• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport z remontu trasy tramwajowej na Przeróbkę

Maciej Naskręt
26 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Podbijarka i spawanie termitowe na budowie linii tramwajowej na Przeróbce


Sprawdziliśmy postęp prac przy przebudowie trasy tramwajowej na Długich Ogrodach i Przeróbce. Wykonawca bacznie obserwuje prognozę pogody, bo to od niej zależy, czy mieszkańcy pojadą tramwajem na Przeróbkę jeszcze w tym roku.



Zobacz pierwsze prace przy linii tramwajowej na Długich Ogrodach i Przeróbce. Film z lipca tego roku.

Przebudowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska i ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska na odcinku od ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska trwa od czerwca. Wykonawcą jest firma Budimex, która dostanie za swoją pracę 65,606 mln zł.

W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu na łukach torów mają pojawić się urządzenia do smarowania szyn.

Wszystkie przejazdy przez torowisko dla samochodów i pieszych zyskają nawierzchnię z gumowych płyt typu strail. Można się na nie natknąć chociażby na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.

Obecnie realizowany jest pierwszy etap inwestycji - od ul. Elbląskiej do pętli na Przeróbce. Po jego zakończeniu wykonawca zajmie się odcinkiem torowiska do ul. Wosia Budzysza. Obecnie realizowany jest pierwszy etap inwestycji - od ul. Elbląskiej do pętli na Przeróbce. Po jego zakończeniu wykonawca zajmie się odcinkiem torowiska do ul. Wosia Budzysza.
Na remontowanym odcinku zaplanowano zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich będzie jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który zostanie poszerzony.

Plan: uruchomić tramwaj do pętli Przeróbka w grudniu

Inwestor (Gdańskie Inwestycje Komunalne) i wykonawca zapowiadali, że tramwaje z centrum Gdańska dojadą do pętli na Przeróbce jeszcze w grudniu tego roku. Czy się to uda?

Postanowiliśmy zapytać o to nie inżynierów i projektantów, ale pracowników na budowie.

Wśród pracowników Budimexu panuje w tej sprawie umiarkowany optymizm.

- Wszystko zależy od pogody. Praktycznie gotowe jest już torowisko od ul. Elbląskiej do Mostu Siennickiego. Wystarczy, że zostanie podbite, a sieć trakcyjna zawieszona, a będzie można puścić tramwaj - mówi nam kierownik robót.

- Nieco inaczej wygląda sytuacja na moście i przy pętli na Przeróbce. Tam jest napięty plan i pogoda faktycznie może go pokrzyżować, dlatego bacznie obserwujemy prognozy - dodaje.

Czy linia na Przeróbkę ruszy już w grudniu?

O zakończeniu prac przy torowisku na Moście Siennickim można na razie pomarzyć. Na obiekcie rozłożony jest potężny namiot, pod którym trwa piaskowanie i zabezpieczenie stalowej nawierzchni. Tuż obok mostu wzmacniane z użyciem betonu są przyczółki wiaduktu nad dawną linią kolejową. Trochę potrwa, zanim beton zwiąże i zostaną na nim ułożone szyny.

Z kolei na dojazdach do wiaduktu, między szynami układany jest bruk. Prace poprzedzone są stabilizowaniem studzienek kanalizacyjnych.

Na budowie nikt na razie nie myśli o pracach drogowych, wszyscy koncentrują się na torowej części inwestycji.

Na betonową podbudowę czekają też szyny w rejonie pętli na Przeróbce. Na razie trwa tam montaż rusztowania, które podtrzyma nowe szyny tak, by łatwo można było je zabetonować. Równolegle trwa też spawanie szyn z użyciem termitu. Te widowiskowe prace udało się nam uchwycić na filmie.

Wykonawca - firma Budimex - jest zmotywowany do otwarcia mostu dla tramwajów do końca grudnia. Jeśli się to nie uda, firma będzie musiała sfinansować działanie zastępczej komunikacji miejskiej. Z kolei samochody będą mogły przejechać mostem nie wcześniej niż na przełomie stycznia i lutego.

Na budowie są Chilijczyk, Ukraińcy, rzeźbiarz po ASP

Co ciekawe, na budowie 2,5-kilometrowej linii nie pracują wyłącznie Polacy. Wśród brukarzy pracuje młody Chilijczyk. Jak się sprawuje?

- Nie jest przyzwyczajony do naszej pogody. Gdy było ciepło szło mu świetnie, ale teraz pracuje trochę wolniej niż my. Taki mamy klimat - chłodny - mówi nam jego polski kolega.

Co ciekawe, brukarze nie dostają pieniędzy za godzinę pracy, ale za wykonaną robotę. Podwykonawca płaci im 20 zł za ułożenie jednego metra kw. bruku.

W czasie rozmowy podchodzi do nas młody mężczyzna i pokazuje w telefonie zdjęcia swoich rzeźb w drewnie. Na zdjęciach widać metrowe posągi wykonane ręcznie z jednego kawałka drewna.

- Ciężko jest się utrzymać ze sztuki, dlatego pracuję jako robotnik. Mieszkam w Pelplinie i jestem absolwentem Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu - opowiada.

Kawałek dalej - przy Moście Siennickim - pracują brukarze z Kijowa.

- Rok temu zrywaliśmy bruk na Majdanie w Kijowie, dziś układamy go w Gdańsku. Zdecydowanie wolę pracę w Polsce - mówi Ukrainiec.

Miejsca

Opinie (74) 4 zablokowane

  • Prezydent Jaworski z Ojcem Tadeuszem uroczyście przetną wstęgę. (11)

    ;)

    • 79 48

    • idioci zawsze są złośliwi bo nic innego nie potrafią tylko głosować na PO

      • 0 0

    • (6)

      ten przynajmniej nie ma kłopotu z liczeniem mieszkań...

      • 29 25

      • A z liczeniem strat stoczni? (5)

        • 44 16

        • To może policzymy długi w spółkach miejskich? (2)

          Z tym też krucho

          • 21 18

          • z tych dlugow cos zostalo zbudowane

            ile zbudowano ze strat stoczni?

            • 5 0

          • to policzmy :)

            • 13 2

        • Co wy z tą stocznią. Podziękujcie Rakowskiemu, a potem Lewandpwskiemu i Balcerowiczowi (1)

          • 11 20

          • Podziękuj raczej Koreańczykom, bo wszystkie poważne zamówienia idą do nich. W PL była by jedynie szansa na remontówkę + offshore

            • 12 1

    • były solidaruc co doprowadził stocznie do upadku (2)

      • 9 2

      • reanimowana była zdecydowanie za długo (1)

        • 3 0

        • był czas na restrukturyzację

          na stworzenie zakładu pełnego specjalistów, tworzącego statki bardziej skomplikowane, niż platforma z silnikiem do wożenia cargo. Zamiast tego skutecznie blokowano próby automatyzacji części produkcji. Warto było?

          • 2 0

  • (4)

    Budimex lub Skanska i wszystko jasne. Przez 2-3 miesiące w lato nic nie robią tylko rozpierduchę a później narzekają na aurę, że mogą nie zdążyć.

    • 43 45

    • tramwaj

      rzeczywiście a i zacząć mogli w kwietniu pogoda od kwietnia była wyśmienita

      • 0 0

    • Trzeba bylo ze swoja ekipa tam wejsc. Ty i twoi ludzie w tym czasie nie tylko zrobilyby linie na Przeróbkę, ale i na morene.

      • 20 1

    • od Pracownika

      zastanów się nad tym co piszesz
      Jak nie wiesz nie pisz bo po prostu kompromitujesz się.

      • 14 5

    • Przebudowa

      A znasz pojęcie "Prace ziemne" i "infrastruktura podziemna" ?? Tramwaj to nie tylko szyny!! To cała masa sieci która w ramach remontu mostu i torowiska również ulega przebudowie w wyniku kolizji lub wymianie na nową. Często takie prace branżowe to duży procent z całości całego zakresu do wykonania a później zupełnie nie widoczne jak. np. kanalizacja deszczowa, sanitarna, wodociągi, elektroenergetyka Sn i nN, teletechnika, telematyka, drenaże, gazociągi, ciepłociągi także trochę szacunku dla ludzi którzy robią tą rozpierduchę bo to naprawdę ciężka i złożona praca.

      • 46 5

  • (5)

    A kiedy wykonawcy przestaną niszczyć wszystko dookoła? Park na Przeróbce zaorany przez spychacze, koparki, błota po kolana. Ulice pełne błota, wjazd w Pastoriusza rozkopany, błota po kolana.

    • 8 9

    • Te 3 ławki wokół murku z trawą nazywasz parkiem? A wjazd w Pastoriusza jest rozkopany bo została tam wymieniona kanalizacja oraz zostanie przebudowany wjazd w Bajki.

      • 0 0

    • Wiesz, bo to dosyć brudna robota jest (3)

      • 3 4

      • (2)

        To nie jest usprawiedliwienie. Skoro remontują torowisko to nie trzeba jeździć gąsienicowym spychaczem po parku gdzie normalnie bawią się dzieci.

        • 5 5

        • Masz rację. Powinien być spychacz helikopterowy. (1)

          • 10 2

          • Sprzęt ma jeździć po budowie, a nie po trawnikach, klombach i chodnikach.

            • 1 2

  • płyty gumowe typu strail (1)

    ciężarówki skręcające w Przetoczną wyrwą te gumy w 3 miesiące. na tym przejeździe to rozwiązanie nie ma szans. :(

    projektant powinien o tym pamiętać

    • 1 1

    • Na skrzyżowaniu Przetocznej nie będzie Straila.

      • 1 0

  • (9)

    Dzięki za cynk.
    Sprawdzimy legalność pobytu.
    Straż Graniczna pozdrawia.

    • 53 10

    • (8)

      gnać dziadów

      • 13 10

      • (7)

        Sam jestes dziad

        • 10 6

        • (6)

          Jeśli zatrudniają nielegalnie to jak najbardziej gnać.

          • 12 5

          • (5)

            Chilijczyk, Ukrainiec czy tam kaszub. Co za różnica ?

            • 7 5

            • (3)

              Jeśli nie płacą podatków to jest różnica...
              Też bym wolał nie płacić widząc na co świnie u koryta je rozwalają.

              • 7 2

              • (2)

                budimex to nie jest firma krzak twojego starego. tam na takie walki nie ma miejsca.

                • 8 4

              • budimex tak ale podwykonawcy z d*py wzieci moga byc

                • 1 1

              • Młody jesteś, jeszcze głupi.
                Czy to polska firma?

                • 1 0

            • Z Pelplin to Kociewskiej... bosy antku

              • 5 3

  • brakuje motorniczych do nocnej pracy na tej dzielnicy.

    • 0 1

  • re (1)

    w końcu będę mógł bez zwalniania latać moją piękną bmw po moście !!!

    • 3 10

    • żebyś tylko na dół nie poleciał swoim pięknym szrotem po niepalącym dziadku

      • 1 0

  • Gdzie jest raport

    z naprawy dziury na skrzyżowaniu z ul.Rybaki Górne. Zaraz rocznica będzie.

    • 0 0

  • Kurczę, nowe tramwaje a już trzeba dokonywać przeróbek. To nie można było od razu dobrze zaprojektować. Znowu kupili bubel.

    • 0 3

  • A kiedy mieszkańcy Pastoriusza czy wieżowców przy Moście Siennickim będą mogli dojść czy dojechać do domów bez brodzenia w błocie. Rozkopano Pastoriusza, zostawili błoto, brak nowej nawierzchni, a ludzie toną w błocie.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane