- 1 Co dalej z Jaśkową Doliną? Trzy opcje (42 opinie)
- 2 Rusza przebudowa Chwarznieńskiej (90 opinii)
- 3 Rozprawa apelacyjna M. Adamowicz przełożona (251 opinii)
- 4 Rzym, Praga i Podgorica już od marca (81 opinii)
- 5 Grzyb i brak prądu. Znany budynek się sypie (177 opinii)
- 6 1,3 mln zł odszkodowania dla A. Gwiazdy (395 opinii)
Przystanek pod szkołą, ale autobus 120 już się tam nie zatrzymuje. Będą zmiany?
Dzieci zostały bez bezpiecznego dojazdu do największej szkoły na południu Gdańska? Tak twierdzą rodzice uczniów jeżdżących linią 120, która nie zatrzymuje się już pod podstawówką. Zdaniem urzędników spacer z nowego przystanku do szkoły niebezpieczny nie jest. Ale w związku z tym, że skarg przybywa, a spór w tej sprawie narasta, ZTM zapowiada wprowadzenie kompromisowego rozwiązania.
Jedna ze zmian - ta dotycząca linii 120 - od początku budzi jednak sprzeciw rodziców uczniów Szkoły Podstawowej nr 6 przy ul. Lawendowe Wzgórze 5.
Dotychczas bowiem linia 120 podjeżdżała na przystanek pod samą szkołą. Teraz go omija, a uczniowie wysiadają w miejscu, z którego muszą chodzić na lekcje pieszo kilkaset metrów.
Sprawdź, które podstawówki są najlepsze w Trójmieście. Ranking szkół:
Zarząd Transportu Miejskiego już wcześniej na naszych łamach tłumaczył te zmiany m.in. koniecznością przyśpieszenia trasy.
Urzędnicy przekonywali też, że umiejscowienie nowych przystanków [zespół przystanków "Lawendowe Wzgórze 04 i 05"
Nie zgadzają się z tym rodzice uczniów podstawówki.
Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź
Rodzice: "nie ma bezpiecznej drogi do szkoły z nowych przystanków"
- Od nowych przystanków nie ma bezpiecznej drogi do szkoły, a tym bardziej do przedszkola. O ile pod ul. Lawendowe Wzgórze faktycznie znajduje się podziemne przejście, to dzieci - zanim do niego trafią - muszą pokonać przejście na nowej ul. Piotrkowskiej, które pozbawione jest sygnalizacji świetlnej, oświetlenia przejścia i do tego są tam tory tramwajowe oraz ścieżka rowerowa. Zależnie od strony, z której podjeżdża autobus, dzieci muszą tę ruchliwą ulicę przekroczyć raz lub dwa razy dziennie - wskazuje pan Piotr, czytelnik, który napisał do nas w tej sprawie maila.
Pan Piotr podkreśla też, że nowe przystanki znajdują się na uboczu i nie stanowią żadnego przydatnego połączenia.
- A w zasadzie stoją w polu. Argumentacja dotycząca przyspieszenia trasy w wyniku likwidacji dojazdu do szkoły i przedszkola też nie znajduje uzasadnienia w nowym rozkładzie, według którego różnica wynosi zaledwie 2-3 min - zauważa. - Szkoła SP6, w której naukę pobierają dzieci w wieku wczesnoszkolnym klas 1-3, obecnie posiada według mojej wiedzy ok. 40 takich klas. Na parkingu szkolnym codziennie powstaje korek, a dyrekcja szkoły musi walczyć o utrzymanie porządku i bezpieczeństwa na parkingach i podjeździe. Czy przesadą będzie nazwanie zaistniałej sytuacji kuriozalną? Dlaczego wydano publiczne pieniądze na chwilowo niepotrzebne przystanki w pustkowiu i skasowano dobrze przemyślane przystanki przy szkole i przedszkolu? - pyta nasz czytelnik.
Nową Piotrkowską otwarto 4 stycznia:
ZTM: "Nie trzeba przechodzić przez jezdnię, by dojść do szkoły"
Jak podkreśla Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM, z przystanku "Lawendowe Wzgórze" 05 do Szkoły Podstawowej nr 6 można dojść chodnikiem wzdłuż torów tramwajowych, a następnie tunelem pod jezdnią.
- Dojście z tego peronu przystanku nie wymaga przechodzenia przez żadną jezdnię. Od ww. przystanku autobusowego do bramy szkoły odległość wynosi mniej niż 300 metrów - zaznacza. - Przystanków autobusowych nie można lokalizować w dowolnym miejscu. Ich umiejscowienie musi zostać zatwierdzone przez Komisję ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego. Lokalizacja przystanków jest zgodna z projektem budowlanym. W najbliższej przyszłości w okolicach tego zespołu przystanków powstaną inne obiekty użyteczności publicznej. Skrócenie czasu przejazdu w transporcie publicznym o 2-3 minuty jest istotne. Przez pasażerów niezainteresowanych dojazdem do szkoły ponowne wydłużenie czasu przejazdu (o te 2-3 minuty) zostałoby odebrane negatywnie - tłumaczy.

Jak podkreśla Zomkowski, pod samą szkołą nadal zatrzymuje się jedna linia autobusowa - 156. ZTM przyznaje jednak, że ws. zabrania kursów linii 120 pod szkołę kontaktowała się z nimi i dyrekcja szkoły, i rada rodziców.
Były skargi, ma być kompromisowe rozwiązanie i nowe światła
- Uznaliśmy, że ich ciekawą propozycją jest synchronizacja rozkładów jazdy linii 156 i 120, by dodatkowo uczniowie mogli skorzystać z bezpiecznych przesiadek. O to właśnie proszą rodzice. Z uwagi na fakt, że 04.03.2023 r. nastąpią zmiany w rozkładzie jazdy linii 156 (skrócenie trasy do pętli Ujeścisko), zajdzie potrzeba kompleksowego rozwiązania dojazdu do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 6. Będzie to dobry moment, by znaleźć rozwiązanie kompromisowe, realizujące większość postulatów dyrekcji oraz rady rodziców i pozostałych pasażerów. W niewielkiej przyszłości planowane są dodatkowe kursy w kierunku SP6 - informuje Zomkowski.
Dodatkowo, jak poinformowali nas urzędnicy, na skrzyżowaniu Lawendowe Wzgórze i przedłużeniu ul. Piotrkowskiej powstanie sygnalizacja świetlna, która zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Przetarg na to zadanie ma być ogłoszony do 1 marca.
Opinie wybrane
-
2023-02-01 13:29
Przecież autobus ma być dla ludzi (8)
Skoro jest przystanek, z którego ludzie chcą korzystać, to powinien zostać utrzymany. Omijanie go może przyczynić się do zwiększenia ruchu samochodowego, bo część rodziców zdecyduje się na podwózkę dzieci pod samą szkołę. Tak więc nawet jeśli ZTM ma swoją wizję aby poprowadzić linię 120 inną trasą, to miasto, które zleca usługę przewozu, powinno nakazać przywrócenie poprzedniej trasy.
- 163 45
-
2023-02-01 14:14
(1)
No właśnie. Autobus ma być dla ludzi - dlaczego mają codziennie zajeżdżać pod szkołę i tracić czas bo najwyraźniej 300m to za daleko dla dziecka.
- 27 18
-
2023-02-01 20:08
A dzieci to nie ludzie?
- 10 1
-
2023-02-01 14:20
Niech jeszcze jedzie 5 km dookoła (2)
to jeszcze zachęci do korzystania. Ci rodzice to niech sie cieszą że dzieciaki za darmo jadą ale autobus ma być szybki a nie zygzakiem sunąć bo kazdy chce pod drzwi.
- 25 14
-
2023-02-01 14:25
(1)
Czy Wy toczycie wojnę o 120 metrów? To jest spacer na 1-2 minuty...
- 10 6
-
2023-02-02 08:53
Tu nie chodzi tylko o dystans, ale o bezpieczeństwo
Po tych zmianach dzieci muszą przejść tak:
1. Najpierw przekroczyć po pasach ulicę Piotrkowską (ruch w obie strony, autobusy)
2. Przejście przez torowisko
3. Przejście po pasach przez kolejną ulicę Lawendowe Wzgórze - obok skrzyżowania, ruchliwą, bez świateł.
Przeszłam się w tym tygodniu tą trasą. Dla czternastolatka to może nie problem, ale do szkoły dojeżdżają też młodsze dzieci - zadbajmy o ich komfort i bezpieczeństwo.- 3 1
-
2023-02-01 14:38
Tyle ze nikt nie korzystal
- 6 1
-
2023-02-01 16:23
Pomysł
Poprowadźmy autobus, który zatrzymuje się na każdym możliwym przystanku w Gdańsku. Wtedy to będzie autobus dla ludzi, dla wszystkich!
- 8 1
-
2023-02-01 22:59
Ale
Ale ZTM jest właśnie zleceniodawcą.
- 0 1
-
2023-02-01 13:29
Osiedle pieciu wzgorz (5)
Ten przystanek przy SP6 jest pożądany nie tylko przez uczniów ale również przez osoby, które do niego dochodziły z Zakoniczyna i było super, bo była jakaś alternatywa dla 295 jeżdżącego po zatkanej świętokrzyskiej.
- 101 18
-
2023-02-01 14:38
Ale będzie nowa linia z 5 wzgórz (4)
I tu należy jak najwięcej nacisku, a nie na wydłużaniu linii 120 i jakby Świrkoskiego łączyło się bezpośrednio z płytami, to można by dodać przystanek na świrkoskiego i autobus mógłby jeżdzić tamtędy.
- 3 1
-
2023-02-01 17:48
(3)
Będzie ale kiedy? Za pół roku, rok? A do tego czasu co?
Poza tym, nowa linia dowiezie mnie na Karczemki? Chyba nie- 0 4
-
2023-02-01 18:11
Nie ale dowiezie cię na pętle a stamdąd to już się baw sam. (2)
- 4 0
-
2023-02-01 22:04
(1)
To ja dziękuję za takie krajoznawcze wycieczki
- 0 2
-
2023-02-02 02:46
To miasto zachęca mieszkańców do rezygnacji z samochodu jak tylko może i potrafi.
- 3 0
-
2023-02-01 14:08
Jako pasażer 120 mogę bez dwóch zdań stanąć po stronie rodziców (15)
Przecież skręcenie 120 na ten przystanek to jest kilkaset metrów i może o 2 minuty dłuższy kurs. Dla innych pasażerów żaden problem, dla rodziców bezpieczny dojazd dzieci do szkoły
- 119 37
-
2023-02-01 14:17
Tak.A dzieci tylko nos w internet a w weekend na zakupy do galerji z mamuśką w samochodzie.Niech się nie uczy odpowiedzialności i niech nie ma żadnego ruchu.Róbmy tak dalej a będziemy mieli pokolenie niedorozwojów którzy nie będą mogli się odnaleść w normalnym życiu.
- 27 14
-
2023-02-01 14:19
Z tych dwóch minut często robi się 5.
- 21 5
-
2023-02-01 14:59
i tak już ta linia jest mało zachęcają, a ty dalej chcesz wydłużać mu trasę? (6)
Do Intela z ujeściska jedzie min 50min !!!! rowerem da się tam dojechać w 35min, a to uwaga 12km pod górkę cała trasa.
Jak tak dalej pójdzie to nawet pieszo będzie szybciej- 13 4
-
2023-02-01 15:28
A kogo obchodzi Intel? (5)
może pominąć wasz przystanek. Wtedy pojedzie na lotnisko, ale to bez sensu bo jest pkmka. Czyli wystarczy, że do złotej karczmy dojedzie. Ależ skrócenie, ależ zysk!
- 7 10
-
2023-02-01 16:01
(2)
intel to akurat jest po drodze do lotniska. nigdzie nie musi zjezdzac z trasy. takze wymysl cos madrzejszego...
taa pkmka z ujesciska.. co ty bierzesz chłopie- 8 2
-
2023-02-01 17:34
Ale z ujeściska do wrzeszcza, a potem pkmka (1)
I jesteś na lotnisku. To że dalej do intela walisz z buta to już nie nasz problem.
- 2 8
-
2023-02-01 17:49
Taa autobusem godzinę do wrzeszcza
- 3 0
-
2023-02-01 18:11
(1)
A może dlatego powinno obchodzić, bo pracownicy Intela płacą za bilety, a dzieciaki jeżdżą za 0 zł. Jak rozumiem wydłużenie trasy to dołożenie przystanków "w pętelce", a więc więcej zapłacą też pasażerowie, którzy wkrótce będą płacić za liczbę przystanków.
- 3 3
-
2023-02-01 20:33
Te bezpłatne bilety dla dzieci były kiełbasą wyborczą dla ich rodziców kilka lat temu.
Nie obwiniaj ludzi, że zjedli kiełbasę otrzymaną od ówczesnej lokalnej władzy.
- 0 4
-
2023-02-01 17:48
Niech podjeżdża pod szkołę, ale...
Dlaczego na Piotrkowskiej przy nowej linii tramwajowej nie mogą puścić autobusu po torach??
To co straciłby na szkole, zyskałby dwukrotnie na tym skrócie.
To jest totalny bezsens, aby tego nie wykorzystać.
We Wrocławiu wszędzie tak autobusy jeżdżą po torach unikając korków. Ale w Gdańsku się nie da. Na Morenie jedynie 100-200 metrów zrobili...- 2 2
-
2023-02-01 17:50
Nie przesadzajmy z tą drogą. (2)
Przecież to zwykle przejście dla pieszych. Od 1 klasy chodziłem do szkoły przez przejście na dwupasmowej i dwujezdniowej ulicy. Moi koledzy i koleżanki również. Wszyscy przeżyliśmy to starcie. Oprócz zabójczego przejście musieliśmy pokonać dodatkowe kilkaset metrów, a niektórzy ponad kilometr. Horror.
Jak będziemy tak uczyć dzieci to niedługo do 18 dzieci nie będą mogły wychodzić same na podwórko.- 7 3
-
2023-02-02 10:44
(1)
I zapewne był taki sam ruch na ulicach jak dziś .... co za porównanie
- 1 1
-
2023-02-02 20:35
Świetne porównanie.
Droga nie jest niebezpieczna jak jest duży ruch i samochody stoją w korku. Jest niebezpieczna gdy kierowcy przez nią szybko przelatują. Poza tym ja musiałem przechodzić przez jedną z głównych drug, a nie jakąś dróżkę osiedlową.
- 0 0
-
2023-02-01 18:13
(1)
A te przystanki są w pętelce? No to akurat jest problem (dla tych pasażerów, którzy płacą za bilety, nie za tych, co jeżdżą na koszt innych), bo zapowiadane są opłaty za liczbę przystanków.
- 3 0
-
2023-02-02 07:41
Trafna uwaga.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.