• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przez jezdnię nie tylko na zebrze. Ale trzeba bardzo uważać

Maciej Korolczuk
23 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Policjanci przypominają, że pieszy jest zobowiązany do oceny prędkości nadjeżdżających pojazdów, zachowania ostrożności przy niesprzyjających warunkach oraz ograniczonego zaufania do innych uczestników ruchu. Policjanci przypominają, że pieszy jest zobowiązany do oceny prędkości nadjeżdżających pojazdów, zachowania ostrożności przy niesprzyjających warunkach oraz ograniczonego zaufania do innych uczestników ruchu.

Po tragicznym wypadku na ul. Kościuszki we Wrzeszczu, w którym przed tygodniem zginęła przechodząca przez jezdnię kobieta, wśród czytelników wywiązała się dyskusja, gdzie można przechodzić przez jezdnię, gdy nie ma na niej wyznaczonego przejścia, a gdzie nie należy tego robić. Postanowiliśmy usystematyzować tę wiedzę i uczulić pieszych i innych użytkowników drogi na przechodzenie przez jezdnię poza tzw. zebrą.



Jak często przechodzisz przez jezdnię poza wyznaczonym przejściem dla pieszych?

Obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przy przechodzeniu przez przejście dla pieszych reguluje art. 13 Prawa o ruchu drogowym. W takich sytuacjach pieszy jest obowiązany m.in. do:

  • oceny prędkości nadjeżdżających pojazdów,
  • zachowania ostrożności przy niesprzyjających warunkach,
  • ograniczonego zaufania do innych uczestników ruchu.


Co do zasady przechodzenia przez jezdnię jest możliwe jedynie w miejscach do tego wyznaczonych (przejście dla pieszych). Wtargnięcie na jezdnię w miejscu do tego nieprzeznaczonym może być wykroczeniem drogowym. Pieszy może być wówczas uznany za sprawcę wypadku.

Można przejść przez jezdnię poza wyznaczonym przejściem gdy odległość od najbliższej zebry wynosi więcej niż 100 metrów. Można przejść przez jezdnię poza wyznaczonym przejściem gdy odległość od najbliższej zebry wynosi więcej niż 100 metrów.
Ale od tej zasady są wyjątki.

- W sytuacji, gdy na drodze brak jest przejść dla pieszych, możliwe jest przekroczenie jezdni. Zgodnie z art. 13 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym przechodzenie przez jezdnię poza przejściem jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Dodatkowo, jeżeli skrzyżowanie dróg znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
Przechodząc w takim miejscu: niewyznaczonym, ale dozwolonym, pieszy nie ma jednak pierwszeństwa na jezdni. Ma je wyłącznie wtedy, gdy jest na przejściu.

- Korzysta wówczas z  pierwszeństwa na podstawie art. 13 ust. 1. Oznacza to również obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez kierowców - podkreśla nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Przejawia się to również w zakazie wyprzedzania na przejściu dla pieszych oraz w zakazie omijania pojazdu, który zatrzymał się celem ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.

Obowiązki pieszych na drodze

Poza prawami piesi mają też obowiązki, do których muszą się stosować. Reguluje to kolejny artykuł Prawa o ruchu drogowym. Zawiera on katalog zakazów dla pieszych.

Przejść na drugą stronę można też w sytuacji, gdy skrzyżowanie, z którego korzystamy, znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od najbliższego przejścia. Przejść na drugą stronę można też w sytuacji, gdy skrzyżowanie, z którego korzystamy, znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od najbliższego przejścia.
Zgodnie z jego treścią zabrania się pieszym:

  • wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych; spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
  • przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
  • zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
  • przebiegania przez jezdnię;
  • chodzenia po torowisku;
  • wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
  • przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.

Wideo archiwalne



- Pamiętajmy zatem, że to my, jako piesi, jesteśmy bardziej narażeni na utratę zdrowia lub życia w przypadku zderzenia z pojazdem, dlatego zawsze: czy przechodzimy przez oznaczone lub nieoznaczone przejście - zachowajmy szczególną ostrożność. W przypadku złamania przepisów Kodeksu Drogowego narażamy się również na mandat karny - przypomina Ciska.
Jak bezpiecznie przechodzić przez jezdnię:

  • Nie przechodź "z marszu", zwolnij, a gdy widzisz samochód - zatrzymaj się.
  • Zanim postawisz krok na jezdni, ZAWSZE, niezależnie od tego, gdzie przechodzisz (także na światłach): spójrz w lewo, potem w prawo, znów w lewo. Nic nie jedzie - przechodzisz.
  • Szybko pokonuj jezdnię, ale nie przebiegaj.
  • Nigdy nie przechodź w miejscu, gdzie kierowcy nie spodziewają się pieszych, np. tam, gdzie barierki oddzielają jezdnię od chodnika.
  • Nie wchodź nagle na jezdnię spoza przeszkody: żywopłotu, zaparkowanego pojazdu, autobusu, który zatrzymał się na przystanku itp.
  • Jeśli nie ma przejścia dla pieszych, przechodź tam, gdzie dobrze widać sytuację na drodze.
  • Szczególnie uważaj w czasie złej widoczności: deszczu, mgły oraz o zmroku. Kierowca wtedy także ma ograniczoną widoczność i później niż w dzień zauważa pieszego.
  • Jeśli przechodzisz przez jezdnię dwupasmową, zawsze upewnij się, czy przepuszczą cię samochody jadące po obydwu pasach.
  • W stosunku do kierowców stosuj zasadę ograniczonego zaufania. 

Opinie (271) ponad 10 zablokowanych

  • Polski prawo: Prosta czynność => 5 stron przepisów

    Ktoś kto nie zna przepisów o ruchu drogowym nie powinien być tego ruchu uczestnikiem, prawda? No to proszę - kto zna na pamięć i na wyrywki te wszystkie przytoczone wyżej przepisy? NIKT! To po co te przepisy skoro każdy postępuje "na czuja"? Do sądu? Prawo ma być stosowane w życiu, a nie w sądzie.

    • 1 0

  • (16)

    No to zaraz się zacznie jazda po pieszych. Nikt z nas nie jest święty. Pieszy przejdzie na czerwonym tak samo jak rowerzysta czy kierowca. Patrzmy na siebie, i będzie dobrze. Niech każdy z nas przestrzega zasad to ten świat będzie dużo lepszy.

    • 115 8

    • Dawid - poznaj zasadę: na podmiocie mającym większą energię kinetyczną spoczywa większa odpowiedzialność (7)

      symetryzm nie ma sensu

      • 11 4

      • Czyli jak samochód wtargnie na tory i trafi go pociąg (4)

        To będzie wina pociągu?

        • 5 4

        • pociągu na pewno nie. Również nie wina maszynisty

          post dotyczył sytuacji na drodze, Dawidzie drogi.

          • 1 1

        • Pociąg nie przekracza prędkości przez 90%czasu (1)

          Jak przekroczy - to będzie wina pociągu. Nawiasem - gdyby maszyniści jeździli jak polscy kierowcy to mielibyśmy dopiero bardziej prze walone.

          • 2 4

          • aha, czyli jak pociąg nie przekracza prędkości i ciężarówka wjedzie na tory

            to też wina pociągu

            • 1 1

        • Wg tej przygłupiej logiki to tak.

          • 3 2

      • (1)

        Co za bzdura.. jako oieszy moge miec wieksza energie kinetyczna od samochodu.

        • 1 1

        • Od pociągu także. Pod warunkiem że stoi a ty idziesz

          • 2 0

    • pytam sie (6)

      ile w tym czasie osób zginęło na kładkach lub przejściach podziemnych, przejechanych przez samochody??????? To pytanie kieruję to tych chorych, którzy za cenę życia ludzkiego chcą kolejnych przejść naziemnych. Nie wspomnę już o spowolnieniu przez to transportu publicznego (tramwaje)

      • 6 17

      • To kierowcy zabijają pieszych (3)

        Nie odwrotnie

        • 4 3

        • w 50% przypadków piesi zabijają siebie (2)

          ale tylko w Polsce, gdzie indziej piesi mają mózgi

          • 2 4

          • Gdzie indziej piesi mają większe prawa. I kierowca nie jest zaskoczony pieszym na przejściu bo od początku zakłada, że może tam wejść.

            No i statystyki też radzę zweryfikować.

            Wypadki drogowe w Polsce 2018, Komenda Główna Policji strona 49

            "Najwięcej wypadków i ofiar wśród pieszych
            spowodowali kierujący pojazdami, a przede wszystkim kierujący samochodami osobowymi.

            Najechanie na pieszego wg sprawstwa

            Z winy kierującego 4 886 - 67,5 %
            Z winy pieszego 1 999 - 27,6%"

            • 2 1

          • Kłamiesz.Ze statystyk policji: Wina kierujących 27 556 : Wina pieszych 2 119

            źródło: statystyka.policja.pl, raport za 2018 rok

            • 3 1

      • Nie zwalaj odpowiedzialności na innych. Wychodzisz z założenia, że kierowcy mogą sobie jeździć jak chcą i wszystko należy do tego dostosować. A jeżeli się nie dostosuje i zdarzy się wypadek to jest to wina tego który nie dostosował. Postawa roszczeniowa.

        Podziemne przejścia dla pieszych ci się marzą... jak rozumiem z windami, kanalizacją itp. Proponuję to sfinansować z nowego podatku dodanego do ceny paliwa.

        • 4 1

      • A ile osób zginęło na pustyni? Tam nie ma samochodów, więc może i u nas by to się sprawdziło?

        • 15 3

    • Ja proponuję także kierującym przypomnieć o ich obowiązkach

      §47. ust 4 rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych:
      Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6, D-6a albo D-6b jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających.

      Konwencja Wiedeńska art. 21. ust. 1 pkt b
      jeżeli ruch pojazdów na tym przejściu nie jest kierowany sygnałami świetlnymi ruchu lub przez funkcjonariusza kierującego ruchem, kierujący powinni zbliżać się do tego przejścia tylko z odpowiednio zmniejszoną szybkością, aby nie narażać na niebezpieczeństwo pieszych, którzy znajdują się na przejściu lub wchodzą na nie; w razie potrzeby powinni zatrzymać się w celu przepuszczenia pieszych.

      • 3 2

  • Miasto dla ludzi

    nie dla samochodów.

    • 3 3

  • (2)

    Jak ktoś jeździ autem to widzi jak większość ludzi chodzi... baniak zawieszony w dół w telefonie słuchawki na uszach i ani w lewo ani w prawo wali jak święta krowa

    • 9 3

    • Ja tam jeżdżę i widzę takich kierowcow więcej niż pieszych (1)

      • 4 3

      • Tak to jest jak się jeździ autem i ma się klapki na oczach

        • 2 0

  • To teraz może instrukcja dla kierowców. Jak pokonywać przejścia. Większość chyba nie wie jakie ma obowiązki

    • 2 1

  • A co ze strefami tempo 30, strefa ruchu, droga wewnętrznau itp? (1)

    • 4 2

    • a co ma być? różnie jest:
      strefa 30 to normalna jezdnia.
      na drodze wewnętrznej nie obowiązują żadne przepisy ruchu drogowego. Chyba że jest oznaczona jako strefa ruchu, to wtedy jest tak jak na jezdni na zasadach ogólnych.
      W strefie zamieszkania pieszy może robić co chce. Nawet spacerować środkiem jezdni

      • 0 0

  • (1)

    W Polsce przepisy ruchu drogowego dotyczące kierowców pieszych czy rowerzystów są dla chętnych . Tak wygląda z moich obserwacji. Co ciekawe wszystkie te grupy grzmią oburzeniem na innych sami przepisy mając za nic.

    • 2 0

    • To się zgadza, tylko

      piesi czy rowerzyści są zagrożeniem dla samych siebie co najwyżej.
      kierowcy są zagrożeniem dla wszystkich w koło. Najmniej dla samych siebie.
      Taka subtelna różnica

      • 0 0

  • Ze statystyk wypadków policji za 2018 rok : wina kierujących:[27 556] / wina pieszych: [2 119] (2)

    I wy czepiacie się pieszych. Na jednego pieszego sprawcę przypada prawie trzynastu sprawców w samochodach. Przecież tu widać od razu co należy zrobić!

    • 8 2

    • (1)

      Ale te dane to dane z Polski , Gdańska czy Europy.

      • 2 0

      • Dane dla całej Polski.

        statystyka.policja.pl Wypadki-drogowe-raporty-roczne
        Jeszcze ciekawostka: Wypadki drogowe wg pojazdu sprawcy:
        Samochód osobowy: 20622 (74,8%)
        Rower: 1 713 (6,2%)

        • 2 0

  • (8)

    w strefie 30 pieszy może zawsze przechodzić przez jezdnię a nie tylko na przejściach, wypadałoby to dopisać

    • 20 13

    • nie może jeżeli są przejścia. (4)

      • 4 0

      • (3)

        No dokładnie. Ale z definicji przejść nie powinno być w strefie 30

        • 1 1

        • Z tego co rozmawiałem z panią z GZDiZ - oni przejść w strefach zamieszkania nie malują. (2)

          Pieszy może przechodzić gdzie chce i ma pierwszeństwo.

          • 0 0

          • Jak nie ma przejść, to przechodzić może, ale nie ma pierwszeństwa. Może też przechodzić na skrzyżowaniach nawet jeśli przejście jest obok.

            • 0 0

          • To moze kto inny maluje bo na przymorzu sa przejscia w strefie 30. W innych miejscach tez

            • 0 0

    • (2)

      Nie pomyliło ci się ze strefą zamieszkania, gdzie pieszy ma pierwszeństwo na całej drodze?

      Z tego co wiem nie istnieje w naszym prawie takie coś jak strefa 30, więc i nie może być innych praw pieszych w takich miejscach.

      • 12 2

      • (1)

        Wygooglaj "strefa 30 pieszy" i poczytaj

        • 2 3

        • Przejrzałem PoRD, rozporządzenia o warunkach technicznych znaków oraz dróg. Nie ma takiego przepisu o jakim piszesz.
          Jak jest, to wskaż akt prawny i jego punkt.

          • 0 0

  • Pieszy kontra tramwaj

    Kto ma pierwszenstwo ma przejsciu dla pieszych wg. przepisów. Pieszy , czy tramwaj. Osobiscie nie planujętego testować ale jek mówią przepisy?

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane