• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przywrócą blask Wielkiej Alei Lipowej

Najnowszy artukuł na ten temat Krok w stronę upiększenia Wielkiej Alei Lipowej
Jedną ze zmian będzie pojawienie się nasadzeń zieleni w postaci żywopłotów, których celem będzie ochrona szpalerów drzew m.in. przed solą drogową.
Jedną ze zmian będzie pojawienie się nasadzeń zieleni w postaci żywopłotów, których celem będzie ochrona szpalerów drzew m.in. przed solą drogową. mat. pras. GZDiZ

Nasadzenia zieleni wzdłuż szpalerów drzew, uzupełnienie ubytków w szpalerach lipami czy zwężenie szerokości - a nie liczby - pasów jezdni. Władze Gdańska przedstawiły w piątek koncepcję rewitalizacji Wielkiej Alei Lipowej, czyli zabytkowej arterii wzdłuż al. Zwycięstwa. Jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na projekt budowlany, zaś pełna realizacja projektu nastąpi w ciągu najbliższych kilku lat.



Jak oceniasz założenia zaprezentowanego projektu?

Zobacz wyniki (1220)
Wielka Aleja Lipowa, zwana także po prostu Wielką Aleją, to unikatowy zabytek w skali całego kraju. To jedyna tak duża i tak dobrze zachowana aleja, wzdłuż której rosną aż cztery rzędy drzew.

Powstała w latach 1768-1770, na miejscu istniejącej od wieków drogi z Gdańska do Oliwy. Jej inicjatorem był burmistrz Gdańska Daniel Gralath, który także wyłożył pieniądze na sfinansowanie inwestycji.

Daniel Gralath: podpalił elektrycznością spirytus, zostawił Gdańskowi najpiękniejszą aleję



Jak już wielokrotnie informowaliśmy na przestrzeni ostatnich lat, obecny stan alei pozostawia wiele do życzenia. Upływ czasu sprawił, że część drzew nie przetrwała do czasów współczesnych, a stan niektórych istniejących pozostawia wiele do życzenia. Jak wykazały badania, niebagatelny wpływ na to ma wysoki poziom zasolenia gleby, której źródłem jest sypana zimą na drogi sól.

Specjaliści analizowali projekt zmian



Ponadto, na przestrzeni ponad dwóch stuleci, aleja przekształciła się w ruchliwą ulicę o jednym z największych natężeń ruchu w całym Trójmieście. Z tego powodu aleja już dawno przestała pełnić funkcję rekreacyjną, czyli miejsca spacerów.

Aby przeciwdziałać tym negatywnym zjawiskom i przywrócić alei dawny blask, władze Gdańska powołały Radę Wielkiej Alei Lipowej. Jak sama nazwa wskazuje, to zespół złożony z przedstawicieli magistratu i specjalistów, których wiedza była przydatna przy tworzeniu planu ratowania zabytku. Wśród nich znaleźli się m.in. Katarzyna Rozmarynowska, architekt i autor monografii opisującej dzieje procesu budowy gdańskiej zieleni publicznej, Igor Strzok, wojewódzki konserwator zabytków, Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania, Janusz Witkowicz, kierownik działu zieleni GZDiZ.

Przetarg na projekt budowlany



Po zakończeniu serii posiedzeń, w piątkowe przedpołudnie zaprezentowano mediom efekty spotkań rady. Jest nim projekt rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, a pierwszy krok na drodze do jego realizacji ma nastąpić jeszcze w tym roku. W najbliższych miesiącach zostanie bowiem ogłoszony przetarg na wykonanie projektu budowlanego.

- Ostatnie posiedzenie przesądziło o dalszych krokach, jakie będziemy podejmować w celu rewaloryzacji alei. Głównym przedmiotem tego posiedzenia był projekt koncepcyjny, który został opracowany. Zdeterminuje on w jakim kierunku będziemy szli z wielką aleją. Projekt został oparty na badaniach środowiskowych, w tym na inwentaryzacji drzewostanu, badaniach archeologicznych, opinii konserwatorskiej, a także badaniach natężenia ruchu samochodowego. Sporządzony projekt koncepcyjny jest podstawą ogłoszenia przetargu na projekt budowlany przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Ważnym elementem jest przywrócenie alei jej historycznej funkcji społecznej. Dawniej była miejscem spacerów i spotkań mieszkańców Gdańska i chcemy, by znów zaczęła pełnić tę rolę - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

Co się zmieni na Alei Lipowej?



Koncepcja obejmuje teren wzdłuż al. Zwycięstwa na odcinku pomiędzy rondem Ofiar Katynia a Operą Bałtycką. Jej najważniejsze założenia to:


  • wypełnienie miejsc po obumarłych drzewach nowymi lipami,
  • wprowadzenie ruchu pieszego między szpalerami lip,
  • poprawa warunków środowiskowych, m.in. poprzez nasadzenia zieleni wzdłuż drzew, m.in. żywopłotów,
  • zwężenie szerokości pasów jezdni al. Zwycięstwa,
  • wytyczenie ścieżki spacerowej na odcinku od Opery Bałtyckiej do ul. Traugutta i w rejonie pomnika Gralatha od ul. Smoluchowskiego do ul. Skłodowskiej-Curie.


Zwężenie pasów, a nie zmniejszenie ich liczby



Nie ma co ukrywać, że ostatnia z wymienionych kwestii wzbudzi zapewne największe zainteresowanie wśród czytelników. W związku z tym, podkreślenia wymaga fakt, że chodzi o zmianę szerokości pasów jezdni, a nie zredukowanie ich liczby. Innymi słowy, wzdłuż al. Zwycięstwa nadal będą dostępne dla kierowców po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.

Celem jest - jak tłumaczą specjaliści - "zwiększenie powierzchni biologicznie czynnej dostępnej dla rosnących tam drzew". Pasy ruchu zostaną zawężone z 3,5 do 3 m szerokości. Pozwoli to na zwiększenie wspomnianej powierzchni dla drzew. Dziś odległość między drzewami a krawędzią jezdni to 1-1,5 m. Po zmianach będzie to 2,5-3 m.

Nie będzie masowej wycinki drzew



Podczas konferencji zapewniono, że rewitalizacja alei nie spowoduje masowej wycinki rosnących wzdłuż alei lip. Wręcz przeciwnie, nakazano zachowanie możliwie maksymalnej liczby lip. Na długości całej alei trzeba będzie wyciąć tylko kilkanaście drzew, które - jak wynika z badań dendrologów - uległy obumarciu.

- W projekcie koncepcyjnym rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej mowa jest m.in. o nasadzeniach, które uzupełnią istniejący drzewostan. Gatunkiem, który będzie wykorzystywany do tego celu, będzie lipa z odmiany "Pallida". Z jednej strony jest to gatunek zgodny z historycznym składem WAL, czyli lipami holenderskimi. Z drugiej, jego zaletą jest odporność na trudne warunki bytowe, przede wszystkim na problemy z dostępem do wody - tłumaczył Witkowicz.
Na chwilę obecną nie sposób oszacować całkowitego kosztu realizacji projektu, gdyż jego realizacja zajmie kilka lat. Magistrat zapewnia jednak, że już dokonano zabezpieczenia cząstkowych kwot. W planie na 2022 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni na działania związane z pracami w Wielkiej Alei Lipowej przewidział 4,5 mln zł, w planach na rok 2023 r. ponad 5 mln.

Opinie (150) ponad 10 zablokowanych

  • Bez sensu. Nie mam jak dojechac do ergo areny (18)

    Wtnijcie te kikuty i zróbcie po 4 pasy w każdą stronę. Tak robili w LA, Denver, Miami i innych miastach w USA i teraz to są super miasta do życia w przeciwieństwie do NYC gdzie nie da się żyć z autem po prostu przez jakieś dziwne pomysły

    • 63 298

    • na hajłeju na charleju (2)

      • 26 2

      • (1)

        bez tranwaju

        • 5 5

        • Z dortmundu

          • 0 1

    • mamy zrobic zrzutke na bilet do nju jorku dla cb czy o co ci chodzi ? (2)

      • 15 2

      • (1)

        Trzeba koniecznie jak Niemcy zapchać aleje klockami urzędów, ubezpieczeń kantorów niewiadomomoocochodzi i hurtowni

        • 3 2

        • Trzeba sadzić drzewa i tyle.

          • 6 1

    • (1)

      U nas w nju jorku panie to.. A tak serio to USA ma inny styl planowania niż Europa, poniekąd ponieważ jest nowym krajem

      • 3 1

      • Nowy Jork nie znam ale znam Chicago i jest to najlepiej połączone miasto świata a po nim długo nic i zero echa ale morderst jest tyle co w całej Europie i bida bida bida.

        • 3 3

    • Kup mieszkanie obok, bedziesz mogl tam dojsc w kilka minut.

      • 2 1

    • Ty nigdy nie byłeś w żadnym z tych miast (1)

      W LA, żeby przejechać z jednego końca na drugi, potrzeba 2,5h, w godzinach szczytu wszystkie pasy (4-5) są zawalone samochodami, gigantyczne korki

      • 14 1

      • hmm to generalnie nie jest tak zle :) 2.5h to prawie jak u Nas hehe

        • 3 0

    • (3)

      NYC to właśnie idealnie rozwiązało. LA myślało, że im więcej dróg tym lepiej. No cóż, nie zadziałało. Łatwiej jest się dostać z punktu A do B w Nowym Jorku niż w Los Angeles. A szczególnie bez samochodu.

      • 8 2

      • Czyli komunizm. Zmuszanie do jazdy z innymi ludźmi jakimis pociagami (2)

        Ja chce jezdzic autem. Po to je kupiłem zeby nim jezdzic.

        • 6 10

        • (1)

          Ja chcę chodzić po mieście i nie wdychać spalin i nie przeciskać się między samochodami

          • 4 3

          • A przejeżdżający koło ciebie rowerzyści ci nie przeszkadzają?

            • 1 0

    • mniej aut w mieście!

      • 1 2

    • Nie wiem co jeszcze robisz w Gdańsku??? Wypad do USA jak tam tak dobrze!!!!!!!!!

      • 4 0

    • drzewa nie tylko tam gdzie drogi ale przede wszystkim tam gdzie budynki

      Gościu jest prowokatorem a wy tępe głowy się na to łapiecie. Miasta które podał jako przykłady łącznie z NYC to są przykłady jak nie budować miast. Przykłady jak zbyt duże zagęszczenie ludności prowadzi do obniżenia jakości życia. Nie miałbym nic przeciwko zawężaniu pasów alei ale jednocześnie należy zmniejszyć liczbę ludności aglomeracji Gdańskiej, i sadzić drzewa nie tylko w miejsce asfaltu ale także a może przede wszystkim sadzić drzewa w miejscu gdzie dziś stoją budynki

      • 1 1

  • (4)

    Popieram,w końcu zrozumieli jak ważne jest zalesienie.Szkoda tylko że tak późno.Jedna sprawa,jak zakładacie że będzie koszt 5 mln w 2023...to pomnóżcie to razy 4.

    • 36 20

    • Uważasz że PiS w 2 lata doprowadzi do 400% inflacji? Może i masz rację! (2)

      • 4 2

      • (1)

        PiS?Nie,gospodarki światowe i NBP.

        • 1 1

        • hedge fonds

          Te już wykiwały samego diabła

          • 1 0

    • Hmm... pomnożyć razy cztery. Czyli cos juz wiesz o nowych podatkach?

      • 0 0

  • Jemioła i tak będzie szybsza

    Panoszy się tam w zastraszającym tempie

    • 33 1

  • artykuł ocieplający wizerunek po uschnięciu palmy (2)

    zasadzić lipy mozna juz, zamiast pisac o tym w nieskończoność.
    Do wycinek takich ceregieli nie ma, tniecie nawet w weekendy.

    • 69 10

    • (1)

      Palmy szkoda, ale chyba warto się cieszyć z rzeczy pozytywnych. W domu też cały rok przezywasz ze zupa byla za slona. Jeden zgred na tym forum wystarczy

      • 0 5

      • To może się przenieś na facebooka prezydent Dulkiewicz, jak ci realizm nie podchodzi.

        • 4 0

  • Od zawsze popieram władze Gdańska - słuszna i pożyteczna akcja. Zapraszam na mój ROD - ja mam mnóstwo drzew. (3)

    A poza tym trąba trąbi wieś się pali a my idziemy dalej.

    • 3 51

    • Ty to jesteś taki elokwentny jak gó..o w betoniarce.

      • 8 0

    • (1)

      Nie podszywaj się pod Dra.

      • 2 1

      • Ja jestem prawdziwy Dr

        • 2 0

  • tak jak oliwskiej palmie? (1)

    heh

    • 52 8

    • no popatrz, nie uda się przykryć palmy pijarem?

      powinni przykryć prokuraturą i dołkiem na Kurkowej. Proponuje 8 lat dołka dla Mafii z UM - Dulkiewicz, Grzelak, Aleksandrowicz, Bielawski, Bartosiewicz. I Magda, w zastępstwie męża, ale za to za matkę. Tzw. areszt wydobywczy. Tyle siedzi m.in. Plichta z Amber Gold.

      • 5 1

  • Przywrócą blask tak jak palmie

    Już to widzę.....

    Jeśli odpowiedzialni za to są Ci sami niezwykle kompetentni urzędnicy miejscy, którzy nadzorowali przebudowę palmiarni, to za 3 lata będzie artykuł o tym, że Wieka Aleja nie przeżyła rewitalizacji w wykonaniu Władz Miasta Gdańska i trzeba ją wyciąć.

    • 76 8

  • (5)

    Nie wiedziałem że doczekam się wdrożenia i realizacji tego istotnego estetycznie projektu jeszcze za mojego życia. Bardzo dobrze że przywrócą Alei Lipowej dawny blask, tym bardziej gdy wiemy jak bardzo była kiedyś atrakcyjnym miejscem do spacerów. Bardzo dobrze, że wreszczie wyczerpuje się priorytet przecinania miasta autostradami, wiecznej betonizacji gdzie się da, oraz puszczania ludzi w trudno dostępne zasikane tunele.

    Pozdrawiam!
    Erazmus 9 cali!

    • 21 16

    • palmę też mieli uratować

      jeszcze ponoć w lipcu żyła, jak puścili pijarowe ogary na Zieloną Falę.

      Swoją drogą - widziałeś ile te drzewach mają Jemioły? Na Alei, Aniołkach i Steffensie? W Heroldzie Dulkiewicz chwali się rewitalizacją policji na rynku w Oruni. Na zdjęciu 2 smutne, stare drzewa oblepione jemiołą jak kanalarz stolcem.

      • 5 1

    • Właśnie sens wprowadzenia spacerowiczów mnie interesuje

      To przecież bez sensu- to nie jest i nie będzie atrakcyjne miejsce spacerowe, nikt tam nie będzie chodził- szybko zarośnie- pieniądze wyrzucone w błoto. Lepiej od razu posadzić więcej zieleni

      • 5 1

    • Nacpales sie? Nachlales? - nie pisz komentarzy

      • 0 2

    • Dla zdrowotnosci

      Rzeczywiscie spacery wsrod spalin samochodowych to cos o czym wszyscy marzą hehe kolejny bzdurny pomysł

      • 4 0

    • Spacer w srodku dwupasmowki..hmmm jak zdrowo!

      Po obu stronach Alei Zwyciestwa sa dwa duze parki, Zielony i Steffensow . Yen drugi jest raczej zaniedbany. Ostatnio wycinano tam drzewa pod budowe akademikow, o ile sie nie myle.
      To chyba nielogiczne zwby spacerowac posrodku ruchliwej ulicy skoro równolegle biegnie park...

      • 0 0

  • Żeby nie wyszło jak z palmą (3)

    Niech oni lepiej tego nie ruszają, bo będzie jeszcze gorzej. Dulkiewicz nienawidzi drzew

    • 51 14

    • na suchej gałęzi można kogoś powiesić (2)

      na wyciętej nie. Dlatego wycinają.

      • 7 3

      • a latarnia? (1)

        • 1 0

        • Też będą gasić niedługo.

          • 2 0

  • Najlepiej to przestać sypać sól

    • 43 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.