• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ptaki wyłączyły ILS na lotnisku w Gdańsku

Michał Brancewicz
7 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 15:05 (7 listopada 2018)
  • Anteny systemu ILS II kategorii nie działają od końca września.
  • Anteny systemu ILS na gdańskim lotnisku.
  • Zestaw anten systemu ILS na lotnisku w Gdańsku.

Od 21 września na lotnisku w Gdańsku nie funkcjonuje system ILS drugiej kategorii, który umożliwia lądowanie w trudnych warunkach pogodowych. Powodem są problemy techniczne. Nieoficjalnie chodzi o to, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej nie zamówiła w przetargu osłon na anteny kierunku, które są obsiadane przez ptaki, co zakłóca sygnał radiowy.



AKTUALIZACJA, godz. 15:05
W środę po południu otrzymaliśmy stanowisko PAŻP-u w tej sprawie.

Paweł Łukaszewicz, rzecznik prasowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej:
- Powodem decyzji o obniżeniu kategorii systemu ILS z II na I na gdańskim lotnisku była zarejestrowana seria alarmów dostarczonego przez dostawcę urządzenia, sygnalizujących przekroczenie parametrów wymaganych dla kategorii II. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej na bieżąco zawiadamia dostawcę sprzętu o wszystkich zauważonych błędach.

Z uwagi na to, że do roku 2023 system objęty jest gwarancją, PAŻP, jako zamawiający, zwrócił się do wykonawcy z prośbą o natychmiastowe zidentyfikowanie przyczyn wszystkich występujących błędów i ich niezwłoczne usunięcie, co będzie podstawą do jak najszybszego przywrócenie działania systemu w kategorii II.

PAŻP nie przesądza, czy przyczyną nieprawidłowego działania systemu jest brak osłon. W przygotowanej przez PAŻP specyfikacji jednoznacznie wskazano, że system ma działać w specyfice gdańskiego lotniska i wywiązania się z tego zobowiązania PAŻP oczekuje od dostawcy systemu.


W niedzielę wieczorem pogoda nie była łaskawa dla pasażerów gdańskiego lotniska. Mgła utrudniała samolotom lądowanie. Problem potęgował fakt, że nie działał system ILS II kategorii, który kosztem ok. 60 mln zł został zamontowany już trzy lata temu i miał umożliwiać lądowanie w trudnych warunkach.

Lotnisko wykonało swoją część prac związaną z nowym oświetleniem pasa startowego, a za montaż systemu radiowego ułatwiającego naprowadzanie samolotów odpowiadała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Samolot Lufthansy krążył w niedzielę wieczorem nad gdańskim lotniskiem. Samolot Lufthansy krążył w niedzielę wieczorem nad gdańskim lotniskiem.
O problemach z lądowaniami w niedzielny wieczór informowali czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Efekt - trzy samoloty Ryanaira nie były w stanie wylądować. Kłopoty miała również załoga Lufthansy lecącej z Frankfurtu. Przy pierwszym podejściu pilot był zmuszony odejść na drugi krąg.

- Jak państwo zauważyli, próbowaliśmy wylądować, ale się nam to nie udało. Co prawda nasz samolot jest bardzo nowoczesny i wiele potrafi, ale na lotnisku w Gdańsku nie wszystko działa, jak powinno - tak według relacji pana Michała, czytelnika Trojmiasto.pl, brzmiał komunikat kapitana samolotu.
Czytaj też: Pół roku bez systemu ILS na lotnisku. Będą kłopoty [ Tekst z 2016 roku]

Okazuje się, że system ILS II kategorii nie działa w Gdańsku od 21 września. Wtedy pojawił się pierwszy komunikat PAŻP-u (tzw. NOTAM) w sprawie obniżenia ILS-u do I kategorii. Powodem było wyłączenie się anten kierunku. Początkowo PAŻP informował, że problemy mogą potrwać do 30 września. Po czym pojawiły się kolejne komunikaty o przedłużaniu się tego terminu. Obecnie mowa jest o tym, że ILS I kategorii będzie funkcjonował na lotnisku aż do 30 stycznia 2019 roku.

Zrzut ze strony, na której pojawiła się informacja o obniżeniu ILS-a do I kategorii. Zrzut ze strony, na której pojawiła się informacja o obniżeniu ILS-a do I kategorii.
- Potwierdzam, że od września nie działa system ILS II kategorii, o szczegóły proszę pytać w PAŻP-ie - ucina Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.
Przez ostatnie miesiące pogoda była sprzyjająca, więc usterka nie była odczuwalna. Gdy nastała jesień, a wraz z nią pojawiły się mgły, brak systemu ILS II dało się odczuć natychmiast.

Jak udało się nam ustalić, anteny kierunkowe przeszły w tryb awaryjny, gdyż na antenach zaczęły siadać ptaki, co zakłóciło sygnał. Stada ptaków mogą swobodnie obsiadać anteny, bowiem w przetargu ogłoszonym przez PAŻP na ILS II zostały wykreślone ze specyfikacji zamówienia specjalne osłony.

Anteny systemu ILS II zostały wyprodukowane przez amerykańską firmę, więc osłony też muszą być zamówione stamtąd.

Zobacz też: Gdańskie lotnisko zyska jeszcze lepszy system lądowania

- Obecnie jesteśmy w trakcie rozmów z PAŻP-em i amerykańskim producentem - mówi przedstawiciel firmy Bartus, która zajmuje się systemami radionawigacyjnymi. - Jeśli zamówienie zostanie złożone, to sprowadzenie osłon potrwa około dwóch tygodni.
Anten na lotnisku w Gdańsku jest 14, a do nich potrzebnych jest aż 196 osłon.

Jeśli osłony przyjadą do Gdańska, będzie jeszcze trzeba je zamontować. To wiązać się będzie z całkowitym wyłączeniem systemu ILS (nawet I kategorii) na około tydzień. O tej porze roku może to oznaczać całkowity paraliż lotniska.

Podobny problem pojawił się na lotnisku w Rzeszowie, gdzie nagle pojawiły się stada ptaków, które obsiadały anteny, zakłócając ich sygnał radiowy. Tam PAŻP domówił i zamontował osłony. W kolejnym roku ptaków już nie było.

W poniedziałek wysłaliśmy pytania do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, ale nie otrzymaliśmy na razie odpowiedzi.
22:22 8 LISTOPADA 18 (aktualizacjaakt. 22:35)

Samoloty mają problem, by wylądować w Gdańsku (59 opinii)

Samolot z Amsterdamu próbował podejść do ładowania ale bez sukcesu. Będzie pewnie próbował ponownie. "Śmiało zmieścisz się" jak mówił klasyk'
Samolot z Amsterdamu próbował podejść do ładowania ale bez sukcesu. Będzie pewnie próbował ponownie. "Śmiało zmieścisz się" jak mówił klasyk'

Opinie (358) 7 zablokowanych

  • Należy powołać komisje ds. zbadania ...... (13)

    Na czele oczywiście Antoni.

    • 140 59

    • OLT i inny specjał l iści

      Przypominam, że lotnisko jest spółką m.Gdańsk... wychodzi profeska

      • 0 0

    • Budżet 3 mln, w tym 2 mln na ekspertyzy i ekspertów.

      • 0 0

    • A niby takie nowoczesne lotnisko światowe było... (3)

      A wystarczyło że ptaszki je zasr.....ły i inwestycja za miliony jest bezużyteczna.
      Tym naprawdę powinna się zająć jakaś komisja!

      • 7 10

      • (2)

        "Tym naprawdę powinna się zająć jakaś komisja!"

        No to niech się zajmuje. Za anteny odpowiada PAŻP, która to podlega pod Ministra Infrastruktury, obecnie Andrzej Adamczyk. Wszystko jest w Warszawie, więc będzie blisko.

        • 17 1

        • (1)

          już to widzę, jak Macierewicz z Cenckiewiczem badają teczki tych ptaków i grzebią w życiorysach ich przodków... byłby czad, gdyby udowadniali, że to Lech Wałęsa dokarmiał te ptaki, czyli rzecz jasna był "oficerem prowadzącym" TW Czajka, tw derkacz i TW Świergotek!

          • 13 2

          • Mało tego, istnieją duże znaczące przesłanki ku temu, że być może dziadek pewnej osoby, będąc w Wermachcie mógł karmić ich przodków... Dodatkowo, na pazurach znaleziono ślady trotylu i drewna brzozowego, a w dziobach fragmenty zamówienia alledrogo na bomby termobaryczne.

            • 2 0

    • Nie Antoni tylko Małgorzata (1)

      Ona wie już gdzie jest Gdańsk i to, że mamy lotnisko. Zaoszczędzimy pół roku śledztwa.

      • 8 0

      • To ta co przerźnęla wybory w Krakowie, a tatuś nie zapłacił za montaż okrągłej wanny! Szuja!

        • 5 1

    • ja myślę, że tą komisję powinien poprowadzić syn Donalda :)

      • 6 4

    • Należy powołać służę monitorowania pasa startowego - czy nie wyrastają brzozy! (1)

      To oczywiście będą zalecenia komisji Antka - pod warunkiem że lekarz zmieni mu leki.

      • 12 2

      • podobno Tusk z Wałęsą rozsiewali nasiona... w końcu są z Gdańska

        • 5 2

    • Coś mi się wydaje, że przyczyną nie są ptaki, (1)

      a trotyl na antenach

      • 25 3

      • Kaszpirowski powiedział mi że ruskie podmienili czarne skrzynki.....

        • 11 1

  • Lotnisko w GDA dno dna!!

    niestety drugi dzień próbuje wyleciec z Gdanska i drugi raz dostaję informację o anulowaniu mojego lotu liniami lufthansa, zobaczymy w poniedziałek, do trzech razy sztuka...jestem zdegustowana do granic możliwości

    • 2 0

  • V

    Miało być dobrze, wyszło jak zwykle...

    • 0 0

  • To jak oni ladowali kiedy nie bylo ILS?

    Moze nalezaloby podnieść poziom szkolenia pilotów zamiast sprzedawać licencje. A wielki brat oczywiście musi swoje zarobić ;)

    • 0 3

  • Żenada.

    Najpierw przedstawiciele lotniska "chwalą się" podniesieniem klasy ILS do kat. II, a teraz umywają ręce od problemu i odsyłają do PAŻPu. Widać, że pełna "profeska" ;) Gratuluję.

    • 2 0

  • postawcie tego kto to kupił jako strach na wróble

    • 2 0

  • Gdańsk nie radzi sobie z ruchem autobusowym i tramwajowym, a mają sobie poradzić z ruchem lotniczym?

    • 3 0

  • (1)

    a strefy ochronne to lipa,niby nasze domy nie mieszczą się w tych strefach,ale od pewnego czasu latają bezpośrednio nad naszymi domami,zrobię zdjęcia bo tak dzieje się od pewnego czasu,zmienili tory lotu,tak jest na ul.mjr.Słabego i Zł.Karczma 3 i 7.

    • 4 6

    • Wystarczy że załoga poprosi twr epgd o podejście z widzialnością doczego mają prawo i TWR da taką zgodę. Automatycznie trasą samolotu jest inna, taka filozofia.

      • 0 0

  • (1)

    Ptaki wyłączyły system ils. mam działkę przy samym lotnisku, obserwuję starty i lądowania, zanim pojawi się samolot na niebie po pasie startowym jak opętany jeździ pojazd który nap..... z broni hukowej lub dla urozmaicenia emituje dźwięki nie do zniesienia dla ptaków którym wpadłoby do głowy latać sobie w pobliżu. Tak więc oprócz jakiegoś myszołowa który poszukuje sobie ofiary w trawie tudzież odlatujące stada czapli które zbierają się w pobliżu ale nie na lotnisku to ptaki są tam zjawiskiem incydentalnym. Jeśli więc nie ma osłon to w czym problem zamontować stacjonarne odstraszacze dźwiękowe czy hukowe a ptaki które obsiadają stadami anteny po prostu znikną. Dla sprawdzenia faktów wystarczy dobra lornetka i stanowisko spottersów.

    • 10 1

    • Masz rację że jeździ i nap... Jaką jest różnica między stacjonarną metoda a metoda którą proponujesz? Jedna i druga ma za zadanie nap.... i wydawać nieznośne dźwięki. Wychodzi na to że poprostu przeszkadza Tobie w relaksie na Twoim wymarzonym rodos.

      • 0 0

  • Profesjonalny artykuł (8)

    Ciężka branża, dużo fachowej wiedzy, żadnego przekłamania. Mam wykrztalceniem lotnicze i chciałbym pogratulować autorowi, nigdzie ani jednego błędu.

    Ps. Należy zapytać w ogóle o sytuację w PAZP, nie tylko lotnisko w Gdańsku ma z nią prpblem, największy jest w Modlinie... (Kto wtajemniczony wie o co chodzi)

    • 138 12

    • „Profesjonalny”

      ILS 60 mln - to anteny chyba ze złota. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę ILS z DME i można zobaczyć postępowania PAŻP-u
      Wyłączyły się anteny? Ciekawe, że anteny mogą się wyłączyć? A może radiolatarnia kursu LOC/LLZ?

      • 0 0

    • Nie dość, że troll, to jeszcze fantazjuje o wykształceniu lotniczym i uprawia wazelinę wobec autora. (1)

      • 2 1

      • zazdrość jest żałosna

        a co w tym niemożliwego żeby zdobyć wykształcenie lotnicze?

        • 0 0

    • To jeszcze z pisowni ojczystego języka się odrobinę podciągnij i już erudycja padnie u twych stóp

      • 11 7

    • Odnośnie Modlina polecam wpisać w googla: wieża kontroli modlin pażp :) Można się dużo ciekawego dowiedzieć o tej instytucji...

      • 9 0

    • Ja za to znalazłem jeden błąd (1)

      W twojej wypowiedzi.. nie „wykrzłcenie” tylko „wykształcenie”. Nie ma za co.

      • 43 5

      • Jest jeszcze drugi błąd:

        "...w Gdańsku ma z nią prpblem..."

        • 12 1

    • co w nim profesjonalnego ?

      • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane