• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Reklam miało być mniej, a postawili nowe

Rafał Borowski
17 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Opisane w artykule nośniki reklam, które pojawiły się przy ul. Opolskiej na Przymorzu. Opisane w artykule nośniki reklam, które pojawiły się przy ul. Opolskiej na Przymorzu.

Przy ul. OpolskiejMapka na Przymorzu pojawiły się wolnostojące tablice reklamowe. Jak mają się one do uchwały krajobrazowej - pyta nasz czytelnik, który jako przedsiębiorca musiał niedawno ponieść spore koszty zmiany własnego szyldu. Miasto tłumaczy, że uchwała nie miała zakazywać wprowadzania reklam, ale ich uporządkowanie.



Obecnie w przestrzeni miejskiej jest mniej reklam niż rok czy dwa lata temu?

Z naszą redakcją skontaktował się przedsiębiorca z Przymorza, którego zbulwersował montaż podświetlanych billboardów na deptaku wzdłuż ul. Opolskiej. Dlaczego ten z pozoru błahy fakt wzbudził w nim negatywne emocje?

Chodzi oczywiście o przejętą przez władze Gdańska uchwałę krajobrazową, której celem było porządkowanie przestrzeni publicznej poprzez uregulowanie kwestii powierzchni reklamowych.

W wielkim skrócie: zakaz dotyczy wszelkich wielkoformatowych nośników, w szczególności banerów na elewacjach budynków i billboardów.

Czytaj też:

Bilbordy wracają. Gdańsk zarobi rocznie 2 mln zł



Wymiana reklam wiązała się z kosztami



Warto podkreślić, że do zapisów uchwały musiały dostosować się wszelkie podmioty, nie tylko przedsiębiorcy. Kto nie usunął reklam niezgodnych z przepisami, musiał liczyć się z nałożeniem kary finansowej.

- Zgodnie z treścią uchwały wszyscy tamtejsi przedsiębiorcy na własny koszt - średnio ok. 3-4 tys. zł za szyld - zmienili swoje reklamy i to w momencie najbardziej wzmożonych obostrzeń covidowych. Pytanie brzmi, czy było to niepotrzebne, skoro takie dziwactwa powstają i to za zgodą spółdzielni mieszkaniowej? - denerwuje się nasz czytelnik.

Celem uchwały nie była likwidacja reklam



Urzędnicy odpierają te zarzuty i tłumaczą, że celem uchwały jest ochrona miejskiego krajobrazu, nie zaś całkowite usunięcie z niego reklam. Jak podkreślają, uchwała spełniła cel wyznaczony przez radnych.

Zwracają także uwagę, że przedsiębiorcy mieli aż dwa lata na dostosowanie szyldów do założeń uchwały. Przepisy weszły w życie 2 kwietnia 2018 r., okres dostosowawczy dobiegł końca 2 kwietnia ubiegłego roku.

- Uchwała krajobrazowa nie zakazuje umieszczania wolnostojących nośników reklamy, ale wprowadza jasne i przejrzyste zasady ich sytuowania. Efektem tych reguł jest uporządkowanie niemal w 100 proc. przestrzeni miasta z przeskalowanych reklam nieprzystających do tkanki miejskiej, banerów, różnej maści tabliczek itp. Epidemia stworzyła sytuację, wobec której nie można przejść obojętnie - tłumaczy Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Reklamy muszą spełniać normy



W przypadku deptaka przy ul. Opolskiej mamy do czynienia z wolnostojącymi tablicami typu citylight. Uchwała dopuszcza ich montowanie w przestrzeni publicznej, jednak muszą one spełniać określone normy, np. w zakresie wymiarów, koloru obudowy czy odległości od innych wolnostojących urządzeń.

Zgodność tablic na Przymorzu z uchwałą została potwierdzona przez pracowników Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Powszechna Spółdzielnia Mieszkaniowa "Przymorze" ma możliwość podjęcia uchwały wewnętrznej i jako użytkownik wieczysty terenu dowolne sytuowanie nośników reklamy, pod warunkiem zachowania ich zgodności z obowiązującymi przepisami prawa miejscowego. W uproszczeniu, jako wieczysty użytkownik terenu spółdzielnia ma w tym zakresie dowolność. Jeśli jednak sytuuje jakieś nośniki, to muszą być zgodne z prawem miejscowym. Te są - uzupełnia Bieganowska.

Opinie (129) 3 zablokowane

  • (5)

    W Nowym Jorku też są reklamy

    • 17 64

    • są też narkomani, codzienne strzelaniny i strefy no-go. z drugiej strony są salony lambo, patka i inne luksusy. żadnego z tych nie ma w Gdańsku, wiec dokąd zmierzasz porównując nyc do wiochy

      • 30 7

    • reklamy

      a w lesie nie widzialem zadnych

      • 9 1

    • Na marsie nie ma reklam, podobno. (1)

      .

      • 6 2

      • Bo jeszcze nie dotarł na Marsa żaden Polak z wąsami. Kwestia czasu.

        • 4 4

    • No i co

      Reklamy to czasami jedyny kolorowy element tych ohydnych szaro-burych osiedli. Ja jestem za tym żeby reklamy były wszędzie

      • 0 0

  • (4)

    Miasto najpierw zlikwidowało te szpetne reklamy...a teraz stawia ale na swoich warunkach i za kaskę...komedyja.Nie dla reklam i billboardów!Już dość jest reklam w tv czy Internecie,w tv już dawno nie da się filmu obejrzeć bo połowa przerywana reklamami...ja słucham radia tylko z samą muzyka bez reklam i polityki a filmy są dostępne w sieci bez reklam.

    • 114 15

    • Dobrze gadasz.

      Jak reklamy były nielegalne to szpeciły miasto, teraz kasiora płynie szerokim strumieniem to reklamy szpetne nie są. Zakłamani, pazerni, bez minimalnego poczucia estetyki hipokryci.

      • 36 7

    • Fajnie że miasto to w końcu uporządkowało. Miasto na czymś musi zarabiać.

      Mnie najbardziej denerwują te reklamy które są za pieniążki podatnika na przykład tam gdzie się reklamuje ( nie wiem po co? ) Państwowy Orlen w gazetach typu wPiS, W polityce, Gazeta niePolska - czyli tam gdzie zarabiają znajomi króliczka z PiS.

      • 14 18

    • spółdzielnia

      przede wszystkim to nie miasto je postawiło i nie miasto zarabia a spółdzielnia!

      • 0 3

    • Wole reklamy niż tony złomu w postaci metalowych słupków stawianych gdzie popadnie.

      • 0 4

  • Kasa potrzebna na kolejne bezsensowne przejścia (3)

    Dla pieszych.

    • 86 28

    • Albo kolejną przeskalowaną, autostradę miejską

      • 11 1

    • tu zarabia spółdzielnia

      • 1 4

    • to kasa konieczna do degeneracji... generowania długu publicznego.

      • 2 0

  • Jak widzę produkt na wielkim billboardzie, to znaczy że go nie kupię, bo na pewno jest przereklamowany.

    • 59 3

  • Takie sama powstaly na terenie sm Rozstaje (1)

    I sa przepiekne.

    • 4 42

    • I Młyniec :(((

      • 3 1

  • (1)

    Nie kupuję niczego z tych pstrokatych reklam.Ba wręcz reklama utwierdza mnie w przekonaniu że to słaby produkt,dobry reklamy nie potrzebuje.Podobnie w tv wieczne reklamy leków i wszelkich wspomagaczy dla mężczyzn.Już oglądać się tego nie da.

    • 73 5

    • Zapomniałeś jeszcze o grzybicy damskich narządów płciowy.
      Ale tak na serio to ja też ich nie kupuje. Jak czegoś szukam to patrze w internecie albo samemu idę do sklepu czegoś szukać. Po za tym są też reklamy znanych produktów i marek np coca cola, pepsi czy McDonald.
      W internecie też już jest ciężko z nimi wytrzymać. YT wprowadził już reklamy 15-20s beż możliwości pominięcia, dlatego od razu wyłączam taki filmik.

      • 9 1

  • Ida wybory! (5)

    • 35 5

    • Radni PiS specjalnie przegłosowali tę ustawę żeby w czasie wyborów na tych bilbordach reklamować swoich kandydatów! (4)

      • 4 10

      • Niepisowe gęby też na nich będą

        jestem pewien.

        • 9 1

      • Radni PiS mają w radzie za mało głosów, żeby (2)

        cokolwiek przegłosować.

        • 8 3

        • Bąka to ty sobie możesz józef puścić w swoim towarzystwie - zresztą pewnie to robisz.

          • 4 5

        • Radni PiS mają za mało głosów? Pewnie się jak zwykle zwąchali z komuchami i tęczowymi żeby przegłosować.

          • 3 3

  • uporządkowanie

    znaczy tyle co, biurokracja chce dostać "w łapę"

    • 66 6

  • Chcą zarobić (2)

    Zdiz i UM zarabiają na tym ze maja monopol na reklamy w mieście, czego ty nie rozumiesz?

    • 59 3

    • Oj i znowu nie zrozumiałem co piszą, nie? (1)

      Powszechna Spółdzielnia Mieszkaniowa "Przymorze" ma możliwość podjęcia uchwały wewnętrznej i jako użytkownik wieczysty terenu dowolne sytuowanie nośników reklamy, pod warunkiem zachowania ich zgodności z obowiązującymi przepisami prawa, to nie są reklamy miasta

      • 2 5

      • Wybacz

        Synu

        • 3 1

  • Tyle (3)

    Tyle to było teorii o zakazie a w praktyce nic się nie zmieniło szmaty gonią szmaty plus wszelkiej maści foldery papierowe naklejane gdzie padnie tyle mamy szmeksu że to potrzebuje wiecznej reklamy . Reasumując nikt nad tym nie ma kontroli.

    • 54 9

    • Nic się nie zmieniło?!?

      Chyba żartujesz albo trollujesz! Reklam jest zdecydowanie mniej. Nie ma wiszących wszędzie szmat, oczojebnych tablic na każdym płocie czy ścianie. Trzeba naprawdę dużo chęci, żeby nie widzieć różnic.

      • 14 4

    • Jest lepiej, ale pokaż mi kraj bez jakichkolwiek reklam, szyldów. (1)

      Zobacz jak wyglądają Kowale tuż za granicą Gdańska, plandeki na płotach, przyczepki na trawnikach, bałagan. Nasze miasto jeszcze 3 lata temu tak samo wyglądało.

      • 5 2

      • Kowale to nie Gdańsk. Zapytaj sołtysa dlaczego nie podjął uchwały krajobrazowej.

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane