• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki tramwajowe na ulicy. Czy trzeba je przebudować, by były bezpieczne?

Szymon Zięba
1 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Przystanek tramwajowy na ul. Mickiewicza. To jeden z pięciu przystanków w Gdańsku, gdzie pasażerowie wysiadają z tramwaju wprost na ulicę, która nie jest wyniesiona.
  • Przystanek tramwajowy Kasztanowa w Nowym Porcie. To w tym miejscu samochód wjechał w wysiadającego z tramwaju pasażera.
  • Przystanek tramwajowy Kasztanowa w Nowym Porcie.
  • Przystanek tramwajowy Rybołowców w Nowym Porcie.
  • Przystanek tramwajowy Przychodnia w Nowym Porcie.

Nie milkną echa wypadku, do którego doszło 20 czerwca przy ul. Oliwskiej.Mapka Sprawa potrącenia wysiadającego z tramwaju mężczyzny zostanie przeanalizowana przez Komisję ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego gdańskiego magistratu. Przystanek "Kasztanowa" jest jednym z pięciu, gdzie pasażerowie wysiadają bezpośrednio na ulicę.



Przypomnijmy: 29-letnia mieszkanka Gdańska, jadąc prawym pasem ul. Oliwskiej, na wysokości przystanku tramwajowego, podczas omijania tramwaju nie zastosowała się do obowiązku zatrzymania pojazdu, by zapewnić pieszym swobodne dojścia do chodnika.

W efekcie potrąciła wysiadającego z tramwaju mężczyznę, który został przewieziony do szpitala.

Moment wypadku przy ul. Oliwskiej

Samo wydarzenie i nasza publikacja wywołały dyskusję na temat tramwajowych przystanków, znajdujących się na jezdni.

Czy wybudowanie wyniesienia poprawi bezpieczeństwo na przystankach na ulicy?

Z pytaniami do władz miasta, m.in. dotyczącymi kwestii bezpieczeństwa, zwrócił się radny Przemysław Majewski (PiS).

Z przekazanych mu odpowiedzi wynika, że sprawa została przekazana do Komisji ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego działającej przy Zespole ds. Zarządzania Ruchem Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Urzędnicy zapowiadają, że przeanalizują możliwości poprawy bezpieczeństwa na tego typu przystankach tramwajowych.

Przystanki wiedeńskie poprawią bezpieczeństwo?



Jednym z rozwiązań (co sugerował w swoich pytaniach radny Majewski) mogłaby być ich przebudowa na tzw. przystanki wiedeńskie.

Przystanek "wiedeński" w Łodzi, ul. Piotrkowska. Przystanek "wiedeński" w Łodzi, ul. Piotrkowska.
Ich konstrukcja polega na podniesieniu jezdni w rejonie przystanku do poziomu chodnika. Rozwiązanie stosowane pioniersko w Wiedniu, umożliwia łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju oraz spowalnia ruch i zwiększa bezpieczeństwo pieszych.

Ewentualny remont miałby dotyczyć pięciu przystanków - w tylu miejscach bowiem piesi wysiadają z tramwajów wprost na jezdnię, która poza malowaniem poziomym nie jest w inny sposób przystosowany do przyjmowania pasażerów.

Znajdują się one przy ul. Oliwskiej (Przychodnia 01Mapka, Rybołowców 01Mapka, Kasztanowa 01Mapka, Kasztanowa 02Mapka przy ul. Oliwskiej) oraz przy ul. Mickiewicza (przystanek Mickiewicza 01Mapka).

Warto dodać, że jeszcze niedawno tego typu przystanki znajdowały się m.in. na ul. LenartowiczaMapka na Przeróbce. Zostały jednak przebudowane w ten sposób, że ich nawierzchnia została wyniesiona.

Miasto: przystanki są bezpieczne



Otwarte pozostaje pytanie o bezpieczeństwo na takich przystankach. Zdaniem urzędników są one dopuszczone przepisami prawa, funkcjonują w Gdańsku od wielu lat, a korzystanie z nich nie wiąże się dla pasażerów z nadmiernym ryzykiem oraz zagrożeniem dla życia i zdrowia.

- Prawdopodobieństwo, że w takim miejscu mogłoby dojść do wypadku wynika tylko i wyłącznie złamania przepisów przez innych użytkowników dróg - tak jak w sytuacji, gdy do wypadku dochodzi np. na przejściu dla pieszych, chodniku, deptaku (przed czym trudno byłoby ostrzegać komunikatami głosowymi lub innymi znakami) - podkreślają urzędnicy w odpowiedzi na interpelację radnego.
Przypominają też, że przepisy jasno określają obowiązki kierowcy zbliżającego się do znaku P-17 i nie nakładają w związku z tym znakiem żadnych dodatkowych powinności ani na zarządcę drogi, ani na organizatora komunikacji, ani na świadczącego usługi przewozowe operatora.

- Oznacza to, że w ocenie ustawodawcy takie miejsce jest bezpieczne, a pasażerowie komunikacji mogą z niego korzystać bez obaw o życie i zdrowie - kończą przedstawiciele magistratu.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (146)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane