• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Proces za korki na Spacerowej

km
18 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Planetobusy jeżdżą po Gdańsku nie tylko na regularnych liniach, ale czasami także jako pojazdy zastępcze. Planetobusy jeżdżą po Gdańsku nie tylko na regularnych liniach, ale czasami także jako pojazdy zastępcze.

To precedensowa sprawa w polskim sądownictwie. Właściciel trójmiejskiej firmy przewozowej Planetobus domaga się od gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni odszkodowania w wysokości 10 tys. zł. Jak podaje "Gazeta Wyborcza" biznesmen pozwał gdańskich urzędników, bo stracił pieniądze i klientów przez korki na ul. Spacerowej.



Szef firmy Planetobus Jakub Sachse, argumentuje żądanie odszkodowania tym, że w wyniku "nieudolnej organizacji remontu", jego autobusy linii 820 zamiast pokonywać ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska w 7 min, stały czasem w korkach i po półtorej godziny. Twierdzi, że stracił pieniądze z biletów oraz pasażerów.

Czy urzędników należy pociągać do odpowiedzialności za nieprzemyślane działania

Sachse podkreśla, że mimo zakończenia remontu na ul. Spacerowej, jego linia już nie odzyskała swojej popularności i poważnie zastanawia się nad jej przyszłością. - Pracownicy kierujący wahadłowym ruchem sobie nie radzili. A zakończenie robót opóźniło się o ponad dwa miesiące - mówi przedsiębiorca.

Ulica Spacerowa to jedna z bardziej obleganych dróg w Gdańsku. Łączy Oliwę z obwodnicą Trójmiasta, centrum handlowym i Osową. Przez lata była wąska (6 m szerokości) i niebezpieczna: brakowało pobocza, nie było oświetlenia, drzewa rosły tuż przy krawędzi drogi.

Obecnie ulica nadal ma tylko jedną jezdnie, ale z tą różnicą, że ma ona nie 6, ale 7 m szerokości, jest równa, ma pobocza i oświetlenie. Ten stan osiągnięto po remoncie, który był prowadzony w latach 2004-2006 i znalazł finał w sądzie.

Na Spacerowej w korkach poza Plantobusuami stały też autobusy ZKM-u. Ci jednak nie myślą o pozywaniu ZDiZ. - Jeśli kursu nie da się zrealizować w wyniku czynników niezależnych od nas i tak dostajemy zapłatę od Zarządu Transportu Miejskiego - wyjaśnia "Gazecie" Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka ZKM.

- I tak jest w większości miast w Polsce - przyznaje Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni. - Miasto najczęściej i prowadzi remonty, i organizuje komunikację, i jest właścicielem firmy przewozowej. Komunalny przewoźnik nie traci w korkach pieniędzy. Pan Sachse jest w innej sytuacji: jemu strat nikt nie wyrównał.

Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, podkreśla, że prowadzenie robót drogowych z natury wiąże się z utrudnieniami dla kierowców. - W naszej ocenie fakt, że się stało w korkach nie uprawnia do odszkodowania. Co innego, jeśli ktoś udowodni, że remont można było zorganizować w lepszy sposób, w wyniku którego opóźnienia autobusów byłyby mniejsze. Czekamy na wyrok - mówi "Gazecie" Kotłowski.

Przewoźnik już w 2006 roku, gdy ukończono roboty na Spacerowej zażądał od miasta odszkodowania. Wówczas wycenił swoje straty na ponad 107 tys. zł. Wtedy nic z tego nie wyszło, czy teraz biznesmen liczy na wygraną? - W rzeczywistości moje straty są wielokrotnie wyższe. 10 tys. zł to kwota symboliczna. Próbowałem załatwić sprawę polubownie, ale urzędnicy nawet nie chcieli rozmawiać. Walczę już właściwie o zasadę: czy miasto prowadząc remonty ma prawo zwiększać koszty działalności przedsiębiorców? - pyta się Sachse.

Przedsiębiorca tym procesem chce uświadomić urzędnikom istnienie kosztów społecznych. Taki remont, wcześniejsze wyjazdy do pracy, późne powroty, zmieniają plan dnia przeciętnej rodziny. Ma on nadzieje, że urzędnicy przy kolejnych dużych remontach, nie będą się sugerować przy wyborze ofert jedynie najniższa cena, ale także krótkim czasem realizacji.

Najbliższa rozprawa w sprawie Sachse-ZDiZ odbędzie się pod koniec stycznia.
km

Opinie (148) 7 zablokowanych

  • remont Spacerowej to najbardziej bezsensowna inwestycja ostatnich lat (4)

    zamiast zrobić od razu ulicę 2x2 to te matołki poszerzyli ją o JEDEN METR !! rezultat jest taki, że jak się stało, tak się stoi w połgodzinnych korkach

    • 0 0

    • pretensje kierować do wojewódzkiego konserwatora przyrody (2)

      ... bo to on nie zezwolił na wycięcie drzew pod drogę 2x2. ZDiZ się odwoływał i guzik wskórał - to zrobili, co mogli, czyli oświetlone i szersze 2x1 z poboczami - bo im ekopatafiany nie pozwoliły na wycinkę drzew w pasie o 10m szerszym...

      • 0 0

      • Kto wycina drzewa przy spacerowej?

        Jakoś nikt z dyskutujących nie zauważył prostego faktu że drzewa z lasu po obu stronach Spacerowej wyparowały prawie całkowicie, zostały tylko te które mają pnie średnicy latarni ulicznej, więc pewnie przy najbliższej burzy się połamią i problem sam się rozwiąże. Będzie można bez problemu wybudować po 4 pasy bo już nic nie będzie do wycięcia. Gdy dwóch się bije tam drwal korzysta. Najlepiej powycinać to wszystko w cholerę i spalić w kominkach, w końcu rośnie ze sto lat z okładem i tylko dziki się lęgną, wilgoć i grzyby.
        Na pytanie czemu się wycina - prosta odpowiedź , to "planowa gospodarka leśna" Pomyśleć , że kiedyś w lasach królewskich ścinano łby za kradzież drewna. Ale co tam, deweloperzy pewnie chętnie wybudują domy zamiast tego nikomu nie potrzebnego lasku. Ekopółmózgi widzą jedną doliną w Polsce a to że giną lasy łaskawie nie zauważają, bo i po co. Ciężko zablokować grabież na skalę kraju, łatwiej zablokowac budowę drogi. Szkoda słów.

        • 0 0

      • bzdura

        nic o tym nie słyszałem, żeby to przez konserwatora przyrody (jest ktoś taki w ogóle?)

        • 0 0

    • W polgodzinnych?

      To szczesciarz z Ciebie! Bo ja czesto godzine i dluzej...

      • 0 0

  • właśnie dlatego przeprowadziłem się do gdańska

    lobię stać na spacerowej w upale, za ikarusem.

    • 1 0

  • WALCZ PAN !!

    ...z betonem urzedniczym !!

    TRZYMAM KCIUKI :)

    • 1 0

  • Jeżeli Planetobus

    utrzymywałby się ze sprzedaży wozokilometrów a nie biletów to nie byłoby problemu. Mógł podpisać z ZTM-em ( organizatorem gdańskiej komunikacji ) umowę na obsługę linii i wtedy nie musiałby się chyba przejmować. Skoro przewoźnik miał ambicje tworzyć nowe linie i sam je organizować, to powinien liczyć się z konsekwencjami takiego postępowania. W Gdyni za stratę kursu z przyczyn obiektywnych - a do takich zaliczamy remonty ulic - płaci przewoźnikowi organizator ( ZKM ). Np. dany autobus ma do wykonania 10 kursów, a z przyczyn obiektywnych wykonuje 4, to ma zapłacone za 10. To od organizatora zależy, czy na brakujące 6 kursów " domówi " innych przewoźników, działając dla dobra oczekujących na przystankach pasażerów i powodując tym samym przekroczenie budżetu na zakup usług transportowych. W gdyńskim systemie p. Schaze by się wzbogacił ( mniej kursów to mniej paliwa ), a jeżeli sam sobie był organizatorem i wykonawcą, to niech ponosi tego konsekwencje. Mówią: chcącemu nie dzieje się krzywda i tą maksymę weźmie sąd pod uwagę...

    • 0 1

  • Lepiej do Gdyni niz na Spacerową !!!

    Jestem dostawcą wiec korki na wylocie z Gdańska są dla mnie codziennoscią tylko zastanawia mnie jedno, jak Gdynia poradziła sobie z korkami a Gdańsk nie potrafi !!!! Jesli mam juz stac na spacerowej 45 minut to wole jechac przez Malczewskiego w Sopocie na Chwaszczyńską i postoje 5 a nie 45 minut!!!

    • 1 0

  • BARDZO DOBRZE !!

    ...popieram walke p. Jakub Sachse !!

    Moze w koncu ktorys z urzedasow zaplaci wlasna GLOWA za brak kompetencji i myslenia (myslenie boli) !!

    trzymam kciuki !!

    • 1 0

  • Prawo Podatnika

    To o co ubiega sie Pan Sachse jest jak najbardziej uzasadnione. Suma na jaka opiewa jest oczywiscie symboliczna. Chodzi przede wszystkim o zasady, ktorych nasi gdanscy urzednicy niestety nie maja. W koncu kazdy mieszkaniec Gdanska czy innego miasta ma prawo ubiegac sie o zwrot kosztow poniesionych lub strat uzaleznionych od niewlasciwego organizowania przebiegu prac remontowych lub innych robot prowadzonych na terenie miasta. Odpowiedzialnymi za ten stan rzeczy sa oczywiscie urzednicy, oplacani , nie zapominajmy tutaj, z naszych podatkow. Czas najwyzszy, zeby urzednicy odpowiadali za decycyzje, ktore podejmuja. Kto jak nie oni wybrali firme do przeprowadzenia robot drogowych na ul. Spacerowej? Miasto rowniez pokazalo swoja nieudolnosc poprzez brak kontroli przeprowadzanych robot. Kto w dzisiejszych czasach prowadzi roboty drogowe tylko w ciagu dnia i tylko kilka godzin dziennie. Jest oczywistym, ze roboty tego typu powinny trwac 24 godziny na dobe. Przez dobor takiego a nie innego wykonawcy miasto narazilo na straty nie tylko Pana Sachse, ale rowniez innych mieszkancow.
    Czas to pieniadz szanowni Panstwo, z ktorym liczy sie kazdy cywilizowany kraj. Tak wiec z cala stanowczoscia popieram Pana Sachse i mam nadzieje, ze Sad przyzna mu racje, dla zasady...

    • 1 0

  • Adamowicz nic nie ROBI!!!!

    porównajcie Sopot,Gdynie w oczach wszystko rosnie a wioska Gdansk poza korkami i najgorszymi drogami oraz wymierajacym Starym miastem niema nic.Żal patrzeć.

    • 0 0

  • przeciesz planetobusy pękają w szwach... co on stracił, zyskał raczej... (1)

    nie rozumiem argumentów pana bisnesmena... pamietam jak planeta zaczynała to jeździły nią garstka ludzi.. teraz praktycznie każdy busik planety który dojeżdża na ostatni przystanek w osowie(gdzie wsiadam) jest równie zawalony co normalnej komunikacji.. planeta po za tym podstawiała autobusy jak były duże opóźnienia, czego nie robił zkm, więc czasami stojąc po 30 min na przystanku i wsiadałeś do pierwszego lepszego busa, którym okazywał się planetobus, nawet jeśli miałeś przepłacić...
    drugą sprawą to korki... po prostu masakra!!! poszerzenie drogi o 1m?? jakiś debil to wymyślił!!!!... pamiętam raz zimą wracacałem spacerową 3h!!! z oliwy!!! ale to były jakieś ekstrema.. teraz żeby przejechać spacerową to z 40 min trzeba liczyć rano... porazka...

    • 0 0

    • Przecież, a nie przeciesz ;]

      • 0 0

  • Bardzo dobrze... (17)

    Trójmiasto jest totalnie zakorkowane. Ludzie spędzają (tracą) mnóstwo czasu stojąc w zatorach każdego dnia. Trzeba wreszcie ludzi za to odpowiedzialnych za mordę chwycić!

    • 1 0

    • (3)

      Za mordę trzeba tez chwycić kierowców. Ludzie nie maja pojęcia jak jeździć! To przez wielu jołopów stoi się i stoi, głupie ruszenie na zielonym świetle to problem dla niektórych... najpierw trzeba się podrapać, podłubać w nosie, wrzucić bieg, zastanowić się pięć razy i w końcu powolutku ruszyć, mając w dupie pozostałych kierowców z tyłu. "No bo ja zdążę"! I w rezultacie spod świateł rusza sześć samochodów, zamiast np. dwudziestu. I tak dalej i tak dalej...

      • 0 0

      • Prawda (1)

        Ludzie jeżdżą jak debile i myślą że są sami na drodze. Szału dostaje jak widzę jak jakaś ciota zbiera się 5 minut żeby ruszyć z pod świateł albo hamuje przed każdym zakrętem. Jak ktoś nie umie jeździć to niech w domu siedzi.

        • 0 0

        • Ponownie prawda.

          Mnie szlag trafia jak jedzie taki baran...leweym pasem 60 na godzine i mimo iz widzi w lusterku ze za nim ktos sie spieszy to niezjedzie .. a na dodatek ... jescze przychamuje.
          jeszcze ma pretensje...rzuca sie jak mu sie zwrca uwage.. ..

          • 0 0

      • to jeszcze nic

        ja uwielbiam debili co to koniecznie muszą wjechać na skrzyżowanie pomimo pomarańczowego i braku miejsca przed sobą. Ostatnio dwie zmiany świateł tak stałem bo najpierw jedna Paniusia mnie zblokowała a na następnej zmianie złotówa, a już najlepsze jest hucisko i blokowanie tam drogi tramwajom przez co one blokują inne samochody, które nie mogą ruszyć żeby te co blokują tramwaj mogły przejechać ;) i pętla się zamyka

        • 0 0

    • nie trójmiasto a gdańsk (3)

      w sopocie i gdyni jak są karki to bardzo wolno się jedzie. W gdańsku się stoi.

      • 0 0

      • w sumie

        to najwiecej "karkow" bylo w Copacabanie w Sopocie

        • 0 0

      • w Gdyni się nie stoi - miasto bez lewoskrętów gdzie jeden skręcający samochód blokuje cały ruch

        • 0 0

      • A kiedy w Sopocie nie ma korków ? Chyba w nocy.

        • 0 0

    • i czas na kolej metropolitalną! (3)

      wszyscy z aut do pociągu- Osowa-Śródmieście 20 minut!

      • 0 0

      • narazie to marzenie! (1)

        za ile lat? jesli kolej ruszy to nie predzej niz na euro:(

        a remont spacerowej to porazka. tyle czasu budowali by poszerzyc o 1m cala droge. to zarty! powinni wybudowac 2 pasy to wtedy nie byloby zanieczyszczenia lasu z powodu korkow

        • 0 0

        • Co innego, jeśli ktoś udowodni, że remont można było zorganizować w lepszy sposób

          a to akurat żaden problem.

          Wystarczyło wybudować równolegle drugą nitkę Spacerowej. Potem przenieść na nią ruch i wyremontować starą drogę. Na koniec mielibyśmy przepustową ulicę.

          Wybór wykonawcy według kryterium terminów a nie tylko najniższej ceny też mógłby sporo zmienić.

          • 0 0

      • nie będzie żadnej kolei bo budujemy stadion jednorazowego użytku

        • 0 0

    • noz sie w kieszeni otwiera ze ta droga nie jest 2 pasmowa!!!!!!!! (3)

      • 0 0

      • (2)

        dokladnie, ale wiecej pasow, wieksze korki...taka zasada. juz nie bedzie nigdy lepiej i trzeba sie pogodzic z faktem , ze moze byc tylko gorzej. taka prawda

        • 0 0

        • do myślących (1)

          Mnie tam korki nie przeszkadzają pod warunkiem że ruch jest płynny, a średnia prędkość >50km/h.

          Drugi pas nie zlikwiduje korka, ale znacząco upłynni ruch, chyba się z tym zgodzisz? Fakt, że patrząc na całą ulicę całościowo, korek może być taka sam, lub nawet większy, ale za to czas przejazdu przez ulicę się zmniejsza, a przecież o to właśnie wszystkim chodzi.

          Pozdrawiam myślących

          • 0 0

          • ze jak?!

            "Mnie tam korki nie przeszkadzają pod warunkiem że ruch jest płynny" to sie zdecyduj, bo jedno wyklucza drugie. Powtarzam 2 pasy + mityczne skrzyzowanie prze Realu i sprawa rozwiazana, ruch plynny, wszyscy szczesliwi.

            Tak nawiasem mowiac to mialem nadzieje ze sie wreszcie wzieli za ten przekret z owym skrzyzowaniem a tu tylko takie cos... no ale dobre i to bo moze jak bedzie wiecej takich spraw to miasto sie obudzi ze z ta ulica jest 'cos nie tak' pozdrawiam

            • 0 0

    • A już myślałem, że biorą się za tego grubego łapówkarza Budynia.

      szkoda

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane