- 1 14 mln zł odszkodowania za Westerplatte (461 opinii)
- 2 Błyskawiczna podróż ze stolicy i w góry (270 opinii)
- 3 Na jak długo da się przewidzieć pogodę? (71 opinii)
- 4 17-letni złodziej paczek zatrzymany (161 opinii)
- 5 Piękne i niebezpieczne zjawisko nad morzem (31 opinii)
- 6 Nie boicie się dilerów narkotyków? (175 opinii)
Przystanki tramwajowe, po których nie pozostał żaden ślad. Znasz wszystkie miejsca?
porównać
Sieć tramwajowa, funkcjonująca w Gdańsku od 1873 r., ulegała wielokrotnie modyfikacjom i przebudowom. Wiele przystanków przestało istnieć lub zmieniło swoje lokalizacje. Przedstawimy kilka z nich i zachęcamy do dzielenia się wspomnieniami w komentarzach.
Targ Węglowy w Śródmieściu
Torowisko odłączono od sieci w 1971 r. w związku z zakrojoną na wielką skalę modernizacją układu drogowo - tramwajowego w Śródmieściu.
W ostatnich latach funkcjonowania bieg kończyły i zaczynały na Targu Węglowym linie tramwajowe do niemal wszystkich dzielnic: Oliwy, Nowego Portu, na Siedlce oraz Orunię.
Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk
porównać
Pętla tramwajowa na Oruni
Wspomniana wyżej trasa na Orunię przetrwała nieco dłużej niż układ torowy w obrębie Targu Węglowego. Torowisko ułożone wzdłuż Traktu św. Wojciecha już w 1878 r., zostało wyłączone z ruchu w 1972 r. wraz z przebudowa drogi (w okresie PRL pod nazwą Jedności Robotniczej).
Pętla tramwajowa znajdowała się w rejonie tzw. Rynku Oruńskiego - przy ul. Gościnnej. W ostatnich latach eksploatacji bezpośrednie połączenie z Oruni było realizowane wyłącznie do Targu Węglowego. Dalsza podróż, do innych części Gdańska, wymagała przesiadek.
Ponad pół wieku bez tramwaju na Orunię
porównać
Pętla tramwajowa w Sopocie
Gdańsk w latach 1946-1960 posiadał połączenie tramwajowe z Sopotem. Pętla była zlokalizowana w rejonie ul. Reja. W 1947 r. do tego miejsca od strony Gdyni doprowadzono sieć trolejbusową (istnieje do dzisiaj), w efekcie czego powstał węzeł przesiadkowy.
Linia tramwajowa cieszyła się niewielką popularnością ze względu na rzadkie kursy (linia była jednotorowa), a ponadto przesiadka na trolejbus wiązała się z zakupem kolejnego biletu.
Gdy w 1952 r. uruchomiono Szybką Kolej Miejską na trasie z Gdańska do Sopotu, a rok później przedłużono ją do Gdyni, trasa tramwajowa straciła całkowicie na znaczeniu.
Torowisko rozebrano wraz z poszerzeniem al. Grunwaldzkiej i Niepodległości (w okresie PRL Stalina, a następnie 20 Października), choć w pierwszych latach powojennych rozważano dalsze przedłużenie trasy tramwajowej przez ul. Armii Krajowej (wówczas Armii Czerwonej).
Skąd w Gdyni wzięły się trolejbusy?
Wizja Trójmiasta roku 2020: autostrady i kilka linii SKM
porównać
Tramwaj na ul. Waryńskiego
W 1960 r. zlikwidowano także infrastrukturę tramwajową na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu. Trasa ta kończyła się "ślepo" - bez pętli tramwajowej i możliwości przedłużenia trasy do al. Grunwaldzkiej ze względu na pobliskie tory kolejowe na nasypie.
Przystanek początkowy - końcowy był zlokalizowany w rejonie dzisiejszej ul. Białej, skąd można było dotrzeć tramwajem bezpośrednio do Nowego Portu.
Zobacz, którędy jeździły w przeszłości tramwaje
Przystanek tramwajowy Jaśkowa Dolina
Ostatni z przystanków na naszej liście również znajduje się również we Wrzeszczu i z pewnością jest znany zdecydowanej większości czytelników. Mowa tu "Jaśkowej Dolinie", który do 2011 r. znajdował się na wysokości centrum handlowego Manhattan.
Po kapitalnym remoncie torowiska tramwajowego został on "przeniesiony" na wysokość wieżowca Olimp, co skróciło trasę przesiadek pomiędzy liniami autobusowymi. Zyskał barierki i wiaty, na co brakowało miejsca w dotychczasowej lokalizacji.
Jednocześnie wraz ze zmianą lokalizacji przystanku, przedłużono lewoskręty oraz usunięto przejście dla pieszych przez al. Grunwaldzką w śladzie historycznego rynku wrzeszczańskiego.
Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizOpinie (139) ponad 10 zablokowanych
-
2023-09-30 08:32
Opinia wyróżniona
(4)
Pamiętam przystanek Jaśkowa Dolina. Z tego co kojarzę przystanek w kierunku Oliwy był wąski. Wtedy nie było barierek i mama trzymała mnie, żebym nie wpadł pod samochód. Pamiętam jeszcze przystanek Śródmieście, dzisiejszy przystanek Śródmieście SKM. W pamięci zapadł mi krzywy chodnik, a całość nie wyglądała jak przystanek.
- 24 2
-
2023-10-02 10:24
Tzw gdański standard, pod hasłem: walić pieszych i biedaków z komunikacji
- 0 1
-
2023-10-01 22:44
Wcześniej
A w latach 70 tych była mijanka.tramwaj jechał jednym torem do Oliwy
- 0 0
-
2023-10-01 13:13
Kathinka
Tak przystanek był dość wąski i wieczorem kiedy wracałam z muzycznej było już ciemno stałam tam i patrzyłam na auta...których było duuuzo mniej...:)
- 0 0
-
2023-09-30 11:46
mam takie samo wspomnienie
Na Jaśkowej było tak wąsko, że w dużym tłoku aż dziw, że nikt na ulicę nie wpadał.
- 4 0
-
2023-09-29 20:28
Opinia wyróżniona
(5)
Taaak. Ten przystanek na wysokości kantoru na Grunwaldzkiej. Stamtąd hyc na start Manhattan i te hale z tyłu. Bis chyba. Później na pętle na hamburgera i z zakupami w 12 i do domu. Piękne lata 90.
- 108 4
-
2023-10-01 09:12
W czym te lata 90-te były takie piękne? Po zębach można było dostać w środku dnia za słynne "na ch... się patrzysz", krojenie na ulicy, wszechobecna, korupcja, brak pracy i kasy... No naprawdę te lata były wspaniałe i piękne, chyba że jesteś jakimś pociotkiem sbecji...
- 3 7
-
2023-09-30 08:31
Piękne lata 90? (1)
Nie wydaje mi się.
- 9 16
-
2023-09-30 16:34
A co, nie byłeś już konikiem...
- 3 1
-
2023-09-29 22:41
I do maca na chisa
- 4 6
-
2023-09-29 22:40
pamiętam
jak tam zawsze ludzie przebiegali przez ulicę przed samochodami, od strony manhattanu na przystanek :)
- 16 0
-
2023-09-29 20:26
Opinia wyróżniona
Dużo przystanków przeniesiono (3)
Na przykład w Nowym Porcie dwa przystanki przy Placu Wolności: jeden dla 15 naprzeciwko Wikinga i jeden dla 10 na Marynarki Polskiej. Jeszcze pamiętam starą wiatę w użytku, zanim przebudowano ją na sklep.
Na ul. Jana z Kolna były dwa przystanki: jeden przy budynkach dawnej Kolonii Schichaua, a drugi przy Robotniczej.- 39 4
-
2023-09-30 07:28
(1)
A gdzie Dluga i Długi Targ, Stągiewna. I dalej Długie Ogrody ?
- 7 0
-
2023-09-30 16:36
A Łąkowa, pętla przy Gedanii, łuk przy pasie startowym i wiele innych.
- 2 0
-
2023-09-29 22:20
też pamiętam
Gdzieś do wczesnych lat 90. po wjeździe na Marynarki Polskiej "4" i "10" najpierw zatrzymywały się przy Placu Wolności w miejscu, gdzie teraz jest przystanek 148, a dopiero potem na istniejącym do dziś przystanku naprzeciwko dawnego Morskiego Domu Kultury.
- 7 0
Wszystkie opinie
-
2023-10-02 12:52
była tez petla 12-tki
przy ul. Wojska Polskiego / Grunwaldzkiej
- 0 0
-
2023-09-30 08:32
Opinia wyróżniona
(4)
Pamiętam przystanek Jaśkowa Dolina. Z tego co kojarzę przystanek w kierunku Oliwy był wąski. Wtedy nie było barierek i mama trzymała mnie, żebym nie wpadł pod samochód. Pamiętam jeszcze przystanek Śródmieście, dzisiejszy przystanek Śródmieście SKM. W pamięci zapadł mi krzywy chodnik, a całość nie wyglądała jak przystanek.
- 24 2
-
2023-10-02 10:24
Tzw gdański standard, pod hasłem: walić pieszych i biedaków z komunikacji
- 0 1
-
2023-10-01 22:44
Wcześniej
A w latach 70 tych była mijanka.tramwaj jechał jednym torem do Oliwy
- 0 0
-
2023-10-01 13:13
Kathinka
Tak przystanek był dość wąski i wieczorem kiedy wracałam z muzycznej było już ciemno stałam tam i patrzyłam na auta...których było duuuzo mniej...:)
- 0 0
-
2023-09-30 11:46
mam takie samo wspomnienie
Na Jaśkowej było tak wąsko, że w dużym tłoku aż dziw, że nikt na ulicę nie wpadał.
- 4 0
-
2023-09-29 21:01
Jeszcze pętla... (2)
Na Legionów przy Kościuszki.Tam akurat się niewiele zmieniło
- 16 1
-
2023-10-01 22:41
Pętla 8 (1)
Przed powstaniem Zaspy linia nr 8 miała pętle u zbiegu ulic Kościuszki i Legionów.
- 0 0
-
2023-10-02 06:11
Ślad tej pętli jest czytelny w terenie.Pawilony stojące w tym miejscu stoją w linii dawnego przebiegu toru tramwajowego pętli Legionów,przed wojna i do 1971 r noszącą nazwę Lotnisko
- 0 0
-
2023-09-29 20:23
(2)
Łąkowa tu gdzie hotel Sadowa. Następny chyba był na Długich Ogrodach.
- 11 2
-
2023-10-02 01:42
Nastepny byl Lakowa/Elblaska
Obok SP4 i sklepu rybnego, potem zakret w prawo i przy Bramie nastepny. Potem kawalek prosto, w lewo i nastepny przystanek przy...itd.
- 0 0
-
2023-09-29 22:34
Dokładnie. Stara trasa ma Stogi. Nie było torowiska wzdłuż stadionu. Więcej kamienic tam było. Szkoda, że nie ma zdjęć.
- 5 0
-
2023-10-01 23:36
Jaśkowa Dolina
Parafrazując klasyka:
Czy jest bezpieczniej? Jest bezpieczniej.
Czy jest lepiej? Jest bezpieczniej.- 0 0
-
2023-10-01 21:49
Fajnie byłoby pojechać tramwajem z Gdańska Dworzec PKP do Sopot Dworzec PKP :-)
- 1 0
-
2023-10-01 17:22
Przystanek Politechnika (1)
Był na wysokości Konsulatu Chin i cukierni Papuga. Pętla na Łakowej wraz z zajezdnią zniknęły..... podobnie jak Pętla w Nowym Porcie....
- 0 1
-
2023-10-01 19:34
Wczoraj byłem na Łąkowej
Zajezdnia (w której teraz jest parking) i stara nieczynna pętla przed nią jeszcze były.
Coś się zmieniło od wczoraj?- 0 0
-
2023-10-01 18:50
pamiętam, jak byłem nastolatkiem, że do Brzeźna
wjeżdżało się kiedyś przez Gdańską, a po obu stronach były działki ROD. Teraz za to jest ułożone nowe torowisko w ciągu al. Płażyńskiego.
- 1 0
-
2023-10-01 17:51
Nowy Port
Przed kilkoma laty zburzono ostatni przystanek z czasów wolnego miasta Gdańsk i posiano trawę zamiast go odrestaurować
- 0 0
-
2023-10-01 13:40
Tramwaj Nr 5 (1)
Tramwajem nr 5 jeździłem w latach 60 tych na plażę w Brzeźnie tak , że nie mógł być zlikwidowany w 1960 roku .
- 1 1
-
2023-10-01 15:34
Linia 5 jest do dzisiaj, ale nie z ul. Waryńskiego
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.