- 1 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (94 opinie)
- 2 Reklamują nagrobki z samochodu bo mogą? (122 opinie)
- 3 Po karach na 1 mln zł twórcy Fali zabrali głos (190 opinii)
- 4 MTM dokończy drogę rowerową na Rolniczej (62 opinie)
- 5 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (149 opinii)
- 6 Masz interes? Zostaw kartkę (175 opinii)
Przystanki tramwajowe, po których nie pozostał żaden ślad. Znasz wszystkie miejsca?
porównać
Sieć tramwajowa, funkcjonująca w Gdańsku od 1873 r., ulegała wielokrotnie modyfikacjom i przebudowom. Wiele przystanków przestało istnieć lub zmieniło swoje lokalizacje. Przedstawimy kilka z nich i zachęcamy do dzielenia się wspomnieniami w komentarzach.
Targ Węglowy w Śródmieściu
Torowisko odłączono od sieci w 1971 r. w związku z zakrojoną na wielką skalę modernizacją układu drogowo - tramwajowego w Śródmieściu.
W ostatnich latach funkcjonowania bieg kończyły i zaczynały na Targu Węglowym linie tramwajowe do niemal wszystkich dzielnic: Oliwy, Nowego Portu, na Siedlce oraz Orunię.
Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk
porównać
Pętla tramwajowa na Oruni
Wspomniana wyżej trasa na Orunię przetrwała nieco dłużej niż układ torowy w obrębie Targu Węglowego. Torowisko ułożone wzdłuż Traktu św. Wojciecha już w 1878 r., zostało wyłączone z ruchu w 1972 r. wraz z przebudowa drogi (w okresie PRL pod nazwą Jedności Robotniczej).
Pętla tramwajowa znajdowała się w rejonie tzw. Rynku Oruńskiego - przy ul. Gościnnej. W ostatnich latach eksploatacji bezpośrednie połączenie z Oruni było realizowane wyłącznie do Targu Węglowego. Dalsza podróż, do innych części Gdańska, wymagała przesiadek.
Ponad pół wieku bez tramwaju na Orunię
porównać
Pętla tramwajowa w Sopocie
Gdańsk w latach 1946-1960 posiadał połączenie tramwajowe z Sopotem. Pętla była zlokalizowana w rejonie ul. Reja. W 1947 r. do tego miejsca od strony Gdyni doprowadzono sieć trolejbusową (istnieje do dzisiaj), w efekcie czego powstał węzeł przesiadkowy.
Linia tramwajowa cieszyła się niewielką popularnością ze względu na rzadkie kursy (linia była jednotorowa), a ponadto przesiadka na trolejbus wiązała się z zakupem kolejnego biletu.
Gdy w 1952 r. uruchomiono Szybką Kolej Miejską na trasie z Gdańska do Sopotu, a rok później przedłużono ją do Gdyni, trasa tramwajowa straciła całkowicie na znaczeniu.
Torowisko rozebrano wraz z poszerzeniem al. Grunwaldzkiej i Niepodległości (w okresie PRL Stalina, a następnie 20 Października), choć w pierwszych latach powojennych rozważano dalsze przedłużenie trasy tramwajowej przez ul. Armii Krajowej (wówczas Armii Czerwonej).
Skąd w Gdyni wzięły się trolejbusy?
Wizja Trójmiasta roku 2020: autostrady i kilka linii SKM
porównać
Tramwaj na ul. Waryńskiego
W 1960 r. zlikwidowano także infrastrukturę tramwajową na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu. Trasa ta kończyła się "ślepo" - bez pętli tramwajowej i możliwości przedłużenia trasy do al. Grunwaldzkiej ze względu na pobliskie tory kolejowe na nasypie.
Przystanek początkowy - końcowy był zlokalizowany w rejonie dzisiejszej ul. Białej, skąd można było dotrzeć tramwajem bezpośrednio do Nowego Portu.
Zobacz, którędy jeździły w przeszłości tramwaje
Przystanek tramwajowy Jaśkowa Dolina
Ostatni z przystanków na naszej liście również znajduje się również we Wrzeszczu i z pewnością jest znany zdecydowanej większości czytelników. Mowa tu "Jaśkowej Dolinie", który do 2011 r. znajdował się na wysokości centrum handlowego Manhattan.
Po kapitalnym remoncie torowiska tramwajowego został on "przeniesiony" na wysokość wieżowca Olimp, co skróciło trasę przesiadek pomiędzy liniami autobusowymi. Zyskał barierki i wiaty, na co brakowało miejsca w dotychczasowej lokalizacji.
Jednocześnie wraz ze zmianą lokalizacji przystanku, przedłużono lewoskręty oraz usunięto przejście dla pieszych przez al. Grunwaldzką w śladzie historycznego rynku wrzeszczańskiego.
Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizOpinie (139) ponad 10 zablokowanych
-
2023-09-29 22:26
tramwaj na Orunię powinien zostać przywrócony, albo szybko PKM, albo przynajmniej buspas (4)
- 15 2
-
2023-09-29 23:14
Rada dzielnicy Orunia-św. Wojciech-Lipce nie zgadza się na stworzenie buspasa.
- 2 1
-
2023-09-30 00:12
Yyyyyyyy (1)
Oszalałeś czy jesteś emo?
- 1 2
-
2023-09-30 01:26
idź se kuna zapal skuna
- 0 0
-
2023-09-30 01:27
Jest przecież przystanek PKP Gdańsk Orunia. Nie rozumiem, czemu skmki nie mogą kursować tak jak dawniej, do Oruni, do Lipiec... to takie trochę wykluczanie komunikacyjne ludzi tam mieszkających. Podobną głupotą było usunięcie kolejki do Brzeźna - bo ludzie nie jeżdżą... Może i nie jeździli, bo był kryzys, ale teraz? Niszczenie komunikacji miejskiej w mieście.
- 1 1
-
2023-09-29 22:34
zniknęły dwa przystanki na dolnym mieście (1)
jeden po stronie wieżowców na ul szopy tuż przed starym żelaznym mostem obok rynku i drugi naprzeciwko koszar w kierunku łąkowej stogow przed rozjazdem w prawo i w lewo przy starych kamienicach -dziś częsciowo wyburzonych i komórkach a obok był kiosk ruchu
- 5 1
-
2023-09-30 18:46
Bo przez most Bayleya tramwajem mogli jechać tylko siedzący,
reszta przechodziła. Tak samo było z autobusem jadącym przez most pontonowy.
- 0 1
-
2023-09-29 22:55
(3)
Czyli Targ Węglowy z tętniącego życiem węzła komunikacji miejskiej z odrobiną zieleni zamienił się w brukowany parking idealnie komponujący się z beznadzieją pobliskiego LOT-u.
- 26 2
-
2023-09-30 00:13
Chyba (1)
Ns cycki upadles
- 0 5
-
2023-09-30 01:27
do łóżka dziecko! już pora!
- 2 0
-
2023-09-30 09:00
I z nijaką bryłą Teatru Wybrzeże
Nic nie zostało z dawnej perełki.
- 4 1
-
2023-09-29 23:45
Jeszcze jedna pętla (2)
znajdowała się przy AL. Grunwaldzkiej pomiędzy ul. Szymanowskiego i Wojska Polskiego. Tam zawracała linia 11. Była też pętla tymczasowa na Hallera na wysokości domków fińskich dla linii 13, kiedy przedłużano Hallera w kierunku plaży. Na Legionów przed Kościuszki była najpierw końcowa mijanka, a po likwidacji jednostki wojskowej pętla dla linii 8
- 7 0
-
2023-09-30 00:11
Eeee (1)
Kłamiesz
- 0 4
-
2023-09-30 07:51
nie pyskuj!
- 0 0
-
2023-09-30 00:10
Kiedyyyyś (2)
Kiedyś to się tam działo. Rzezinieszki były, walacze byli.... Nie rozumiem tego, kiedyś człowiek ganiał takich walczy co z falusami wystawionymi ręką sobie robili przy drzwiach w Gdańsku. Teraz to nawet czołowek zatęsknił... Jak wtedy Gdańsk pachniał... Ogromne ilości zieleni... Było wspaniale. Teraz betonoza i tyle, szkoda......
- 3 2
-
2023-09-30 07:52
między uszami masz betonozę
- 1 1
-
2023-09-30 23:08
Taki jeden z ręką miał metę w parku
Na trasie do VI l o w Gdańsku, szłyśmy przez park a on był zawsze...
- 0 0
-
2023-09-30 02:05
Tramwaje do Sopotu powinny powrócić.
Do Sopotu mogły by być nawet dwie trasy - górna tak jak w latach 46-60 (z przedłużeniem po Armii Krajowej) i dolna z pętli Jelitkowo.
- 10 4
-
2023-09-30 04:04
Tylko tyle?
Trochę słabo.
To nawet ja pamiętam linię tramwajową i przystanki na ul. Wojciecha Bogusławskiego, tramwaj na Długiej i Długich Ogrodach (w tamtych czasach Elbląskiej) i oczywiście ul. Łąkowa, zajezdnia przetrwała do dnia dzisiejszego.
70- 4 1
-
2023-09-30 06:51
W Singapurze zapytań mnie czy to prawda (1)
Że w Europie jeżdżą samochody z jedną osobą w środku? Pomyślałem co nas czeka pod rządami Unii...
- 5 5
-
2023-10-01 10:36
Nie ty, a twoi ruscy zleceniodawcy
- 0 1
-
2023-09-30 07:13
(1)
"5" z Nowego Portu do Wrzeszcza na Waryńskiego na rynek. Tramwaj jechał chyba przez Chrobrego.
- 5 1
-
2023-09-30 23:09
Tak było!
Ech
- 0 0
-
2023-09-30 07:44
Fajny temat (2)
- 4 1
-
2023-09-30 07:52
(1)
a o tramwaju na ul Długiej, ani słowa
- 0 0
-
2023-09-30 08:21
Fakt
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.