• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przekop przybliży Elbląg do Trójmiasta

Kuba Łoginow
6 kwietnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 23:19 (6 kwietnia 2008)
Zamiast przepychać się przez Gdańsk, część ciężarówek rozładuje towar w bazie logistycznej w Elblągu. Stamtąd zostanie on dostarczony małym statkiem dowozowym lub barką na duży statek w portach Trójmiasta. Zamiast przepychać się przez Gdańsk, część ciężarówek rozładuje towar w bazie logistycznej w Elblągu. Stamtąd zostanie on dostarczony małym statkiem dowozowym lub barką na duży statek w portach Trójmiasta.

Tramwaje wodne z Gdyni i Helu do Elbląga, Fromborka i Krynicy Morskiej, mniejsze korki na dojeździe do Gdańska od strony Warszawy, a także zmniejszenie zanieczyszczenia Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego - takie mogą być konsekwencje przekopania Mierzei Wiślanej i rozwoju portu morskiego w... Elblągu.



Wygląda na to, że niebawem zniknie kolejna przeszkoda do budowy 1200-metrowego przekopu przez Mierzeję Wiślaną nieopodal wsi Skowronki. Kończą się prace nad jego studium wykonalności. Z częsci poświęconej wpływowi przekopu na środowisko wynika, że będzie on niewielki: zarówno na poziom zasolenia wody w Zalewie, migracje zwierząt oraz jakość plaż na Mierzei.

Te informacje zbiegły się w czasie z podsumowaniem półrocznej kampanii pt. "Bałtycka Ukraina - Bałtycka Słowacja" prowadzonej przez Elbląg i elbląski port. Jak to się ma do Trójmiasta? Całkiem poważnie.

Przypomnijmy - wspomniana kampania ruszyła w listopadzie ub. r. jako konsekwencja rządowej decyzji o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. Jej głównym celem jest stworzenie w Elblągu ukraińskiego portu pełnomorskiego oraz włączenie Zachodniej Ukrainy i Słowacji do pracy organizacji współpracy bałtyckiej.

- Rozumiemy obawy mieszkańców Trójmiasta, którzy nie chcieliby, aby rozwój naszego portu odbywał się poprzez "przejęcie" części ładunków od portów Gdańsk i Gdynia. Zapewniam, że Elbląg nie będzie konkurował z portami Trójmiasta, ale uzupełniał ich ofertę o te rodzaje działalności, które dla są dla nich nieistotne - mówi Julian Kołtoński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego Elbląg.

Elbląg ma stać się portem specjalizującym się w obsłudze ładunków tranzytowych z Zachodniej Ukrainy, Obwodu Grodzieńskiego Białorusi, a także Słowacji, Moraw a nawet Mołdawii.

Zarządy Portów w Gdańsku i Gdyni przyznają, że na duże ilości ładunków z tych obszarów raczej nie mają co liczyć.

Zdaniem prezesa gdyńskiego portu, Przemysława Marchlewicza, ładunki z Białorusi, Słowacji i Ukrainy tak długo nie zagoszczą na stałe w portach Trójmiasta, dopóki nie powstaną sprawne połączenia komunikacyjne z tymi krajami. W Trójmieście brakuje również rozeznania co do słowackich czy ukraińskich realiów, na palcach jednej ręki można policzyć osoby, które znają język ukraiński i słowacki.

Dlatego inicjatywę postanowił przejąć Elbląg, w którym mieszka duży odsetek mniejszości ukraińskiej. Zdaniem władz miasta i województwa Warmińsko-Mazurskiego, miejscowi Ukraińcy doskonale nadają się do rozwijania współpracy Ukrainy z Regionem Bałtyku. Dzięki temu Elbląg stanie się dla Ukrainy swoistą "bramą" do Europy Bałtyckiej, z którą nasi sąsiedzi chcieliby bardziej intensywnie współpracować.

Wspólpracy ma służyć nieformalne zrzeszenie "Bałtycka Ukraina - Bałtycka Słowacja", w którego skład, poza elbląskim portem wchodzi m.in. Uniwersytet Bałtycki ze... szwedzkiej Uppsali.

Choć ukraiński port powstanie w Elblągu, to skorzysta na tym także gospodarka Trójmiasta. To tutaj znajdują się bowiem przedsiębiorstwa z otoczenia gospodarki morskiej (przewoźnicy, agenci morscy, dostawcy, instytucje naukowe), które będą zarabiać na współpracy z Elblągiem. Jeden z trójmiejskich przewoźników kolejowych zgłosił już oficjalnie chęć takiej współpracy.

Nowe połączenia żeglugowe z Trójmiastem, które Elbląg chce uruchomić po wykonaniu kanału przez Mierzeję, pozwolą na zastąpienie uciążliwego ruchu TIR-ów na dojeździe do Gdańska, ekologicznym transportem morskim. Zamiast przepychać się przez Gdańsk, część ciężarówek rozładuje towar w bazie logistycznej w Elblągu. Stamtąd w dogodnym momencie można go będzie dostarczyć małym statkiem dowozowym dla przeładunku na duży statek w portach Trójmiasta. Pozwoli to oszczędzić na kosztach składowania, które w Elblągu są znacznie niższe, niż w portach Gdańsk i Gdynia i tym samym zwiększyć efektywność wykorzystania infrastruktury portowej Trójmiasta. A to z kolei zwiększy atrakcyjność naszych portów w porównaniu z konkurencją z Litwy i Łotwy, która depcze im po piętach.

Na elbląskiej inicjatywie skorzysta również środowisko naturalne Zatoki Gdańskiej. Ukraina ma znaczny wpływ na stan sanitarny Zatoki poprzez ogromne masy zanieczyszczeń, spływających rzekami z okolic Lwowa i z Wołynia. Współpraca ekologiczna Zachodniej Ukrainy, Elbląga i partnerów skandynawskich w ramach inicjatywy "Bałtycka Ukraina" daje więc szansę nie tylko na czystszą Wisłę, ale i np. na ograniczenie zakwitu sinic w pobliżu trójmiejskich plaż.

Opinie (56) 2 zablokowane

  • takie dziecinne pisanie

    Człowiek od razu się ustawia na jeża gdy czyta, że po przekopaniu znikną zanieczyszczenia. Tak - znikna , ale z tego rejonu. Nie zapominajmy, ze w przyrodzie nic nie ginie.
    Swietna natomiast jest argumentacja otwarcia Elblaga na świat i na kontakty handlowe z Ukraina, Litwa itp. Tylko kto zagwarantuje, że po paru latach nie powstanie takie sobiepaństwo jak w porcie gdańskim. Chociaż już wiemy, już doswiadczylismy, że zdrowa konkurencja poprawia kondycje jednej i drugiej strony. Niezdrowa konkurencja goni pieniadze i biznesmanów za granice, sport na bandyckie rozliczenia sportowców i klubowiczów, a prawo na poziom "Sami Swoi".

    • 0 0

  • a Polacy dalej łykają co im poltycy pod nos podetkną...

    Czytałam artykuły na Inżynierii Środowiska Politechniki Gdańskiej odnośnie przekopu. Ekspertyzy sprzed 10-ciu lat wskazywały wyraźnie w opisie naukoym,że przekop Mierzei zagraża w poważny sposób naturze, a szczególnie przyczyni się do wzrostu zasolenia w Zalewie a w konsekwencji gnicia hektarów trzciny i wymarcia przez to życia w tym basenie. Do tego cały syf , który był składowany w dnie Zalewu, w wyniku zmiany redox będzie się uwalniał i wpływał do Zatoki Gdańskiej. W efekcie na plażach brud i wykwity.I jeszcze wiele innych wątpliwości tam było wspomnianych...Np tego,że ktoś będzie musiał utrzymywać tory wodne na Zalewie, którego średnia głębokość ma 1,2 m i ma super tendencje do zamulania. Elbląg za to zapłaci? Zapłaci za wszystkie szkody? Za to,że piękne plaże będą zdegradowane? Zanim wybudowali port, mogli się porozumieć z innymi, których ta sprawa dotyczy. A jakoś Ukraina i Słowacja mnie nie obchodzą. Obchodzi mnie NASZA POLSKA.
    Wszystkie ekspertyzy robione są pod cele polityczne i po to by kilka firm zarobiło kasę. A Szkarpawa i inne rzeki spławne leżą odogiem.

    • 0 0

  • ocena oddziaływania na środowisko

    jeśli ocena oddziaływania na środowisko będzie napisana w ten sposób to osobiście ją zaskarżę. Stek bzdur nie powiązanych ze sobą,

    • 0 0

  • Misiaki

    nie podniecajcie sie, przekopu przez Mierzeje nie bedzie. Na szczescie prawo UE obroni nasza nature.

    • 0 0

  • artykuł ten pisany jest na zamówienie

    nie chce mi się nawet niedorzecznych informacji wskasywać. Każdy kto potrafi myśleć dostrzeże to. np Co ma port w elblagu do zanieczyszczenia w rejonie Lwowa :)

    • 0 0

  • Hura hura hura

    Yes yes yes. Huraoptymizm to podstawa. Tak było przy budowie giełdy w Barniewicach. Biznes plan napisany pod realizację inwestycji i po wybudowaniu okazało się że jest d.pa blada. Trzeba było na gwałt sprzedać część terenu Selgrosowi żeby ratować sytuację finansową spółki zarządzającej giełdą. Tu będzie podobnie. Ale do tego czasu kilku projektantów i parę firm budowlanych sobie zarobi.

    • 0 0

  • (1)

    I bardzo dobrze! Ruscy będą mogli nas pocałować w d...! Wielkokrotnie bywałem w Krynicy Morskiej i widziałem, że Zalew Wiślany to bajoro, do którego strach wejść a ryby się duszą z powodu tlenu

    • 0 0

    • jeżeli się duszą to z powodu BRAKU tlenu

      • 0 0

  • NIE DLA NIEMADRYCH POMYSLOW-POPULISTOW

    Najpierw trzeba wszystko przeanalizowac i wskazac organy odpowiedzialne w razie niepowodzenia. A zreszta: po co zamieniac tak uroczy zakatek w jakies dziwaczne porty innych panstw?Nie ma autostrady wiec i tak nie wyjada z tymi towarami, a i po co - Gdansk obok na Stogach buduje ogromna infrastrukture portu kontenerowego - tam bedzie polaczenie z autostrada i jest polaczenie kolejowe-wiec po co rozgrzebywac nowe plaze?Elblag to piekne miasto z bardzo wygorowanymi ambicjami.Ciekawe jakich jeszcze argumentow uzyja na potwierdzenie tego projektu:ze spadnie bezrobocie,ceny benzyny i Kubica wygra F1?

    • 0 0

  • 0_o

    > stworzenie w Elblągu ukraińskiego portu pełnomorskiego

    To jest chyba jakiś ponury żart... Może wybudujmy od razu porty wszystkim państwom europejskim, które nie mają dostępu do Bałtyku! W końcu tak dużo mamy tej linii brzegowej...
    Ciekawe czy w zamian dostaniemy od nich jakiś port nad Morzem Czarnym?

    • 0 0

  • ciekawe co na to UE bo Mierzeja Wiślana jest w programie "Natura 2000" będą kłopociki tak samo jak z Doliną Rospudy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane