• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa trasy tramwajowej na Przeróbkę pięć miesięcy przed końcem

Maciej Naskręt
9 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Przystanki wiedeńskie i rozkopana ul. Lenartowicza


Sprawdziliśmy postęp prac przy przebudowie trasy tramwajowej w ciągu ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza w Gdańsku. Inwestycja ma być gotowa we wrześniu. Kierowcy natomiast Mostem Siennickim pojadą na przełomie maja i czerwca.



Czy dokucza ci przebudowa linii tramwajowej na Przeróbce?

Przebudowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańskaul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska na odcinku od ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska trwa od czerwca 2014 r. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawcą natomiast jest firma Budimex, która dostanie za swoją pracę 65,606 mln zł.

W sumie modernizowana jest 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu na łukach torów mają pojawić się urządzenia do smarowania szyn.

Na remontowanym odcinku wykonano zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich jest (jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku) przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstał przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który został poszerzony.

Rozkopana ulica Lenartowicza w Gdańsku. Rozkopana ulica Lenartowicza w Gdańsku.
Czego udało się wykonawcy dokonać?

Do tej pory przebudowano perony przystanków Brama Żuławska, Głęboka, Pętla, Lenartowicza i Siennicka. Na tej trasie wykonano także przejazdy z płyt gumowych typu strail. Podobne są przed budynkiem Zieleniaka. Niedawno natomiast wykonawca zdołał ułożyć pierwszą warstwę bitumiczną na jezdni - odcinek od ul. Głębokiej do ul. Bajki.

Gotowy jest też chodnik i ścieżka rowerowa bez warstwy asfaltowej od ul. Stary Dwór do ul. Przetocznej i kawałek dalej chodnik przy ul. Siennickiej w rejonie przystanku wiedeńskiego. Od grudnia 2014 r. gotowe są tory i torowiska od skrzyżowania z ul. Elbląską do Pętli Przeróbka. To umożliwiło przed końcem ubiegłego roku uruchomienie trasy tramwajowej na tym odcinku.

Warto tu wspomnieć, że pozornym problemem jest przystanek techniczny na Pętli Przeróbka. Tam podczas przebudowy odwrócono ruch pojazdów szynowych. W efekcie drzwi kierującego tramwajem otwierają się teraz w przeciwną stronę. Wydawałoby się, po tym co wykonał wykonawca, że wspomniany przystanek techniczny nie został dostosowany do kierunku ruchu i pozostał na swoim miejscu. W efekcie nikt z niego nie korzysta. Kierujący wysiadają z pojazdu na trawnik. Władze spółki GIK przekonują, że tak się nie stanie i dodatkowy peron powstanie wewnątrz pętli.

Wyjazd z pętli tramwajowej na Przeróbce w ul. Lenartowicza. Wyjazd z pętli tramwajowej na Przeróbce w ul. Lenartowicza.
Do wykonania jezdnie, chodniki i drogi dla rowerów

Przed wykonawcą jeszcze sporo prac ziemnych w ciągu ul. Lenartowicza. Obecnie wykonywane są tam sieci podziemne - kanalizacja sanitarna i deszczowa. W tym celu wykonano wykopy na głębokość od 4 do 8,5 m. Podczas prac natknięto się na dawne drewniane ścianki szczelinowe, które w ok. 1920-1930 r. ułatwiały układanie ówczesnych sieci.

Na ul. Lenartowicza także wykonawcę czeka w całości wykonanie linii tramwajowej. Potem przyjdzie wypełnienie jeszcze torowiska kostką kamienną.

Praktycznie na całej trasie należy wykonać warstwy bitumiczne, chodniki i drogi rowerowe. Przed wykonawcą jeszcze montaż elementów bezpieczeństwa ruchu (np. bariery drogowe) i docelowe oznakowanie poziome i pionowe.

Ulica Lenartowicza w rejonie wiaduktów kolejowych. Ulica Lenartowicza w rejonie wiaduktów kolejowych.
Most Siennicki dla kierowców dostępny pod koniec maja

Prace toczą się także na najważniejszym odcinku remontowanej trasy - Moście Siennickim. W ramach przedsięwzięcia wyremontowano ustrój nośny mostu i położonego kawałek dalej wiaduktu nad dawnymi torami kolejowymi. Przy obu wymienionych obiektach wykonano płyty najazdowe. Ponadto wykonano zabezpieczenie antykorozyjne i murki oporowe od zachodniej strony Mostu Siennickiego.

Do wykonania pozostały tam murki oporowe po drugiej stronie mostu - południowej, bariery zewnętrzne i nawierzchnia. - Zakładamy, że te prace uda nam się zakończyć w maju i wtedy zapewnimy możliwość przejazdu przez most samochodem - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK.

Prace na całej linii mają zakończyć się we wrześniu tego roku.


  • Tramwaj wjeżdża na wyłączony z ruchu samochodów Most Siennicki.
  • Zakończone prace antykorozyjne na Moście Siennickim.
  • Gotowy bruk w ciągu ul. Siennickiej od strony ul. Bajki.
  • Gotowy bruk w ciągu ul. Siennickiej od strony ul. Głębokiej.
  • Prace ziemne na wschodniej części Mostu Siennickiego.
  • Przystanek wiedeński (nieczynny) i stojące przy nim tramwaje.
  • Prace ziemne na ul. Lenartowicza w rejonie wiaduktów kolejowych.
  • Wykonawca zmaga się z wysokim stanem wód gruntowych. Lustro wody znajduje się 1,5 m pod powierzchnią ziemi.
  • Przebudowa linii tramwajowej w rejonie wiaduktów kolejowych.
  • Przebudowa linii tramwajowej na ul. Lenartowicza w rejonie wiaduktów kolejowych.

Miejsca

Opinie (76) 7 zablokowanych

  • (7)

    Tylko dlaczego te tramwaje tak piszczą wchodząc w zakręt? Jest gorzej niż było!

    • 18 10

    • (3)

      Bo urządzenia do smarowania są jeszcze nie nasmarowane.

      • 9 1

      • Piszczą tez na prostej jadąc z Mostu Siennickiego.

        • 4 6

      • A dlaczego?

        • 0 4

      • Bo smarowanie szyn nie jest jeszcze podłączone do Tristara. Kable idą do nikąd.

        • 1 0

    • za te pieniądze w Niemczech robią cała trasę w gumowych uszczelkach (1)

      Oczywiście torowisko schowane w ulicy tak że samochody jada po torach. Wykorzystuje się wtedy dwa pasy więcej no i same tramwaje są ciche. No ale to Niemcy a nie POlska

      • 8 6

      • Zawsze możesz wyjechać tam gdzie lepiej.No tak ale co byś wtedy krytykował.

        • 2 3

    • Łuki na wjeździe i wyjedzie z pętli mają teraz mniejszy promień. To i hałas większy, tylko protezy mózgowe tego nie potrafiły przewidzieć.

      • 3 0

  • Mam nadzieję,

    bo zniknęły już ekipy remontowe, że przewidziany remont tunelu przy Bramie Żuławskiej nie został zakończony, Daszki nie załatwiają tego strasznego stanu w podziemnej części.
    Remont Mostu Siennickiego owszem, ale to co się dzieje z nabrzeżem u nasady mostu nie rokuje. Część narożna od strony PRCiP jest tak podmyta, że może się posypać w każdej chwili.

    • 15 3

  • Do pełni szczęścia brakuje drugiej nitki ulicy Budzysza wzdłuż linii tramwajowej na Stogi. Przed laty zrobiono dla niej miejsce eksmitując część działek oraz ślepy dojazd od strony węzła przy Sucharskiego. Potem całą sprawę zamrożono. Wg mnie jazda na Stogi ulicami Bajki i Sienną to odwieczna prowizorka. Choć kiedyś na Stogi jeżdżono już ulicą Budzysza, która była dwukierunkowa , tylko wybrukowana. Jakoś nawet na przedwyborczych spotkaniach obietnic budowy tej drogi nie słyszałem

    • 24 5

  • Ciekaw jestem czy miasto przewidziało remont Bajki i Siennej bo te ulice już się rozpadły od pojazdów budów oraz od utworzonego tam objazdu.

    • 16 3

  • fajnie fajnie, tylko szkoda, że te remontowane albo budowane niedawno już nadają się do remontu...

    • 3 6

  • hejo

    PRZERÓBKA tak od wielu lat dla ludzi z mej dzielnicy to jest cały świat PRZERÓBKA przez całe życie i tak do końca po ostatnie serca bicie :)

    • 11 5

  • Droga i tory na Stogi-Plaża (1)

    Często jeżdżę drogą na Stogi na spacery wzdłuż plaży .Podziwiałem też odwagę i bohaterstwo motorniczych tramwajów.Stan torów to katastrofa.Wreszcie ktoś to zauważył.Zamiast tramwajów jeżdżą autobusy.Kierowcy autobusów powinni również zaprotestować.Stan nawierzchni drogi to porażka.Trzeba natychmiast naprawić torowisko i drogę.Takie piękne miejsce,całkowicie zapomniane przez służby miejskie.Wątpliwa " wizytówka" przed początkiem sezonu.

    • 34 6

    • Autobusy jeżdżą w zastępstwie z powodu robót na Przeróbce a nie z powodu stanu torowiska.

      • 8 1

  • Miło się czyta, ale jest spory niedosyt. (1)

    A tymczasem pod wiaduktem kolejowym jak było wąsko, tak i będzie nadal. Zamiast porozumieć się z PLK w sprawie wydłużenia wiaduktu (przypominam - PLK modernizuje linię do Portu Północnego!), sprawę przespano.

    • 11 5

    • Przecież robią...., a co się będę produkował.

      • 0 0

  • Ta budowa sprawia wrażenie bezkresnego chaosu

    Fachowcy pociupciają sobie trochę to tu to tam. Takiego chaosu za komuny nie było. Infrastruktura tej gdańskiej arterii nad morze powstaje niezwiązanymi z sobą fragmentami, jak puzzle. Ciekawe, jak już powstanie całość ? to czy będzie trwała, czy też może od razu do remontu. W każdym bądź razie to na tym nowym torowisku tramwaje strasznie piszczą iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii na łukach torów. Czy już tak zostanie ?

    • 13 9

  • zero pomyślunku

    skoro budowlańcy już "muszą" zajeżdżać okoliczne chodniki i niszczyć je w ten sposób, to może niech W KOŃCU pomyślą o mieszkańcach i pasażerach stąpających po naniesionym przez nich błocie. Dojście do tramwaju to przeprawa przez poligon błota i dziur!!!!! i weź tu ubierz odświętne lakierki... zero pomyślunku!!!

    • 15 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane