- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (109 opinii)
- 2 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (132 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (689 opinii)
- 4 Pod prąd uciekał przed policją (234 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (59 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (99 opinii)
Remont 3 tramwajów za ponad 11,5 mln zł
Trzy tramwaje Bombardier przejdą wkrótce generalny remont. Eksploatowane od 15 lat pojazdy, mimo że uchodzą za mało awaryjne, muszą w końcu zostać zmodernizowane. Prace potrwają 9 miesięcy i będą kosztowały 11,6 mln zł.
15 lat temu Bombardiery kosztowały 21 mln zł
Za trzy składy ZKM Gdańsk (obecnie GAiT) zapłacił wówczas 21,5 mln zł.
Po latach przyszedł czas na ich modernizację. Co ciekawe pierwszy przetarg został ogłoszony już trzy lata temu, ale wówczas nikt się nie zgłosił.
Tym razem ofertę złożyła jedna firma 4iB z Gdańska, która wcześniej modernizowała tramwaje N8C nazywane "Dortmundami". Za remont bombardierów zażyczyła sobie 11,66 mln zł.
GAiT na to zadanie przeznaczył 11,685 mln zł, więc oferta mieści się budżecie. Dla porównania jedna nowa Pesa Jazz Duo, która została zamówiona w 2017 roku, kosztowała ok. 9,2 mln zł razem z pakietem serwisowym (obecnie byłoby już zapewne znacznie drożej).
Remont Bombardierów obejmie:
- modernizację układu ogrzewania poprzez montaż urządzeń klimatyzacyjno-grzewczych,
- modernizację układów napędowych i sterowania,
- modernizację systemu informacji pasażerskiej,
- montaż odkładanej rampy dla osób niepełnosprawnych,
- naprawę nadwozia zewnętrznego tramwajów oraz elementów podwozia tramwaju łącznie z wózkami jezdnymi i tocznymi,
- wymianę skrzyń z aparatami na dachu tramwaju łącznie z odbierakiem trakcyjnym,
- naprawę wnętrza tramwajów - przedziału pasażerskiego i kabiny motorniczego,
- montaż portów USB w przestrzeni pasażerskiej.
Na modernizację wszystkich tramwajów przewidziano dziewięć miesięcy, przy czym pierwszy tramwaj gotowy do przekazania spółce GAiT musi być w ciągu czterech miesięcy od dnia podpisania umowy, drugi - siedmiu miesięcy, a trzeci i zarazem ostatni - dziewięciu miesięcy.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-04-11 15:09
(3)
Czyli żywotność tych okrzyczanych zachodnich konstrukcji nie odbiega wcale żywotnością od wyrobów dawnego Konstalu gdzie np. przegubowy model 102N/Na eksploatowany był w Gdańsku od 1969 roku do 1988 kiedy to pojechały do Krakowa gdzie jeszcze parę lat jeździły.
- 39 6
-
2022-04-12 09:43
szkoda kasy na ten tramwajowy szrot to tylko zmarnowana nasza kasa!!
- 0 0
-
2022-04-12 07:11
Jaki koniec?
Piszesz to tak jakby nadawały się na szrot, a one jeszcze jeżdżą, mają się dobrze, pewnie jeszcze x lat mogłyby jeździć bez żadnej ingerencji. Przez 15 lat te tramwaje okazały się przestarzałe i tyle, to nie oznacza że ich żywotność dobiegła ku końcowi, a nawet napiszę więcej... skoro modernizuje się dany skład, to oznacza że jest w nim jeszcze
Piszesz to tak jakby nadawały się na szrot, a one jeszcze jeżdżą, mają się dobrze, pewnie jeszcze x lat mogłyby jeździć bez żadnej ingerencji. Przez 15 lat te tramwaje okazały się przestarzałe i tyle, to nie oznacza że ich żywotność dobiegła ku końcowi, a nawet napiszę więcej... skoro modernizuje się dany skład, to oznacza że jest w nim jeszcze potencjał na sporo lat. To że komuniści niczego nie modernizowali i jedynym wymogiem tamtych czasów było to, żeby tramwaj w ogóle jeździł, to inna sprawa.
- 4 0
-
2022-04-11 22:20
Po części racja
Każdy produkt tego typu jest robiony na określoną żywotność. Po 15 latach Bombardiery przejdą naprawy główne czyli tak naprawdę przywrócenie wszystkich podzespołów do stanu fabrycznego. Tak naprawdę ze starego tramwaju zostanie samo pudło i wózki. Reszta będzie wymieniona na nowe, po to by pojeździć kolejne 15 lat. Co do tramwajów 102N to pytanie
Każdy produkt tego typu jest robiony na określoną żywotność. Po 15 latach Bombardiery przejdą naprawy główne czyli tak naprawdę przywrócenie wszystkich podzespołów do stanu fabrycznego. Tak naprawdę ze starego tramwaju zostanie samo pudło i wózki. Reszta będzie wymieniona na nowe, po to by pojeździć kolejne 15 lat. Co do tramwajów 102N to pytanie ile egzemplarzy przejezdzilo cały ten okres o którym wspomniałeś . Proszę wziąć też po uwagę, że w starych tramwajach nie było tyle elektroniki co teraz a i konstrukcje były bardziej toporne i solidniejsze niż współcześnie .
- 10 1
-
2022-04-11 15:57
Szkoda Bombardierów (5)
Wszystko czego dotknie sie firma 4iB zamienia w bagno. Tu chwalą się zmodernizowanymi Dortmundami szkoda że nie wspomną o tym że drzwi co chwila podczas jazdy się otwierają albo widac jak motorniczy nie może ich zamknac i musi jechac do zajezdni , że co chwila jest problem z hamulcami, że wiecznie w poślizg wpada tramwaj. Bardzo fajne układy są miedzy GAiTem a 4iB
- 56 4
-
2022-04-12 09:44
A wystarczyło zamiast tego tramwajowego szrotu kupic autobusy!Ale urzednikom oto chodzi by marnowaj jak najwiecej kasy
- 0 3
-
2022-04-11 19:57
W punkt (1)
Człowieku! Nic dodać, nic ująć! Pracuję tam więc wiem o czym piszę. Serwis tutaj jest jedną wielką ściemą. Pełno wujków, kuzynów, córeczek znajomych królika, prawie zawsze takich, którzy o serwisie w tej branży nie mają bladego pojęcia ale do kasy w przetargu chętnie staną. Ostatnio materiał c45 do głupiego wałka przy sterowniku fi34x145,5 sprowadzali 6 dni za, uwaga, 473 pln. Taka "dobra" firma. Czasem wstyd się przy znajomych przyznać gdzie pracuję...
- 13 1
-
2022-04-12 09:45
a czego ty oczekujesz od kliki w Gdańsku synalet Tuska jest kierownikiem po kompromitacji na lotnisku
dostał kolejna posade partyjna bo w prywtnej firmie by go nie zatrudnili
- 0 0
-
2022-04-11 18:56
....:) (1)
w gajcie są "wybitni specjaliście" od spraw technicznych w tramwajach...
- 10 0
-
2022-04-11 19:09
cdn
ale przebijają tych z autobusów :))bo albo autobusy w leasingu albo te starsze kasują:))
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.