- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (246 opinii)
- 2 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (39 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (258 opinii)
- 4 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (844 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (80 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (119 opinii)
Al. Grunwaldzka. Deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i przejść
Podwyższenie i intensyfikacja zabudowy przy al. Grunwaldzkiej oraz deklaracje uwzględnienia głosów mieszkańców w kwestii zmian w przestrzeni publicznej - tak wyglądają prace nad Studium Pasmo Alei Grunwaldzkiej. Jednocześnie władze miasta nie zgadzają się na nowe nasadzenia drzew i zmianę planu zagospodarowania we Wrzeszczu, na bardziej wymagający wobec deweloperów.
Założono, że planujący inwestycje właściciele nieruchomości położonych przy alei uszanują taką koncepcję i będą budować jak w obszarze śródmiejskim, a nie trójmiejskiej "przelotówce".
Po roku plac przedstawiono pierwsze wnioski. Niestety, wynika z nich zupełnie inna wizja: agresywnej, intensywnej zabudowy deweloperskiej oraz niemocy urzędników. Choć deklarują oni chęć przeprowadzenia rewolucji, to odrzucają dotychczasowe wnioski. Na tym etapie prac nad Studium nie znajdziemy też źródeł finansowania poza ewentualną współpracą z inwestorami.
Cztery wieżowce mieszkalne zamiast centrum Manhattan
W środę w Kunszcie Wodnym Biuro Architekta Miasta przeprowadziło warsztaty dotyczące odcinka nazwanego roboczo "Wrzeszcz Centrum", czyli obszaru rozciągającego się od rejonu Politechniki Gdańskiej po al. Wojska Polskiego.
Na wielkiej makiecie umieszczono planowane założenia deweloperskie, w tym budzącą najwięcej zainteresowania propozycję nowej zabudowy w miejsce obecnego centrum handlowego Manhattan.
Inwestor - spółka Futureal Investment, należąca do węgierskiej grupy Futureal (w jej skład wchodzi również deweloper Cordia, który z kolei przejął dewelopera Polnord) - zamierza zburzyć centrum handlowe i w jego miejsce wybudować cztery ponad 100-metrowe budynki mieszkalne.
Artykuł z 2021 r.: Nowy właściciel Manhattanu we Wrzeszczu
Deweloperzy chcą budować wysoko przy Grunwaldzkiej
Obecny na spotkaniu przedstawiciel inwestora podkreślał, że przedstawiony na makiecie kształt budynków nie do końca odpowiada założeniem m.in. w kwestii wysokości wieżowców, które mają być "wyrównane" od strony al. Grunwaldzkiej.
Jak tłumaczył, istniejące centrum handlowe "nie spina się finansowo", a jednocześnie konstrukcyjnie nie nadaje się do przebudowy na inną funkcję i formę urbanistyczną (zwłaszcza wieżowce).
Po sąsiedzku na makiecie umieszczono także planowany biurowiec, który miałby powstać w miejsce dawnego Domu Kupca, stojącego w narożniku al. Grunwaldzka - ul. Jaśkowa Dolina.
Na makiecie pojawiły się ponadto luźne koncepcje zmian na Wysepce (na ten moment całkowicie nierealne, choć grunt należy do miasta), wieżowca na pętli autobusowej przy dworcu Gd. Wrzeszcz (tu również szanse na realizację są minimalne) czy na terenie centrum handlowego City Meble (wysoka zabudowa planowana przez dewelopera).
Artykuł z 2020 r.: Nowy wieżowiec we Wrzeszczu? Miasto niechętne
Niezbędna wielka przebudowa układu komunikacyjnego
Tak duże zwiększenie kubatury wzdłuż al. Grunwaldzkiej będzie wymagać istotnych zmian komunikacyjnych. Na potrzeby tej wizji zabudowy zaproponowano:
- obsługę Pasma Alei Grunwaldzkiej koleją dalekobieżną (stacje Gd. Główny, Gd. Wrzeszcz oraz Gd. Przymorze zamiast Oliwy), regionalną oraz aglomeracyjną (w tym nowe przystanki Wyspiańskiego oraz Strzyża - Abrahama)
- budowę dodatkowej pary torów na potrzeby PKM, od stacji Wrzeszcz do Gd. Głównego w śladzie Drogi Czerwonej (co oznacza wyburzenie kamienic wzdłuż ul. Białej)
- budowę drogi rowerowej najwyższej kategorii (tzw. ekostrady) w śladzie Drogi Czerwonej
- realizację trasy tramwajowej Grunwaldzka - przez ul. Klonową - dworzec we Wrzeszczu do al. Legionów i dalej do Letnicy; w ul. Kołobrzeskiej, a także korektę przebiegu w rejonie węzła Kliniczna i dopuszczenie torowiska w al. Grunwaldzkiej między Strzyżą a Oliwą
Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Największa kubatura przy przystankach kolejowych
Całość zagospodarowania ma się odbywać zgodnie z modelem TOD (ang. Transit-Oriented Development). Oznacza to, że największa kubatura będzie realizowana w miejscach najlepiej skomunikowanych transportem zbiorowym, dzięki czemu zdecydowana większość przejazdów będzie odbywać się bez potrzeby korzystania z samochodu.
Ważnym elementem jest także założenie, że nowa zabudowa nie będzie wyłącznie biurowa czy handlowa, lecz pojawią się w niej również lokalne mieszkalne.
Urzędnicy oczekują propozycji ze strony mieszkańców
Jaki jest udział mieszkańców w procesie PAG? Urzędnicy oczekiwali dyskusji nad kształtem przyszłej al. Grunwaldzkiej oraz przyległej zabudowy - w obrębie odcinka "Wrzeszcz Centrum" głównie w zakresie Manhattanu oraz Galerii Bałtyckiej i tzw. Wysepki.
Wśród zgłoszonych przez mieszkańców postulatów pod względem zabudowy należy wymienić m.in.:
- Brak zgody na proponowany kształt Manhattanu w zakresie jego wysokości dominującej nad całą dzielnicą. Domagano się zabudowy bardziej wkomponowanej w sąsiedztwo, z obligatoryjną pierzeją wzdłuż przyległych ulic i ogólnodostępnego dziedzińca wewnątrz. Postulowano także utrzymanie funkcji handlowo-usługowej, co najmniej w najniższych kondygnacjach
- Zachowanie istniejącego Manhattanu jako świadectwa swoich czasów lub potraktowanie jego bryły jako punktu wyjścia do ewentualnej przebudowy, lecz w podobnej skali
- Odstąpienie od rozbudowy Galerii Bałtyckiej jako galerii handlowej na rzecz zabudowy quasi-kwartałowej, otwartej na zewnątrz, z przejściem do dworca kolejowego oraz ogólnodostępnym placem/skwerem z elementem wody w nawiązaniu do Potoku Strzyży i zlikwidowanego Stawu Browarnego
- Na wysokości Domu Kupca zachowanie istniejącej wysokości jako "otwarcia bramowego" al. Grunwaldzkiej na Śródmieście (podtrzymanie ustaleń urbanistycznych Grunwaldzkiej Dzielnicy Mieszkaniowej) lub jego niewielkie podwyższenie (zdecydowanie niżej niż Olimp)
- Zabudowę terenu przy ul. Brackiej - Łukasiewicza w modułach przedwojennych kamienic (luźna propozycja akademików Politechniki Gdańskiej)
- Pogłębienie analizy ewentualnych zmian na Wysepce, jako obszarze wyjątkowo trudnym pod względem przebudowy i zachowania (bądź wyburzenia) jej zabudowy
- Przeanalizowanie przekształcenia skweru Walentynowicz jako miejsca pod zabudowę społeczną i kulturalną, w nawiązaniu do powojennej koncepcji Grunwaldzkiej Dzielnicy Mieszkaniowej z kinem i Domem Kultury w tym miejscu
Studenckie wizje zagospodarowania skweru Walentynowicz
Pod względem szeroko rozumianej przestrzeni publicznej:
- Zadrzewienie i zazielenienie alei Grunwaldzkiej
- Wprowadzenie na Grunwaldzkiej wydzielonej drogi rowerowej kosztem jednego pasa ruchu (tu nie wszyscy uczestnicy warsztatów byli zgodni)
- Pozostawienie parkowania aut, ale z ich uporządkowaniem (w tym likwidacja parkowania skośnego)
- Ukształtowanie układu drogowego w taki sposób, aby wymuszał on przestrzeganie limitu prędkości 50 km/h
- W sytuacji budowy dodatkowej pary torów kolejowych, usytuowanie ich na estakadzie z lokalami handlowo-usługowymi w parterze, wzorem np. rozwiązania przy stacji Wrocław Główny
Pod względem wprowadzenia przejść dla pieszych przez aleję Grunwaldzką:
- Na wysokości ul. Lendziona lub/i De Gaulle'a w układzie powiązania międzydzielnicowego: plac Wybickiego - dawny browar - dworzec (nowy tunel pod torami) - Partyzantów - park Jaśkowej Doliny
- Na wysokości Manhattanu i dawnego rynku wrzeszczańskiego
- Na wysokości skweru Walentynowicz w układzie powiązania osiowego: pl. Komorowskiego - skwer Walentynowicz - tzw. Wzgórze Telewizyjne (Zinglera) - park Jaśkowej Doliny
- Na wysokości ul. Boh. Getta Warszawskiego w układzie powiązania osiowego wzdłuż Potoku Królewskiego: Park Królewskiej Doliny - Trasa Nowa Politechniczna zgodnie z koncepcją BAM - park Uphagena - zieleń przy ul. Wyspiańskiego (rezerwa Drogi Czerwonej) - akademiki PG - park Nad Strzyżą - al. Hallera
- Na wysokości Teatru Miniatura (jako alternatywa lub dodatkowe względem Boh. Getta Warszawskiego)
Władze miasta odrzucają jednocześnie postulaty zmian
Te postulaty mieszkańców mają jednak niewielkie szanse na wdrożenie, czego dowodem mogą być negatywne rozstrzygnięcia władz miasta względem znacznie mniej kosztownych w realizacji postulatów zgłaszanych przez Radę Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
W 2022 r. Rada Dzielnicy złożyła uchwałę o zmianę obowiązującego planu zagospodarowania dla tzw. kwartału wstydu w obrębie ulic Partyzantów - Matki Polki - Batorego - Sosnowa.
Zdaniem Rady ustalenia urbanistyczne sprzed 12 lat nie gwarantują odpowiedniej jakości zabudowy, a ponadto Rada zaproponowała model współpracy z potencjalnym deweloperem celem realizacji basenu dzielnicowego oraz dla szkoły podstawowej.
Odpowiedź miasta: negatywna, ponieważ obszar znajduje się w Studium PAG, które musi być wpierw zakończone. Podczas warsztatów okazało się jednak, że w PAG znajduje się tylko fragment ul. Partyzantów. Jednocześnie miasto wszczyna już procedurę sprzedaży atrakcyjnie zlokalizowanych gruntów pod zabudowę deweloperską.
Teren w centrum Wrzeszcza będzie wystawiony na licytację
Drzew nie będzie, bo miejsca parkingowe są ważniejsze
W 2020 r. oraz czerwcu 2023 r. Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny w formie uchwały przyjęła wniosek o zmianę sposobu parkowania ze skośnego na równoległe na wysokości hotelu Szydłowski celem poszerzenia chodnika (dopuszczony jest tu również ruch rowerów) i wprowadzenia nasadzeń drzew.
Odpowiedź miasta: negatywna, ponieważ istnieje zapotrzebowanie na miejsca postojowe, a ponadto parkowanie równolegle ograniczałoby widoczność przy wyjeździe z zaplecza hotelu.
Trzy różne projekty ochrony miejskiej zieleni na jednej sesji
Wielkie możliwości dla deweloperów i marzenia dla mieszkańców
Pozostaje zatem postawić otwarte pytanie: czy dokument Studium Pasmo Alei Grunwaldzkiej odmieni aleję Grunwaldzką w Gdańsku? Wydaje się, że tak - ale z korzyścią dla deweloperów i nikłą lub żadną szansą na realizację postulatów zgłaszanych przez mieszkańców.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-10-06 15:45
Trochę dopracować i będzie ok (26)
Miasto trzeba zagęszczać, a nie rozlewać. Jeśli Grunwaldzka w tym miejscu się zakorkuje, to może więcej osób przesiądzie się na komunikację, którą trzeba ulepszać. Radykalnie, ale zmiany są potrzebne. Zgadzam się natomiast, że od Grunwaldzkiej zabudowa powinna być tej samej wysokości co po drugiej stronie, a inwestycja powinna zapewnić dostępną dla wszystkich i atrakcyjną przestrzeń na jej obszarze
- 155 445
-
2023-10-07 23:32
korki nie robią się od zagęszania miasta, tylko od jego rozlewania, d**ile
- 0 2
-
2023-10-07 23:29
dobile
- 0 0
-
2023-10-07 14:10
Te wysokościowce w centrum to kpina z ludzi i mieszkańców (1)
- 18 2
-
2023-10-08 03:12
A gdzie niby mają być, się pytam
Widziałeś może w jakiekolwiek mieście na świecie, wysokościowce na obrzeżach, a nie w centrum? To jest oczywiste miejsce dla takich budynków, co nie znaczy, że chciałbym by powstały.
- 2 5
-
2023-10-07 12:07
Oczywiście, że Grunwaldzka się zakorkuje
Nie należy zakładać, że ktoś mieszkający w najlepiej skomunikowanej części miasta będzie poruszać się komunikacją :) A tak na serio - nie róbmy z Wrzeszcza Przymorza, tam powinna być odtworzona zabudowa w skali tego, co było tam przed wojną.
- 13 0
-
2023-10-07 12:02
Po co?
- 2 1
-
2023-10-07 10:39
Przestańcie budować we Wrzeszczu. Ta dzielnica jest już wystarczająco zapchana. (1)
Dajcie żyć ludziom ,którzy tu mieszkają. Więcej zieleni i przestrzeni by się przydało , a nie tłok i spaliny.
- 26 3
-
2023-10-09 12:22
To, że w centrach miast jest duże zagęszczenie i mało zieleni, nie jest niczym zjawiskowym. Nie da się mieć ciastka i go zjeść, jeśli potrzebujesz ciszy i zieleni, to trzeba szukać miejsc na obrzeżach lub przy parku krajobrazowym. Nie rozumiem larum o miejsce za Manhattan, przecież to jest centrum handlowe - generuje tak samo ruch, oraz nie posiada
To, że w centrach miast jest duże zagęszczenie i mało zieleni, nie jest niczym zjawiskowym. Nie da się mieć ciastka i go zjeść, jeśli potrzebujesz ciszy i zieleni, to trzeba szukać miejsc na obrzeżach lub przy parku krajobrazowym. Nie rozumiem larum o miejsce za Manhattan, przecież to jest centrum handlowe - generuje tak samo ruch, oraz nie posiada zieleni. Zakupów w nim i tak nie robimy skoro właścicielowi nie opłaca się go utrzymywać, więc po co sie oszukiwać. Czas na nowe. Troche to odpowiada powiedzeniu "pieski szczekają, karawana jedzie dalej" - nie zatrzyma się postępu. Tez wolałam, jak przy Wrobla Stawie były krzaki i komary. Teraz sama mam tam mieszkanie. Nie obrażam się na los.
- 1 3
-
2023-10-06 22:53
(1)
Dogeszczaj w tak paskudny sposób swoje Olsztyny i Iławy weku. Destrukcja Wrzeszcza
- 21 6
-
2023-10-07 11:18
Masz jakieś kompleksy?
Cake życie mieszkam w Gdańsku
- 1 9
-
2023-10-06 20:33
Gruby falusiarz znowu działa
- 6 3
-
2023-10-06 20:31
co te ciubaryki robia z moim kochanym wrzeszczem
- 28 5
-
2023-10-06 19:18
To niech zaczną od komunikacji miejskiej
- 20 3
-
2023-10-06 16:37
Idz
Do lekarza
- 8 7
-
2023-10-06 16:12
(11)
jedyne na co się przesiądziemy, to miejsce w rankingu najbardziej zakorkowanych miast. planuje się i zabudowę i drogi i parkingi.
- 52 6
-
2023-10-06 16:30
(10)
Ale tam przecież jest cała potrzebna infrastruktura! Jest tramwaj, autobusy i bardzo blisko kolej.
- 27 9
-
2023-10-06 16:50
Na pewno osoby które tam będą mieszkać będą jeździć tramwajami... (9)
- 42 13
-
2023-10-07 09:58
ich wybor czym beda jezdzic (1)
- 5 2
-
2023-10-07 22:17
Nie, nas wszystkich.
- 1 0
-
2023-10-07 00:38
No więsza szansa, ze tam niż na skraju miasta (2)
Jeżel tam powstaną mieszkania, to blisko sa bira, szkoły i inne rzeczy, więc jest wieksza szansa, że tam właśnie nie będzie auto potrzebne na codzień. Alternatywą jest zbudowanie mieszkań w gminie obok a wtedy korki masz jak w banku, bo tam nie ma KM.
- 6 5
-
2023-10-07 12:03
(1)
Gdansk ma nadmiar mieszkańców,nowych słoików nie potrzeba nam.
- 14 4
-
2023-10-07 17:55
.
W punkt!
- 2 0
-
2023-10-06 20:46
(3)
Jak die zakaże jazdy samochodem, to będą. No i tramwaje muszą często jeździć i nie być zatłoczone.
- 3 21
-
2023-10-07 11:42
Nie da się zakazać jazdy samochodem (2)
To jest nierealne.
- 11 5
-
2023-10-07 22:17
(1)
Po Długiej jeżdżą? A po Monciaku?
- 0 3
-
2023-10-08 03:07
Zakazać jazdy po głównej i jedynej przelotowej alei Trójmiasta? Zaiste, świetny pomysł :))
- 9 0
-
2023-10-06 15:46
Zabudowywać dziury i dogęszczać (18)
Lepiej budować rozsądnie dogęszczając dzielnice gdzie już mamy tramwaj, skm, sklepy, usługi i biznesy niż stawić bloki w polu i ciągnąć tam infrastrukturę za setki milionów publicznych pieniędzy jak teraz pod obwodnicą. Tak więc Wrzeszcz to miejsce na intensywną nową zabudowę, o ile miasto wymusi na inwestorach dorzucenie się do publicznych
Lepiej budować rozsądnie dogęszczając dzielnice gdzie już mamy tramwaj, skm, sklepy, usługi i biznesy niż stawić bloki w polu i ciągnąć tam infrastrukturę za setki milionów publicznych pieniędzy jak teraz pod obwodnicą. Tak więc Wrzeszcz to miejsce na intensywną nową zabudowę, o ile miasto wymusi na inwestorach dorzucenie się do publicznych przestrzeni i budownictwa TBS/komunalnego/akademików, żeby nowe mieszkania nie były jedynie inwestycyjne dla warszawiaków z nadmiarem gotówki i szwedów na weekendy.
- 267 111
-
2023-10-07 13:34
Z budownictwem TBS/komunalnym to może przenieście się do Oruni i Stogów
- 3 3
-
2023-10-06 22:11
Zrzutka w metrze mieszkania (1)
Jeśli deweloper ma sie do czegoś dorzucić to klient za to zapłaci w metrze mieszkania. Tak informacyjnie.
- 13 2
-
2023-10-07 12:36
Ten klient to najczęściej fundusz inwestycyjny, zwykły człowiek i tak już nic nie kupi u dewelopera w centrum miasta bo nie ma nawet zdolności kredytowej. Więc tak, niech deweloper dorzuca się do tbs i próbuje sobie odbijać w cenach
- 11 1
-
2023-10-06 17:56
Tylko, jeżeli byłoby to mieszkania miejskie (2)
TBS lub inny program dla zwykłych gdanszczan. Inaczej to śmierć, airBnB i burdel. Na wieki stracona szansa. Walczmy tez o maks 15 metrów. To ludzka, wrzeszczaska skala zabudowy
- 27 5
-
2023-10-06 18:10
Było dobrze? (1)
Kiedyś było tak,że 1 rodzina mogła mieć tylko 1 mieszkanie.Obecnie zagraniczne fundusze wykupują całe bloki,a młodzi wyjeżdżają ,bo nie stać ich na mieszkanie w kraju.
- 25 6
-
2023-10-11 07:27
Też możesz kupić. Ja kupiłem a mam bardzo przeciętną pracę. Z marudzenia nigdy nic nie wyniknie
- 0 0
-
2023-10-06 16:43
(1)
Wystarczy mieszkańców w Gdańsku,budujcie wiezowce w Braniewie.
- 37 15
-
2023-10-06 17:26
Co ty z tym Braniewem, potomku migrantów z kieleckiego?
- 11 27
-
2023-10-06 16:05
100% (9)
Budować w górę maksymalnie jak się da, albo i wyżej. Im wyżej, tym mniej sensu mają samochody.
- 12 45
-
2023-10-06 16:28
Jeszcze maksymalniej? (2)
- 16 1
-
2023-10-06 22:36
Na 120% (1)
A potem jeszcze 40%
- 7 1
-
2023-10-07 12:05
i kolanem dopchnąć
- 5 0
-
2023-10-06 16:23
Nie wiem na jakim świecie ty żyjesz (5)
Nadal każdy burak musi mieć auto, choć 90 % aut jeżących po Gdańsku to rzęchy. Tylko mody człowiek może gadać takie idealistyczne bzdury.
- 11 32
-
2023-10-06 19:13
Wiadomo, że każdy kogo nie stać na samochód zieje nienawiścią do tych których stać. (3)
- 15 23
-
2023-10-06 21:37
raczej odwrotnie: wielu ludzi, którzy cierpią na autoholizm stygmatyzuje osoby, które korzystają z alternatyw samochodu (1)
wystarczy zanalizować wpisy i liczby lajków pod postami autoholików.
- 14 14
-
2023-10-11 07:24
Nie wiem gdzie ty to widzisz. Ja nie twierdzę że to ty jesteś chory. To wy piszecie jakieś bzdety o automaniakach blachosmrodach itp. Samochód jest mi potrzebny bo dużo pracuję i muszę się sprawnie i szybko przemieszczać i to nie tylko w obrębie Gdańska często wioząc różne rzeczy. Tego mi nie zapewni zbiorowa komunikacja. Nie mierz wszystkich swoją miarą
- 0 0
-
2023-10-06 19:52
To nie PRL, żeby posiadanie auta w jakikolwiek sposób świadczyło o zamożności.
- 29 8
-
2023-10-06 16:33
Wiadomo, że są osoby, które samochodu potrzebują, ale zbliżając usługi i miejsca pracy do ludzi oraz ludzi do centrum miasta, zmniejszamy tą ilość. Poza tym posiadać auto to jedno, ale nie każda podróż musi się nim odbywać
- 24 13
-
2023-10-08 01:50
(4)
Parking autobusowy na Lendziona to jakiś cyrk. Nawet okna otworzyć nie idzie bo stoją na silnikach i smrodzą. Więcej trzeba bylo zlikwidować zatoczek przy dworcu na których parkowały dotychczas. Parking dla niepełnosprawnych na którym stoją pracownicy gait to też raczej średnia inwestycja
- 18 3
-
2023-10-08 17:39
Poważne? (3)
Masz pretensje że autobusy są na pętli autobusowej?!!
- 0 5
-
2023-10-08 18:59
(1)
miejsce autobusow jest przy dworcu pozdro
- 3 0
-
2023-10-08 19:04
dokladnie, a nie metr od okien
- 5 0
-
2023-10-08 18:51
gdyby stały na pętli nie byłoby problemu
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.