• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeszliśmy tunelem pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
17 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz gotową nitkę tunelu pod Martwą Wisłą.


Zwiedziliśmy gotową - pierwszą - nitkę tunelu pod Martwą Wisłą. W 10 minut przewędrowaliśmy z Nowego Portu na Westerplatte.



W sumie do pokonania piechotą mieliśmy 1076 metrów, tyle bowiem liczy odcinek tunelu drążonego maszyną TBM. Byliśmy na głębokości 31 metrów pod lustrem Martwej Wisły. Nad naszymi głowami była głęboka na 13 metrów rzeka, 8 metrów gruntu oraz 10 metrów średnicy tunelu, którym szliśmy.

Tak jak pisaliśmy, przejście kilometrowym odcinkiem zajmuje ok. 10-12 minut. Samochodem, które wjadą do tunelu w połowie 2015 r. i pokonają go oczywiście znacznie szybciej - w niespełna minutę.

Tunel pod Martwą Wisła zbudowany jest z tubingów, czyli betonowych elementów, z jakich w trakcie wiercenia wykonana została okrągła ściana tunelu. Tubingi tworzą tworzą pierścienie, tych w konstrukcji tunelu jest aż 536. Martwa Wisła znajduje się nad wykopem między 250 a 350 pierścieniem, czyli ma ok. 200 metrów szerokości.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa i Węzła Ku Ujściu (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Mimo, że tunel otoczony jest wodami gruntowymi we wnętrzu nie widać przecieków. Co innego przy wejściu do drążonego tunelu. Od strony Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska znajduje się niewielki przeciek wodny. Jak twierdzi wykonawca nie jest to nic groźnego.

- Jest to nieodzowny, w zasadzie oczekiwany, element budowy każdego tunelu. Wspomniane sączenia nie zagrażają w żaden sposób inwestycji - mówi mgr inż. górnik Józef Pawłowski z OHL

W centralnej części tunelu temperatura powietrza jest o ok. 8 stopni wyższa niż na zewnątrz. Stąd mroźna aura na zewnątrz tunelu w piątek była nie odczuwalna we wnętrzu. Z pewnością latem proporcje zamienią się - będzie tam chłodniej niż na powierzchni.

Niebawem w wydrążonej nitce tunelu ruszy budowa jezdni. Będzie ona znajdować się na pomoście i będzie o przekroju dwóch pasów.

Inwestycja w gdańskim porcie przebiega bez incydentów. - Mimo ogromnego zakresu inwestycji na szczęście dotychczas nie odnotowaliśmy żadnych wypadków przy pracy. Pozostaje wierzyć, że tak też będzie do końca prac. Zresztą podobnie było także na innych inwestycjach prowadzonych przez naszą spółkę - mówi Iwona Żygowska, zastępca prezesa spółki miejskiej GIK.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofał maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportował górą.

Maszyna ma rozpocząć drążenie drugiej - północnej - nitki na przełomie lutego i marca. Aktualnie trwa jej scalanie i podpinanie sieci m.in. do zakładu separacji bentonitu. Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.

Zobacz transport elementów tarczy TBM.

Miejsca

Opinie (79) 4 zablokowane

  • przypominam o garażach..

    stare Miasto- bez garaży - to mogą być nowe -STARE budynki...
    Prezydencie.. Działaj.. mam dokumentacje foto.. tego śmietnika...po komuchach..

    • 2 1

  • Dużo śledziarzy przyjeżdża do Gdańska co by się przyjrzeć i miastu i tym wszystkim cudom !

    • 0 1

  • Jaki Nowy Port i Westerplatte? (1)

    Co za nieuk pisał ten artykuł?Jakie Westerplatte,jaki Nowy Port? Tunel nie łączy tych dzielnic!

    • 1 0

    • No Westerplatte to akurat nie jest dzielnica tylko nazwa półwyspu na Wyspie Portowej, ale fakt, że wylot tunelu na prawym brzegu nie jest zlokalizowany na tym półwyspie a tunel łączy Letnicę z Przeróbką, więc nie wiem jakim cudem Naskrętowi przejście z Nowego Portu na Westerplatte zajęło 10 minut, bo z Nowego Portu przez tunel na Westerplatte to jest jakieś 6 km, więc musiałby iść z prędkością 36 km/h :) Może zobaczymy Naskręta na Mistrzostwach Świata w lekkoatletyce w ERGO Arenie, kto wie ;)

      • 2 0

  • Malkontenci

    Nie narzekajcie na tę ważną budowę! A to nazwy dzielnic nie takie, a to OHL - wam się nie podoba, i takie tam pierdoły- prezentujecie najgorsze cechy polaków! Budowa tego tunelu przebiega wzorowo (dużo lepiej niż II Metra w W-wie) i należy cieszyć się, że przejazd z dzielnic Zaspa i Przymorze oraz Sopotu, na drugą stronę Martwej Wisły, do wschodnio-portowej części Gdańska i dalej do Południowej Obwodnicy (S7 na W-wę)- znacznie będzie usprawniony i wydatnie przyśpieszy wyjazd z Gdańska (omijając jego zatłoczone Śródmieście).
    Drążenie jednej nitki- trwa ok. 8 m-cy,więc nie ma powodów do utyskiwania. Roboty ,,uzbrojenia" tunelu i wyposażeniowe też są b.odpowiedzialne i muszą potrwać! Więc nie kłapcie swoimi jadaczkami- że za długo budują ! Przez 50 lat NIKT nie podjął się budowy tej ważnej przeprawy!! Więc cierpliwie poczekajcie te ok.połtora roku!! A potem- SZEROKIEJ DROGI!!

    • 1 0

  • WMG

    A gdzie wysypywany jest urobek z tunelu?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane