• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki tramwajowe, po których nie pozostał żaden ślad. Znasz wszystkie miejsca?

Krzysztof Koprowski
29 września 2023, godz. 20:00 
Opinie (139)
Przesuń aby
porównać

Sieć tramwajowa, funkcjonująca w Gdańsku od 1873 r., ulegała wielokrotnie modyfikacjom i przebudowom. Wiele przystanków przestało istnieć lub zmieniło swoje lokalizacje. Przedstawimy kilka z nich i zachęcamy do dzielenia się wspomnieniami w komentarzach.



Targ Węglowy w ŚródmieściuMapka



Czy należy oznaczyć w przestrzeni dawne przystanki?

Naszą sentymentalną, wirtualną podróż zaczynamy od Targu Węglowego. Tramwaje w tym miejscu pojawiły się już w 1883 r., zaś w latach 30. XX wieku układ torowy doczekał się modernizacji.

Torowisko odłączono od sieci w 1971 r. w związku z zakrojoną na wielką skalę modernizacją układu drogowo - tramwajowego w Śródmieściu.

W ostatnich latach funkcjonowania bieg kończyły i zaczynały na Targu Węglowym linie tramwajowe do niemal wszystkich dzielnic: Oliwy, Nowego Portu, na Siedlce oraz Orunię.

Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk

Przesuń aby
porównać

Pętla tramwajowa na OruniMapka



Wspomniana wyżej trasa na Orunię przetrwała nieco dłużej niż układ torowy w obrębie Targu Węglowego. Torowisko ułożone wzdłuż Traktu św. Wojciecha już w 1878 r., zostało wyłączone z ruchu w 1972 r. wraz z przebudowa drogi (w okresie PRL pod nazwą Jedności Robotniczej).

Pętla tramwajowa znajdowała się w rejonie tzw. Rynku Oruńskiego - przy ul. Gościnnej. W ostatnich latach eksploatacji bezpośrednie połączenie z Oruni było realizowane wyłącznie do Targu Węglowego. Dalsza podróż, do innych części Gdańska, wymagała przesiadek.

Ponad pół wieku bez tramwaju na Orunię Ponad pół wieku bez tramwaju na Orunię

Przesuń aby
porównać

Pętla tramwajowa w SopocieMapka



Gdańsk w latach 1946-1960 posiadał połączenie tramwajowe z Sopotem. Pętla była zlokalizowana w rejonie ul. Reja. W 1947 r. do tego miejsca od strony Gdyni doprowadzono sieć trolejbusową (istnieje do dzisiaj), w efekcie czego powstał węzeł przesiadkowy.

Linia tramwajowa cieszyła się niewielką popularnością ze względu na rzadkie kursy (linia była jednotorowa), a ponadto przesiadka na trolejbus wiązała się z zakupem kolejnego biletu.

Gdy w 1952 r. uruchomiono Szybką Kolej Miejską na trasie z Gdańska do Sopotu, a rok później przedłużono ją do Gdyni, trasa tramwajowa straciła całkowicie na znaczeniu.

Torowisko rozebrano wraz z poszerzeniem al. Grunwaldzkiej i Niepodległości (w okresie PRL Stalina, a następnie 20 Października), choć w pierwszych latach powojennych rozważano dalsze przedłużenie trasy tramwajowej przez ul. Armii Krajowej (wówczas Armii Czerwonej).

Skąd w Gdyni wzięły się trolejbusy? Skąd w Gdyni wzięły się trolejbusy?
Wizja Trójmiasta roku 2020: autostrady i kilka linii SKM Wizja Trójmiasta roku 2020: autostrady i kilka linii SKM

Przesuń aby
porównać

Tramwaj na ul. WaryńskiegoMapka



W 1960 r. zlikwidowano także infrastrukturę tramwajową na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu. Trasa ta kończyła się "ślepo" - bez pętli tramwajowej i możliwości przedłużenia trasy do al. Grunwaldzkiej ze względu na pobliskie tory kolejowe na nasypie.

Przystanek początkowy - końcowy był zlokalizowany w rejonie dzisiejszej ul. Białej, skąd można było dotrzeć tramwajem bezpośrednio do Nowego Portu.

Zobacz, którędy jeździły w przeszłości tramwaje Zobacz, którędy jeździły w przeszłości tramwaje

  • Nieistniejący przystanek tramwajowy Jaśkowa Dolina. Zdjęcie z 2011 r.
  • Nieistniejący przystanek tramwajowy Jaśkowa Dolina oraz zlikwidowane przejście dla pieszych. Zdjęcie z 2011 r.
  • Budowa przystanku tramwajowego Jaśkowa Dolina w nowej lokalizacji. Zdjęcie z 2011 r.
  • Przystanek tramwajowy Jaśkowa Dolina w nowej, obecnej lokalizacji kilka miesięcy po oddaniu do użytku.

Przystanek tramwajowy Jaśkowa DolinaMapka



Ostatni z przystanków na naszej liście również znajduje się również we Wrzeszczu i z pewnością jest znany zdecydowanej większości czytelników. Mowa tu "Jaśkowej Dolinie", który do 2011 r. znajdował się na wysokości centrum handlowego Manhattan.

Po kapitalnym remoncie torowiska tramwajowego został on "przeniesiony" na wysokość wieżowca Olimp, co skróciło trasę przesiadek pomiędzy liniami autobusowymi. Zyskał barierki i wiaty, na co brakowało miejsca w dotychczasowej lokalizacji.

Jednocześnie wraz ze zmianą lokalizacji przystanku, przedłużono lewoskręty oraz usunięto przejście dla pieszych przez al. Grunwaldzką w śladzie historycznego rynku wrzeszczańskiego.

Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Opinie (139) ponad 10 zablokowanych

  • tramwaj to relikt minionej epoki i powinien byc zastapiony nowoczesnymi autobusami obecny w Gdańsku jest reliktem PRLu! (8)

    Tramwaje w Gdańsku są na poziomie technelogicznym PRLu!! Oczywiscie te nowsze bo tramwajowy złom z niemiec jest jeszcze straszy.Tak jak wszystko co jest przezytkiem generuje wysokie koszty które sa nieoplacalne zupełnie by wnie iwestowac .Dlatego tranwajowy złom który władze Gdańska wciskaja na siłe mieszkancom generuje kosmiczne straty w komunikacji mimo ze jest niesamowicie awaryjnyi przez niego mamy najdroższa i najgorsza komunikacje w Polsce! Tramwaj Niema zadnych zalet w miescie!!koszmaren torowiska z wiszacymi drutami słupami trakcja sa problemem wmiescie4 a jednoczesnie psuja krajobraz miastazajmują wiekszą powierznie niz buspasy i generuja wiekszy chałas nic wszystko inne w miescie.

    • 6 62

    • znalazł (2)

      się mądrala

      • 12 2

      • prawda kłuje w oczy co (1)

        • 0 17

        • jaka prawda?

          specyzuj, bo jesli chodzi ci o organizację, logistykę to to oczywiście jest ona do poprawienia

          • 10 1

    • Aż się ciśnie na usta cytat zmarłego prezydenta RP

      Widać w twoim wpisie wiele gorzkich słów jak gdybyś doznał wielu krzywd z powodu tramwajów lub motorniczych. Nie wiem skąd w Tobie tyle niechęci, czy masz mandat do zapłacenia czy może jesteś byłym lub obecnym motorniczym. Twoje uprzedzenia do tramwaji są niczym nieuzasadnione, a stawiane przez Ciebie zarzuty nie mają pokrycia w rzeczywistości. Gorącz którą wylewasz na tym portalu jest tak wielka że aż przykro to czytać. Jest mi przykro jeśli doznałeś niesprawiedliwości, jednak na przyszłość weź pod uwagę, że są tutaj też ludzie którzy myślą z goła inaczej, są też motorniczy i miej świadomość że możesz tymi słowami wyrządzić ludziom krzywdę. Postaraj się o więcej empatii i zrozumienia.

      • 1 0

    • Sam jesteś reliktem pisowcu

      • 1 0

    • Typowo deb ilne myślenie z okresu lat 20 XX w w USA czy

      lat 50 XX w. w Europie, gdy ropa była za dolara, a na drogach luźno. Widać niektórzy nadal ograniczeni do starej propagandy General Motors i Daimler Chrysler.

      • 1 0

    • Postałbyś autobusem w korku zanim dotarł do buspasa gdy tramwaje z uśmiechniętymi ludźmi śmigają obok.

      • 0 0

    • Taki relikt, że o 16 tramwaje są punktualne

      A z autobusów to może 512 na sobieszewskim zafupiu

      • 0 0

  • Warto też oznaczyć drogi i trasy tramwajowe które są w planach od wielu lat i nie powstaną w ciągu kolejnych 50

    • 16 11

  • W weilu miastach

    w Europie np. w Zagrzebiu 15 linii dziennych oraz 4 linii nocnych.

    • 9 2

  • Jeszcze pętla... (2)

    Na Legionów przy Kościuszki.Tam akurat się niewiele zmieniło

    • 16 1

    • Pętla 8 (1)

      Przed powstaniem Zaspy linia nr 8 miała pętle u zbiegu ulic Kościuszki i Legionów.

      • 0 0

      • Ślad tej pętli jest czytelny w terenie.Pawilony stojące w tym miejscu stoją w linii dawnego przebiegu toru tramwajowego pętli Legionów,przed wojna i do 1971 r noszącą nazwę Lotnisko

        • 0 0

  • Przystanków jest wiele. Jedne trwają, drugie znikają, trzecie powstają. Ale król jest tylko jeden. Zaden inny przystanek nie jest tak związany z pulsem życia Gdańska, jak przystanek "Twarda". Miejsce odwiecznie związane z życiem stoczni, później z zakładami wyrosłymi na jej trupie. O każdej porze dnia widać tam wymowne twarze, zmęczone życiem i poszukujące schronienia, gdzie można załyczyc Specjala przed/po zmianie na stoczni. Nawet można powiedzieć, że pod murkiem obok przystanku i przejścia przez tory stoi wieczna sztafeta specjlalowo-malpkowa.

    • 15 2

  • Szkoda, ze jest tu (2)

    wielu przeciwników tramwajów i komunikacji publicznej, a zobaczcie ile średnio jedzie osób w 5-osobym samochodzie a ile średnio jest w autobusach i tramwajach jadących po Trójmieście, szczególnie w czasie tzw. korków. I kazdemu się spieszy oczywiście. Do czego się spieszycie, i tak wszyscy dojdziemy do tego samego, wieciej filozofi i statystyk nie będzie tu, ponieważ chyba głupek jestem i Was nie rozumiem.

    • 23 4

    • kolejny dzbanek co bredzi autobusy tak tramwaje nie (1)

      • 1 3

      • A co takiego dobrego ma autobus?

        Dzwi wyjściowe, aby móc przejść do tramwaju.

        • 0 0

  • W Pradze jest tabliczka pamiatkowa z 1972

    W Gdańsku tez by mogła być hehe.

    • 6 2

  • Dolne Miasto

    a co z pętlą ósemki przy zajezdni na Łąkowej?

    • 35 2

  • Kiedys to wygladalo ladniej (1)

    Jakos tak ze stylem, a dzis beznadzieja

    • 14 2

    • Rozum

      Bo kiedyś ludzie kierowali się rozumem i byli inteligentni.

      • 0 0

  • Warto przypominać jak kiedyś wyglądała komunikacja tramwajowa w Gdańsku.

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane