• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyszłość Rafinerii Gdańskiej?

29 czerwca 2001 (artykuł sprzed 22 lat) 

Rafineria Gdańska pod względem przychdów jest największa firmą w województwie pomorskim. Nafta Polska próbuje ją już po raz drugi sprzedać. Pierwszy raz usiłowano znaleźć nabywcę w 1998 roku. Wtedy zainteresowana kupnem była tylko jedna firma, która zaproponowała zbyt niską cenę i oferta nie doszła do skutku.



Od marca trwają negocjacje w sprawie sprzedaży Rafinerii Gdańskiej z angielską firmą Rotch Energy Limited oraz węgierskim koncernem paliwowym MOL. Obie firmy złożyły oferty na zakup 75% akcji. W prywatyzacji RG nie bierze udziału Polski Koncern Naftowy Orlen S.A. z Płocka, gdyż nie pozwala na to rządowy program prywatyzacji tego sektora.

Analitycy wycenili wartość 75% akcji spółki na 200-300 mln USD. Rotch Energy Limited poinformował, że zamierza zaangażować w Rafinerię do 2004 roku ponad miliard dolarów. Pieniądze te będą przeznaczone na zakup 75% akcji i inwestycje. Rotch Energy Limited chce kupić RG wspólnie z Kredyt Bankiem i Konsorcjum Gdańskim, w skład którego wchodzą polscy prywatni dystrybutorzy paliw. MOL nie ma w Polsce bezpośrednich inwestycji. W 2000 roku koncern kupił 36% udziałów w spółce Slovnaft, która jest właścicielem rafinerii w Bratysławie. W ciągu dwóch lat MOL, największy producent paliw płynnych na Węgrzech, skorzysta z opcji wykupu większościowego pakietu akcji Slovnaftu.

Mimo że Rotch Energy ma do 9 lipca wyłączność na negocjacje z reprezentującą Skarb Państwa, Naftą Polską - MOL podtrzymuje ofertę zakupu 75% akcji Rafinerii Gdańskiej. Zdaniem analityków RG "pod rządami" Rotch Energy prawdopodobnie nie będzie stanowić zagrożenia dla dominacji PKN Orlen na krajowym rynku rafineryjnym. Nafta Polska jest właścicielem 75% akcji RG S.A. , 15% należy do pracowników, a 10% do Skarbu Państwa.

Jakie konsekwencje dla nas - mieszkańców województwa pomorskiego może mieć sprzedaż Rafinerii? Z jednej strony jest to niezbędne w celu pozyskania funduszy na modernizację i rozwój. Globalizacja może jednak oznaczać przeniesienie siedziby firmy np. do Warszawy. Podatki z tej największej pomorskiej firmy były by w takim przypadku odprowadzane gdzie indziej. Należy jeszcze pamietać, że Rafineria sprawuje patronat finansowy nad wieloma instytucjami sportowymi i kulturalnymi w regionie. Czy wojewódżtwo pomorskie może sobie pozwolić na "oddanie" Rafinerii ?

autor: Daria Kwiatkowska

Opinie (25)

  • Ciekawa strategia

    Polska jest krajem który charakteryzyzuje się unikalną chyba w skali światowej strategią. Polega ona na tym, że pozbywa się wszystkich dobrze prosperujących zakładów. Gdyby jakiś podmiot gospodarczy bazował na takich zasadach, oznaczałoby to jednoznaczne bankructwo. Jak można sprzedawać coś co daje zyski? To jak podcinać gałąź na której sięsiedzi. Bardzo krótkowzroczne zagranie. Co do cen paliw to faktycznie jest wkurzające gdy jedzie się choćby do Tczewa i paliwo kosztuje 5 - 9 gr mniej niż w Gdańsku. To też jakaś abstrakcyjna polityka cenowa. Tak jakby koszty załadunku były najbardziej znaczącymi w całym transporcie. Ale przecież załadunek jest kosztem jednakowym dla Gdańska jak i Tczewa. O co więc chodzi?

    • 0 0

  • Dlaczego paliwo w trojmiescie jest takie drogie ?!?

    Sytuacja naprawdę jest bardzo zaskakująca - Im blizej rafineri gdanskiej tym paliwo droższe ... jak to jest niech mi ktoś wytłumaczy ...

    • 0 0

  • Jacek + Marcin z RG

    Bełkot o koniunkturze i zachodnich wzorach już nie chwyta , więc zmieńcie płytę. Wyprzedaży majątku narodowego III RP nic nie usprawiedliwia , a na pewno nie drobne interesiki pracowników rafinerii. W końcu i tak sprzedacie te drobne akcje i zostaniecie z "g" w ręku. Kolejne złodziejstwo na wielką skalę szykuje AWS z energetyką polską. Krótkowzroczne zyski z łapówek i darowanych ochłapów akcji dla energetyków przysłaniają niestety interes państwa. Żadna prywatyzacja dokonana przez AWS nie spowodowała obniżek cen ! Drenaż naszych kieszeni to jedyny efekt. No , może nie wszyscy narzekają , wystarczy spytać mieszkańców złodziejowa w Matemblewie - tym się za AWS darzy !

    • 0 0

  • Po co sprzedawac??

    Po co sprzedawac "najwieksze przedsiebiorstwo" w woj. pomorskim skoro zarabia kupe kasy?? Fakt, ze panstwo dostanie iles mln zielonych to mnie wcale nie pociesza bo to siano to i tak pojdzie na splate dlugow AWS. A stwierdzenie, ze tak sie robi na zachodzie to mnie wcale nie przekonuje. Amerykanie stoja tak dobrze bo wszystko jest ich i nie daja sobie w kasze dmuchac. Przeciez dzwoniac przez telefon placimy zabojadom bo wykupili 35% tepsy, robiac zakupy w marketach placimy szwabom, angolom itd. Jeszcze tego bedzie brakowalo zebysmy lejac wache placili jakims tam wegrom. Myslac logicznie to pieniedzy w kraju bedzie coraz mniej bo to siano to raczej bedzie uciekalo z Polski. Bedziemy wiecej pozyczac a co za tym idzie inflacja no i dalej nie trzeba tlumaczyc. Zygac sie chce jak sie na to patrzy.

    • 0 0

  • sorki ...

    ktos ma w tym interes ,rafinerja ma kilka stacii patronackich i gdyby wykonala ruch aby na tych stacjach bylo tansze paliwo pozostale by zrobily to samo ,Jak by nie patrzec to wine za paliwoo tak drogie w tym regionie ponosza rafinerja i stacie paliw rafinerii ok NA marginesie ROTH to zbieranina spolek a w spolkach to kazdemu wiadomo jak sie wychodzi ,

    • 0 0

  • Nic nie rozumiem...

    Przecież właśnie napisałeś "wahania" przez "ch" i to dwa razy: "wachania na rynkach światowych" oraz "otóż wachania (w większości wzrosty) cen"... No a to jest błąd ortograficzny, mądralo.

    • 0 0

  • Po pierwsze...

    wyciem do księżyca się cen paliw nie zmieni tylko dostania zapalenia gardła :). Ja też mogę wrzeszczeć do ściany oczekując tańszych kredytów gotówkowych...
    Po drugie, nie piszę tego spoglądając na tłuściutki wyciąg bankowy potwierdzający wpływ 6000PLN (brutto czy netto?) na konto bo zarabiam o wiele mniej bynajmniej nie pracując w RG S.A. Więc nie bronię swojego korytka tylko wyrażam swoją opinię.
    Po trzecie, z przykrością stwierdzam, iż nie znalazłem kontrargumentu na to, że napisałem wachania przez samo "h"....
    Na końcu chciałem podziękować p. Marcinowi-Gdańszczaninowi za merytoryczne podejście do tematu.
    a tak na marginesie to ja też chce taniej wachy! ale co z tego.

    • 0 0

  • Do: Karateka

    Ten człowiek nie pracuje w zarządzie, ani na żadnym poważnym stanowisku. Naprawdę sądzisz, że daliby chociażby te nędzne 6000 PLN komuś, kto nie wie, przez jakie "h" pisze się "wahania"? :-)))
    P.S. Znowu ktoś mi napisał, że mam prywatyzację w d... Przyjmuję to z pokorą i opuszczam ręce. Ale z artykułem przedmówcy faktycznie trudno się nie zgodzić w pewnym kwestiach. Liczby mówią same za siebie. Ale pensje prezesów również

    • 0 0

  • Pomorzanie i Kierowcy

    1. Kto z nas nie chciałby kupować tanie paliwo - to oczywiste że każdy. Każdy z nas woli płacić mniej niż więcej.
    2. Ale nie zapominajmy że cena paliwa to głównie podatki i akcyza. Zgoda że w Gdańsku benzyna jest droga ale droga jest też na stacjach Shella, BP, Statoil. A to oni ustalają cenę dla nas.
    3. Cenę hurtową czyli dla stacji kształtuje przede wszystkim PKN który w ~75 -80% kontroluje rynek hurtowy.
    4. Tak się skalda bardzo dużo jeżdżę po kraju i to nieprawda że w warszawie jest tańsza benzyna!!!
    5. Benzyna droga jest w dużych miastach, a tania z dala od nich - stąd wrażenie że jak wyjeżdżamy z Gdańska to cena benzyny tanieje w miarę oddalania się od miasta.
    6. Niezależnie od tego ile płacimy i będziemy płacić za benzynę dla regionu jest to bardzo ważne aby utrzymać siedzibę RG w Gdańsku!!!
    7. RG to źródło główne dochodów naszego regionu. W 2000 r. zapłaciła TUTAJ podatek dochodowy w wysokości 87 mln zł. Następne przedsiębiorstwo z regionu to Polpharma – 23 mln czyli 4 razy mniej!! A z 3miasta Hestia 11mln – 8 razy mniej.
    8. Miedzy RG a innymi przedsiębiorstwami z Pomorza jest olbrzymia przepaść.
    9. Utrata RG jest równa pod względem wpływu na gospodarkę Pomorza utracie tysięcy małych przedsiębiorstw.
    10. Prywatyzacja RG czyli jej sprzedaż jest konieczna i nieunikniona – dojdzie do niej tak czy inaczej.
    11. Konsorcjum Rotch Energy daje zdecydowanie większe gwarancje utrzymania jej w regionie niż MOL.
    12. Gdyż MOL chce połączyć się z PKN Orlen, a wtedy będzie praktycznie monopolistą na rynku paliw.
    13. Zatem nawet jeśli ktoś ma prywatyzację w „d...” to i tak ma ona dla niego znaczenie.
    14. Może na tym stracić region a zatem my jego mieszkańcy – będziemy mieszkać w biednym regionie, który stopniowo będzie się ulegał dalszej marginalizacji.
    15. Jeśli kupi go MOL to benzyna będzie na pewno jeszcze droższa.
    16. Czyli jeśli ktoś mówi że go to nie obchodzi to albo nie rozumie mechanizmów gospodarki albo nie obchodzi go jego własny los.

    PS Podziękowania dla p. Darii za artykuł w tej ważnej dla naszej przyszłości sprawie.

    • 0 0

  • Browarek

    Sytuacja dziwnie mi przypomina prywatyzacje Browaru Gdanskiego. Szlachetni gdanszczanie sie obudzili z reka w nocniku dopiero gdy na ich ulicach znalazla sie bezrobotna zaloga tego zakladu.
    Po co komu paliwo (tanie czy drogie) jak nie ma pracy. Nie ma pracy - nie ma pieniedzy. Zasada jest prosta. Rowniez dla kazdego kto sprzedaje. Nie wiele sprzedaz bezrobotnemu. Jaki by nie byl zaklad pracy, uwazam ze jest potrzebny. Dopiero po robocie mozna pojsc na "browarek".

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane