- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (144 opinie)
- 2 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (117 opinii)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (120 opinii)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (67 opinii)
- 5 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (50 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
Przysłuż się nauce, zbadaj wytrzymałość wyjątkowego mostu
Testowanie wyjątkowej kładki z materiałów z recyklingu okazało się miłą zabawą. Wcześniej kładkę testowano za pomocą obciążników betonowych.
Na Politechnice Gdańskiej powstał wyjątkowy most. Jego twórcy twierdzą, że to pierwsza na świecie konstrukcja tego typu wykonana w całości jako jeden element z użyciem materiałów z recyklingu. W środę będzie testowany przy udziale wszystkich chętnych. Potrzeba do tego 180 osób.
Wszystko dlatego, że to dzieło naukowców z konsorcjum projektu Fobridge (Politechnika Gdańska, Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie i firma Roma), którzy stworzyli kompozytowy most dla pieszych i rowerzystów z myślą o masowej produkcji. Konstrukcja jest lekka, łatwa w utrzymaniu i montażu, niepalna (tzw. uniepalniona), odporna na czynniki atmosferyczne. Zaprojektowano ją tak, by wytrzymała ciężar ponad 100 osób, a także... karetki pogotowia, która mogłaby z niego skorzystać w razie potrzeby.
- Po fazie obliczeń, modelowania i zbierania doświadczeń na próbkach, zespół opracował konstrukcję nośną typu przekładkowego (tzw. sandwich) z rdzeniem piankowym i powłokami zewnętrznymi (okładkami) wykonanymi z laminatów polimerowych zbrojonych tkaninami z włókien szklanych - wyjaśnia prof. Jacek Chróścielewski z Katedry Mechaniki Budowli Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska PG, kierownik projektu.
Warto dodać, że pianka rdzenia wbudowana w kładkę pochodzi z recyklingu zużytych opakowań PET.
Charakterystyczną cechą przęsła jest to, że zostało wykonane w całości jako jeden element. Wykorzystano do tego technologię infuzji. Na czym ona polega? Suchą konstrukcję ułożoną wcześniej na formie przesyca się żywicą. Dzięki temu, podczas produkcji przęsła można nadać mu dowolny kolor, fakturę, wprowadzić elementy dekoracyjne a nawet napisy. Oczywiście nie wyklucza to "zwykłego" malowania obiektu.
Dzięki krótkiemu, kilkudniowemu procesowi wytworzenia, łatwemu transportowi i instalacji bez użycia ciężkiego sprzętu, idealnym miejscem wykorzystania mostu są obszary klęsk żywiołowych.
W środę, 13 maja o godz. 18, konstrukcja będzie testowana. W badaniu mogą wziąć udział wszyscy chętni, którzy swoje ciało powierzą - na krótki czas - nauce. Do zbadania wytrzymałości konstrukcji potrzeba 180 osób. Wszyscy chętni mogą się stawić na placu przed budynkiem "Żelbetu" .
Prace przy projekcie "Opracowanie kompozytowych przęseł mostów dla pieszych do zastosowania nad drogami GP" rozpoczęły się dwa lata temu i potrwają do końca 2015 r. Finansowane są z grantu pochodzącego z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Opinie (83) ponad 10 zablokowanych
-
2015-05-13 22:27
ale beka :D tez bym poskakał :D
- 12 0
-
2015-05-12 21:19
"Coś" mi nie pasuje w tej konstrukcji. Wygląda na to, że głównym elementem nośnym są ścianki. (6)
I tu mam wątpliwości, ścianki nośne wyglądają na "wiotkie" i przy większym obciążeniu ulegną "wyboczeniu", bo są ściskane. Konstrukcja miałaby by sens po odwróceniu, wtedy zmieni się kierunek działania sił i mostek stanie się bezpieczny.
- 21 42
-
2015-05-13 09:02
Gdzie ty tam widzisz ściskanie ścianek???? (3)
na uniwerku studiowałeś inżynierię?
- 10 2
-
2015-05-13 10:48
(2)
Akurat przy takim oparciu (dwa liniowe podparcia w podstawie) ściskanie ścianek występuje. Tylko co z tego? Jakiś koleś ze zdjęcia na forum "wróży" katastrofę i tłumaczy doktorom technologii materiałów po 2 latach ich pracy, że ścianki są wiotkie i się wyboczą. Przecież to jakaś farsa.
- 9 0
-
2015-05-13 19:13
farsa, nie farsa...........W założeniu ma "to" wytrzymać przejazd karetki (1)
przykładowo: dojdzie do kolizji pojazdu ze ścianką w centralnym miejscu,wypchnięcie dynamiczne nawet nieznaczne może doprowadzić do zniszczenia konstrukcji.Z życia wiem ze będzie próbowało tam przejechać wszystko co się zmieści.I do tego nie potrzeba tytułów doktorskich Ani dwóch lat badań .......180 osób wchodząc na mostek moim zdaniem może go zniszczyć......proponuje próbę pod obciążeniem niech kilkadziesiąt osób spróbuje rozepchnąć ścianki na zewnątrz w środkowej części ich długości.......Powinno się zawalić
- 4 2
-
2015-05-13 21:21
Serio myślisz, że projektanci mostowi nie uwzględniają obciążeń dynamicznych? :D
- 1 0
-
2015-05-13 09:17
Zabawne ile plusów zebrał twój komentarz
Ty to jeszcze pół biedy, coś tam pewnie wiesz, ale ci plusujący idę o zakład, że nawet nie zrozumieli o czym piszesz, tylko dali + bo mądrze to brzmi. Swoją drogą, jeśli się zastanowić to faktycznie dziwna jakaś ta konstrukcja z tymi grubymi ściankami.
- 6 4
-
2015-05-13 01:01
Z pewnością tego nie przeliczyli. Dobrze, że po 2 latach pracy projektowej ktoś rzucając okiem na średniej jakości zdjęcia był w stanie ostrzec przed katastrofą, którą w ten sposób przewidział. Geniusz inżynierii! :D
- 58 0
-
2015-05-13 15:10
180 osób to już można się zabawić...
Będzie gęsto.
Coś dla miłośników froteryzmu.
Ocieractwo jest rzadką parafilią, ale chyba 180 osób się znajdzie.- 0 1
-
2015-05-13 09:35
a rozpiętość? (1)
dlaczego nie napisano jaka maksymalna rozpiętość stosowana? Tajemnica?
- 1 1
-
2015-05-13 15:08
ujawniając tajemnicę z niedawnego wykładu o kładce - max rozpiętość 18m, przy dodatkowym wzmocnieniu nawet do ok 30 m.
- 1 0
-
2015-05-13 13:44
ale w polsce się nie opłaca
pomysł pójdzie do norwegi szwecji dani i niemiec.
- 0 2
-
2015-05-13 09:28
Intrygują mnie te boczne ścianki - dlaczego one są takie wysokie? (1)
Czy chodzi o to, że z uwagi na zastosowane materiały nie jest możliwy montaż balustrad? Czy też ścianki są konieczne, dla zwiększenia sztywności kładki? Czy też chodzi o to, że kładka ma być monolitem ze względów użytkowych? Ktoś ma może wiedzę?
- 1 0
-
2015-05-13 13:12
Możliwe wyjaśnienie
Domyślam się, że ścianki są elementem nośnym, więc wysokość daje im większy moment bezwładności, a sama grubość daje sztywność w przypadku takich konstrukcji otwartych. Ponadto jednocześnie stanowią wyposażenie funkcjonalne zastępujące balustrady. Do tego kształt pasa górnego usztywnia go na ściskanie. I tak, ścianki będą ściskane.
- 1 3
-
2015-05-13 10:40
mosty i wiadukty testuje się w spsób opisany w szkolnych podręcznikach. (1)
Na pewno nie stawia się, podkreślam NIE STAWIA sie określonej liczby osób albo określonych ciężarów.
A teraz szukać w podręcznikach ze szkoły podstawowej,
Ciekawe jaki to mógłby być przedmiot ...- 0 6
-
2015-05-13 12:14
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów.
- 3 0
-
2015-05-12 21:31
(2)
A ile płacą za stanie na tym moście?
- 18 9
-
2015-05-13 11:45
most
Pozwolą ci z niego skoczyć ,na łepetynę .Zdrowa reklama ,może niezły pomysł
- 2 0
-
2015-05-12 22:01
Za stanie pod mostem placa dwa razy wiecej;))
- 14 1
-
2015-05-12 21:49
Każdy most jest dobry, jeśli da się pod nim wypić piwo. (1)
- 67 2
-
2015-05-13 11:05
10/10
- 5 2
-
2015-05-13 10:55
Ale tylko wtedy gdy rozstawią go nad jakąś przepaścią lub wąwozem. Wtedy testowanie mostu będzie bardziej wiarygodne. Skoro my mamy ufać "rządowi" to dlaczego "rząd" nie może zaufać naukowcom, którzy zrobili ten mościk ?
- 2 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.