• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny przystanek nie dla autobusów

Maciej Korolczuk
11 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

Niespełna cztery lata wytrzymała nawierzchnia na przystanku autobusowo-tramwajowym "Warneńska" na Morenie zobacz na mapie Gdańska. Kilka dni temu ZTM częściowo wycofał z niego autobusy, bo popękane płyty zagrażały bezpieczeństwu pasażerów i mogły uszkodzić pojazdy GAiT. Prace naprawcze zostaną wykonane w ciągu najbliższych dni w ramach obowiązującej gwarancji.



Wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy "Warneńska" w ciągu ul. Rakoczego powstał w ramach budowy nowej trasy tramwajowej z Siedlec do Brętowa, która została oddana do użytku w sierpniu 2015 roku.

Po niespełna czerech latach użytkowania jego nawierzchnia uległa uszkodzeniu.

- Wykonawca został wezwany na teren budowy. Po oględzinach pęknięć na betonowych płytach został określony zakres prac, które zostaną wykonane w ramach gwarancji. Ma to nastąpić w ciągu najbliższych kilku dni - mówi Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na wymianę płyt nie czekał Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku i kilka dni temu wycofał z przystanku autobusy dziesięciu zatrzymujących się tam linii. Do odwołania autobusy linii 127, 130, 131, 184, 210, 227, 283, N2, N6 i N12 jadące w kierunku Jasienia PKM, Niedźwiednika, Osowej oraz Jelitkowa zatrzymują się w zatoczce po prawej stronie ul. Rakoczego, na wysokości sklepu "Netto".

- W kierunku przeciwnym komunikacja funkcjonuje bez zmian, obsługa przystanku "Warneńska" nadal obowiązuje - dodaje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.
  • Przystanek "Warneńska" tuż po otwarciu w 2015 r.
  • Przystanek "Warneńska" tuż po otwarciu w 2015 r.
  • Przystanek "Warneńska" tuż po otwarciu w 2015 r.
Przypomnijmy, że to pierwszy przystanek w Gdańsku z pasem autobusowo-tramwajowym. Tuż po jego otwarciu tak został oceniony przez naszego dziennikarza, Krzysztofa Koprowskiego:

- Pasażer nie musi się wreszcie zastanawiać, z którego środka komunikacji skorzystać, by dotrzeć do celu, a ponadto łatwo przesiąść się z tramwaju na autobus i odwrotnie. Przystanek jest przestronny dzięki świetnie dobranej wiacie oraz odpowiedniej szerokości peronów. Pasażerowie nie tratują się tutaj wzajemnie, co jest normą np. przy dworcu głównym. Warte pochwały jest też zastosowanie zaoblonych krawężników, które ułatwiają podjazd do krawędzi kierowcom autobusów. To wyjątek na całej linii, ponieważ na Siedlcach takich elementów już nie wykonano.
Nawierzchnię trzeba też było zmienić na przystankach wiedeńskich na Przeróbce w 2017 r. Nawierzchnię trzeba też było zmienić na przystankach wiedeńskich na Przeróbce w 2017 r.
To nie pierwsze problemy z nawierzchnią na stosunkowo nowych przystankach. Jeszcze krócej niż na Warneńskiej - bo zaledwie dwa lata - wytrzymały płyty na czterech przystankach wiedeńskich na Przeróbce. W 2017 r. trzeba było je wymienić na kostkę granitową. Dlaczego?

- Powstałe wady nie były spowodowane złą jakością wykonania, lecz wynikały przede wszystkim z braku przestrzegania przez kierowców ograniczenia prędkości (do 30 km/h) i tonażu w obrębie przystanków, skutkiem czego każda bieżąca naprawa nie przynosi oczekiwanego rezultatu - tłumaczyła w 2017 r. Anna Ślusarska z DRMG.
Koszt naprawy wyniósł wówczas 300 tys. zł.

Opinie (139) 4 zablokowane

  • Kto jest wykonawcą takich nawierzchni?
    Dlaczego ZTM pospisuje umowy z takim wykonawcą , kto podpisuje te umowy?
    Dlaczego ZTM nie postawił na przeciw sklepu Netto żadnej informacji ,że w tym miejscu jest przystanek autobusowy/jakiś chociaż/ słupek z rozkładem jazdy?
    Dlaczego UM toleruje osoby odpowiedzialne w ZTM z zarządu za to nie pierwsze niechlujstwo?
    Komu się opłaca współpraca z takim wykonawcą robót nawierzchni ?

    • 4 0

  • Do pani prezydent miasta Gdańska.

    Proszę codziennie korzystać z komunikacji miejskiej, może chociaż raz w tygodniu, dwa razy, nic pani nie stanie się , inaczej pani straci kontakt z rzeczywistością dnia codziennego i mieszkańcami.

    • 6 0

  • Podobna sytuacja jest na Przeróbce w okolicy pętli 8 w stronę Gdańska tam również lada moment będziemy się "witać" z płytami.

    • 1 0

  • Wycofać tramwaje

    To nie autobusy a tramwaj o nośności czołgu dudniąc swymi stalowymi kołami rozwala ten beton. Zrobić zamiast torowisk bus-passy. Będzie taniej, szybciej i bardziej elastycznie (jak by wprowadzić autobusy pospieszne). Najlepiej autobusy na gaz (w tym wodór)

    • 2 1

  • Nei ma dobrego oznakowania. Nigdzie nie jest napisane, że autobusy nie zatrzymują się na tym przystanku i trzeba przejść na drugą stronę. Ludzie biegają między samochodami, żeby dobiec na podjeżdżajaący autobus.

    • 2 1

  • "w ramach gwarancji"

    A co po gwarancji?

    "Jeszcze krócej niż na Warneńskiej - bo zaledwie dwa lata - wytrzymały płyty na czterech przystankach wiedeńskich na Przeróbce."

    Na Przeróbce były i są płytu granitowe. Nic nie zostało zmienione... Ewidentnie widać błedy w wykonaniu podłoża, co powoduje "klawiszowanie" płyt i dalsze zniszczenia. Podziwiam wytrzymałość płyt, niewiele z nich zostało złamanych.

    Tłumaczenia oskarzające prędkość może byłyby realne, gdyby uszkodzenie było na najazdach. A są na całej długości. Prędkość większa niż 30km/h to wystrzelenie pojazdu w powietrze, bo przystanki sa wysokie. Raczej kierowcy nauczyli się szanować swoje zawieszenia...

    • 4 0

  • Chodzi o pieniądze, wykonawcy nie opłaca się zrobić dobrze, daje i zleceniodawca odbiera roboty!

    • 1 1

  • Pamiętam jak kiedyś pierwszy raz pojechałam do Wrocławia i tam takie wspólne przystanki to była normalna rzecz. Od razu pomyślałam, że byłoby świetnie gdyby w Trójmieście pojawiły się tego typu przystanki. A tutaj zrobili raptem dwa takie i od razu problemy z powodu badziewnego wykonania. Szkoda.

    • 5 0

  • Na czerwonym to coś dla policji

    Szkoda tylko że nikt nie stoi teraz tam z policji i nie widzi jak ludzie przebiegają na czerwonym świetle wysiadając z tramwaju i gonią na autobus na przełaj. To trochę złe rozwiązanie

    • 0 0

  • Ehh

    Dlaczego w tym niedorozwiniętym kraju nic nie może być dobrze? Jakoś na zachodzie się da... Ale może tam nie wszystko jest robione po kosztach...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane