• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeszkolą gdyńskich kierowców i kontrolerów z obsługi pasażerów

Patryk Szczerba
27 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Do ZKM w Gdyni trafia od pasażerów kilka skarg tygodniowo. Najczęściej dotyczą niepunktualności, ale na cenzurowanym są także kierowcy i kontrolerzy. By zażaleń było jak najmniej, pomóc ma szkolenie, które odbędzie się w październiku.



Szkolenie ma pokazać, jak postępować z osobami niepełnosprawnymi oraz w sytuacjach konfliktowych, które w autobusach zdarzają się praktycznie codziennie. Szkolenie ma pokazać, jak postępować z osobami niepełnosprawnymi oraz w sytuacjach konfliktowych, które w autobusach zdarzają się praktycznie codziennie.

Jak oceniasz zachowanie kierowców wobec staszych i niepełnosprawnych?

Buta, arogancja oraz brak kultury to powszechne zarzuty pasażerów w stosunku do kierowców i kontrolerów. W 4 na 5 przypadkach okazuje się, że sytuacja wyglądała inaczej, niż opisali to pasażerowie. Niekiedy wina pracowników jest jednak ewidentna i wtedy - jak zapewniają organizatorzy komunikacji miejskiej w Trójmieście - ponoszą konsekwencje swojego zachowania.

Przykładem z ostatnich tygodni jest kierowca Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej, który stracił premię po tym, jak wyprosił pasażerkę, która wsiadła z lodem, a gdy poszła wyrzucić go do śmietnika na przystanku, zamknął drzwi i odjechał. Wcześniej nie sprzedał też biletu innemu pasażerowi.

Sytuacji spornych wyeliminować się nie da, ale wszyscy są przekonani, że można nauczyć je rozwiązywać. Tego zagadnienia ma dotyczyć m.in. szkolenie dofinansowane przez - promującą nieustająco transport publiczny - Unię Europejską.

- To część większego projektu, w którym m.in. zostanie zakupionych 30 autobusów - po 15 dla PKM i PKA oraz powstaną buspasy. W szkoleniu weźmie udział 75 osób - 50 kierowców i 25 kontrolerów. Nie wystarczy, niestety, pieniędzy, by edukować wszystkich - informuje Rafał SmirnowZKM Gdynia

Kierujący nie będą wybierani losowo. Do grup trafią ci, wobec których w wewnętrznych kontrolach przeprowadzanych przez "tajemniczych klientów" pojawia się najwięcej zastrzeżeń. W trakcie szkolenia na pierwszym planie będą kwestie związane z prawidłową obsługą osób niepełnosprawnych i starszych, czyli realna pomoc podczas wchodzenia do pojazdu i zajęcia odpowiedniego miejsca. Ważnym zagadnieniem ma być uczulenie kierowców na używanie specjalnych platform dla wózków zamontowanych w niektórych autobusach.

Zajęcia będą podzielone na część teoretyczną i praktyczną, gdzie pojawią się zaaranżowane sytuacje konfliktowe i stresowe, z którymi muszą radzić sobie na co dzień przede wszystkim kontrolerzy.

- Ich szkolimy regularnie, ponieważ są bezpośrednio naszymi pracownikami. Kierowcy są zatrudniani przez firmy przewozowe, ale także przed nimi stawiamy konkretne wymagania, które muszą spełnić i dbamy, by poziom kultury był jak najwyższy - wyjaśnia Smirnow.

Nadzorujący komunikację publiczną w Gdyni podkreślają też, że na gdyńskich trasach będą nadal pojawiali się "tajemniczy klienci", sprawdzający, jak wiedza ze szkolenia wykorzystywana jest w praktyce.

- Jeśli do kierowców są częste zastrzeżenia, to po 10 uwagach - a z uwagi na liczne kontrole wcale nie jest niemożliwe, by tyle zgromadzić - kierowca traci identyfikator i kierowany jest na egzamin, pozwalający na świadczenie usług dla ZKM - opowiada Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Podobne szkolenia odbywają się w gdańskiej komunikacji już od kilku lat. Po raz pierwszy pisaliśmy o nich jeszcze w 2011 roku.

Mistrzostwa Kierowców Komunikacji Miejskiej. Materiał archiwalny.



Grzechy pasażerów komunikacji miejskiej. Materiał archiwalny.

Miejsca

Opinie (123) 4 zablokowane

  • Kierowca

    Jak ta praca ma nie być stresująca skoro z każdej strony czegoś się czepiają,oczekują, i denerwują a rozkład nie poczeka, trudno jest spóźnienie i czasu na posiłek brak. Ciekawe ile osób ma taką atmosferę w pracy???

    • 0 0

  • Kultura kierowcy jest wprost proporcjonalna do wypadkowej kultury pasażerów... (1)

    Większość pasażerów jest kulturalna i wie jak korzystać z komunikacji miejskiej. Niestety w pracy kierowców pozostaje w pamięci te 10% pasażerów, którzy sprawiają tyle kłopotu brakiem kultury i elementarną wiedzą w zakresie regulaminu porzątkowego, co rzuca cień na wszystkich.
    Nie zapominajmy, że nasze zdrowie i życie powierzamy właśnie tym ludiom za kółkiem!!!
    Proponuję, więcej kultury uprzejmości a na pewno kierowca zachowa się tak samo !!!

    • 5 0

    • 100% racji

      Jaki pasażer dla kierowcy, taki kierowca dla pasażera !!!

      • 0 0

  • pasażer też powienien przejść szkolenie.

    Niejeden pasażer myśli że jak wsiadł to jest królem. Kierowca też człowiek i ma zły dzień. poza tym on jest sam a ludzisków z tyłu multum. Niestety nasz kraj jest tym gdzie zamiast motywować to się karze za coś takiego. A szczególnie w gdyni, dobrze że tam nie mieszkam.

    • 0 0

  • buraki

    panowie najpierw zobaczcie jak wygladaja zatoki przystankowe jak autobus wiezdza mozna z siedzenia spasc jakis chory facet wymyslil kostke na paro tonowe autobusy kasa w bloto tristar kasa w bloto a teraz chca nastepne pieniadze napchac swoim kolesiom

    • 0 0

  • autentycznie czasami mam serce w gardle jadac gdynskim autobusem (2)

    zazwyczaj zaczynam swoja podroz komunikacja na witominie, zjezdzajac do centrum gdyni i niestety od pierwszych chwil w jadacym pojezdzie wiem czy podroz ta bedzie bezstresowa czy wrecz przeciwnie. najgorzej jest na odcinku Kieleckiej w doł, gdzie sa zakrety oraz spora i dluga gora. zjazd autobusem z nieobliczalnym kierowca, rowna sie strachowi, ktory odczuwam. rozpedzony do nieprzytomnosci (z pewnoscia to nie jest ani 50 km/h ani 60 tylko o wiele wiecej), tak ostro bierze zakrety, ze ludzie siedzacy bujaja sie z lewa na prawo, a co dopiero pasazerowie stojacy. kierowca mam wrazenie bierze udzial w rosyjskiej ruletce:: przywale gdzies albo zjade bez szwanku. a co z "ladunkiem" szanowny panie?! wiezie pan LUDZI!

    • 3 5

    • "ani 60 tylko o wiele więcej"

      o wiele więcej, czyli o ile?
      Zanim zaczniesz zmyślać pamiętaj, że autobusy mają ograniczniki prędkości do 70km/h

      • 0 0

    • Proszę sobie nie schlebiać , zaraz Ludzi,Ludzi jest dużo tylko CZŁOWIEKA wśród nich trudno spotkać.

      • 0 0

  • Ciekawy pomysł (1)

    To niech szkolą przyda się niektórym kierowcom Sporadycznie jeżdżę zkm ale kultura niektórych kierowców pozostawia wiele do życzenia, rozumiem taka praca, odpowiedzialność za pojazd, jazdę zgodnie z rozkładem ale ćwiczyć hamulce to niech testują na bazie albo na jakimś placu manewrowym bo w czasie jazdy można spaść z siedzenia cieszy mnie że wymienią 30 autobusów ale jako pierwsze niech wymienią te solarisy które tak trzeszcza że strach nimi jechać chodzi mi o te starsze modele z PKA Gdynia kupic pojemniejsze marki a nie te ciasne niewygodne pojazdy w końcu płacimy za bilety

    • 0 2

    • Solarisy z PKA nie są najstarszymi pojazdami w tej firmie, tylko mercedesy

      • 0 0

  • Pasażerów trzeba szkolic

    • 1 0

  • Maży mi się formacja (7)

    która na każdym przystanku ma przedstawiciela. Przed wejściem do pojazdu,każdy śmierdziel palacz, każdy podejrzany ryj i połowa spóźnionych do nikąd emerytów, powinni dostać zapobiegawczo po pysku

    • 50 14

    • a może pomarz o własnym aucie ??

      • 0 0

    • pal licho Twoją ortografię, ale rzeczywiście, dokąd oni się tak spieszą?

      • 4 0

    • Ty też

      za ortografię. Za ryj pewnie też.

      • 1 0

    • To wspaniałe co piszesz

      każdy ma jakieś marzenia.....W afryce marzą o wodzie, gdzie indziej marzy się ludziom pokój, szczęście, dobrobyt. A polakowi marzy się .............

      • 5 0

    • Sorry, marzy mi się. (1)

      • 12 2

      • To jeszcze "donikąd" :)

        • 9 0

    • Jeszcze czerwony dywan i pan w liberii,proponowałbym zmienić lekarza.

      • 9 2

  • Polacy wysiadajacy z autobusu 6 w Karlskronie: (2)

    - popychaja, krzycza, wysiadaja drzwiami obok kierowcy, gdzie mozna tylko wsiadac a nie wysiadac. krzyk, wrzask, az uszy puchna, przepychaja sie jak zwrocielem uwage ze przednimi drzwiami sie wsiada a nie wysiada to jeden burak odwarknal mi ze mam nie uczyc go kultury a jakas babka wrzasnela: przeciez wysiadamy. to nie mozna bylo ruszyc swoich 4 liter i przejsc do innych drzwi. drzwi obok kierowcy to drzwi sa dla wsiadajacych a nie wysiadajacych. Kierwoca autobusu zapytal mnie: a u was w Polsce to zawsze tak dziko ludzie wsiadaj, bez zadnej kultury do busa, nie ma regul ze przy kierowcy sie wsiada, ja na to: gorszy szal jest jak ludzie wsiadaja do pociagu, tam jest dopiero popychanka, walenie torbami po glowie, cos jak wsiadanie do pociagow w Rosji czy wsiadanie ludzi z buszu do pociagow.

    • 13 1

    • w Polsce w części autobusów jest duża nalepka nad przednimi drzwiami : "Do wyjścia" (1)

      m.in.w ZTM Gdańsk- zwróciłam na to uwagę
      a mimo to, w takim wozie, kierowca nie chce otworzyć przednich drzwi wysiadającym

      • 4 0

      • jak nie ma tłoku to i tak przechodzę do środkowych albo tylnych drzwi, pomimo nalepek czy braku zasad w naszych autobusach że z przodu się wsiada a z tyłu wysiada. Ale czasem jest taki tłok, że ciężko się przecisnąć; ostatnio kierowca nie otworzył mi drzwi z przodu pomimo tłoku; co prawda "jego łaskawość" poczekał aż się dopcham do tylnych drzwi ale ocieranie się o pasażerów i deptanie po bagażach pod nogami (autobus na lotnisko) nie było przyjemne.
        Zasady zasadami, czasem odrobina życzliwości nie zaszkodzi (tym bardziej że nie chodzi o łamanie przepisów prawa tylko regulacje porządkowe)

        • 0 1

  • zkm Gdańsk

    wszyscy narzekają na zkm w Gdańsku, jeszcze trochę a nie będzie kierowców, bo młodzi chcą być tylko magistrami, pensja w zkm to średnio 2500, prawko na autobusy kosztuje ok 8000, to kto przyjdzie za takie psie pieniądze pracować no chyba że połowa ludzi z biur na jaśkowej pójdzie na kuronia...

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane