• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt przebudowy SKM Przymorze będzie gotowy wiosną

Michał Brancewicz
27 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Modernizacja peronu SKM Przymorze-Uniwersytet przewiduje m.in. budowę dłuższego zadaszenia.
  • Tak po modernizacji ma wyglądać peron SKM na Przymorzu.
  • Peron przystanku SKM Przymorze-Uniwersytet zyska nową nawierzchnię oraz ławki i wyświetlacze informujące o czasie przyjazdu pociągu.

Do końca marca przyszłego roku powstanie projekt niezbędny do rozpoczęcia modernizacji przystanku SKM Przymorze-Uniwersytet. Peron zyska m.in. zadaszenie oraz nową nawierzchnię. Rozpoczęcie prac, których koszt szacowany jest na 6-8 mln zł, planowane jest na przyszły rok.



Co, twoim zdaniem, w największym stopniu wpłynęłoby na poprawę jakości usług SKM?

W lipcu Szybka Kolej Miejska ogłosiła, że poszukuje wykonawcy wielobranżowej dokumentacji projektowej budowlano-wykonawczej dla modernizacji peronu SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet. Jednak pierwszy przetarg musiał zostać unieważniony, bowiem nie wpłynęła żadna oferta.

W sierpniu SKM ponowiła postępowanie. Tym razem zgłosiło się aż sześciu chętnych. Rozpiętość cenowa ofert okazała się bardzo duża:

  1. ZP-Ekoprojekt z Chłapowa - 310,4 tys. zł
  2. Tatami Architekci z Gdańska - 332,1 tys. zł
  3. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska - 362,8 tys. zł
  4. Studium z Warszawy - 452,6 tys. zł
  5. Biuro Projektowo-Konsultingowe ze Szczecina - 734,7 tys. zł
  6. Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu - 1,16 mln zł


O wyborze w 100 proc. decyduje cena. SKM ma do wydania na ten cel 615 tys. zł, więc cztery oferty mieszczą się w zaplanowanym budżecie.

Wykonawca będzie miał czas do 31 marca 2020 roku na opracowanie dokumentacji. W poprzednim postępowaniu mowa była o ostatnim dniu 2019 roku.

  • Przebudowa przystanku SKM Przymorze-Uniwersytet przewiduje również remont budynku kas.
  • Tunel prowadzący na peron zyska nowy wygląd.
  • Inwestycja obejmie także remont tunelu od strony Przymorza prowadzącego na peron.
Modernizacja przystanku SKM Przymorze Uniwersytet została podzielona na trzy etapy:

  • etap 1 obejmuje przebudowę północnego wejścia na peron wraz z remontem tunelu, montaż windy, wymianę nawierzchni peronu, budowę fragmentu nowej wiaty nad zejściem do tunelu,
  • etap 2 obejmuje budowę dalszej części wiaty o długości ok. 130 m aż do zejścia południowego, monitoring i system informacji pasażerskiej,
  • etap 3 obejmuje małą architekturę (ławki, kosze, wiatrołapy), montaż gabloty z informacjami, biletomatu, zegarów, kasowników), wymianę pozostałej części nawierzchni, remont budynku kas i chodnika od ul. Kołobrzeskiej do południowego wejścia.


SKM szacuje, że modernizacja pochłonie od 6 do 8 mln zł.

- Remont przystanku SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet planujemy rozpocząć w 2020 roku. Czas realizacji tego przedsięwzięcia zależny będzie od tempa pozyskania środków - mówił przy okazji pierwszego przetargu Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. - Jeżeli uda nam się jednorazowo zdobyć całość środków na ten remont, prace będą realizowane jednocześnie. Jeżeli fundusze będą napływały stopniowo, roboty będą prowadzone etapami.

Opinie (131)

  • Kompleksowy projekt niezbędny na Przymorzu zamiast każdy sobie rzepkę skrobie

    Kompleksowy konkurs zamiast łataniny w stylu każdy sobie rzepkę skrobie. Zbudowano największe w północnej Polsce City biurowo handlowe oraz kampus Uniwersytecki. W tym miejscu największym problemem są miejsca parkingowe i korki oraz przejazd pod torami bo brak na nie miejsca. Dodatkowy problem to brak dodatkowego tunelu drogowego pod torami PKP dla samochodów , autobusów i tramwajów gdyż istniejąca infrastruktura drogowa i komunikacji MZK z lat 70 XX w jest zbyt mała dla obecnego ogromnego Citi biurowo-handlowego oraz kampusu Uniwersyteckiego i hali sportowej. Rozwiązaniem godnym XXI w byłby podziemny Parking o minimum 1 km długości zbudowany pod torami PKP z odpowiednimi ciągami pieszymi do i z przystanku Przymorze Uniwerek na 4 strony świata. To powinno być zaprojektowane kompleksowo jako etap 4 do realizacji na lata 2021-2023 z uwzględnieniem dodatkowego przejazdu pod torami PKP dla samochodów i tramwaju. Włodarze miasta i województwa ! Wyborcy oczekują na właściwe realne działania aby znaczęco i kompleksowo rozwiązać problemy dostosowania infrastruktury drogowo-komunikacyjnej Przymorza na właściwym poziomie w okresie 3-4 lat do obecnego zagospodarowania tereni i ilości przemieszczających się tu ludzi oraz pojazdów..

    • 2 0

  • Przymorze-Uniwersytet ??? Czas na uporządkowanie tej błędnej nazwy (4)

    Ta nazwa od samego początku budzi kontrowersje, bowiem wprowadza w błąd. Kiedyś to było SKM Przymorze, później chciano zmienić na SKM Uniwersytet, ale się przymorzanie burzyli że "tracą" stację - typowa polska durna duma... A przecież uniwersytet jest w Oliwie a nie na Przymorzu. Dodam, że sam jestem 'przymorzaninem'

    Warto z tym remontem pomyśleć więc o zmianie nazwy, tak by nie wprowadzała podróżnych w błąd. Opcje mogą być:
    - SKM Przymorze (po staremu)
    - SKM Uniwersytet (skoro jest SKM Politechnika czy SKM Stocznia)
    - inne pomysły specjalistów

    • 9 4

    • a AWFiS w Oliwie

      i co w związku z tym?

      • 0 0

    • 1

      SKM Przymorze ROZI

      • 2 0

    • (1)

      Jeszcze kiedys bylo Gdansk Lotnisko.

      • 1 0

      • To raczej przystanek wcześniej, na Zaspie...

        • 1 0

  • Zapraszamy na Zaspę (1)

    Na naszym przystanku brakuje windy od strony Strzyży. Niepełnosprawni i matki z wózkami mogą się w tyłek pocałować. Trzeba nadrabiać drogi do Wrzeszcza albo autobusem się przedostawać.

    • 8 1

    • Zaspa to specyficzna stacja

      niby był remont kilkanaście lat temu, niby była wielkie plany przy okazji PKM, a wyszedł guzik, wszystko jest, a jednak nic nie ma, brak połączenia z PKM, brak wind i podjazdów od strony wiaduktu - nigdy nie było i pewnie nigdy nie będzie, z drugiej strony tylko wyjście na ul. Hynka, przejście na ul. Chopina niby przewidywane w MPZP ale też nigdy nie będzie

      • 0 0

  • Jesli miasto chcę się rozwijać to musi być przywrocoma SKMka do Nowego Portu! (4)

    • 15 6

    • (1)

      Napisz do Mateusza, niech ci sfinansuje a potem utrzymuje. Ma zbilansowany budzet ,400 mld z luki vatowskiej. Niv tylko wydawac na bezsensowne projekty typu "kolejka ktora nikt nie jezdzil
      i nie bedzie chcial jezdzic"

      • 2 4

      • tak jest zburzmy stadion

        nie budujmy oceanarium itd. a do Letnicy dojazd tylko hulajnogą

        • 0 0

    • O! Jakiś deweloper zminusował:) (1)

      • 2 2

      • deweloperzy przynajmniej niektórzy

        mamią potencjalnych nabywców mieszkań bliskością linii kolejowej, pewnie chodzi o dojazd drezyną

        • 3 1

  • A co z wyjściem na stronę OBC i uniwersytetu? (2)

    Dlaczego w 2020 roku nie można zrobić czegoś tak prostego? Przecież ci pasażerowie wypracują w korpo większość podatków dla tego miasta, a infrastruktury zużyją znacznie mniej niż janusz w starym passacie codziennie parkujący na trawniku i robiący na czarno.

    • 4 2

    • Bedzie przy kolejnej gruntownej przebudowie

      Bo po co zrobic od razu wszystko to juz przeciez kolejny remont tego przystanku

      • 0 1

    • Torus dał kasę i ma wyjście na biurowce. OBC by chciało na krzywy...

      • 1 0

  • dobrze, że PKP inwestuje, bo przystanek wygląda tragicznie. (10)

    • 63 4

    • Tu potrzeba prawdziwej rewolucji, a nie pudrowania (8)

      SKM Przymorze-Uniwersystet powinien się stać węzłem komunikacyjnym - jednym z najważniejszych w aglomeracji.

      SKM - spoko, ale dlaczego w sumie nie skorzystać z okazji i nad torami zbudować kilku pięter usług (siłownie, sklepy, poczekalnia, jakieś jedzenie, biblioteka). Idę z pracy, szybkie zakupy i pociągiem do domu. Albo trening przed / po pracy, albo książkę wypożyczyć.

      Tramwaj od Chłopskiej do Wita Stwosza wzdłuż Kołobrzeskiej i Bażyńskiego. Zadaszone przejście z peronu tramwaju dna perony SKM.

      Przystanek autobusowy (może pętla?)

      Specjalne miejsca parkingowe tylko dla samochód współdzielonych i skuterów. Rowery Mevo.

      Moim zdaniem należałoby także rozpatrzyć, czy nie jest już czas zamknąć stację dalekobieżną w Oliwie i przenieść ją do Przymorza.

      Albo pójdziemy bardzo odważnie i plany będą poważne, jak przystało na poważne miasto z ambicjami, albo utkniemy w korkach i smrodzie spalin, bez realnej alternatywy.

      Co więcej - poprawa dojazdu do SKM Przymorze i w okolice. Aktualnie Morena czy Zaspa nie mają szczególnie wspaniałego dojazdu.

      • 11 4

      • Piękne wizje, ale pomysł do zrealizowania tylko w SimCity lub Cities Skylines (4)

        Gdzie znajdziesz na to miejsce? Okej, w górę można się piąć, ale gdzie zmieścisz tramwaje, gdzie wykonasz przekop dla tego przystanku pod nasypem? Gdzie zmieścisz pętlę autobusową? Jak widzisz poszerzenie nasypu dla peronów dalekobieżnych? Bo ja widzę dwie opcje - rozwalamy Alchemię albo Słupską na kawałki. O pieniądzach po prostu nie wspomnę.

        • 8 0

        • przecież tam jest pętla

          tyle, że po drugiej stronie ulicy...
          czy już się tak porobiło, że nie ma?

          • 0 0

        • jak już marzymy, to można wiele planów snuć (1)

          np zlikwidować w ogóle istniejące stacje przymorze oraz oliwa i połączyć je w jedną, dużą całość na miejscu ogródków działkowych czy złomowca przy torach

          Rozwalić alchemię - też nie taki zły pomysł :]

          • 1 6

          • Obym dozyl kiedys uroczystego rozpier..nia oliviafiuta w obc

            • 3 0

        • W porzadnym miescie rozwazonoby choc fragment trasy pod ziemia ( w krakowie czy poznaniu juz takie istnieja). Nawet mlody walesa w kampanii mowil ze trzeba odwazniej zaczac podchodzic fo planowania w gdansku. Bo lesne dziadki z brg tkwia mentalnie w latach 70tych a ich powiernicy z biura bpbk to chyba poza gdanskiem nigdy nie byli.

          • 1 1

      • Sloiki od mamy nie starczaja?

        Zamknac stacje istnejaca od ponad 100 lat, w historycznej przedwojennej dzielnicy, bo jakis deweloper z budyniem wybudowali szklane wiezowce, ktorych nie odwaza sie postawic nawet w berlinie bo pasuja jak piesc do nosa? To mogl powiedziec jedynie korposzczur z warmii czy mazur. Jedyne co mozna rozwazyc, oczywiscie za pieniadze grabskiego czy tourusa, to przebicie tunelu pod poludniowymi krancami oliwskich peronow a jednoczesnie polaczyc budowany biurowiec tourusa oraz starter z klocami przy grunwaldzkiej. Z tego co mi wiadomo to nawet targi gdanskie jak tam istnialy to cos takiego rozwazaly mimo ze o morforze jeszcze nikt nie myslal. W kazdym razie chlopcze to ze pracujesz w korpokolchozie nie oznacza, ze jest to pepek trojmiasta jak napisales na wstepie

        • 1 4

      • Ano właśnie.

        Daszek czy malatura to są przysłowiowe kwiatki do kożucha.
        Sedno sprawy to to, że do biurowców wysiadają dziesiątki ludzi. Jedyny przystanek skm, na którym robią się piesze korki na schodach.

        Potrzebna jest przebudowa całości węzła przesiadkowego, a nie tylko karteczka "świeżo malowane"...

        • 2 3

      • Zgoda co do wartości węzła przesiadkowego, tylko zauważ, że SKM jest odpowiedzialna za swoją infrastrukturę. Remont przystanku SKM teraz nie blokuje zrobienia tam w czasie późniejszym przebudowy przez miasto.

        No, powiedzmy, że nadbudowywanie torów byłoby tam niepotrzebne, bo wokół jest jeszcze trochę wolnego miejsca.

        >Moim zdaniem należałoby także rozpatrzyć, czy nie jest już czas zamknąć stację dalekobieżną w Oliwie i przenieść ją do Przymorza.
        No to to jest akurat bez sensu

        • 8 1

    • na tej wizualizacji też wygląda to jak sh*t

      zastanawiam się co ci architekci ćpają ...że im takie nieoPiSane cudacwa wychodzą

      • 1 5

  • Dlaczego nie ma zadnej ochrony przed wiatrem?

    Nie mozna zrobic porzadnie tak jak chociazby na zabiance?

    • 1 0

  • Kiedy SKM zmodernizuje tabor (4)

    Kupione parę lat temu Impulsy zamknęły nam wszystkim buzie i milczymy. Do końca życia będziemy jeździć starymi wybejcowanymi kiblami bez klimatyzacji, naszego lub ich.

    • 9 3

    • Jesienią ma być przetarg na 10 pociągów. (2)

      • 2 1

      • Ma być.. (1)

        Ten przetarg miał być kilka lat temu!
        Za chwilę to skm straci dofinansowanie i tyle z tego będzie!

        • 1 0

        • Może tak być jeśli marszałek nie podpisze z SKM wieloletniej umowy.

          • 1 0

    • Podpowiadamy

      Prawdopodobnie niedługo będzie wymieniany nowoczesny tabor kolejowy z linii do Soveto (RPA). Będzie w sam raz, a nawet lepszy od Dortmundów.

      • 1 0

  • Wizualizacja - dramat. Czy ci ludzie mają mózgi ?

    • 2 2

  • (1)

    "O wyborze w 100 proc. decyduje cena. SKM ma do wydania na ten cel 615 tys. zł, więc cztery oferty mieszczą się w zaplanowanym budżecie."

    A zatem za 2 lata remont.

    • 4 1

    • 615k pln to jest cena wynajmu jednego piętra w jednym biurowcu na 1 mies

      To żałosna kwota na tak ważny przystanek.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane