- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (105 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 4 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Przez zmiany wzdłuż Grunwaldzkiej możemy wiele stracić
Ogłoszone niedawno Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej przeszło bez echa, na jakie zasługuje. Bo jest to coś znacznie ważniejszego niż kolejna z dziesiątek strategii produkowanych przez miasto. Od tego dokumentu zależy kształt Trójmiasta przez wiele dekad i warto porozmawiać o nim na równych warunkach.
Celowo piszę ten tekst teraz, już przy końcu prac nad samym studium PAG. Chcę tym podkreślić, że studium - choć bardzo ważne - nie kończy debaty nad kształtem urbanistycznym śródmieścia Trójmiasta, bo o tym de facto jest ten dokument.
Deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i przejść - prace nad Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej
Z drugiej strony nie można lekceważyć takich dokumentów i nie chodzi tu tylko o gdańską praktykę przenoszenia ich zapisów 1:1 do planów zagospodarowania - choć nie jest to prawnie obligatoryjne. Studium ustanawia pewne wartości maksymalne, które nie mogą być podwyższane, ale mogą być w planie obniżane. Czyli jeśli studium dopuści w danym miejscu zabudowę o wysokości np. 50 m., to plan zagospodarowania nie może w tym miejscu dopuścić maksymalnej wysokości 100 m, ale może ustalić limit na 30 m.
Planiści już kiedyś nabroili
Myślę tu jednak przede wszystkim o dalekosiężnych skutkach takich dokumentów, nie będących przecież podstawowymi aktami prawnymi miasta (czyli właśnie uchwałami rady miasta).
Przytoczę tu może historię tzw. Biura Planu GD. Historię zamierzchłą, bo sprzed prawie 80 lat. Otóż w latach 1946-1948 biuro to opracowało pod kierownictwem inż. Kamila Lisowskiego pierwszy zarys planu przestrzennego kształtującego się po wojnie Trójmiasta. Plan ten formalnie był tylko jednym z wielu proponowanych studiów, a jednak do dziś odczuwamy jego negatywne skutki. To on wprowadził bowiem rezerwę pod Drogę Czerwoną wzdłuż torów SKM, która sprawia, że centralne pasmo metropolii zajęte jest przez blaszane budy i gnijące garaże.
Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej może mieć równie dalekosiężne skutki co "Plan GD", tymczasem konsultowane było jak kolejny plan zagospodarowania dla gruntów porolniczych na peryferiach miasta, a nawet gorzej, bo nie w Radzie Miasta. Z całym szacunkiem dla peryferiów, które również powinny mieć szeroko i uczciwie konsultowane plany zagospodarowania, ale ścisła strefa śródmiejska milionowej metropolii zasługuje na coś więcej niż warsztaty dla wąskiego grona w Kunszcie Wodnym.
Od razu zaznaczę, że nie jestem bez wyjątku krytyczny względem wszystkich postanowień studium. Jest tam kilka dobrych pomysłów, na czele z ostatecznym pogrzebaniem gargamela Węzła Kliniczna, co umożliwi odbudowę historycznego Rejerowa i w ten sposób tylko w tym jednym miejscu uwolni grunt pod budowę osiedla dla kilku tysięcy mieszkańców (oby wraz z mieszkaniami komunalnymi na wynajem). Przy okazji wbije to wreszcie osinowy kołek w truchło Drogi Czerwonej - choć SPAG zastępuje ją niewiele lepszym rozwiązaniem, ale o tym za chwilę.
Jak przebudować węzeł Kliniczna? Zmiany także koło opery
Trzy problemy nowego studium
Studium ma jednak trzy potężne problemy, które mogą odbić się bardzo negatywnym skutkiem na całej metropolii, nie tylko na Gdańsku.
Problem pierwszy: tracimy potencjalny centralny rynek Trójmiasta
Jest powtarzanym po wielokroć truizmem, że Trójmiasto nie ma jednego centrum. Nie jest to na świecie żadna anomalia, by przywołać przykłady Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej czy niemieckiej Ruhry. Przy nowoczesnym planowaniu miasta małych odległości uważam to za zaletę, niemniej w naturalny sposób stopniowo wybija się w Trójmieście jeden centralny ośrodek i jest nim Wrzeszcz, dzięki budowie PKM, Nowej Słowackiego, niedługo także tramwaju GP-W.
Jeśli zatem twórcy SPAG deklarują planowanie oparte o transport publiczny, to wypada zapytać, dlaczego jednocześnie w praktyce zabijają miejsce będące potencjalnie "rynkiem" Trójmiasta, najlepiej skomunikowane w całej aglomeracji?
Tym miejsce jest bezimienny dziś plac przed dworcem we Wrzeszczu, zajęty obecnie przez dworzec autobusowy. Plac przyklejony do kluczowe dworca Trójmiasta, otoczony dwoma wielkimi centrami handlowymi. Inne istniejące trójmiejskie rynki także są położone wzdłuż magistrali kolejowej, ale jednak wymagają pewnego dojścia: np. do Długiego Targu od SKM Śródmieście jest 900 metrów, w Sopocie deptak Bohaterów Monte Cassino zaczyna się wprawdzie bliżej dworca PKP, ale jego najważniejsza część, czyli Plac Przyjaciół Sopotu, znajduje się o 600 metrów od stacji.
Tymczasem plac przed dworcem znajduje się 0 metrów od stacji, skoro ta stanowi część jego potencjalnej pierzei, jako jedyny posiada też bezpośredni dojazd PKM. Do tego już niedługo przez środek placu będzie biegła jedna z ważniejszych linii tramwajowych Gdańska.
Przecież to idealne miejsce, by zlokalizować tu potencjalnie najważniejsze miejsce Trójmiasta, zaprojektowany nowocześnie rynek z zielenią, otoczony wielkomiejskimi, ale szanującą okoliczną zabudowę pierzejami. Te pierzeje w dużej mierze już zresztą istnieją, choć są często zaniedbane, ale nawet pawilony PRL-owskie (na Klonowej) są zaprojektowane estetycznie. Wcale nie trzeba ich burzyć i zastępować 10-piętrową zabudową, wystarczy domknąć plac od strony linii kolejowej i od ul. Klonowej, zmienić lokalizację pętli autobusowej (to akurat przewiduje także studium), dodać parę odpowiednich rozmiarem dominant i mamy praktycznie gotową przestrzeń spotkań.
Co tymczasem proponuje studium PAG? Otóż zatkanie placu wieżowcami. Czytając te koncepcje, zastanawiam się, czy w Gdańsku powstała jakaś unikalna w skali świata szkoła urbanistyki, mianowicie taka, która nie przewiduje istnienia placów miejskich jako centralnych punktów dzielnic?
Bo przecież to nie jest tylko problem studium Pasma Alei Grunwaldzkiej - w III RP w Gdańsku w ogóle nie powstał ani jeden plac-rynek, może z wyjątkiem placu w Forum Gdańsk, ale on jest tylko przedłużeniem już istniejącej Drogi Królewskiej.
Tymczasem przed 1939 r. nawet małe osiedla zawsze planowano z centralnym placem, który dziś czasem trudno odszukać w chaosie przestrzennym ostatnich dekad (jak np. rynek Dolnej Oliwy - dziś Małego Przymorza - na skrzyżowaniu Słowiańskiej i Beniowskiego). Także PRL miał w tym zakresie parę sukcesów, jak np. bardzo dobrze zaprojektowany plac Maczka na Strzyży.
Natomiast po 1989 r. nowe osiedla są projektowane wyłącznie jako chaotyczne rzuty bloków, których jedynym zwornikiem jest przelotowa ulica (o ile w ogóle takowa istnieje).
Rozumiem, że plac przed dworcem zapewne uzyska świetną cenę przy sprzedaży pod wieżowce, bo z punktu widzenia biznesu to znakomita lokalizacja, jednak w takim razie proponuję rozszerzyć tę śmiałą koncepcję wieżowców jako centralnego punktu miasta i postawić parę 40-piętrowców na Długim Targu, ze trzy się pewnie zmieszczą. To jeszcze lepsza lokalizacja, biznes będzie się pchał drzwiami i oknami (no dobrze, oknami może nie, bo te będą nieotwieralne).
Zleciłem sztucznej inteligencji (Dall-E 2) przygotowanie wizualizacji placu przed dworcem jako metropolitalnej, zielonej przestrzeni. Przebieg linii tramwaju GP-W nie odpowiada rzeczywistości (powinna biec z lewej na prawo przez przód obrazu), ale daje pewne pojęcie o wkomponowaniu w plac. Dall-E nie dał sobie również wytłumaczyć, że stolików restauracyjnych nie stawiamy na torowisku - cóż, biedak jeszcze się uczy. Potrafił jednak z grubsza przedstawić, co tracimy na szczelnym zapchaniu tego placu skupiskiem wieżowców. Dla porównania także oryginalne zdjęcie z Google Street View.
Problem drugi: tracimy rynek Wrzeszcza
W III RP, może z uwagi na wspomnianą wyżej antyrynkowość, o tym zapomniano, ale Wrzeszcz ma, a raczej miał swój rynek, nawet z przymiotnikiem "stary". Pozostałością po Altmarkcie jest dzisiejsze bezimienne rozszerzenie Grunwaldzkiej przed Manhattanem.
A czemu Stary? Ponieważ podczas projektowania w latach 20. XX w. przez Ottona Kloeppela nowego Dolnego Wrzeszcza, oczywiście nie zapomniał on o Nowym Rynku - to dzisiejszy plac Wybickiego.
Stary Rynek w PRL nie odzyskał dawnej świetności, głównie przez straszące resztki przedwojennych kamienic w zachodniej pierzei, ale w III RP budowa Manhattanu przywróciła sporo dawnej rangi, choć Manhattanowi brakowało wyjście na środek rynku, dużym problemem była też likwidacja przejścia dla pieszych.
Tutaj studium PAG nawet wykazuje jakieś elementy myślenia o tym miejscu jako o zworniku urbanistycznym, jednak efekty mogą być przeciwne do zamierzonych przez zabudowę zachodniej pierzei wieżowcami.
Nie jestem bezrefleksyjnym przeciwnikiem wieżowców, rozumiem, że zwłaszcza jako biurowce mogą mieć swoje miejsce i nawet za chwilę je wskażę (gdzie nie wskazuje ich studium ). Jednak ich rola jest czysto utylitarna - to miejsca pracy, w ograniczonym stopniu także zamieszkania, lecz nie tworzą one zworników życia miejskiego, wystarczy sprawdzić liczbę lokali gastronomicznych i spacerowiczów wokół Quattro Towers, biurowców OBC, a w Warszawie w dzielnicy wieżowców między Jana Pawła II i Emilii Plater.
Owszem, w tym rejonie życie miejskie kwitnie - ale w ostańcach starej zabudowy, na Wajdeloty, w starej Oliwie, a w Warszawie na Kruczej, Nowogrodzkiej czy nawet Marszałkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej. Najwyraźniej z jakichś powodów mieszkańcy może i pracują w wieżowcach (bo muszą), ale z własnego wyboru kierują się w stronę innej zabudowy.
I nie są to "jakieś", a całkiem konkretne powody. Wypowiadał się o nich np. urbanista Jan Gehl, ale są też na to konkretne badania. Wynika z nich, że jeśli chcemy stworzyć śródmiejską przestrzeń spotkań, to powinniśmy otoczyć ją zabudową do pięciu pięter, ponieważ taka jest do ogarnięcia w całości wzrokiem z chodnika i taka stwarza najlepszy komfort psychiczny. Nawiasem mówiąc, na tym tle zaskakująco rozsądnie prezentują się dokonania twórców PRL-owskiej Grunwaldzkiej Dzielnicy Mieszkaniowej o takiej właśnie wysokości.
Jak Wrzeszcz z ruin odbudowano. O Grunwaldzkiej Dzielnicy Mieszkaniowej
Są też badania wskazujące na to, że jeśli ktoś korzysta z restauracji czy innych lokali usługowych powyżej piątego piętra, to potem najchętniej zostaje już w tym jednym budynku, bo z takiej wysokości jest się psychicznie odseparowanym od ulicy.
No dobrze, ale jeśli nie Manhattan i nie wieżowce, to co? Manhattan to prywatny budynek i jeśli właściciel chce go zburzyć, to ma do tego prawo. Miasto ma natomiast narzędzia planistyczne, by narzucić pewne wymogi co do nowego obiektu.
Jeden pomysł to powrót do tego, co już było, czyli po prostu odbudowa przedwojennych kamienic. Szokujące? Otóż nie tak dawno (2018 r.) we Frankfurcie nad Menem, w ramach projektu Neue Frankfurter Altstadt (Nowe stare miasto we Frankfurcie), wyburzono brutalistyczną zabudowę z lat 70., zastępując ją rekonstrukcją kamienic zburzonych podczas II wojny światowej.
Jeśli jednak rozwiązania niemieckie są zbyt nowoczesne jak na nasze spokojne, gdańskie wieżowcowe głowy, to wystarczyłoby po prostu zbudowanie pierzei nawiązującej do Grunwaldzkiej Dzielnicy Mieszkaniowej, czyli pięciopiętrowej i ze sklepami w przyziemiu.
Jednak równie ważne, jak to, co wokół placu, jest i to, co na nim samym. I tu proponuję rozwiązanie (pozornie) radykalne, czyli schowanie Grunwaldzkiej do tunelu na odcinku Starego Rynku, tj. ok. 200 metrów, jednak z pozostawieniem na powierzchni linii tramwajowej z przystankiem na rynku.
Również i tu zleciłem Dall-E przygotowanie wizualizacji przestrzeni bez jezdni (schowanej pod ziemią) i planowanego do wyburzenia Manhattanu, w miejsce którego wybrałem wariant z nowoczesnymi, ale odpowiednimi wysokością budynkami. Powinny one tworzyć zwartą pierzeję, jednak tego najwyraźniej nakarmiony amerykańskimi danymi Dall-E już nie potrafił zwizualizować.
Takie rozwiązanie to żadne novum, sprawdziło się bardzo dobrze na Placu Przyjaciół Sopotu (nawet jeśli można być krytycznym względem betonowy na samym placu), sprawdzi się i tutaj, tym bardziej, że od wschodu mamy naturalny podjazd, więc nie trzeba tracić miejsca na zjazd do tunelu. Dodatkowo, gdyby faktycznie istniał nowy rynek na placu przed dworcem, to oba te place mogłyby być powiązane deptakiem lub woonerfem na Dmowskiego w formie zielonego korytarza, tworząc wspólną przestrzeń metropolitalną.
Problem trzeci: tracimy spory kawałek Dolnego Wrzeszcza
Muszę przyznać, że informacja o budowie dodatkowej pary torów na potrzeby PKM z Wrzeszcza do Gdańska Głównego w pewnym sensie bardzo mnie ucieszyła. Pokazuje ona bowiem, że mimo PiS-owskich cięć w budżetach samorządów Gdańsk i województwo są najwyraźniej wciąż szalenie bogate, skoro stać je na budowę dodatkowej pary torów na nowym nasypie, mając wciąż miejsce na linii istniejącej.
Żarty na bok, bo sytuacja jest poważna. Za te setki milionów złotych po dzisiejszych cenach województwo (bo zakładam, że inwestorem byłby tu Urząd Marszałkowski) mogłoby spokojnie odbudować linię Lipusz-Bytów i jeszcze na kawałek w stronę Słupska by starczyło.
A gdzie to istniejące miejsce? Otóż na linii kolejowej nr 250, czyli na torach SKM. Dziś kursuje ona w szczycie co 7,5 min, jednak do 2000 r. było to 6 min. i moim zdaniem powinniśmy do tego wrócić. Nawet przy takim takcie jest jednak mnóstwo miejsca - według moich obliczeń teoretycznie moglibyśmy zejść nawet do 2 min., choć z uwagi na odległości międzyprzystankowe zapewne dolna granica jest w okolicach 3 min. Co oznacza, że nawet przy takcie 6 min. pociągów SKM spokojnie zmieszczą się także pociągi PKM jeżdżące co 6 min, a przecież tak często zapewne nigdy nie pojadą.
Oczywiście takie współdzielenie ruchu wymaga jednak paru inwestycji, nieporównywalnie jednak tańszych od budowy nowej linii - nie wspominając już o kosztach urbanistycznych z zajętego cennego pasa gruntu.
Poza jednak kosztami, czy jest się tu o co bić? Takim oczywiście mało istotnym drobiazgiem (uwaga: ironia) jest zachowanie zabytkowej tkanki urbanistyczej Kuźniczek, ale to jak rozumiem argument nieistniejący dla władz Gdańska, skoro kamienice we Wrzeszczu tylko im przeszkadzają (patrz bezproblemowa zgoda na wyburzenie dawnej dyrekcji zajezdni tramwajowej, czyli dzisiejszej restauracji Aioli, czy rozważane wyburzenie Wysepki).
Wysoki budynek może powstać w miejsce Aioli we Wrzeszczu
Istotniejszy jest jednak fakt, że w zablokowanym przez nową linię kolejową pasie dawnej Drogi Czerwonej można zmieścić wielokilometrowy pas nowych budynków, w tym także bardzo wysokich wieżowców w części lokalizacji, zwłaszcza na Młyniskach czy Zaspie. Korzystałyby one z doskonałego skomunikowania - lepszego niż wieżowce w pasie OBC, bo o kilkanaście metrów od linii kolejowej, a jednocześnie stałyby w miejscu, które nie jest dzielnicowym czy metropolitalnym rynkiem.
Warto jak sądzę o tym dyskutować, bo to, co na razie widzimy, to zbędna linia kolejowa zamiast wieżowców, zbędne wieżowce zamiast rynku, a rynek wewnątrz, jak rozumiem, galerii handlowej, bo władze Gdańska zapewne ją uważają za najwyższą emanację nowoczesnego miasta. Niniejszym przypominam, że lata 90. skończyły się ćwierć wieku temu.
O autorze
Tomasz Larczyński
wrzeszczanin od trzech pokoleń, pasjonat historii, wiceprzewodniczący Nowej Lewicy w Gdańsku
Opinie wybrane
-
2023-12-26 14:06
Trójmiasto - brak jednolitej koncepcji (13)
Ten tekst znudził mnie po kilku minutach. To rozmowa o szczególikach. Poniżej przedstawiam parę uwag.
Zgadzam się z kilkoma wypowiedziami: innych komentatorów:
1. deweloperka wygrywa,
2. zablokowanie poruszania się wzdłuż Trójmiasta,
3. odwrócenie się od morza.
ad 1. To widać gołym okiem i nie jest potrzebny żadenTen tekst znudził mnie po kilku minutach. To rozmowa o szczególikach. Poniżej przedstawiam parę uwag.
Zgadzam się z kilkoma wypowiedziami: innych komentatorów:
1. deweloperka wygrywa,
2. zablokowanie poruszania się wzdłuż Trójmiasta,
3. odwrócenie się od morza.
ad 1. To widać gołym okiem i nie jest potrzebny żaden dowód. Coraz więcej klitek na metr kwadratowy powierzchni zabudowy, Zasłonięcie Zatoki Gdańskiej wysokimi budynkami, itd. itp.
ad 2. Mamy za granicą wojnę, która może szybko nas dotknąć bezpośrednio.
Mam pytanie: Jakie są drogi ewakuacyjne z Trójmiasta? Parę uliczek do obwodnic, które blokują się w czasie normalnego ruchu? Kolejna sprawa to przejazd wzdłuż jednej arterii Trójmiasta. Ile ta arteria może to jeszcze wytrzymać? Widać co się dzieje przy zwolnieniu ruchu przez mały deszczyk. Dalsze utrzymywanie tego stanu rzeczy to łatanie ubrania zszywaczem biurowym. Wyobraźmy sobie co się stanie jeśli kolumny służb będą musiały się przemieścić z Gdyni do Sopotu, lub odwrotnie? Są tylko dwa pasy ruchu w każdą stronę. A jeśli jeden pas ruchu zostanie zablokowany? Życzę sukcesów w przemieszczaniu się tych służb.
ad 3. Gdańsk robi wszystko, żeby odwrócić się od brzegu Zatoki, nomen omen, Gdańskiej. Przykłady: Dalsza ekspansja Portu kontenerowego, brak przejazdu przez Brzeźno od Nowego Portu w kierunku Przymorza i dalej, blisko plaży, brak parkingów (parking na końcu Hallera to obrazek stosunku miasta do tej sprawy), Brak infrastruktury, np. boisk. Przaśne stragany i barki w baraczkach to też "piękna" wizytówka.
Co innego Gdynia; zagospodarowanie brzegu wspaniałe, ale zablokowany dostęp - brak dojazdu, parkingów. miejscy urzędnicy wymyślili jednak coś unikalnego, mianowicie tzw. "strefy relaksu" na betonowych kupach. Życzę im zdrowia po takim relaksie.
Z innej beczki: policzmy ile mamy parkingów obok Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego? Gdzie jest jakikolwiek parking wzdłuż ulicy Słowackiego, Spacerowej, obok wejścia na Pachołek?
Śpijcie dobrze urbaniści!- 340 62
-
2023-12-27 09:52
Jacy urbaniści?
- 7 0
-
2023-12-27 00:58
(2)
"Z innej beczki: policzmy ile mamy parkingów obok Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego? Gdzie jest jakikolwiek parking wzdłuż ulicy Słowackiego, Spacerowej, obok wejścia na Pachołek?"
Bardzo proste - wycinamy spory kawałek tego TPK i mamy miejsce na parkingi.
:D- 9 4
-
2023-12-27 03:49
(1)
Wystarczy każdego skrawka ziemi nie sprzedawać pod deweloperkę, to miejsce się znajdzie.
- 22 1
-
2023-12-27 06:13
Oczywiście,Gdańsk jest przeludniony.
- 1 0
-
2023-12-26 23:09
Liczba parkingów będzie nadal się zmniejszała, samochody mają być eliminowane.
Gdańscy urzędnicy działają zgodnie z wytycznymi Światowego Forum Ekonomicznego pod przewodnictwem Klausa Schwaba. Od 2024 roku wprowadzony będzie podatek od samochodów spalinowych, który będzie cyklicznie powiększany, ludzi nie będzie stać na samochód no i problem parkingów sam się rozwiąże.
- 22 9
-
2023-12-26 22:47
Kiedyś (1)
w piątek coś ok. 13:00 były w centrum Gdańska jakieś ćwiczenia, napad na NBP czy coś. Totalny paraliż całego miasta. Miasto odblokowało się chyba coś po 18:00. Do pracy wtedy miałem na popołudnie, bez sensu było jechać. Dziś wystarczy wypadek śmiertelny na Obwodnicy i mamy paraliż całego Gdańska.
- 20 1
-
2023-12-27 20:46
ul.Słowackiego
W latach 70,jak ktoś ważny przylatywał na lotnisko,to cała ul.Słowackiego była zamknięta ,wszystko było zatrzymane łącznie z autobusami.Limuzyny przejechały i ruch puszczono.
- 0 0
-
2023-12-26 21:46
Teksty przytaczające "mrówcze" argumenty są, niestety, mało rozrywkowe i nudzą po pierwszych akapitach.
Warto sie jednak z nimi zapoznać, bo argumenty autora za ponownym przyjrzeniu się studium PAG nie z perspektywy kieszeni dewelopera, a z myślą o stworzeniu przestrzeni miejskiej przyjaznej dla mieszkańców. Miasto to nie tylko sypialnia i miejsce pracy. To również powinno być miejsce, w który, chce się przebywać.
- 19 1
-
2023-12-26 21:42
Miasto ma być miastem z zielenią, a nie rozległą zielenią z zabudową.
Jak chcecie samą zieleń i trochę zabudowy to zapraszam na wieś.- 10 16
-
2023-12-26 17:49
Akurat rozbudowa portu to jedyna dobra cecha
Ale nie ma z nią wiele wspólnego władza miasta, która tylko kłody rzuca pod wszystko. Reszta 100% zgoda. Widziałem plany z lat 1955-1975 i tam jak wół były rozpiski na alternatywę do Grunwaldzkiej w ciągu obecnej rezerwy drogi czerwonej i w ciągu trasy która z mostu wantowego jest w stronę tunelu i dalej rownolegle do Grunwaldzkiej. Żeby było
Ale nie ma z nią wiele wspólnego władza miasta, która tylko kłody rzuca pod wszystko. Reszta 100% zgoda. Widziałem plany z lat 1955-1975 i tam jak wół były rozpiski na alternatywę do Grunwaldzkiej w ciągu obecnej rezerwy drogi czerwonej i w ciągu trasy która z mostu wantowego jest w stronę tunelu i dalej rownolegle do Grunwaldzkiej. Żeby było śmieszniej cześć już wtedy planowana jako docelowo droga w tunelu, tyle ze poziom jezdni miał być zblziony do obecnego poziomu gruntu aby go nie zalewało i całość miała być w nasypie, który miał stanowić cześć parku między plaża a morzem bez zabudowy. Obecnie to jakis miszmasz architektoniczny, drogi jak serpentyny pokręcone, tu coś nastawione, tam coś nastawione nic do siebie nie pasuje.
- 17 3
-
2023-12-26 17:45
(1)
A juz w przyszlym roku oglosza strefe czystego trasportu. Papiery juz sa przygotowywane. Do centrum sie nie wjedzie
- 28 5
-
2023-12-29 15:21
Wjedzie się, tylko nie 20 letnimi gratami
- 0 0
-
2023-12-26 16:57
Zgadzam się w całej rozciągłości.Cały artykuł napisany w formie bla bla bla,kompletneie bez ładu i składu :)
- 32 15
-
2023-12-26 13:02
Wrzeszcz nie jest żadnym centrum (29)
Wrzeszcz nie jest i nie będzie żadnym centrum, ani Gdańska, ani Trójmiasta. Argumenty:
- stan wyjściowy to tragedia przestrzenna i architektoniczna, jedna z najbardziej zdegradowanych i chaotycznych przestrzeni w 3city,
- biura ulokowały się w Oliwie, a reszta będzie na Młodym Mieście, Wrzeszcz nie odegra tu już żadnej istotnej roli,
rozwiń...Wrzeszcz nie jest i nie będzie żadnym centrum, ani Gdańska, ani Trójmiasta. Argumenty:
- stan wyjściowy to tragedia przestrzenna i architektoniczna, jedna z najbardziej zdegradowanych i chaotycznych przestrzeni w 3city,
- biura ulokowały się w Oliwie, a reszta będzie na Młodym Mieście, Wrzeszcz nie odegra tu już żadnej istotnej roli,
- we Wrzeszczu brak symboli i wizytówek, historycznie mało istotny, wyraz małomiasteczkowy, uzupełniony koszmarnym PRL-em,
- funkcji administracyjnych prawie nie ma,
- szkolnictwa wyższego prawie nie ma,
- kultury prawie nie ma,
- Garnizon za daleko od dworca,
- do dziś nie powstał we Wrzeszczu żaden ambitny projekt (jedyna ponadprzeciętna realizacja jak na swoje czasy - Manhattan, już podupadł).
Życzenie Trójmiastu, żeby miało centrum we Wrzeszczu jest zwyczajnie wredne. Mielibyśmy centrum w stylu Dortmundu albo Essen, tylko bardziej chaotyczne.
W Trójmieście wykształcą się dwa centra: Śródmieście Gdańska (dzięki ekspansji na Młode Miasto) i Śródmieście Gdyni (naturalnie multifunkcyjna przestrzeń o korzystnym położeniu w metropolii), które mają szansę dorosnąć do swojej roli, i z których będziemy mogli być dumni.
Tego nam życzę, tak jak i pomyślnego rozwoju Wrzeszcza, ale na realnych założeniach.- 157 114
-
2023-12-27 08:01
Ty nie jesteś żadnym opiniotwórczym.
zmykaj dizlem na przedmieścia
- 9 8
-
2023-12-26 21:24
(3)
jest centrum i zawsze byl.
- 18 7
-
2023-12-27 10:11
Centrum czego? (1)
Odkąd otworzyli Forum ludzie nie jeżdżą nawet do Galerii Bałtyckiej. Przez Wrzeszcz się tylko przejeżdża. Centrum jest w centrum - każdy wie gdzie to jest
- 9 11
-
2023-12-27 12:42
Gdzie jest centrum? W okolicy Forum? Na Biskupiej? NO gdzie?
- 5 3
-
2023-12-27 03:50
Jak dla kogoś z Gdyni czy Sopotu Wrzeszcz ma być centrum?
- 12 7
-
2023-12-26 17:47
(10)
Wrzesz mial szanse byc najlepsza dzielnica ale poprzedni prezydent zdetonowal w nim dwie bomby pod postacia galerii baltyckiej i metropolii. Kompletnie zabil maly handel i zamknal ludzi na malej przestrzeni dwoch galerii ktore wyzssaly zycie z wrzeszczanski chodnikow
- 55 13
-
2023-12-27 00:37
Dlaczego zatem garnizon tętni życiem? (9)
Pytam bez ironii.
- 14 7
-
2023-12-27 09:55
Dzięki zakompleksionym snobom.
- 6 2
-
2023-12-27 06:14
Bo buraki przyjechały.
- 7 3
-
2023-12-27 00:53
(6)
Artykuł był o robieniu z Wrzeszcza centrum metropolii, a nie o jednym udanym osiedlu z kilkoma restauracjami i sklepami. Gdzie Rzym, a gdzie Krym? Dodatkowo, z całym szacunkiem dla prawidłowego założenia urbanistycznego Garnizonu, architektura jest tam bardzo przeciętna i fatalnie się zestarzeje. To powinien być kierunek rozwoju Wrzeszcza, tak trzymać, ale centrum Trójmiasta z tego nie będzie.
- 17 6
-
2023-12-27 12:41
(5)
Zadam ci proste pytanie; jaką dzielnicę (jeśli nie Wrzeszcz) typujesz na centrum aglomeracji gdańskiej? A może już teraz widzisz to centrum jakiejś konkretnej okolicy.Odpowiedz nam,to się wspólnie pośmiejemy.
- 3 4
-
2023-12-27 20:51
Nową Letnicę oczywiście.
- 1 0
-
2023-12-27 15:26
Piecki Migowo (1)
I najlepsza ulicę Myśliwską. Tam jest zabudowa, sklepy i życie.
- 3 4
-
2023-12-27 20:51
wygwizdowo
- 2 0
-
2023-12-27 12:55
(1)
Śródmieście Gdańska od stoczni do Łąkowej, przecież to jest oczywiste. wszystkie możliwe funkcje metropolitalne są już obecnie lepiej realizowane tam, niż we Wrzeszczu (administracja, szkoły, biura, kultura, turystyka, handel, itp.). Różnica pogłębia się na naszych oczach. Drugim centrum o charakterze metropolitalnym z kompletem funkcji jest i
Śródmieście Gdańska od stoczni do Łąkowej, przecież to jest oczywiste. wszystkie możliwe funkcje metropolitalne są już obecnie lepiej realizowane tam, niż we Wrzeszczu (administracja, szkoły, biura, kultura, turystyka, handel, itp.). Różnica pogłębia się na naszych oczach. Drugim centrum o charakterze metropolitalnym z kompletem funkcji jest i będzie Śródmieście Gdyni (centralna lokalizacja dla północnej części aglomeracji, dostęp do morza, struktura przestrzenna). I tyle. Pośmiać możemy się z Wajdeloty albo Grunwaldzkiej.
- 9 4
-
2023-12-27 16:30
Centrum od stoczni do Łąkowej-ha,ha,ha,ha!!!
- 2 5
-
2023-12-26 14:25
(12)
PKM miała w pierwotnym założeniu jechać do Gdańska Głównego,a nie do jakiegoś wrzeszcza.
- 25 17
-
2023-12-27 09:41
"jakiegoś wrzeszcza"? (7)
Jeżeli ktoś ma osobiste uprzedzenia, kompleksy i kłopoty z emocjami to sam siebie wyklucza z dyskusji. W dyskusji liczą się wyłącznie racjonalne argumenty.
- 13 8
-
2023-12-27 20:49
Widocznie chciano pokazać wyższość i znaczenie miasta Gdańska nad jego małą dzielnicą.
- 0 2
-
2023-12-27 10:28
(5)
"centralny rynek Trójmiasta" czy "jeden centralny ośrodek i jest nim Wrzeszcz" to niby są racjonalne argumenty? To jakaś fuzja myślenia życzeniowego i lokalnego patriotyzmu. To, że Wrzeszcz nie obchodzi nikogo od Sopotu począwszy na północ to oczywiste. Ale nie obchodzi też typowego Gdańszczanina. Ani nie pojedzie on tam w weekend (bo i po co?), ani nie ma tam potoków ruchu studentów, nic.
- 9 10
-
2023-12-27 12:37
(2)
a gdzie są studenci,jak nie we Wrzeszczu? A typowy Gdańszczanin to kto? Ty? Mieszkaniec ostatnich lokali poza kopulatkami na Piwnej czy Orunianin? Nie rozśmieszaj ...
- 6 3
-
2023-12-27 12:59
(1)
Raczej na Przymorzu (i trochę w Garnizonie), a dla polibudy i medycznego centrum życia będzie stocznia, czyli Śródmieście, gdzie przecież jest też kilka innych, mniejszych uczelni. Wrzeszcz centrum życia studenckiego, lol. Dlatego właśnie studiowałem na UW, bez urazy.
- 3 7
-
2023-12-27 16:43
Studenci w Garnizonie? Jakiego studenta stac teraz na wynajem czegoś tam:)
- 5 2
-
2023-12-27 12:26
(1)
Tak, ten cały list brzmi jak sprzed 30 lat. Wtedy rzeczywiście w Gdańsku dyskutowano, gdzie ma być docelowe centrum, bo go jeszcze nie było. Teraz wiadomo, że centrum jest w Śródmieściu i z każdym rokiem jest to bardziej widoczne. PKM Południe przypieczętuje ten proces ostatecznie. To w Śródmieściu zaszły i zachodzą zmiany o charakterze
Tak, ten cały list brzmi jak sprzed 30 lat. Wtedy rzeczywiście w Gdańsku dyskutowano, gdzie ma być docelowe centrum, bo go jeszcze nie było. Teraz wiadomo, że centrum jest w Śródmieściu i z każdym rokiem jest to bardziej widoczne. PKM Południe przypieczętuje ten proces ostatecznie. To w Śródmieściu zaszły i zachodzą zmiany o charakterze metropolitalnym (Wyspa Spichrzów, Młode Miasto, instytucje kultury, hotele), we Wrzeszczu w tym czasie nie wydarzyło się NIC w tej skali. Dwa centra handlowe i kilka biurowców.
- 6 5
-
2023-12-27 13:48
kolejka PKM do Sródmieścia!!!
- 0 1
-
2023-12-26 17:53
Tak było w obietnicach
Potem sobie przeliczyli, ze więcej na biletach zarobią jak będzie przesiadka po drodze
- 7 6
-
2023-12-26 14:59
(2)
PKM zbudowano jako kolej regionalną (wysokość peronów, wpięcie we Wrzeszczu w linię PKP zamiast SKM). Oznacza to, że docelowo SKM będzie na liniach Gdańsk Południe-Sopot-Wejherowo (i pewnie kiedyś Kosakowo), a obecna PKM i linia Gdynia-Kościerzyna zostaną jako połączenia regionalne. Właściwie ma to sens.
- 6 10
-
2023-12-26 20:34
Reklamowano to nieco inaczej (1)
I częstotliwość połączeń i rozkład na start wyglądały zupełnie inaczej.
Było sensowne połączenie Gdańsk - Gdynia co 20 minut, które na chwilę obecną jest jakąś parodią...- 10 2
-
2023-12-27 12:32
I tak kiedyś będzie. Kolej regionalna o przyzwoitym takcie. Dziś to jeszcze wygląda słabo, ale plan jest dobry. Pełnoprawny S-Bahn od Wejherowa do Kowal (i kiedyś może dalej plus odnoga do Mostów), a do tego regionalna sieć PKM, łącząca Gdańsk, Gdynię, lotnisko, Kartuzy i Kościerzynę. Ja jestem na tak!
- 2 2
-
2023-12-26 12:31
(7)
Piekny artykul, czytalam jak mila bajke. To taki troche koncert zyczen, lecz niestety chyba niespelnionych. Moim zdaniem nie ma szans na zmiane myslenia, planowania miasta przez obecna ekipe zwiazana nierozerwalnym wezlem z deweloperka, dla ktorej liczy sie zysk tu i teraz, a nie marzenia na przyszlosc. Kasa, Misiu, kasa. Szkoda wielka, bo Wrzeszcz
Piekny artykul, czytalam jak mila bajke. To taki troche koncert zyczen, lecz niestety chyba niespelnionych. Moim zdaniem nie ma szans na zmiane myslenia, planowania miasta przez obecna ekipe zwiazana nierozerwalnym wezlem z deweloperka, dla ktorej liczy sie zysk tu i teraz, a nie marzenia na przyszlosc. Kasa, Misiu, kasa. Szkoda wielka, bo Wrzeszcz zasluguje na duzo wiecej, na lepszy los. A ten pomysl, projekt centralnego rynku przy dworcu PKP i likwidacja tego obskurnego placu na potrzeby autobusow, swietny i wart kazdych pieniedzy.
- 175 35
-
2023-12-28 02:46
Trzeba zmienić władze na inną opcję
Zło w Gdańsku to PO, trzeba na jedną kadencję wymienić władze potyczna
- 2 0
-
2023-12-26 22:34
(2)
Pomysł likwidacji dworca autobusowego przy dworcu PKP i tworzenia jakiegoś rynku jest bezsensowny. Dworzec autobusowy jest tam konieczny i w powiązaniu z dworcem kolejowym tworzą sensowny i potrzebny węzeł komunikacyjny.
- 25 4
-
2023-12-27 12:22
Ktos kto sie tutaj
Urodzil i wychował bardziej rozumie i zna potrzeby tego miasta od przyjezdnego sloika.
- 4 1
-
2023-12-27 00:17
Przeciez caly ten artykul to stek bzdur i banialuk
napisany z perspektywy idealisty ktoremu kieszonkowe daje mama i to wystarcza do egzystencji.
- 13 11
-
2023-12-26 18:03
(2)
To sąą skutki jak za planowanie miasta biorą się napływowi ludzie z małych miasteczek. Nigdy z takiego połączenia nie wyjdzie nic dobrego. Wrzeszcz był piękny bez ingerencji zakompleksionych architektów.
- 18 11
-
2023-12-26 22:57
Przypominam, że w Gdansku każdy jest napływowy
Co najwyżej w drugim czy trzecim pokoleniu. A żeby być dobrym urbanistą trzeba być dobrym urbanistą a nie urodzić się w dużym mieście, jakby to o czymś świadczyło.
- 19 8
-
2023-12-26 21:01
Wrzeszcz to było małe miasteczko
- 8 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.