• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przed końcem roku budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na finiszu

Maciej Naskręt
31 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Wiadukt kolejowy nad linią dalekobieżną na Zaspie.
  • Torowisko linii PKM w rejonie Zaspy.
  • Przystanek PKM Strżyza w oddali.
  • Nasyp kolejowy na wysokości zajezdni tramwajowej na Strzyży.
  • Wiadukt kolejowy nad ul. Polanki w Gdańsku.
  • Linia kolejowa na wysokości ul. Gomółki.
  • Wiadukt pn. Mostek Weiser Dawidek.
  • Widok na przystanek PKM Gdańsk-Niedźwiednik z daleka.
  • Przy linii PKM na Niedźwiedniku są już ustawione semafory.
  • Widok na przystanek Brętowo spod wiaduktu kolejowego przy ul. Rakoczego w Gdańsku.
  • Przystanek PKM Brętowo w zimowej scenerii.
  • Przystanek PKM Brętowo w zimowej scenerii.
  • O taki m.in. efekt chodziło autorom koncepcji perforowanych ścian przystanków PKM. Na zdjęciu: przystanek PKM Gdańsk-Brętowo.

Na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej trwa świąteczna przerwa - wykonawca zawiesił prace budowlane. Mimo to sprawdzamy, z jak dużym stopniem zaawansowania prac na budowie uda się wejść inwestorowi i wykonawcy w nowy rok.



Zobacz podbijarkę pracującą na torach linii PKM.

Gotowy wiadukt pn. Mostek Weisera Dawidka i kładka dla pieszych przy ul. Dolne Migowo.

Listopadowa próba obciążeniowa wiaduktu nad ul. Słowackiego.

Kończy się 2014 r., dlatego postanowiliśmy podsumować tegoroczne prace na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, którą 1 września 2015 r. mamy pojechać z Wrzeszcza do Gdyni po drodze mijając lotnisko w Rębiechowie i przystanek w Osowej.

Wykonawca - firma Budimex - wstępnie zakładał, że w 2014 r. uda się mu wykonać 95 proc. prac. Niestety do tego wyniku zabrakło naprawdę niewiele. - Zaawansowanie prac na tę chwilę wynosi 86 proc. Natomiast od początku budowy minęło 83 proc. czasu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia z ramienia samorządu województwa.

Na budowie 18-kilometrowej linii nic się teraz nie dzieje, ale też nie ma w tym nic dziwnego. - Trwa obecnie przerwa świąteczna. Wszystkie prace torowe są wstrzymane. Mimo to jednak prowadzimy prace zmierzające do udostępnienia, szczególnie kierowcom, przejazdu wiaduktami w ciągu ul. Budowlanych. Do tej pory jednak 16 obiektów inżynieryjnych PKM otrzymało już oficjalną zgodę na użytkowanie - większość w ostatnich dniach grudnia 2014 r. - mówi Konopacki.

Ponadto spadł śnieg i pojawił się mróz, który dodatkowo komplikuje większość prac.

Budowa nowych dróg przy linii PKM ukończona jest w ok. 90 procentach, natomiast zaawansowanie robót mostowych - w zależności od obiektu - wynosi od 85 do 100 proc. Przy czym zaznaczyć trzeba, że konstrukcyjnie gotowe są już wszystkie obiekty inżynieryjne na trasie PKM (łącznie 41), a obecnie prowadzone są na nich wyłącznie prace wykończeniowe.

- Konstrukcję najdłuższej, 940-metrowej estakady przy gdańskim lotnisku zobacz na mapie Gdańska udało się wykonać półtora miesiąca przed planowanym w harmonogramie terminem - zaznacza Tomasz Konopacki.

Zobacz jesienną (najnowszą) kronikę budowy linii PKM.


Czy nowa kolej w Gdańsku ułatwi ci podróżowanie?

Systematycznie przeprowadzane są odbiory techniczne kolejnych obiektów, m.in. oczekiwanego przez kierowców wiaduktu drogowego na ul. Budowlanych, gdzie od maja 2014 r. w związku z budową przystanku PKM Gdańsk-Matarnia obowiązuje objazd. Urzędowe decyzje w sprawie tego oraz kilku innych obiektów powinny zapaść w pierwszych tygodniach 2015 r.

Gotowe są już konstrukcje wszystkich 8 przystanków PKM, a dwa z nich - Gdańsk-Rębiechowo zobacz na mapie Gdańska i Gdańsk-Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska - posiadają już kompletne, charakterystyczne czerwone wiaty przystankowe. Obecnie trwa montaż perforowanych ścian z artystycznymi grafikami na przystanku PKM Gdańsk-Brętowo, a w styczniu 2015 r. rozpocznie się ich montaż na Strzyży. Zaawansowanie robót kubaturowych, w zależności od przystanku, wynosi 60-80 procent.

Najmniejszy statystycznie - na poziomie 55-60 procent - jest postęp robót w telematyce i SRK, gdyż te prace mogły w pełni ruszyć dopiero po zakończeniu robót konstrukcyjnych i torowych.

Warto jednak odnotować, że wzdłuż linii PKM stoją już wszystkie kontenery Bombardiera z systemami sterowania dedykowanymi dla poszczególnych posterunków ruchu, a w budynku Lokalnego Centrum Sterowania na Matarni znajduje się już także komputer zależnościowy systemu EBILock 950, który będzie odpowiedzialny za nadzór nad poprawnym i bezpiecznym działaniem urządzeń na posterunkach w Rębiechowie, Brętowie, Kiełpinku oraz Petrolocie/Firodze. Pod koniec 2014 r. przy torach PKM zamontowane zostały również pierwsze semafory.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku.

Najważniejsze wydarzenia na budowie PKM przewidywane w 2015 roku

luty/marzec 2015 r. - zakończenie robót torowych
marzec/kwiecień 2015 r. - rozpoczęcie testów nowej linii kolejowej z wykorzystaniem zakupionego przez Samorząd Województwa Pomorskiego taboru Pesy, przeznaczonego do obsługi linii PKM
30 kwietnia 2015 r. - zakończenie budowy PKM i uzyskanie świadectwa przejęcia od wykonawcy (poza odcinkiem włączeniowym toru nr 1 do linii E 65, gdzie - w związku z opóźnieniami w modernizacji stacji PKP Gdańsk-Wrzeszcz - prace potrwają do 31.10.2015 r.)
maj - sierpień 2015 r. - procedury odbiorowe, uzyskanie certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie linii PKM
1 września 2015 r. - oficjalne oddanie linii PKM do użytku.

Opinie (204) 9 zablokowanych

  • Przecież wiadukt na Zaspie wisi póki co w powietrzu. (3)

    Na Budowlanych totalna ro.....ducha. A tu niby już blisko końca?

    • 12 33

    • Najpierw sprawdź nim znów napiszesz głupoty!!!

      To:
      facebook.com/PomorskaKolejMetropolitalna/photos/a.493433847356671.115776.482254778474578/879246262108759/?type=1&theater
      nazywasz rozpierduchą?

      • 4 0

    • takie tematy też cię interesują trolliku? (1)

      twoje smutactwo już się przejadło

      • 4 2

      • Ponieważ mieszkam w Gdańsku

        interesują mnie wszystkie głupie inwestycje, które na dodatek nigdy nie są zakończone w terminie.

        • 1 6

  • A kiedy wybudujecie nową ścieżkę rowrową, bo jak dotąd nic się w tej kwesti nie dzieje. Chyba już czas wiosna idzie.

    • 3 9

  • A w Gdyni powstaje Gdynia Zachód :-)

    • 14 0

  • Inżynierowie (2)

    Na PKM tyle wiaduktów udało się postawić, a Stępa jednego tunelu pod torami nie potrafi

    • 24 2

    • czepiasz się ... (1)

      ... przecież kładkę nad Chwarznieńską ustawił ! To nic, że nikt z niej nie korzysta, ale jest ! Cud myśli inżynieryjnej! A dziadki nadal śmigają z przystanku przez ulicę.

      • 13 0

      • winda nie działa a schody oblodzone

        • 6 1

  • Fajnie będzie... (6)

    Moim zdaniem, to będzie najładniejsza miejska/podmiejska trasa kolei w Polsce. Jak patrzę na te zimowe zdjęcia, to nie mogę się doczekać otwarcia.

    • 194 19

    • nie zesikaj sie ze szczescia (5)

      najlepsza w swiecie napewno

      • 9 47

      • Ktoś jest z czegoś zadowolony (2)

        czy od razu trzeba to krytykować, dla zasady ?

        • 28 2

        • Jak wyżej:)

          • 9 1

        • Może cyber ma takie smutne życie... jeśli tak, to szczerze mu współczuję.

          • 10 6

      • po co się wypowiadasz, ściągasz na swój poziom? (1)

        • 26 2

        • Nie rozmawiaj z głupim,
          ściągnie Cię na swój poziom
          i pokona doświadczeniem.:-)

          • 17 1

  • A co z kierowcami szynowymi?

    Już czas na cykl artykułów o motorniczych, którzy będą nas wozić po tych torach :D
    ps: tylko nie piszcie o kolejarzach

    • 2 2

  • Redakcja wprowadza czytelników w błąd. (1)

    Cytat: : "Gotowy wiadukt pn. Mostek Weisera Dawidka". Wiaduktu nazywanego Mostem Weisera nie ma. Został zburzony, bo ponoć jego stan techniczny zagrażał bezpieczeństwu. Ciekawa sprawa, bo podczas pożegnania tego obiektu wytrzymał obciążenie ok. 20 ton. Wynika to z liczby osób zgromadzonych na nim (ok. 250), przyjmując wagę 80 kg każdej.
    Nowy wiadukt jest tylko imitacją dawnego Mostu Weisera, stąd proponuje nazwę "Fałszywy Most".

    • 7 17

    • Niezły budowlaniec z ciebie. Podaj zrealizowane obiekty, żebym mógł je omijać.

      • 5 1

  • no wreszcie na legalu bede z Kokoszek do roboty dojezdzal nawalony jak czlowiek

    I przy okazji czlowiek stanie sie proekologicznie trendi I zaoszczedzi na paliwie...
    zeby wiecej zostalo na paliwo...

    • 12 0

  • Kłolej (5)

    A po kiego ta kolej, jak ludzie nie mają co do gara włożyć. Pracy i godnej pracy a nie jakiś umów śmieciowych.

    • 44 154

    • godna praca to

      w GODZIE, czyli w panu bogu. tam sie zwroc z troska wzgledem piniendzy.

      • 1 4

    • A praca przy budowie kolei jest niegodna? Praca maszynisty, konduktora, dyżurnego ruchu jest niegodna? Praca w kasie biletowej czy w kiosku przystacyjnym jest niegodna?

      • 28 0

    • włąsnie dlatego ta budowa

      bo dzieki niej kolesie i znajomi królika maja prace i wsad do gara

      • 5 17

    • Na wkładanie osiem razy dziennie do gara to mało kogo stać.

      Mniej żreć trzeba.

      • 12 2

    • stać na komputer i sieć a nie masz co do garnka włożyć ?

      • 78 9

  • Szkoda (4)

    Cytat "mamy pojechać z Wrzeszcza do Gdyni po drodze mijając lotnisko w Rębiechowie i przystanek w Osowej."
    To tam nie będzie się zatrzymywał???
    A tak na poważnie to kiedy przystanek Karwiny?

    • 18 3

    • czy Szczurek kiedyś obiecywał przystanki na linii 201?

      Nie, to PKM się zobowiązała do ich budowy! Więc to PKM trzeba z nich rozliczyć...

      • 1 6

    • Szczurek woli wydawać na sylwestry z Polsatem

      • 9 0

    • Najpierw winda na Kamienną Górę.

      Jakieś priorytety muszą być!

      • 9 0

    • szczura pytaj

      • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane