• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki tramwajowe, po których nie pozostał żaden ślad. Znasz wszystkie miejsca?

Krzysztof Koprowski
29 września 2023, godz. 20:00 
Opinie (139)
Przesuń aby
porównać

Sieć tramwajowa, funkcjonująca w Gdańsku od 1873 r., ulegała wielokrotnie modyfikacjom i przebudowom. Wiele przystanków przestało istnieć lub zmieniło swoje lokalizacje. Przedstawimy kilka z nich i zachęcamy do dzielenia się wspomnieniami w komentarzach.



Targ Węglowy w ŚródmieściuMapka



Czy należy oznaczyć w przestrzeni dawne przystanki?

Naszą sentymentalną, wirtualną podróż zaczynamy od Targu Węglowego. Tramwaje w tym miejscu pojawiły się już w 1883 r., zaś w latach 30. XX wieku układ torowy doczekał się modernizacji.

Torowisko odłączono od sieci w 1971 r. w związku z zakrojoną na wielką skalę modernizacją układu drogowo - tramwajowego w Śródmieściu.

W ostatnich latach funkcjonowania bieg kończyły i zaczynały na Targu Węglowym linie tramwajowe do niemal wszystkich dzielnic: Oliwy, Nowego Portu, na Siedlce oraz Orunię.

Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk

Przesuń aby
porównać

Pętla tramwajowa na OruniMapka



Wspomniana wyżej trasa na Orunię przetrwała nieco dłużej niż układ torowy w obrębie Targu Węglowego. Torowisko ułożone wzdłuż Traktu św. Wojciecha już w 1878 r., zostało wyłączone z ruchu w 1972 r. wraz z przebudowa drogi (w okresie PRL pod nazwą Jedności Robotniczej).

Pętla tramwajowa znajdowała się w rejonie tzw. Rynku Oruńskiego - przy ul. Gościnnej. W ostatnich latach eksploatacji bezpośrednie połączenie z Oruni było realizowane wyłącznie do Targu Węglowego. Dalsza podróż, do innych części Gdańska, wymagała przesiadek.

Ponad pół wieku bez tramwaju na Orunię Ponad pół wieku bez tramwaju na Orunię

Przesuń aby
porównać

Pętla tramwajowa w SopocieMapka



Gdańsk w latach 1946-1960 posiadał połączenie tramwajowe z Sopotem. Pętla była zlokalizowana w rejonie ul. Reja. W 1947 r. do tego miejsca od strony Gdyni doprowadzono sieć trolejbusową (istnieje do dzisiaj), w efekcie czego powstał węzeł przesiadkowy.

Linia tramwajowa cieszyła się niewielką popularnością ze względu na rzadkie kursy (linia była jednotorowa), a ponadto przesiadka na trolejbus wiązała się z zakupem kolejnego biletu.

Gdy w 1952 r. uruchomiono Szybką Kolej Miejską na trasie z Gdańska do Sopotu, a rok później przedłużono ją do Gdyni, trasa tramwajowa straciła całkowicie na znaczeniu.

Torowisko rozebrano wraz z poszerzeniem al. Grunwaldzkiej i Niepodległości (w okresie PRL Stalina, a następnie 20 Października), choć w pierwszych latach powojennych rozważano dalsze przedłużenie trasy tramwajowej przez ul. Armii Krajowej (wówczas Armii Czerwonej).

Skąd w Gdyni wzięły się trolejbusy? Skąd w Gdyni wzięły się trolejbusy?
Wizja Trójmiasta roku 2020: autostrady i kilka linii SKM Wizja Trójmiasta roku 2020: autostrady i kilka linii SKM

Przesuń aby
porównać

Tramwaj na ul. WaryńskiegoMapka



W 1960 r. zlikwidowano także infrastrukturę tramwajową na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu. Trasa ta kończyła się "ślepo" - bez pętli tramwajowej i możliwości przedłużenia trasy do al. Grunwaldzkiej ze względu na pobliskie tory kolejowe na nasypie.

Przystanek początkowy - końcowy był zlokalizowany w rejonie dzisiejszej ul. Białej, skąd można było dotrzeć tramwajem bezpośrednio do Nowego Portu.

Zobacz, którędy jeździły w przeszłości tramwaje Zobacz, którędy jeździły w przeszłości tramwaje

  • Nieistniejący przystanek tramwajowy Jaśkowa Dolina. Zdjęcie z 2011 r.
  • Nieistniejący przystanek tramwajowy Jaśkowa Dolina oraz zlikwidowane przejście dla pieszych. Zdjęcie z 2011 r.
  • Budowa przystanku tramwajowego Jaśkowa Dolina w nowej lokalizacji. Zdjęcie z 2011 r.
  • Przystanek tramwajowy Jaśkowa Dolina w nowej, obecnej lokalizacji kilka miesięcy po oddaniu do użytku.

Przystanek tramwajowy Jaśkowa DolinaMapka



Ostatni z przystanków na naszej liście również znajduje się również we Wrzeszczu i z pewnością jest znany zdecydowanej większości czytelników. Mowa tu "Jaśkowej Dolinie", który do 2011 r. znajdował się na wysokości centrum handlowego Manhattan.

Po kapitalnym remoncie torowiska tramwajowego został on "przeniesiony" na wysokość wieżowca Olimp, co skróciło trasę przesiadek pomiędzy liniami autobusowymi. Zyskał barierki i wiaty, na co brakowało miejsca w dotychczasowej lokalizacji.

Jednocześnie wraz ze zmianą lokalizacji przystanku, przedłużono lewoskręty oraz usunięto przejście dla pieszych przez al. Grunwaldzką w śladzie historycznego rynku wrzeszczańskiego.

Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Opinie (139) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (2)

    I to jest temat na piątkowy wjeczór,piękne te tramwaje,miały to coś.I się nie psuły jak te obecnie.Łezka się w oku kręci.A dziś,większość autem,a tramwaje już jedynie emeryci i młodzież.Bilety drogie,tabor w opłakanym stanie,pensje woźniców marne.

    • 22 33

    • Temat na piątkowy wieczór to zepsute dystrybutory na stacjach Orlenu w całym kraju.

      Nic się nie stało, Polacy nic się nie stało..

      • 20 9

    • Dystrybutory na stacjach Orlenu psują się częściej niż tramwaje.

      • 13 4

  • A gdzie przystanki z Łąkowej i Wróbla?

    • 41 4

  • Opinia wyróżniona

    Emerytowany motorniczy (11)

    Przystanki są ,znikają i pojawiają się nowe .
    35 lat prowadziłem tramwaje .
    Pamiętam gdy do zajezdni na Dolnym Mieście odstawiałem tramwaj .

    Również nieistniejący most obok nowotelu.
    W 1994r miałem przykry incydent w Oliwie .
    Kobieta wtargnęła na torowisko i nie było szans wyhamować było krwawo i traumę ma po dziś dzień .

    Chciałbym aby upamiętniono nieistniejące przystanki a w tramwajach były zdjęcia motorniczych ,którzy kiedyś je prowadzili.

    • 109 8

    • Bo tramwaje sa bardzo niebezpieczne droga hamowania jest 3 razy dłuzsza niz autobusu bo tramwaj to czołg na torach (6)

      wazy tyle co kilka autobusów

      • 4 15

      • ale g*wno mówisz, tramwaje nie są niebezpieczne, to ludzie są niebezpieczni! (1)

        wszystko zależy od motorniczego jak ma opanowane sterowanie - jeżdziłem tramwajami z silnikami szeregowymi od dziecka, ale pewnie myślisz jak mu się nagle pojawi samochód na torach, ha ha ha , to już wina kierowcy

        • 12 5

        • Tramwaje są super!

          jeżdziłęm nimi po całej europie

          • 8 2

      • No to w sumie podobnie jak pociag

        Maszyniści też mają traumy po wypadkach nieumyslnych i samobójcach. Ciężki zawod

        • 8 0

      • okna sa tez bardzo niebezpieczne zamurowac

        • 2 0

      • Ale nie stoi w korkach (1)

        • 2 0

        • Z tym bywa różnie.

          • 0 0

    • Pozdrawiam serdecznie

      kochający tramwaje

      • 7 2

    • Właśnie redakcja upamiętniła, i to powinno wystarczyć. (1)

      Przy radosnym pędzie do upamiętniania to nawet dawne wychodki będą upamiętniać, zamiast jest odtwarzać, bo wychodków w Gdańsku brakuje.

      • 5 3

      • Powinni stworzyć szlak turystyczny,

        Szlak turystyczny nieistniejących przystanków z tablicami pamiątkowymi z pełnym opisem, datami i zdjęciami, oraz włączyć do tego szlak nieistniejących szaletów.

        • 2 2

    • Odstawiał pan tramwaj

      Do zajezdni łąkowa a u nas w domu na zakręcie na łąkowa przy koszarach szklanki skakały na półce...a rano pisk kół na torach budził rodziców do pracy

      • 1 0

  • (2)

    Fajny artykul. Takich przystankow bylo zapewne wiecej, niektore w zaskakujacych lokalizacjach.. Milo poczytac o takich sprawach, uciec od polityki.

    • 16 5

    • A przystanek przy narwickiej ?

      • 3 1

    • A tramwaje na Torunskiej, Żabim Kruku, Słodowników
      , Ogarna, Garbaty, Tkacka, Szeroka ??

      • 1 1

  • (2)

    Łąkowa tu gdzie hotel Sadowa. Następny chyba był na Długich Ogrodach.

    • 11 2

    • Dokładnie. Stara trasa ma Stogi. Nie było torowiska wzdłuż stadionu. Więcej kamienic tam było. Szkoda, że nie ma zdjęć.

      • 5 0

    • Nastepny byl Lakowa/Elblaska

      Obok SP4 i sklepu rybnego, potem zakret w prawo i przy Bramie nastepny. Potem kawalek prosto, w lewo i nastepny przystanek przy...itd.

      • 0 0

  • a pętla przy obecnej Wojska Polskiego? (1)

    Jedna z bardziej charakterystycznych...
    I już wspominana w tym miejscu...

    • 30 3

    • tak pamiętam ją

      ale już nie ma po niej nic!

      • 8 0

  • jelitkowo (1)

    a moze ma ktos zdjecie petli w Jelitkowie ktora istniala do 1974r okolo

    • 18 3

    • Po przeciwnej stronie Pomorskiej.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Dużo przystanków przeniesiono (3)

    Na przykład w Nowym Porcie dwa przystanki przy Placu Wolności: jeden dla 15 naprzeciwko Wikinga i jeden dla 10 na Marynarki Polskiej. Jeszcze pamiętam starą wiatę w użytku, zanim przebudowano ją na sklep.
    Na ul. Jana z Kolna były dwa przystanki: jeden przy budynkach dawnej Kolonii Schichaua, a drugi przy Robotniczej.

    • 39 4

    • też pamiętam

      Gdzieś do wczesnych lat 90. po wjeździe na Marynarki Polskiej "4" i "10" najpierw zatrzymywały się przy Placu Wolności w miejscu, gdzie teraz jest przystanek 148, a dopiero potem na istniejącym do dziś przystanku naprzeciwko dawnego Morskiego Domu Kultury.

      • 7 0

    • (1)

      A gdzie Dluga i Długi Targ, Stągiewna. I dalej Długie Ogrody ?

      • 7 0

      • A Łąkowa, pętla przy Gedanii, łuk przy pasie startowym i wiele innych.

        • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    Taaak. Ten przystanek na wysokości kantoru na Grunwaldzkiej. Stamtąd hyc na start Manhattan i te hale z tyłu. Bis chyba. Później na pętle na hamburgera i z zakupami w 12 i do domu. Piękne lata 90.

    • 108 4

    • pamiętam

      jak tam zawsze ludzie przebiegali przez ulicę przed samochodami, od strony manhattanu na przystanek :)

      • 16 0

    • I do maca na chisa

      • 4 6

    • Piękne lata 90? (1)

      Nie wydaje mi się.

      • 9 16

      • A co, nie byłeś już konikiem...

        • 3 1

    • W czym te lata 90-te były takie piękne? Po zębach można było dostać w środku dnia za słynne "na ch... się patrzysz", krojenie na ulicy, wszechobecna, korupcja, brak pracy i kasy... No naprawdę te lata były wspaniałe i piękne, chyba że jesteś jakimś pociotkiem sbecji...

      • 3 7

  • Linia nr 4 (2)

    Kiedyś jeździła jednym torem z Oliwy do Jelitkowa z dwoma mijankami na Pomorskiej i małą pętla w Jelitkowie na przeciw obecnej. Miała swój niepowtarzalny klimat.

    • 18 3

    • Tak było (1)

      Do 1948, gdy otwarto obecną petle w Oliwie (przedtem jakas była w rejonie Placu Inwalidów).

      • 4 0

      • Drugie tory na Pomorskiej wybudowano jakoś w połowie lat 70tych.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane