• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa trasy tramwajowej na Przeróbkę pięć miesięcy przed końcem

Maciej Naskręt
9 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Przystanki wiedeńskie i rozkopana ul. Lenartowicza


Sprawdziliśmy postęp prac przy przebudowie trasy tramwajowej w ciągu ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza w Gdańsku. Inwestycja ma być gotowa we wrześniu. Kierowcy natomiast Mostem Siennickim pojadą na przełomie maja i czerwca.



Czy dokucza ci przebudowa linii tramwajowej na Przeróbce?

Przebudowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańskaul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska na odcinku od ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska trwa od czerwca 2014 r. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawcą natomiast jest firma Budimex, która dostanie za swoją pracę 65,606 mln zł.

W sumie modernizowana jest 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu na łukach torów mają pojawić się urządzenia do smarowania szyn.

Na remontowanym odcinku wykonano zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich jest (jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku) przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstał przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który został poszerzony.

Rozkopana ulica Lenartowicza w Gdańsku. Rozkopana ulica Lenartowicza w Gdańsku.
Czego udało się wykonawcy dokonać?

Do tej pory przebudowano perony przystanków Brama Żuławska, Głęboka, Pętla, Lenartowicza i Siennicka. Na tej trasie wykonano także przejazdy z płyt gumowych typu strail. Podobne są przed budynkiem Zieleniaka. Niedawno natomiast wykonawca zdołał ułożyć pierwszą warstwę bitumiczną na jezdni - odcinek od ul. Głębokiej do ul. Bajki.

Gotowy jest też chodnik i ścieżka rowerowa bez warstwy asfaltowej od ul. Stary Dwór do ul. Przetocznej i kawałek dalej chodnik przy ul. Siennickiej w rejonie przystanku wiedeńskiego. Od grudnia 2014 r. gotowe są tory i torowiska od skrzyżowania z ul. Elbląską do Pętli Przeróbka. To umożliwiło przed końcem ubiegłego roku uruchomienie trasy tramwajowej na tym odcinku.

Warto tu wspomnieć, że pozornym problemem jest przystanek techniczny na Pętli Przeróbka. Tam podczas przebudowy odwrócono ruch pojazdów szynowych. W efekcie drzwi kierującego tramwajem otwierają się teraz w przeciwną stronę. Wydawałoby się, po tym co wykonał wykonawca, że wspomniany przystanek techniczny nie został dostosowany do kierunku ruchu i pozostał na swoim miejscu. W efekcie nikt z niego nie korzysta. Kierujący wysiadają z pojazdu na trawnik. Władze spółki GIK przekonują, że tak się nie stanie i dodatkowy peron powstanie wewnątrz pętli.

Wyjazd z pętli tramwajowej na Przeróbce w ul. Lenartowicza. Wyjazd z pętli tramwajowej na Przeróbce w ul. Lenartowicza.
Do wykonania jezdnie, chodniki i drogi dla rowerów

Przed wykonawcą jeszcze sporo prac ziemnych w ciągu ul. Lenartowicza. Obecnie wykonywane są tam sieci podziemne - kanalizacja sanitarna i deszczowa. W tym celu wykonano wykopy na głębokość od 4 do 8,5 m. Podczas prac natknięto się na dawne drewniane ścianki szczelinowe, które w ok. 1920-1930 r. ułatwiały układanie ówczesnych sieci.

Na ul. Lenartowicza także wykonawcę czeka w całości wykonanie linii tramwajowej. Potem przyjdzie wypełnienie jeszcze torowiska kostką kamienną.

Praktycznie na całej trasie należy wykonać warstwy bitumiczne, chodniki i drogi rowerowe. Przed wykonawcą jeszcze montaż elementów bezpieczeństwa ruchu (np. bariery drogowe) i docelowe oznakowanie poziome i pionowe.

Ulica Lenartowicza w rejonie wiaduktów kolejowych. Ulica Lenartowicza w rejonie wiaduktów kolejowych.
Most Siennicki dla kierowców dostępny pod koniec maja

Prace toczą się także na najważniejszym odcinku remontowanej trasy - Moście Siennickim. W ramach przedsięwzięcia wyremontowano ustrój nośny mostu i położonego kawałek dalej wiaduktu nad dawnymi torami kolejowymi. Przy obu wymienionych obiektach wykonano płyty najazdowe. Ponadto wykonano zabezpieczenie antykorozyjne i murki oporowe od zachodniej strony Mostu Siennickiego.

Do wykonania pozostały tam murki oporowe po drugiej stronie mostu - południowej, bariery zewnętrzne i nawierzchnia. - Zakładamy, że te prace uda nam się zakończyć w maju i wtedy zapewnimy możliwość przejazdu przez most samochodem - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK.

Prace na całej linii mają zakończyć się we wrześniu tego roku.


  • Tramwaj wjeżdża na wyłączony z ruchu samochodów Most Siennicki.
  • Zakończone prace antykorozyjne na Moście Siennickim.
  • Gotowy bruk w ciągu ul. Siennickiej od strony ul. Bajki.
  • Gotowy bruk w ciągu ul. Siennickiej od strony ul. Głębokiej.
  • Prace ziemne na wschodniej części Mostu Siennickiego.
  • Przystanek wiedeński (nieczynny) i stojące przy nim tramwaje.
  • Prace ziemne na ul. Lenartowicza w rejonie wiaduktów kolejowych.
  • Wykonawca zmaga się z wysokim stanem wód gruntowych. Lustro wody znajduje się 1,5 m pod powierzchnią ziemi.
  • Przebudowa linii tramwajowej w rejonie wiaduktów kolejowych.
  • Przebudowa linii tramwajowej na ul. Lenartowicza w rejonie wiaduktów kolejowych.

Miejsca

Opinie (76) 7 zablokowanych

  • Jest dobrze... (3)

    Zapomniana Przeróbka zmienia się nie do poznania, ruch tramwajowy mnie nie dotyczy, choć z nowego odcinka i nawierzchni cieszymy się bardzo. Oby zmiana nawierzchni dotyczyła również odcinka zniszczonego przez remonty np. Bajki aż do Stogów.

    • 84 7

    • (2)

      Jeszcze patologie wysiedlić stamtąd i będzie ok

      • 14 17

      • Patologię masz w rodzinie (...)

        • 1 1

      • Patologię najlepiej wysiedla się rozbierając pustostany

        i opuszczone altanki działkowe. A z tym są problemy, nie rozbierają opuszczonych budynków

        • 12 1

  • Firma Budimex daje tylko piękny szyld i spija śmietanę. Wystarczy porozmawiać z robotnikami i się dowiedzieć ,że jako podwykonawcy jest to zbieranina firm z okolicy. Stąd koordynacja jest tylko pozorna a marnotrawstwo gigantyczne. Kostka z ułożonej kilka lat temu ścieżki rowerowej została wmielona w grunt gąsienicami i oponami koparek. To samo płyty chodnikowe, którymi można byłoby wyłożyć 100 chodników w okolicznych miasteczkach i wioskach. Ale to inna Polska. W tej się kupi nowe bo Unia daje.

    • 5 0

  • (7)

    Tylko dlaczego te tramwaje tak piszczą wchodząc w zakręt? Jest gorzej niż było!

    • 18 10

    • (3)

      Bo urządzenia do smarowania są jeszcze nie nasmarowane.

      • 9 1

      • Bo smarowanie szyn nie jest jeszcze podłączone do Tristara. Kable idą do nikąd.

        • 1 0

      • A dlaczego?

        • 0 4

      • Piszczą tez na prostej jadąc z Mostu Siennickiego.

        • 4 6

    • Łuki na wjeździe i wyjedzie z pętli mają teraz mniejszy promień. To i hałas większy, tylko protezy mózgowe tego nie potrafiły przewidzieć.

      • 3 0

    • za te pieniądze w Niemczech robią cała trasę w gumowych uszczelkach (1)

      Oczywiście torowisko schowane w ulicy tak że samochody jada po torach. Wykorzystuje się wtedy dwa pasy więcej no i same tramwaje są ciche. No ale to Niemcy a nie POlska

      • 8 6

      • Zawsze możesz wyjechać tam gdzie lepiej.No tak ale co byś wtedy krytykował.

        • 2 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wiosenne prace przy przebudowie linii tramwajowej na Przeróbce

    Trojan (2)

    zawsze był Trojan, dlaczego Przeróbka? Co to znaczy i skąd się wzięło PRZERÓBKA ???

    • 1 7

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wiosenne prace przy przebudowie linii tramwajowej na Przeróbce

      Nigdy nie było oficjalnie dzielnicy Trojan. Tak umownie nazywano przez pierwsze lata po wojnie dzielnicę, która do 1945 roku nazywała się TROYL. Tylko dzisiejsza ul. Seredyńskiego, wcześniej Skotnicka nazywała się Trojangasse. Poszukaj w dokumentach, a nie słuchaj dziadków. Wejdź na stronę dawnygdansk.pl w zakładkach Przeróbka i ZNTK wiele sobie wyjaśnisz.

      • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wiosenne prace przy przebudowie linii tramwajowej na Przeróbce

      no właśnie!

      trojan to był ztentek zanim nie był zetentekiem. ale się źle kojarzył z niemcem więc PRZEROBILI go na przeróbkę

      • 1 0

  • Widzę, że masz jakiś kompleks dotyczący dzielnicy Stogi

    Trzy lata temu zamieszkałem na Stogach i jakoś nie widzę wielkiej różnicy pomiędzy innymi dzielnicami Gdańska. Jest kilku ,,panów" degustujących szlachetne trunki, ale na większości dzielnic jest podobnie. Uważam, że mieszkam na spokojnej dzielnicy, dojazd do centrum bezproblemowy a do plaży blisko. Pozdrawiam wszystkich mieszkańców dzielnicy Stogi.

    • 10 0

  • Jaki jeden z pierwszych tego typu przystanków panie redaktorze? (2)

    Takie przystanki są już do kilku ładnych lat we Wrocławiu, a także są w Poznaniu!

    • 5 6

    • Czytać ze zrozumieniem nauczą w gimnazjum. (1)

      Na remontowanym odcinku wykonano zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich jest (jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku) przystanek autobusowo-tramwajowy

      • 4 2

      • W pierwszej wersji było w Polsce! Redaktor poprawił....

        • 0 1

  • Dobrze ze gik bedzie rozwiazany. Niech popatrza jak bezproblemowo i szybko budowana jest nie kolesiowsko kolej metropolitalna.

    • 0 1

  • co z przejściem

    ...podziemnym przy Bramie Żuławskiej...? coś tam robili, coś wybetonowali i tak zostawli...

    • 2 0

  • Miło się czyta, ale jest spory niedosyt. (1)

    A tymczasem pod wiaduktem kolejowym jak było wąsko, tak i będzie nadal. Zamiast porozumieć się z PLK w sprawie wydłużenia wiaduktu (przypominam - PLK modernizuje linię do Portu Północnego!), sprawę przespano.

    • 11 5

    • Przecież robią...., a co się będę produkował.

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wiosenne prace przy przebudowie linii tramwajowej na Przeróbce

    Rekord Guinnessa w najdłużej realizowanym odcinku świata. Tylko w Poland. Heheh

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane