• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport z budowy: tak powstaje Trasa Słowackiego

Maciej Naskręt
29 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Zobacz jak powstają wszyskie odcinki Trasy Słowackiego.


Sprawdziliśmy, jak toczą się prace przy budowie Trasy Słowackiego. Robota wre, aż miło popatrzeć!



Pełną parą toczą się prace na trzech spośród czterech odcinków Trasy Słowackiego, której budowę zleca miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

Przebieg Trasy Słowackiego w okolicach lotniska. Przebieg Trasy Słowackiego w okolicach lotniska.
Tu drogowcy rozpoczęli prace najwcześniej, bo w marcu tego roku. Trasa Słowackiego w Rębiechowie i Matarni to najmniej skomplikowany odcinek spośród wszystkich zaplanowanych w ciągu Trasy Słowackiego.

Na wielu fragmentach widać już nawierzchnię bitumiczną, choć nie są to jeszcze wszystkie jej warstwy. Aktualnie drogowcy zajmują się budową chodników i ekranów akustycznych. Przyglądając się postępowi prac napotkaliśmy ekipę drogowców układających nawierzchnie na wysokości ul. Elewów zobacz na mapie Gdańska.

Wiele do zrobienia pozostało drogowcom w obrębie przejazdu kolejowego w pobliżu ul. Radarowej zobacz na mapie Gdańska. Trwają tam prace kanalizacyjne, które przedłużyły się o tydzień.

Lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego ma być gotowy jesienią tego roku. Wykonawcą jest firma Wakoz, która za zbudowanie drogi otrzyma 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.

Miejski odcinek. Miejski odcinek.
Co udało się drogowcom dokonać od kwietnia tego roku, kiedy ruszyła budowa? Widać już światło trasy na jej górnym odcinku. Ułożono m.in krawężniki, które wytyczają przebieg obu jezdni przy zbiorniku retencyjnym "Srebrzysko".

W sąsiedztwie "Garnizonu" trwają prace przy przełożeniu koryta Potoku Strzyża. Woda z górnego tarasu Gdańska będzie niebawem płynąć w wykonanym z żelbetu kanale. Znajduje się on pięć metrów na południe od dotychczasowego koryta.

Prace toczą się też przy budowie estakady nad al. Grunwaldzką i wiaduktu kolejowego, kawałek dalej w stronę Zaspy. Wznoszone są tam mury oporowe i przyczółki przyszłych obiektów inżynierskich. Na wsypie centralnej skrzyżowania przy Galerii Bałtyckiej wyrosły filary, które będą podpierać przyszłą estakadę.

Miejski odcinek Trasy Słowackiego buduje konsorcjum firm Hydrobudowy Polska, PBG i Aprivii za sumę 159 mln zł. Droga ma być przejezdna przed końcem przyszłego roku.

Droga Zielona. Droga Zielona.
Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.

Budowa tego 2,1-kilometrowego odcinka zaczęła się najpóźniej. Tam w połowie sierpnia ruszyły prace rozbiórkowe na terenie ogródków działkowych po południowej stronie ul. Uczniowskiej.

Roboty toczą się w dość niecodziennej atmosferze, bowiem pracownicy podwykonawcy muszą nie tylko burzyć altany po rezydujących tam wcześniej działkowiczach, ale też chronić teren przed plądrującymi go zbieraczami złomu. - Trudno skupić się na pracy, grasuje tu kilkudziesięciu złomiarzy - opowiada nam jeden z pracowników.

Niebawem zniknie też z powierzchni ziemi stara lokomotywownia położona tuż obok ul. Kochanowskiego. Jej wyburzenie zaplanowano na początek września.

Odcinek Drogi Zielonej pochłonie z kasy miasta nieco ponad 135 mln zł. Firma Budimex zobowiązała się, że wybuduje go do końca 2012 r.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.

Przebieg tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Przebieg tunelowego odcinka Trasy Słowackiego.
Na rozpoczęcie prac przy drążeniu tunelu i budowie dojazdów do tego obiektu trzeba jeszcze nieco poczekać. Konsorcjum firm, której liderem jest FCC Connstruction, złożyło odwołanie od drugiego rozstrzygnięcia przetargu. O sprawie pisaliśmy w połowie sierpnia.

Teraz Krajowa Izba Odwoławcza zbada odwołanie, którego podstawowym argumentem wciąż są niskie koszty wykonania. Konsorcjum Hydrobudowy, PBG S.A. i Aprivia S.A. z liderem - Obrascon Huarte Lain zaproponowało najkorzystniejszą ofertę, czyli budowę odcinka za 885 mln zł w 36 miesięcy. Jest to o propozycja o ok. 300 mln zł tańsza niż konsorcjum firm, której liderem jest FCC Connstruction.

Miejsca

Opinie (128)

  • Bardzo dobrze, że w końcu budują tą Trasę Słowackiego, bo wielu już straciło nadzieję, że kiedykolwiek ona powstanie. Jedynie czego można się obawiać to jakości robót, zwłaszcza na odcinkach realizowanych przez Wakoz (gorszych od nich papraków chyba już nie ma) i Budimex (patrz ul. Marynarki Polskiej). A propos, może ktoś z GIK-u oficjalnie się wypowie jak wygląda na dzień dzisiejszy sytuacja z niezależnymi badaniami laboratoryjnymi (podobno miał być na nie przetarg początku lipca) na prowadzonych przez nich inwestycjach. Jeżeli nadal nadzór odbierając roboty opiera się tylko na badaniach wykonawców - rozmawiałem na początku sierpnia z kolegą pracującym w GIK, zajmującym się prowadzeniem jednej z ich sztandarowych inwestycji i powiedział mi,że żadnych niezależnych badań nie robią - to nie dobrze to wróży na przyszłość.

    • 5 0

  • pomiędzy 50 sek., a 1 min. w materiale fimowym, to najlepszy widok dla kierowcy/ców.

    • 0 0

  • Wszystko by było pieknie ale nie jest (2)

    Nie będzie dojazdu do ul. Nowej Słowackiego i bezpośredniego dojazdu do lotniska, bez pokonywania objazdu ulicami Nowatorów i Budowlanych dla mieszkańców Żukowa i okolic Pan Ad.mowicz rządzi chyba jak lokalny dyktator i wszystkie gminy mają POdporządkować sie jego woli (włącznie z Gdynią). Będzie protest!

    • 2 7

    • Gdynia nie musi się podporządkowywać

      może zbudować brakującą drogę, pozwalam ;-)

      • 2 0

    • Połączenie.

      Połaczenie Trasy Słowackiego z Baninem jest konieczne. Teraz do lotniska będzie pusta dwupasmówka a potworne korki nadal będa na Kartuskiej , Nowatorów i Budowlanych. Nawet skrzyżowanie Budowlanych ze Slowackiego nie bedzie przebudowane.To jest "biały kruk" na skale światową. Na świecie buduje sie potężne tunele estakady-żeby połaczyć państwa, miasta itd. Gdańsk likwiduje newralgiczne połaczenie z gminą przyległą. Start Gdańska do Europejskigo Miasta Kultury to jakiś zart.

      • 1 0

  • Lepiej późno niż wcale

    Inwestycja spóźniona o co najmniej kilka lat jak nie kilkanaście.

    • 5 1

  • prawda ???? ta trzecia.

    Bo to wszystko dzięki preziowi i całemu pisuarowi ,bo Tusk nic nie robi.Buuuuuuuhahahahahaha.

    • 2 1

  • Szkoda lokomotywowni

    Czy na prawdę trzeba ją burzyć, aby postawić TYMCZASOWĄ ZAJEZDNIĘ dla autobusów na 4 mecze Euro 2012? :(

    • 4 2

  • Przyjaciel z niemiec, urodzony w Gdansku komentuje:

    Gdansk bardzo dobrze inwestuje w przyszłość!!!Naprawde duzo starej infrastukry jest w niemiec i sie wali (autostrady, krajowki, centra, i.t.d. sa z 70 i 80 lat duzej ilosci....Nowe, jest nowe, Polska sie rozbuduje na nowze i lepsze!!!Dalej tak!!Pozdrowienia!

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane