- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (113 opinii)
- 2 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (132 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (691 opinii)
- 4 Pod prąd uciekał przed policją (236 opinii)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (59 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (99 opinii)
Przysłuż się nauce, zbadaj wytrzymałość wyjątkowego mostu
Testowanie wyjątkowej kładki z materiałów z recyklingu okazało się miłą zabawą. Wcześniej kładkę testowano za pomocą obciążników betonowych.
Na Politechnice Gdańskiej powstał wyjątkowy most. Jego twórcy twierdzą, że to pierwsza na świecie konstrukcja tego typu wykonana w całości jako jeden element z użyciem materiałów z recyklingu. W środę będzie testowany przy udziale wszystkich chętnych. Potrzeba do tego 180 osób.
Wszystko dlatego, że to dzieło naukowców z konsorcjum projektu Fobridge (Politechnika Gdańska, Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie i firma Roma), którzy stworzyli kompozytowy most dla pieszych i rowerzystów z myślą o masowej produkcji. Konstrukcja jest lekka, łatwa w utrzymaniu i montażu, niepalna (tzw. uniepalniona), odporna na czynniki atmosferyczne. Zaprojektowano ją tak, by wytrzymała ciężar ponad 100 osób, a także... karetki pogotowia, która mogłaby z niego skorzystać w razie potrzeby.
- Po fazie obliczeń, modelowania i zbierania doświadczeń na próbkach, zespół opracował konstrukcję nośną typu przekładkowego (tzw. sandwich) z rdzeniem piankowym i powłokami zewnętrznymi (okładkami) wykonanymi z laminatów polimerowych zbrojonych tkaninami z włókien szklanych - wyjaśnia prof. Jacek Chróścielewski z Katedry Mechaniki Budowli Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska PG, kierownik projektu.
Warto dodać, że pianka rdzenia wbudowana w kładkę pochodzi z recyklingu zużytych opakowań PET.
Charakterystyczną cechą przęsła jest to, że zostało wykonane w całości jako jeden element. Wykorzystano do tego technologię infuzji. Na czym ona polega? Suchą konstrukcję ułożoną wcześniej na formie przesyca się żywicą. Dzięki temu, podczas produkcji przęsła można nadać mu dowolny kolor, fakturę, wprowadzić elementy dekoracyjne a nawet napisy. Oczywiście nie wyklucza to "zwykłego" malowania obiektu.
Dzięki krótkiemu, kilkudniowemu procesowi wytworzenia, łatwemu transportowi i instalacji bez użycia ciężkiego sprzętu, idealnym miejscem wykorzystania mostu są obszary klęsk żywiołowych.
W środę, 13 maja o godz. 18, konstrukcja będzie testowana. W badaniu mogą wziąć udział wszyscy chętni, którzy swoje ciało powierzą - na krótki czas - nauce. Do zbadania wytrzymałości konstrukcji potrzeba 180 osób. Wszyscy chętni mogą się stawić na placu przed budynkiem "Żelbetu" .
Prace przy projekcie "Opracowanie kompozytowych przęseł mostów dla pieszych do zastosowania nad drogami GP" rozpoczęły się dwa lata temu i potrwają do końca 2015 r. Finansowane są z grantu pochodzącego z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Opinie (83) ponad 10 zablokowanych
-
2015-05-13 09:35
a rozpiętość? (1)
dlaczego nie napisano jaka maksymalna rozpiętość stosowana? Tajemnica?
- 1 1
-
2015-05-13 15:08
ujawniając tajemnicę z niedawnego wykładu o kładce - max rozpiętość 18m, przy dodatkowym wzmocnieniu nawet do ok 30 m.
- 1 0
-
2015-05-13 09:55
Mam pomysł na pierwszą lokalizację! (1)
Czy wiadomo, ile taki mostek kosztowałby w przypadku masowej produkcji? Nadawałby się bowiem świetnie jako zasadniczy element nośny do stosowania w parkach, nad potokami itp. Zgłaszam też pierwszą lokalizację: Kanał Raduni, gdzie kończy się ścieżka rowerowa w Pruszczu biegnąca po przeciwnej stronie nowo zbudowanej drogi technologicznej...
Może po pomyślnych testach dałoby się ją tam zainstalować?- 4 0
-
2015-05-13 10:12
Przydałby się tam mostek, bo faktycznie głupio się ta droga rowerowa kończy
Pytanie tylko, czy jest potrzebny? Władze Pruszcza mają chyba w planach, podobnie jak Gdańsk udostępnić tę drogę technologiczną (na której obecnie trzymają maszyny) do samego Raciborskiego po skończeniu remontu kanału Raduni?
- 0 0
-
2015-05-13 10:40
mosty i wiadukty testuje się w spsób opisany w szkolnych podręcznikach. (1)
Na pewno nie stawia się, podkreślam NIE STAWIA sie określonej liczby osób albo określonych ciężarów.
A teraz szukać w podręcznikach ze szkoły podstawowej,
Ciekawe jaki to mógłby być przedmiot ...- 0 6
-
2015-05-13 12:14
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów.
- 3 0
-
2015-05-13 10:55
Ale tylko wtedy gdy rozstawią go nad jakąś przepaścią lub wąwozem. Wtedy testowanie mostu będzie bardziej wiarygodne. Skoro my mamy ufać "rządowi" to dlaczego "rząd" nie może zaufać naukowcom, którzy zrobili ten mościk ?
- 2 4
-
2015-05-13 13:44
ale w polsce się nie opłaca
pomysł pójdzie do norwegi szwecji dani i niemiec.
- 0 2
-
2015-05-13 15:10
180 osób to już można się zabawić...
Będzie gęsto.
Coś dla miłośników froteryzmu.
Ocieractwo jest rzadką parafilią, ale chyba 180 osób się znajdzie.- 0 1
-
2015-05-13 20:09
no i lipa.. (2)
weszła niecała setka, i most się rozdupcył..
- 0 2
-
2015-05-13 21:20
(1)
Serio? Jeśli tak, to naprawdę farsa.
- 0 0
-
2015-05-14 07:19
Sami wszystkowiedzący.
Nie, to zwyczajne kłamstwo. Kładka zachowała się w dokładnie tak, jak obliczono.
- 1 0
-
2015-05-13 22:27
ale beka :D tez bym poskakał :D
- 12 0
-
2015-05-13 23:17
piotr
A jutro rowerem po skacze tam
- 0 0
-
2015-05-14 08:23
Studenci - najgłupsza grupa społeczna, nie licząc taksiarzy. (2)
Pewnie dostali po piwie albo innej "cennej" studenckiej zdobyczy.
- 8 46
-
2015-05-14 09:01
uuu widzę że ktoś tu żałuje źle spędzonych młodzieńczych lat...
źle rozegranego planu na życie, nie poszło się na studia co?
- 14 2
-
2015-05-15 08:39
wypowiedz na poziomie..
studenci również biorą udział w różnych projektach naukowych a na przykładzie tego wydarzenia może za pare lat będziemy mieli okazje przechodzić w wielu miejscach dużo łatwiej dzięki takim kładkom..
samo nic się nie zrobi- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.