obwodnicą gdzie jest jeden pas, ale jakoś by to szło na jodełkę.
      A miejsca na 3 pasy Spacerowa spokojnie ma.

      • 0 0

      • Na jaką jodełkę?
        Cwaniaki mogłyby lewym się wpychać a tak przynajmniej jest sprawiedliwie.
        Korek na spacerowej w kierunku obwodnicy to tylko i wyłącznie światła przy dawny Qeancie

        • 0 0

    • A pamiętacie sprawę Geanta który miał remontować skrzyżowanie u góry spacerowej (nie pamiętam, czy dokładnie o to chodziło). ZGINĘŁY DOKUMENTY.

      I bardzo dobrze - niech wygra. Zapłacą mu oczywiście z naszych pieniędzy, ale to już wyborcy rozliczają tych, którzy w ten sposób traktują nasze pieniądze.

      • 0 0

  • Brawo, trzymam kciuki !!!! (1)

    W końcu ktoś się odważył przeciwstawić nieudolnym urzędasom z p. Szczyt'em na czele.

    • 0 0

    • kciuki buhahahhahahah nikt jeszcze w polszy nie wygral z mafia urzednicza

      swiete krowy

      • 0 0

  • Gdynia, Gdynia, tylko Gdynia!! (6)

    A na 171 staruchny jelcz ledwo zipiący, pod warstwą błota kremowo-czerwony wtoczył się na pętlę w Gdyni przy Tesco hahaha

    • 0 0

    • (5)

      Sredni wiek taboru autobusowego jest juz nizszy niz w Gdyni.

      • 0 0

      • nie widać tego na ulicach...... Zamiast 5 manów na gaz Gdynia mogła kupić 20 solarisów i to w Gdyni by była mniejsza średnia wieku ;P

        • 0 0

      • (3)

        Gdyby Gdynia zamiast 5 manów na gaz kupiła 20 s****isów to średnia wieku tutaj była by duzo niższą ;P

        • 0 0

        • gdyby bbartek mial choc 10 lat to srednia na forum byłaby wyższa

          przynajmnie myslenie ma na poziomie 9 latka

          • 0 0

        • (1)

          Gdynia za 5 MANów na gaz mogła by kupić... 6 Solarisów :). Poza tym Solarisy są lepsze od MANów (aczkolwiek Mercedesy i tak rulez) :)

          • 0 0

          • http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/news.php?id_news=29375



            cyt. "Solaris powinien dostarczyć 30 przegubowców i 15 zwykłych autobusów (...)

            Nowe autobusy kosztować będą miasto ok. 50 mln zł"



            policzcie sobie dzieci średni kosz autobusu marki solaris: 50:45 = ca 1,1 mln



            teraz koszt MANa: ca 1,8 mln



            rachunek prosty, policzcie jeszcze koszt eksploatacji. Może nie 20 jak pisałem, proporcja 9:5 jest prawie dwukrotnym przebiciem. Co prawda nie chce mi się szukać ceny krótkiego i długiego, ale od s****isow odliczcie jeszcze klimę (45 * 100 000 = ca 4,5 mln), ktora w Gdyni nie jest potrzebna

            • 0 0

  • Ma rację Sachse - (1)

    sposob organizacji tego remontu i sam remont to kryminał. Roboty prowadzone byly tylko kilka godzin dziennie. Jak rano jechałam przed 7-mą do pracy to robotnicy i maszyny stały na poboczach i nic sie nie działo. Jak wracałam ok. 17-tej było po robocie. W weekendy nikt nic nie robil, dopiero pod koniec remontu gdy malowano pasy. A przeciez to las można było pracować na okrągło, oczywiście gdyby nasi miejscy kacykowie liczyli sie z mieszkańcami. Remont trwał kilka miesięcy i co zrobiono? Poszerzono trochę pasy, wygładzono nawierzchnie i zrobiono ścieżke rowerową donikąd. Jedno co z pewnością zrobiono to nabito sobie kabzy. Zobaczymy co na to nasze niezawisłe sądy.

    • 0 0

    • Geant

      a co z odpowiedzialnością za skandaliczny wyjazd z d.Geanta ? Mieli wybudować nitkę niekolidującą ze Spacerową,ale znowu ktoś dal ciala,Geanta nie ma,winnych nie ma,a ktoś kasiorkę przytulil ! Gdzie jest prokurator ?

      • 0 0

  • gdańsk to najbardziej zakorkowane miasto w polsce (7)

    w.g. badań średnia dojazdu do centrum w godz szczytu to 7 km h.
    w warszawie 20 km/h w krakowie 25km/h
    nowe drogi!!!! a nie hale stadion i ESC

    • 0 0

    • (6)

      ... to jedź autobusem, skm itp a nie wieziesz w aucie 4 wolne miejsca. Może trzeba wybudować drogę na 6 pasów w każdym kierunku żeby 60 km/h można w godzinach szczytu, (które wtedy skróciłyby się do 15 minut) grubasy mogły dojechać do pracy. Płaczki! Zrobcie sami coś żeby się korki zmniejszyły!

      • 0 0

      • haha zróbcie sami coś mieszkańcy (1)

        a my zajmiemy się ECSami i innymi teatrami super hiper potrzebnymi szekspirowskimi...

        ps. autobus według ciebie w korku nie stoi ???

        • 0 0

        • Każdy kierowca, który przesiądzie się do autobusu, to jeden samochód w korku mniej. Jeżeli dużo kierowców przesiądzie się do autobusów, to korki się zmniejszą. Dobrze by było, gdyby miasto do tego zachęciło zwiększeniem liczby kursów autobusów.

          • 0 0

      • bzdury piszesz

        3 przesiadki, zatłoczone autobusy i tramwaje a do tego stanie w korkach - nie wspomnę że co niektórzy odwożą swoje pociechy do szkoły czy przedszkola
        dzięki linii tramwajowej na Chełm jadę 30min do pracy zamiast poprzednio 20 - dziękuje ci UM

        • 0 0

      • to jedź autobusem, który unosi się nad korkami albo skm z górnego na dolny taras albo weź siłą do samochodu 4 obce osoby z których każda chce dotrzeć w inne miejsce. To oczywiste, że nowe drogi nic nie zmienią chociaż obecna infrastruktura jest z czasów gdy pojazdów było dziesięciokrotnie mniej. TO WEŹ LEKI I WSKAKUJ DO ŁÓŻECZKA.

        • 0 0

      • a ja chce samochodem (1)

        Niby czemu mam jeździć śmierdzącą komunikacją jak mam samochód. Po to sobie kupiłem samochód żeby nie wąchać smrodu spoconych roboli o poranku.

        • 0 0

        • racja

          taka komunikacja jezdza niudacznicy czyli plebs

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane