• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni zwiększyli strefy płatnego parkowania w Sopocie

Piotr Weltrowski
4 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Strefami płatnego parkowania - po wejściu w życie nowej uchwały - objęte zostaną kolejne ulice w centrum Sopotu. Strefami płatnego parkowania - po wejściu w życie nowej uchwały - objęte zostaną kolejne ulice w centrum Sopotu.

Radni Kocham Sopot chcieli zwiększyć limit aut, które za darmo mogą parkować mieszkańcy miasta, natomiast radni PiS protestowali przeciwko ulgom dla właścicieli aut elektrycznych. Ostatecznie jednak - głównie głosami PO - strefę płatnego parkowania rozszerzono, wprowadzono także ulgi, chociaż ograniczone.



Czy właściciele samochodów elektrycznych powinni być zwolnieni z opłat za parkowanie?

O projekcie uchwały zmieniającej obecnie obowiązujące zasady płatnego parkowania w Sopocie pisaliśmy na początku tygodnia. W skrócie: władze miasta zaproponowały, aby zwiększyć obowiązujące już strefy całoroczne, dodać jedną nową strefę w centrum oraz jako strefę sezonową traktować ul. Polną. Chcieli też zwolnić z opłat za parkowanie w całym mieście właścicieli pojazdów elektrycznych.

Czytaj więcej o nowych strefach

Zmiany te nie spodobały się opozycji. PiS postulował ich odrzucenie w całości. W tym także tych dotyczących zwiększenia - na wniosek mieszkańców - stref płatnego parkowania.

- Naszym zdaniem głosy mieszkańców są traktowane wybiórczo, nie ma jasnych zasad, które pozwalałyby znaleźć logikę w tym, że raz wola mieszkańców jest spełniana, a innym razem ich głos jest ignorowany. Nie ma planu i myśli w rozszerzaniu stref płatnego parkowania - powiedział nam już po głosowaniu Bartosz Łapiński z PiS.

PiS nie chciał się także zgodzić na ulgi dla właścicieli samochodów elektrycznych, tłumacząc że każdy taki samochód i tak przyczynia się do zwiększenia emisji spalin, gdyż większy ruch powoduje większe korki, a to samochody stojące w korkach w największym stopniu zanieczyszczają środowisko.

Wszystko o płatnym parkowaniu w Gdyni

Zupełnie inne zastrzeżenia miał z kolei klub Kocham Sopot. Chodziło o wprowadzone już rok temu obostrzenia dotyczące liczby samochodów, za parkowanie których mieszkańcy Sopotu nie musieli płacić. Wcześniej mogli wystąpić o odpowiednie karty dla kilku aut, od roku - tylko dla jednego.

Zdaniem radnych Kocham Sopot przepis ten faworyzował turystów względem mieszkańców miasta, krzywdził też osoby mieszkające w strefach objętych płatnym parkowaniem, bo musiały płacić za to, za co opłat nie ponosiły osoby spoza tych stref.

Wniosek o wprowadzenie do uchwały autopoprawki w tej sprawie referowała radna Grażyna Czajkowska, co... wprowadziło sporą wesołość wśród części radnych, którzy zaczęli z uśmiechem sugerować (np. pokazując "na migi" liczbę cztery), że sama mieszka ona w strefie płatnego parkowania i posiada więcej, niż jedno auto.

Zasugerował to też wprost Jacek Karnowski. - Nie mogę ujawnić, ile pani ma samochodów, prawo mi zabrania, ale nawet jak ktoś ma cztery auta... - stwierdził prezydent Sopotu.

Sama radna, kiedy już po głosowaniu zapytaliśmy ją o liczbę posiadanych przez nią samochodów, zaprzeczyła, że posiada cztery. Przyznała, że ma jeden samochód, a drugiego jest współwłaścicielem.

- Ta sprawa mnie zresztą nie dotyczy, gdyż posiadam garaż. Wnioski dotyczące niesprawiedliwych - naszym zdaniem - obostrzeń skierowali do mnie mieszkańcy - tłumaczyła radna Kocham Sopot, chwilę wcześniej mówiąc nam, iż przepis zmuszający do opłat za drugie czy trzecie auto i tak jest martwy, gdyż osoby, których dotyczy, masowo przerejestrowują swoje samochody na innych członków rodziny.

Wszystko o płatnym parkowaniu w Gdańsku

Ostatecznie poprawkę odrzucono. W przeciwieństwie do innej, która do aut zwolnionych z opłat za parkowanie, oprócz samochodów elektrycznych, zaliczyła też samochody hybrydowe. Problem w tym, że radni zarazem ograniczyli zwolnienie z opłat tylko i wyłącznie do mieszkańców Sopotu posiadających tego typu pojazdy.

To dość absurdalna decyzja, jeżeli przyjąć za dobrą monetę ich wcześniejsze argumenty, w których przekonywali obecnych na sali, że ulgi nie mają ułatwiać życia właścicielom takich aut, a wszystkim mieszkańcom miasta, gdyż każdy samochód elektryczny na drodze zmniejsza emisję zanieczyszczeń w mieście.

Próbowaliśmy o to zapytać podpisanego pod pierwotnym projektem uchwały Bartosza Piotrusiewicza, ale zdecydowanie unikał odpowiedzi wprost na nasze pytanie. - Rada ma swoją autonomię - wiceprezydent Sopot odpowiedział kilka razy na to samo zadane przez nas pytanie.

Przyjęcie nowej uchwały nie zmieni opłat za parkowanie. Pozostaną one takie same, jak do tej pory: za 10 minut zapłacić będzie trzeba 50 gr, za pierwszą godzinę 3 zł, za drugą 3,60 zł, za trzecią - 4,20 zł, a za każdą kolejną 3 zł. Bilet całodobowy kosztować będzie 20 zł.

Opinie (127) 5 zablokowanych

  • wprowadzić opłaty dla rowerów i pieszych (5)

    • 82 14

    • i opłaty za oddychanie (1)

      by żyło się lepiej

      • 18 3

      • To nie głupie

        niektórym tak capi z buzi że fuj .

        • 4 1

    • nowy minister Tuska juz sie nadtym zastanawia

      obecnie do likwidacji wspólne opadatkowanie

      • 1 1

    • i opłatę od twojej głupoty

      • 3 1

    • coś z tabletkami namieszałeś

      • 2 1

  • Głosuj na PO będziesz wydymany na wszystkie sposoby !

    • 16 5

  • opłaty za parkowanie to nie podatek

    ale forma internalizacji kosztów zewnętrznych

    • 6 0

  • Mnie też to WALI! (1)

    2 lata temu uciekłem z firmą z Sopotu - bo zrobili płatny parking przy Rzemieślniczej. Przy ulicy, gdzie są same firmy a do mola czy morza jest bardzo daleko. Gratuluję idiotyzmu!
    Przeniosłem się poza 3miasto - i teraz zamiast wstawać o 6 rano i jechać godzinę, wstaję o 7:30 i jadę 15 minut. Pomimo większej odległości.

    • 86 8

    • uważaj na bóle kręgosłupa i przejawy niewydolności układu krążenia

      • 11 12

  • A w następnym roku...

    Abonamenty dla mieszkańców będą symbolicznie płatne np.300pln/rok

    • 4 5

  • To jest (5)

    HARACZ i proszę nie mylić go z opłatą.

    • 73 14

    • (3)

      Dokładnie!

      • 5 4

      • Nie wiedziałem, że w Gdyni panuje taka nędza, że brak im paru złotych na parkowanie ! (2)

        • 10 9

        • Jacy gdynianie. Chytre gbury co do miasta się przenieśli. Pieniążki na (1)

          pArking im żal, jo, jo....

          • 7 7

          • mieszkam bucu od urodzenia w centrum

            dlaczego jako mieszkaniec centrum mam placic 30 zł miesiecznie a mieszkaniec oksywia, orlowa, karwin etc. ma za darmo od panstwa mozliwosc darmowego parkowania pod domem ?

            • 5 6

    • Przecież Gdynianie mogą spacerować po Orłowie, a stamtąd do Sopotu brzegiem morza 4 kilometry.

      • 9 2

  • parkingi

    Występujący na forum Sopocianie zastępują górali spod Gubałówki byle zerżnąć cepra na dudki i najczęściej rżną innych "górali"zza miedzy/Gdynia,Gdańsk/u których w weekend mogą parkować za darmo.Tacy to Sopocianie z dziada pradziada czyli od 1945roku.Bądźmy jako mieszkańcy Trójmiasta życzliwi dla siebie bo wystarczy że w Polsce nas dymają.

    • 11 5

  • sopot to syf

    wprowadzili strefę narzemieślniczej - trzeba kroić tych co pracy przyjezdzaja przecież. jacy radni takie miasto

    • 13 7

  • W Sopocie są ładne mewki (2)

    • 7 9

    • izzy

      to ty?

      • 0 0

    • rzucają się na niemca jak urzędas na państwowe

      • 13 2

  • UWAGA !!! niedługo stana bramki z opłatami za przejazd przez ten cudowny kurort (2)

    • 28 2

    • Już parę razy postulowałem wprowadzenie myta dla mieszkańców Szczurogrodu i Budyniogrodu (1)

      przejeżdżających przez Sopot !

      Dycha rano. dycha po południu za przejazd !

      • 4 1

      • wezcie sie ogrodzcie drutem kolczastym sopockie cwoki

        bedzie fun

        • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane