• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prokuratura w Urzędzie Miejskim w Gdańsku

Maciej Korolczuk
10 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Prokuratura chce sprawdzić, czy przetarg na zakup i obsługę autobusów był zasadny i zgodny z prawem. Prokuratura chce sprawdzić, czy przetarg na zakup i obsługę autobusów był zasadny i zgodny z prawem.

Prokuratura Rejonowa Gdańsk Wrzeszcz zabezpieczyła dokumentację przetargową na zakup autobusów typu cabrio, które miałyby w tym roku obsługiwać nową turystyczną linię autobusową w Śródmieściu. Przetarg na zakup autobusów trwa, ale jego rozstrzygnięcie zostało przesunięte.



Czy postępowanie prokuratury przeszkodzi miastu w uruchomieniu nowej linii autobusowej?

Dokumenty na zlecenie prokuratury rejonowej zabezpieczyli policjanci z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

- W związku z prowadzonym postępowaniem sprawdzającym zwróciliśmy się do Urzędu Miejskiego w Gdańsku o dokumenty dotyczące przetargu na zakup autobusów do obsługi linii turystycznej. Czynności zleciła nam prokuratura rejonowa - przyznaje Lucyna Rekowska, rzecznik Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
- Czynności polegające na zabezpieczeniu dokumentów zostały przeprowadzone w ramach postępowania sprawdzającego przez Prokuraturę Rejonową Gdańsk-Wrzeszcz. Złożone zawiadomienie dotyczy nieprawidłowości przy wyborze podmiotu obsługującego turystyczną linię autobusową - dodaje Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Zawiadomienie złożyła osoba prywatna

W ramach czynności prokuratura ma zamiar przesłuchać zawiadamiającego oraz uzyskać stanowisko Urzędu Miejskiego w zakresie przetargu, a także pełnej dokumentacji.

- Zawiadomienie złożyła osoba prywatna. Kwestionuje ona przetarg na zakup autobusów, poddaje w wątpliwość zasadność prowadzenia przez spółkę miejską działalności związanej z usługami turystycznymi. W związku z tym zawiadomieniem prokuratura w ramach czynności sprawdzających ustala zasadność ogłoszenia przetargu dotyczącego nabycia autobusów i sposobu przeprowadzenia tego przetargu oraz uzasadnienia finansowego - dodaje Paszkiewicz.
Przetarg na zakup autobusów trwa, ale data otwarcia ofert została przesunięta. Na początku miesiąca spółka GAiT zmieniła ją z 7 na 14 marca.

- Na tym etapie nie przewidujemy przesłuchania nikogo z Urzędu Miejskiego, nie ma też decyzji prokuratury w zakresie ewentualnego zawieszenia trwającego postępowania przetargowego czy jego anulowania - dodaje Paszkiewicz.
To niejedyne postępowanie, jakie toczy się w tej sprawie. Decyzji władz miasta o przetargu i uruchomieniu miejskiej linii dla turystów ma się też przyjrzeć wojewoda pomorski.

Autobusy miałyby mieć odkryty i otwierany dach, 8 wersji językowych oraz być przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Autobusy miałyby mieć odkryty i otwierany dach, 8 wersji językowych oraz być przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Według naszych ustaleń zawiadomienie złożył jeden z właścicieli firm meleksowych, które do tej pory świadczyły podobne usługi, ale z ich działalności nie były zadowolone władze miasta. Na hałas i brawurową jazdę często narzekali też mieszkańcy Głównego i Starego Miasta. Gdy miasto ujawniło swoje plany na tegoroczny sezon turystyczny, właściciel jednej z firm twierdził, że to jego pomysł, który miasto odrzuciło rok wcześniej, a metody wyboru partnerów (GAiT i GOT) to ograniczanie konkurencji i łamanie prawa. Groził też protestem i blokadą miasta (ostatecznie z tego pomysłu się wycofano).

Przypomnijmy. Nowa linia autobusowa typu "Hop on hop off" to nowy pomysł władz miasta na obsługę ruchu turystycznego w Śródmieściu. Autobusy mają kursować co 30 min (18 kursów dziennie), a na pokładzie pomieścić ok. 30 osób, które o najpopularniejszych zabytkach i miejscach w Gdańsku będą mogły słuchać w ośmiu językach. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. 24-godzinna wejściówka ma kosztować 45 zł. Bilety będzie można kupić w Internecie, a także w Punktach Informacji Turystycznej, na dworcach czy lotnisku. Pierwsze kursy odkrytych autobusów miałyby ruszyć już w maju, ale ze względu na postępowanie prokuratury niewykluczone, że termin ten - podobnie jak rozstrzygnięcie przetargu - zostanie przesunięty.

Opinie (158) 8 zablokowanych

  • Tyle lat ci sami ludzie przyspawani do stołka w urzedzie nawet przewodniczący UE ich nie uratuje:) (1)

    Pomysł z zatruwaniem miasta wielkimi trojącymi dieslami to kolejny przykład korupcji urzędasów!!

    • 19 13

    • ale Ty głupi jesteś

      meleksiarzu

      • 6 2

  • O przeniesli

    Prokurature do um tak wynika z tytulu

    • 12 0

  • Jeden słoik podkablował drugiego.

    Non stop jakieś afery przez tych przyjezdnych. To nie może być nikt z Gdańska ;-)

    • 7 5

  • Stop meleksom (1)

    kto za? zorganizujmy akcję żeby ich nie było na Starym Mieście

    • 23 7

    • i na Głównym Mieście też

      • 1 1

  • (7)

    Miasto to nie jest przedsiębiorstwo mające prowadzić działalność gospodarczą a zyskami dzielić się między zawiadującymi, w dodatku bez ponoszenia ryzyka w wypadku wtopy, bo przecież zasila się pieniędzmi podatników.
    Innymi słowy władze miejskie, poprzez spółki zależne, przekraczają zasady umocowania prawnego. Warto tez dodać, że nowa działalność, jest faktycznie rugowaniem z rynku firm które taką działalność dotąd prowadziły a w związku z nieograniczonym budżetem (o jakim wspominam wcześniej) brak możliwości jakiejkolwiek konkurencji, co winno zainteresować oprócz prokuratury, także UOiKK.

    • 13 9

    • Pierwsza sensowna wypowiedź w tym temacie.

      • 5 3

    • jasne, punkty informacji turystycznej tez zlikwidować (1)

      Co za pacan

      • 3 6

      • Dawno w żadnej informacji turystycznej nie musiałem płacić za usługę. Zatem Twój argument jest inwalidą ;), nie trafia do mnie.

        • 5 3

    • Obydwaj wiemy, że jest to mocno naciągana wypowiedź (3)

      Po pierwsze miasto poprzez spółki prowadzi bardzo podobną działalność.
      Chodzi tu o spółkę ZKM, która przewozi ludzi i jakoś tej działalności nie podważasz chyba.
      Ponadto przewozy typu hop-on hop-off nie są konkurencją dla meleksów, bo równie dobrze można powiedzieć, że przewozy autobusowe są konkurencją dla taksówek.
      A czemu nie są konkurencją :
      - muszą się poruszać po drogach i to odpowiednio szerokich (pojazd 30 osobowy).
      - mają stały grafik przejazdu (nie można go zmieniać pod turystę)
      - mają stałą trasę (turysta nie może jej dostosować pod siebie)
      itd.

      Powiedzmy sobie szczerze jest to prędzej poszerzenie oferty niż próba wycięcia jednego przez drugiego. Oczywiście część meleksów znacznie przekraczała prawo i wchodziła prawie w przewozy autobusowe (doczepianie przyczep) i to oni się obawiają. Ale tu mówię stanowcze nie, bo tak duże zestawy meleksowe prowadzone często przez ludzi, bez uprawnień specjalistycznych zbyt często prowadziła do wypadków.

      • 7 4

      • (2)

        Chyba nie wiesz ile nas będzie projekt tych busów kosztował to po pierwsze. Druga kwestia to prywatni przedsiębiorcy stracą/stracili możliwość prowadzenia konkurencyjnej działalności.

        PO TRZECIE
        Jak włodarze miasta chcą być tacy cacy to niech stworzą warunki do prowadzenia takich objazdowych wycieczek, następnie ogłoszą przetarg i w drodze przetargu niech wyłonią prywatny podmiot który będzie rzetelnie realizował takie objazdy turystyczne utrzymując się z tego co sam wyrobi.

        Aktualna forma tego przedsięwzięcia to jakieś pajacowanie. Boję się, że to kolejny pomysł za który wszyscy sporo zapłacimy, a jego realizacja będzie na poziomie myślicieli z osiedlowego trzepaka.

        • 4 5

        • No tak niech miasto zrobi itd.... (1)

          1. Takie autobusy są dostępne na rynku i w cale ich nie trzeba projektować. Wyznaczenie trasy też nie jest niczym trudnym, co można zobaczyć w wielu miastach.
          2. Proszę wskaż dokładnie co kto stracił, bo nie widzę takiej działalności w Gdańsku. Po drugie miasto nie zabroniło nikomu prowadzić działalności konkurencyjnej w tym zakresie. W wielu miastach jest kilka lini konkurencyjnych typu hop-on hop-off.
          3. Tu to dopiero idziesz z farmazonami. Jeżeli twierdzisz, że miasto nie powinno niszczyć konkurencję, to dlaczego chcesz przetargu, który to właśnie by ograniczył taką konkurencję, bo zmusiłoby miasto do wprowadzenia ograniczeń.
          Idąc dalej nie ma i nie było żadnych przeciwwskazań abyś taką linię uruchomił już dawno. W Gdańsku funkcjonuje wiele prywatnych linii.

          Należało się zgłosić z projektem do miasta i wskazać plan linii i przystanki i ruszyć z nią na własną odpowiedzialność tak jak piszesz.
          Nikt z tym nie przyszedł, to miasto uruchomiło samo.

          Ostatnie określenie jasno pokazuje, że nie masz o tym pojęcia i nigdy nie korzystałeś z takich linii w innym mieście.

          • 3 1

          • 1. Nie miałem na myśli projektowania busów jako pojazdów mechanicznych.
            2. Widzę, że nie wiesz co się dzieje w kuluarach.
            3. Zastanów się nad tym. Skoro nikt nie pcha się do robienia takiego interesu, tylko miasto chce to wprowadzić. To zapewne przedsiębiorstwa mające w tym doświadczenie dawno już to przeliczyły i będzie to deficytowe. Zatem jak miasto tak bardzo tego chce to niech szuka jelenia który w to zainwestuje. Bo tak jak chcą to zrobić to ja będę inwestorem, Ty będziesz inwestorem, społeczeństwo będzie inwestorem.

            Tak jak mówisz funkcjonuje w GD wiele prywatnych linii, pewnie dlatego, że są rentowne.

            Miasto jako organizacja to chyba ma za zadanie organizować zbiorczą komunikację miejską, a nie linie komercyjne.

            Nie dogadamy się bo mamy zupełnie inne spojrzenie na wydatki publiczne. Ale miło, że chociaż nie obrażasz się oraz rozmówcy. Pozdrawiam.

            PS Ludzie nie walczmy ze sobą. Mało mamy wrogów?

            • 1 0

  • Meleksowi (1)

    ... terroryści. Mam wielu znajomych którym często pokazuję piękno naszego miasta. Nie sposób przejść pomiędzy Katownią a Złotą Bramą. Na sam dźwięk obcego języka ci ludzie dostają szału. Nie skutkuje prośba o nie przeszkadzanie, Nie reagują na odmowę, są wulgarni i napastliwi. !!!

    • 21 4

    • A ty skonczony duren

      • 1 2

  • to "biznes" Lisickiego...

    • 8 4

  • Autobusy miałyby mieć odkryty i otwierany dach, 8 wersji językowych

    autobus w wersji językowej?

    • 5 1

  • A kiedy prokuratura wejdzie do ZTM w Gdańsku za umowy dla Warbusa i PKS Gdańsk na kolejny rok poza kontraktem? (1)

    Miasta ma do zapłacenia 85 tys. zł kary - a media na razie milczą.

    • 15 6

    • Dyrektor ZTM Jerzy Dobaczewski żegna się z posadą?

      Już rok temu dostał od miasta negatywną ocenę roczną, pisano o tym: http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Dyrektor-ZTM-w-Gdansku-zegna-sie-z-posada-n96825.html

      • 0 0

  • Meleksiarze tacy czyści ??

    Mogą się zdziwić...

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane