• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek SKM na Przymorzu będzie odnowiony i zadaszony

Michał Brancewicz
10 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • W ramach modernizacji przystanek SKM na Przymorzu zyska zadaszenie.
  • Przebudowa przystanku SKM Przymorze-Uniwersytet przewiduje również remont budynku kas.
  • Inwestycja obejmie także remont tunelu od strony Przymorza prowadzącego na peron.

Pod koniec roku gotowy będzie projekt przebudowy przystanku SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet zobacz na mapie Gdańska. Pasażerowie będą mogli w końcu schronić się pod wiatą z charakterystycznym dachem, powstanie też nowa nawierzchnia, pojawią się ławki i monitoring, odnowione zostanie też wejście od strony Przymorza, które zyska windę. Rozpoczęcie prac planowane jest na przyszły rok.



Jak często podróżujesz SKM-ką?

Przystanek, znany pod nazwą Gdańsk Polanki, powstał w 1951 roku. 14 lat później zmienił nazwę na Gdańsk Przymorze, a w 2004 roku doszedł jeszcze człon Uniwersytet. Z kolei w 2014 roku przedłużony został tunel pod torami, dzięki czemu możliwe było zejście z przystanku od razu w kierunku al. Grunwaldzkiej. Prace sfinansował deweloper Torus, który po sąsiedzku budował kompleks biurowy Alchemia.

- Przystanek był kilkukrotnie rozbudowywany, ale do tej pory nie przeszedł gruntownego remontu. W związku z gwałtownym wzrostem ruchu postanowiliśmy go odświeżyć i zmodernizować - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM Trójmiasto.
Żeby mogła ruszyć modernizacja, potrzebny jest projekt budowlano-wykonawczy i właśnie wykonawcy takiego dokumentu poszukuje SKM. Oferty można składać do 16 lipca. O wyborze w 100 proc. decydować będzie cena. Termin realizacji zadania upływa ostatniego dnia 2019 roku.

  • Tak ma wyglądać wiata, która powstanie na przystanku SKM na Przymorzu.
  • Na peronie pojawią się również nowe ławki oraz wyświetlacze informujące, kiedy przyjedzie pociąg.
  • Nowy wygląd zaniedbanego tunelu prowadzącego na peron.
Projekt ma powstać w oparciu o koncepcję biura projektowego Tatami Architekci wykonaną w grudniu 2018 roku.

Modernizacja została podzielona na trzy etapy:

  • etap 1 obejmuje przebudowę północnego wejścia na peron wraz z remontem tunelu, montaż windy, wymianę nawierzchni peronu, budowę fragmentu nowej wiaty nad zejściem do tunelu,
  • etap 2 obejmuje budowę dalszej części wiaty o długości ok. 130 m aż do zejścia południowego, monitoring i system informacji pasażerskiej,
  • etap 3 obejmuje małą architekturę (ławki, kosze, wiatrołapy), montaż gabloty z informacjami, biletomatu, zegarów, kasowników), wymianę pozostałej części nawierzchni, remont budynku kas i chodnika od ul. Kołobrzeskiej do południowego wejścia.

- Remont przystanku SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet planujemy rozpocząć w 2020 roku. Czas realizacji tego przedsięwzięcia zależny będzie od tempa pozyskania środków - przyznaje rzecznik SKM. - Jeżeli uda nam się jednorazowo zdobyć całość środków na ten remont, prace będą realizowane jednocześnie. Jeżeli fundusze będą napływały stopniowo, roboty będą prowadzone etapami.

Opinie (168) 10 zablokowanych

  • Bardzo brakuje wiat

    w tym projekcie. Każdy, kto korzysta z tego przystanku wie, jak tam potrafi niemiłosiernie wiać!

    • 6 0

  • (2)

    no projekt trochę bieda. kawałek dalej biznesowe centrum pomorza a tunelik i kasa jak z dworca Mława Wschodnia

    • 29 6

    • (1)

      Jakie biznesowe?

      • 2 4

      • mordorowe

        • 2 2

  • Przydałby się tutaj przystanek PKP, nie tylko SKM. (4)

    • 12 19

    • Jest przystanek w Oliwie. To rzut beretem. (3)

      • 9 2

      • Dużym beretem (2)

        • 5 5

        • (1)

          Mogliby zrobic drugie przejscie z Oliwy od poludniowej strony peronow, jednoczesnie laczac slaska z grunwaldzka - przymorze male z oliwa - biurowce na arkonskiej z obc jak kto woli.

          • 7 0

          • Dokładnie

            To jest konieczne.
            Ale to przerasta PKP, chyba że biurowce będą drążyły temat, zrobią projekt i dofinansują budowę

            • 1 0

  • Czy tak samo jak Zaspa skm? - cieknie przez cala dlugosc !

    Kto przyjal taki bubel? Komu zalezalo na udawaniu ze wszystko jest ok?
    Kiedy trojmiasto.pl tym cieknacym dachem wdluz calego peronu -calego peronu - zainteresuje sie?

    • 2 0

  • Fajna wiata (6)

    Taka modernistyczna.
    W sumie PKP ma lepsze projekty (z Warszawy) niż gdański grajdołek

    • 19 36

    • jak za komuny wyglada (1)

      • 2 1

      • To jest postmodernizm

        • 1 0

    • Tak, PKP ma świetne projekty, ale one są świetne inaczej (3)

      Jak tam wiaty na E65 Warszawa-Gdańsk?
      Akurat SKM (to też PKP) stara się coś wymyślić - patrz Żabianka, Chylonia, Sopot KP.
      Z tym, że to na wizualizacji nie bardzo pasuje do Gdańska Przymorze.
      Ten przystanek jest wysoko, a częściowo nad ulicą czyli otwarte pole dla wiatru.
      Dach idący do góry przy krawędziach peronowych to nie jest dobre rozwiązanie dla tego miejsca. Bezie łapał więcej wiatru i opadów. Generalnie krawędzie wiaty powinny być nisko i dochodzić do skrajni pociągu, i zakrywać wejścia na peron.
      Tak jest np. w Cisowej. Widać że po latach PRLu SKMka doszła do tego że wiata powinna być maksymalnie szeroka - wszak Cisowa to ostatni(?) przystanek zbudowany jeszcze na bazie starych przemyśleń (tak, wiem powstał w 1997). Niestety potem nastąpił chyba brak ciągłości i koło było wymyślane na nowo, ale najnowsze Śródmieście, Żabianka (ale zejście chyba za wąskie) czy Chylonia są OK.

      • 13 2

      • Wiata na wizualizacji (2)

        Jest ok. i jak najbardziej pasuje do Przymorza bo ono jest modernistyczne. Pasuje także do biurowców przy Grunwaldzkiej i jest w niej trochę finezji, nie jest to prosty klocek. Podniesione zadaszenie też jest dobre o ile sięga ponad wagony SKM.
        Zgadzam się, że na peronach brakuje ścianek przeciwwiatrowych i kącików osłoniętych od wiatru jesienią i zimą (to już umieli lepiej robić za komuny)

        • 7 1

        • (1)

          Kiedy wreszcie w tym grajdole zacznie sie myslec o tym co funkcjonalne a nie o tym co max udziwnione? Przyklad to wiaty na PKM - projektowali je artysci, robiono konkursy na ksztalt perforacji. Tak jest, perforacji w wiatach (sic!). A schodow ruchomych to w takim trojmiescie poza crntrami handlowymi nikt nie widzial.

          • 4 1

          • schody ruchome w Gdańsku

            są od czasów Gierka - między dworcami PKP i PKS. Najstarsi Gdańszczanie pamiętają że kiedyś nawet działały.

            • 5 0

  • Wreszcie :-)

    • 2 0

  • Tunel

    Tunel północny należało by przedłużyć na wzór tunelu południowego, by ułatwić podróżnym przejście do Mordoru OBC

    • 4 0

  • PKM powinna tam sie zatrzymywać! (3)

    A nie ludzie biegają jak głupki żeby sie przesiasc we Wrzeszczu.

    • 19 8

    • A jak ma się tam PKM zatrzymywać (1)

      Przymorze nie jest nawet obok torów PKM, a nawet kompletnie w inną stronę.
      Rozumiem chciałbyś aby zbudowano zakręt PKM w drugą stronę i skierować PKM w kierunku Gdyni? Pytanie brzmi tylko po co? Ogólnie przyjęte jest wszędzie, że przesiadki między pociągami są rzeczą normalną i powinno się rozbudowywać siatkę połączeń tak aby było jak aby było dużo węzłów przesiadkowych.

      • 3 0

      • Są Pkm ktore jezdza do Gdyni przez Gdańsk Oliwa

        Więc to jest po drodze...

        • 2 1

    • Przeciez moga biegac normalnie, nie, jak glupki...

      • 7 0

  • Pofalowany dach ma nawiązywać do historycznej zabudowy czyli falowców?

    Chyba lepszy ten projekt z Wrzeszcza gdzie pionowa osłona trochę chroni przed zacinającym deszczem. Potrzebne są też wiatrołapy - ściany ustawione w różnej osi.

    • 8 0

  • Czy te wiaty (3)

    nie mogłyby wystawać poza obręb peronu? Przynajmniej nie padałoby na głowy w czasie wsiadania do składów SKM.

    • 17 2

    • wiaty powinny być niższe

      • 0 2

    • hahaha

      brawo:) tak moga wystawac poza peron - zeby pierwsza skmka je ścieła:)

      • 3 0

    • nie mogły by

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane