• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki PKM w Gdyni nabierają kształtów, ale poczekamy na nie dłużej

Maciej Naskręt
15 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Perony przystanków PKM powoli wyłaniają się z ziemi, a niebawem staną obok nich ozdobne wiaty. Inwestycja jednak niemal na pewno będzie opóźniona. O ile? Inwestor nie wskazuje konkretnego terminu oddania do użytku, ale zapewnia, że wykonawca robi, co może, by poślizg był jak najmniejszy.



Czy nowe przystanki usprawnią ci podroż?

Od siedmiu miesięcy trwają prace przy budowie dwóch gdyńskich przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Karwiny zobacz na mapie GdańskaStadion zobacz na mapie Gdyni. Inwestorem kolejowego przedsięwzięcia jest spółka PKM. Natomiast wykonawcą wartej 25,5 mln zł inwestycji jest konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, które odpowiadało za budowę całej linii PKM.

Zgodnie z umową, inwestycja ma zakończyć się do 31 lipca 2017 r. Wykonawcy będzie bardzo trudno dotrzymać tego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu sparaliżowały większość robót ziemnych. Do tego pojawiła się wpadka przy realizacji peronu na PKM Karwiny - rozebrano jego elementy, które były pieczołowicie stawiane na przystanku PKM Gdynia Karwiny.

Obecnie inwestor nie wskazuje konkretnego terminu zakończenia robót.

- Zapowiadany przez nas termin oddania do użytku obu przystanków w drugiej połowie 2017 r. jest cały czas aktualny i niezagrożony. Podanie dokładnej daty możliwe będzie dopiero po zakończeniu wszystkich prac budowlanych i odbiorów całej inwestycji, których czas trwania jest niezależny od inwestora - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Prace nawet nocą, by odrobić zaległości

Po wznowieniu przez firmę prac budowlanych w marcu, tempo prowadzonych na obu przystankach prac, zdaniem inwestora, jest bardzo dobre.

Część prac wykonywana jest także nocą, kiedy na linii kolejowej 201 jest kilkugodzinna przerwa w ruchu pociągów. W ciągu dnia prace odbywają się bowiem przy jeżdżących regularnie pociągach, które zwalniają na odcinku prowadzonych prac. Dzięki takiej organizacji pracy wykonawcy udaje się nadrobić pewne zaległości, spowodowane przerwą zimową.

Plan budowy przystanków na linii 201 w Gdyni. Plan budowy przystanków na linii 201 w Gdyni.
Zaangażowanie przy budowie przystanków

Na przystanku PKM Gdynia Karwiny rozpoczęła się już odbudowa toru 102, po którym jeżdżą składy w kierunku Kościerzyny (rozebrany w związku z pracami ziemnymi i budowlanymi prowadzonymi bezpośrednio przy nim).

- Obecnie trwa wykonywanie peronu i prac branżowych w peronie oraz budowa klatki schodowej i szybu windowego - po jednej stronie schody już wybetonowane, po drugiej właśnie rozpoczynają się prace zbrojeniowe i szalunkowe - wyjaśnia Konopacki.
Gotowe są już także obie podpory przyszłej kładki łączącej oba perony przystanku, a  w najbliższym czasie wykonawca rozpocznie deskowanie ustroju niosącego samej kładki.

Na przystanku PKM Gdynia Stadion również rozpoczęła się już odbudowa toru 102, trwa też wykonywanie peronu i prac branżowych w peronie. Gotowa jest połowa konstrukcji przejścia pod torami, która pozytywnie przeszła obciążenia próbne (druga połowa przejścia będzie wykonywana po zamknięciu czynnego obecnie toru 101).

W trakcie wykonywania są prace żelbetowe klatki schodowej oraz mur oporowy od strony zamkniętego obecnie toru 102. Natomiast wzdłuż czynnego obecnie toru 101 prowadzone są prace fundamentowe przy murze oporowym.


Kiedy staną ozdobne wiaty?

Jeśli chodzi o charakterystyczne czerwone wiaty PKM, to zostały już one zamówione i są w trakcie produkcji.

- Podobnie jak miało to miejsce wcześniej na budowie PKM w Gdańsku, przywiezione zostaną one jako gotowe prefabrykaty na plac budowy każdego z przystanków i zostaną zmontowane na miejscu. Nastąpi to po zakończeniu prowadzonych obecnie prac budowlanych przy klatkach schodowych oraz przejściu podziemnym i kładce - mówi Konopacki.
Splot torowy, czyli tor w torze na koniec prac

Co ciekawe, wszystkie materiały do wykonania tzw. splotu torowego są już na placu budowy i czekają na montaż, który technicznie możliwy będzie w momencie odtworzenia kompletnego torowiska.

Podkreślmy, że oprócz budowy nowych przystanków, architektonicznie nawiązujących do tych w Gdańsku i wyposażonych w podobną infrastrukturę, szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach.

Z racji tego, że znajduje się on na łuku, konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł.

Miejsca

Opinie (116) 7 zablokowanych

  • przystanek Gdańsk-Rębiechowo

    A może by tak wreszcie podjąć poważnie temat parkingu na przystanku Gdańsk-Rębiechowo? Tam jest wciąż patologia i dramat, aż wstyd!!!

    • 0 0

  • PKM w Gdyni (2)

    Gdynia od samego początku zabiegała o budowę przystanków PKM - nie tylko przy stadionie i na Karwinach, ale i przy centrum Riviera oraz do północnych dzielnic Gdyni. Jest to inwestycja prowadzona przez Urząd Marszałkowski i ostateczne decyzje są podejmowane przez Marszałka. Nadal zabiegamy o to by mogły powstać kolejne przystanki, tak by kolej była rzeczywiście metropolitalna.

    Budowa węzła przesiadkowego na Karwinach może rozpocząć się po zakończeniu budowy przystanku PKM. Gotowy jest prawie projekt węzła, zapewnione jest finansowanie dla tej inwestycji - powstaną parkingi park&ride czy też kiss&ride, to tego przystanki dla komunikacji czy buspasy oraz chodniki i ścieżki rowerowe.

    Z poważaniem,
    eRzecznik UM Gdyni

    • 6 5

    • a co z parkingiem Bike and Ride?

      Transport zbiorowy to nie jest jedyna alternatywa motoryzacji indywidualnej korkującej miasto i psującej zdrowie użytkowników i osób trzecich.

      • 0 0

    • Panie e-rzecznik, a dlaczego P&R nie może zostać zbudowane rownolegle z budową przystanku PKM, hę ?

      Dziadostwo po gdyńsku, wstyd !

      • 4 1

  • Dojscia do przystankow! Chodniki !! Z osiedli okolicznych ! (4)

    Tak w Gdansku jak i w Gdyni , mega brakuje !!

    • 28 5

    • nie tylko chodniki ale wygodna infrastruktura dla pieszych i rowerzystów

      • 0 0

    • Gdzie te dojścia???

      O czym ty mówisz???

      • 1 0

    • Ciesz się, że kasy z UE starczyło na tory i przystanki. Tak byś wogóle nic nie miał.

      • 6 1

    • Masz kolejkę to się ciesz i nie marudź

      Na Pogorze jest tylko jedna stara, nieremontowana, wąska droga i wiecznie zakorkowana i ciagle obiecanki oczywiście przed każdymi wyborami

      • 5 6

  • Dobrze, że budują - szkoda, że jednak z opóźnieniem (9)

    Ale jak już wszystko zostanie oddane do użytku to moim zdaniem znacząco poprawi się jakość podróży PKM dla mieszkańców Gdyni, z racji o wiele lepszej lokalizacji przystanków

    • 78 11

    • Lepsza lokalizacja przystanków? Gdynia Stadion ok, ale Gdynia Karwiny to lokalizacja średnia, jak nie słaba. (6)

      Jednak trochę z buta, autobusem trzeba będzie iść/jechać. Niby blokowiska blisko, ale jednak przystanek w takim odludziu trochę, że trzeba trochę setek metrów przejść. Ale lepiej tego nie dało się rozwiązać, tak biegną tory i tylko tam można było zbudować przystanek.

      • 12 13

      • Bzdura (1)

        Gdynia Stadion jest błędnie zlokalizowana, ale za to Karwiny bardzo dobrze. Zapominasz, że jest to przystanek przeznaczony dla mieszkańców calej zachodniej Gdyni i sąsiednich miejscowości, a nie tylko Twojej Nałkowskiej. Bezpośredni dostęp do głównej arterii drogowej to gwarant sukcesu

        • 0 1

        • minusa dałem za krytykę lokalizacji Gdynia Stadion.

          za resztę możesz liczyć na plusy (nie ujemne)

          • 0 0

      • A w ktorym miejscu byloby wlasciwie? (2)

        • 7 1

        • (1)

          na Karwinach II w lesie po środku całej dzielnicy, wtedy tylko miałbym zejscie na dół tarzanem (taka górka) i juz bym był na stacji, a tak trzeba bedzie drałowac z buta na jedynke. Z drugiej strony obecna lokalizacja najbardziej nadaje sie na planowany wielki węzeł komunikacyjny. Ludzie z karwin 2 i 3 beda podjezdzac jeden, dwa przystanki do PKM-ki czesto bez biletu a kanary beda urzadzac polowania i mandatowe dożynki, tak to bedzie wygladac

          • 0 1

          • rozważ opcję "rower" + PKM

            od kilku lat korzystam z opcji rower + SKM + rower na trasie Jasień - Sopot i bardzo sobie chwalę.

            Jak będzie rower metropolitalny i sensowne parkingi rowerowe na stacjach to zrezygnuję z wożenia roweru w pociągach SKM.

            • 1 0

      • Na jakim odludziu? Stacja będzie bliżej ludzi, niż ta obecna, tymczasowa, która jest w Wielkim Kacku.

        • 15 1

    • fajnie, fajnie

      wreszcie nie trzeba będzie na taksówkę wydawać i się wlec pół godziny albo i więcej

      • 2 0

    • Czekamy z niecierpliwością

      • 4 1

  • PKM z Gdańska i Gdynia do Pucka i Władysławowa! (1)

    • 3 1

    • z Pucka do Sztuthofu i Oświęcimia

      • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Budowa przystanków PKM w Gdyni

    Nie zapomnijcie zrobić dużej szpary między peronem a pociągiem.

    • 2 2

  • Co z budowa dróg i chodników do PKM Karwiny??? (7)

    Czy Szczurek zbuduje parking P&D??

    • 35 8

    • Po co ci tam parkingi dla osób korzystających z PKM? Podjedziesz z Dąbrowy na Karwiny autem, żeby przesiąć się na PKM do (3)

      centrum?

      • 4 12

      • A kto będzie jeździł PKM do Gdyni z Karwin jak można trajtkiem?

        Do Gdańska to co innego...

        • 0 2

      • tak. unikne korków i opłat za parkowanie!!! (1)

        • 10 2

        • Unikniesz korków i opłat za parkowanie to raz.

          Druga strona medalu to: opłata za przejazd PKM, PKM nie będzie kursowało jak SKM co 7 minut, więc będziesz musiał na konkretną godzinę być na dworcu, a co jak będzie korek i nie zdążysz dojechać autem na PKM. Od razu pewnie pojawi się "artykuł czytelnika" na trójmiasto.pl

          • 1 3

    • Chyba ta, skoro udało się pozyskać dofinansowanie?

      • 0 2

    • Nie

      da się

      • 5 3

    • P&D

      Parkuj i dyla ?

      • 7 2

  • Hmm (5)

    31 lipca 2017 a druga połowa 2017 - to jednak dość duża różnica, bo drugie może równie dobrze oznaczać 31 grudnia 2017.

    • 31 8

    • (3)

      bliżej wyborów i cysorz zapunktuje

      • 6 7

      • Szczególnie, że wybory w listopadzie 2018, to tak zapunktuje, że hohoho... (2)

        A inwestycja to PKM (kasa z Urzędu Marszałkowskiego), a nie Gdyni jako takiej.

        • 11 0

        • Niewazne czyja iwestycja, czy kasa - UMG i tak sie tym pochwali.

          • 1 6

        • czyli samolociki prezia w 18?

          • 3 3

    • Nie do końca,

      Rozkład ustalany jest w grudniu więc do tego czasu musi być wszytko gotowe, odbioru i inne, tak by przystanek mógł wejść w grafik i ustalić dla niego plan, więc teraz trzymamy kciuki za grudzień

      • 2 0

  • kogos dziwi 'solidność' polskich narodowych wykonawców? (1)

    czy ktos znowu zapomniał zapisać w umowie kary umowne za opóźnienia??

    • 2 2

    • bajzel motto Polski

      • 2 1

  • Trochę mało ich

    Powinno być jeszcze kilka więcej przystanków: Osowa Północ, Gdynia Fikakowo, Gdynia Wzgórze czy np Gdynia Mały Kack i zrobić też od Witomina Leśniczówki przedłużenie drogi do nowej stacji

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane