• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przedwyborcza debata posłów z Gdyni: Horała - Aziewicz

Patryk Szczerba
9 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Debata T. Aziewicz kontra M. Horała odbyła się w środę. Debata T. Aziewicz kontra M. Horała odbyła się w środę.

Tadeusz Aziewicz z PO i Marcin Horała z PiS spotkali się w środę w Szkole Morskiej przy ul. Polskiej w Gdyni na debacie. Gdyńscy posłowie mówili o gospodarce morskiej, energetyce, infrastrukturze i lokalnym samorządzie.



Wybór miejsca był nieprzypadkowy, bowiem większość tematyki odnosiła się do spraw związanych z szeroko pojętą gospodarką morską - obydwaj posłowie są członkami Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Dyskusję prowadził i moderował Władysław Jaszowski, branżowy dziennikarz i publicysta.

Energetyka



Pierwszym zagadnieniem któremu poświęcono 30 minut była energetyka. Marcin Horała przyznał, że są problemy ze źródłem energii na Pomorzu. Rozwiązaniem mają być inwestycje w farmy wiatrowe.

- Przyblokowaliśmy lądową energetykę wiatrową przez protesty społeczne i problemy. które wywoływały w inwestycje. Za to na morzu może być 500 wiatraków, 1000 wiatraków jako jedna farma wiatrowa w dodatku w lepszych warunkach. Jest kilka farm w różnych stadiach realizacji. Tworzymy ustawę o energetyce wiatrowej, która jest przygotowywana w ministerstwie energetyki - przekonywał Horała, wskazując, że na Pomorzu powinna powstać jedna elektrownia atomowa.

Padły deklaracje o powstaniu ustawy specustawy dla morskiej energetyki jądrowej w przyszłym roku.

Tadeusz Aziewicz przy okazji dyskusji o energetyce wskazywał na zaangażowanie Energi w finansowanie Polskiej Grupy Górniczej.

- W efekcie zmian w otoczeniu regulacyjnym wartość Energi została zmniejszona o 9 mld zł. Nie może realizować priorytetów takich jak zakup zielonej energii. Efekt jest taki, ze firma straciła wartość, a węgiel, również rosyjski, zalega w portach - zwracał uwagę.
Padły także zarzuty o planowane połączenie Lotosu i PKN Orlen. Poseł PO przypomniał, że w latach 2007-2015 były zakusy, by połączyć Polską Grupę Energetyczną z Energą, które udało się zablokować, dzięki posłom z Pomorza.

Gospodarka morska



Najwięcej czasu poświęcono gospodarce morskiej - portom i stoczniom. Poseł PO starał się przekonywać, że stocznie na koniec rządów PO-PSL miały się dobrze i rewolucja zaproponowana przez PiS była szkodliwa, wskazując na kiepskie wyniki stoczni Nauty oraz Stoczni Wojennej oraz próbach ratowania Stoczni Gdańskiej.

Z kolei rekordowe wyniki portów przypisał dobrym strategiom przygotowanym w przeszłości oraz dobrym inwestorom znalezionym w ramach prywatyzacji, ostrzegając przed zmniejszającą się dynamiką wzrostu.

- Dynamika wzrostu w gdyńskim porcie w ciągu ostatnich trzech lat wyraźnie zmalała. Znakiem czasu jest zakup monstrancji za 100 tys zł. Z pieniędzy portu była też prowadzona restrukturyzacja PŻM. Sprawa jest owiana tajemnicą - podkreślał Aziewicz.
Ostrzegał przed planowanymi inwestycjami portowymi w Szczecinie i Świnoujściu, które mogą poważnie zaszkodzić trójmiejskim portom.

Horała odpowiadał, że Stocznia Gdańska nie była przedmiotem zainteresowania rządów PO-PSL po tym, gdy przejęli ją Ukraińcy i trzeba było ją ratować. Z kolei odkupienie Stoczni Marynarki Wojennej przez Polską Grupę Zbrojeniową miało być jedynym ratunkiem postawionego w upadłość likwidacyjną zakładu.

- Stoczni Nauta przywiązano dwie duże kule u nogi, czego skutkiem jest obecna sytuacja. To tzw, wydział budów, dawny kawałek Stoczni Gdańskiej - spółka Synergia. Mogę skrytykować, że zbyt powoli wycofano się z pomysłu zaproponowanego przez rząd PO-PSL. Druga sprawa to zakup części Stoczni Gdynia, co przysporzyło problemów finansowych - odpowiadał Horała.
W przypadku portów skrytykował zaniechania dawnych w porcie w Gdyni, m.in. sprawę budowy portu zewnętrznego, a gorsze wyniki finansowe, uzasadniając zmieniającą się perspektywą finansową. Przypomniał też o rozpoczętej budowie terminala promowego, pod który w środę wmurowano kamień węgielny - nazywając ją jako największą inwestycję w porcie gdyńskim po 1989 roku.

Infrastruktura



Przy okazji infrastruktury uwaga debatujących skupiła się m.in. na Drodze Czerwonej. Horała przekonywał, że przez lata nic nie działo się w tej sprawie, a jedyne ruchy zostały wykonywane pod koniec kadencji w 2015 roku - chodziło o podpisanie listu intencyjnego między ministerstwem i Gdynią.

- Zmieniliśmy specustawę, która otwiera możliwość zbudowania drogi przez ministerstwo nie w standardzie drogi ekspresowej ze skrzyżowaniami. W następnej kadencji, gdy otworzymy nową perspektywę budowy dróg i autostrad, ta droga znajdzie się i będzie realizowana - obiecywał Horała.
Tadeusz Aziewicz przekonywał, że była dobra intencja trzech partnerów - miasta, portu i ministerstwa co do realizacji inwestycji na początku kadencji, ale przez trzy lata nic się nie wydarzyło.

- Zmarnowaliście ten czas. To będzie ciążyło w dłuższej perspektywie. Czas w gospodarce jest bardzo ważny. Wiodącym inwestorem powinno być państwo. Trudno mi sobie wyobrazić, by była to droga autostradowa bez zjazdów. Będzie to zapewne kosztowne. Mieszkańcy oczekują pozytywów z tej inwestycji. Nie możemy abstrahować od ich interesów - opowiadał.

Samorządy



Na koniec kandydaci spierali się o samorządy i ich rolę w państwie. Horała przekonywał, że PiS nie chce ograniczać ich roli, wskazując, że za rządów PiS wprowadzono szereg rozwiązań dla mieszkańców: BO, łatwa inicjatywa uchwałodawcza, a dochody samorządów wzrosły.

Jego oponent podkreślał z kolei, że jego partia gwarantuje ich niezależność i równe traktowanie bez względu na to, kto jest prezydentem lub wójtem.

Opinie (373) ponad 50 zablokowanych

  • (1)

    Haha Horała dostał bitki w TVN to musiał się dowartościować gdzie indziej. Chociaż i tu pewnie płakał, że wszyscy psy wieszają na PiS.

    • 11 15

    • i każda jego odpowiedź: "bo za PO..."

      • 9 2

  • Beznadzieja

    Pan Aziewicz, za rządów Tuska wzywał do likwidacji przemysłu stoczniowego i to jego partia sprzedała część portu w Gdyni inwestorowi z Filipin. Dziękujemy takim pseudo fachowcom...

    • 17 8

  • A Horała znów wali farmazony

    Gość chyba znów przy pal bo nie pamięta kto sprzedał stocznie Ukraińców to jego kolega z partii był prezesem no ale zawsze lepiej zwalić na wszystkich na około tylko my tacy nie skazitelni i teraz się dowiadujemy że oni te farmy wiatrowe wstrzymał z dobrem dla nas no brawo dla obłudy zero totalne

    • 9 10

  • za PIS są setki afer każdego dnia - niestety opozycja o tym nie mówi (2)

    gdyby do ciemnego PISowskiego ludu, jak to okreslają ich sami PISowcy, to dotarło, to pewnie przestałby głosować jak chłopi panszczyźniani

    100aferpis . pl

    • 9 17

    • Podaj przykłady tych afer - ale prawdziwe za które ktoś jest sądzony lub dostał wyrok (1)

      Jeśli nie masz przykładu to puknii sie mocno w łeb. A odnosząc się do chłopów pańszczyźnianych - powiedział to koleś który jest od lat przy korycie, który załatwił synalkowi (jak to w gronie aktorskim często bywa) rozglos - więc niech nie pired...i głupot, bo ich rodzina nie ma zielonego pojęcia jak wygląda życie przeciętnego polaka.

      • 2 6

      • ale potrafisz czytac an alfa beto z pIS?

        • 0 0

  • Nie mogę patrzeć na tego typa Horałe

    W tandetnym płaszczyku i czapce wsiadający do samolotu Gdańsk WAWA. Zakłamanie widać na pierwszy rzut oka

    • 8 12

  • Masakra..

    Jeden wart drugiego.
    Całkiem poważnie rozważam oddanie głosu na Marikę Domozych. Dziewczyna jest tak młoda, że ma przed sobą do przeżycia całe życie w tym bagnie, ma swoje ideały i coś jej się chce zrobić. Ma tez jedną zaletę, póki co nie jest z PiSu. Tym panom, co niczego nie osiągnęli już podziękuję. Pewnie są tacy, co powiedzą, że z młoda.. Hm, no niby jest młodsza, od moich dzieci, ale... na własne dzieci też muszę liczyć, a na tych dziadów głosować raczej nie ma sensu - co by nie zrobili - im już się nie pogorszy.

    • 5 9

  • Ja tam jestem zadowolony

    Wracałem dziś samolotem prosto na centralny port komunikacyjny, skąd nową linią pekaes jechałem dalej do domu. Wracałem z Niemiec - odbierałem tam comiesieczną wypłatę w ramach niemieckich reparacji wojennych, ale to tylko dodatek do mojej olbrzymiej pensji minimalnej. Wygodnie mieszka mi się w moim mieszkaniu+, jednym z wielu milionów wybudowanych w ramach tego genialnego programu. Cieszę się, bo mam już zarezerwowane bilety na nasz narodowy prom zbudowany w Szczecinie, mamy płynąć przez przekop mierzei do Elbląga - trzeciego największego portu w Europie. Po drodze miniemy elektrownię jądrową i wiatraki morskie. Z samolotu podziwiałem drzewa w równych rzędach - nasze leśne gospodarstwa węglowe. a najpiękniejsze jest to, że jutro zapisze się do lekarza specjalisty i nie będę czekąl, bo już praktycznie nie ma kolejek no i leki są wszystkie dostępne w aptekach, bo nasz premier ogłosił że ten kryzys już zażegnany jak wszystkie inne. Itp. itd...
    To wszystko dzięki cięzkiej pracy naszej kochanej Partii!

    • 8 2

  • Kombinator Aziewicz...

    Do roboty się weź Aziewicz bo i tak do koryta się nie dostaniesz.... dla totalnych nie ma dojścia.

    • 14 4

  • Horała?

    To jest dobry numer

    • 3 5

  • Opozycja to zero

    w ciągu ostatnich 4 lat nie przedstawili żadnych pomysłów na zmianę czego kolwiek. Cały czas pis to pis tamto - naet gdy pis realizował wcześniejsze pomysły PO - to te matoły robiły raban w mediach, że to jestzłe, be itp. Przykładów jest wiele - ale szczególnie śmieszne są: budowa elektrowni atomowej - czy przekop Mierzei Wislanej - które samo PO popierało ! Rozumiecie to ? To jest właśnie hipokryzja tych ludzi. Oni mają w d... Polske - im chodzi tylko o kolejne 4 lata przy korycie.

    • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane