• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont Piastowskiej oczami czytelniczki

Joanna
20 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Z ul. Piastowskiej po remoncie pozbyto się kilkunastu drzew, ale...
  • ...ale w innych miejscach zaczęto sadzić nowe.

O tym, że zielona polityka miasta nijak się ma do remontu ul. PiastowskiejMapka, który jest już na ostatniej prostej, a także o błędach, jakie popełniają urzędnicy odpowiedzialni za przebudowy dróg, pisze w liście do redakcji nasza czytelniczka - pani Joanna. Poniżej prezentujemy lekko skrócony, ale nadal obszerny list pani Joanny.



Czytaj także: Piastowska na Przymorzu do przebudowy. Nowa nawierzchnia i sieć wodociągowa

Czy miasto powinno remontować chodniki i ulice kosztem zieleni i drzew?

Remont ulicy Piastowskiej trwa i już można na jego przykładzie wskazać rozwiązania, które nie przystają do nowoczesnych założeń kształtowania przestrzeni miejskiej (zielona polityka miasta), a wręcz mogą być przykładem złej woli i niegospodarności urzędników.

Dowód pierwszy



Ulica Piastowska to przedwojenna trasa obsadzona po obu stronach starymi lipami, które giną w oczach, a remont dołożył się jeszcze do obrazu zniszczenia. Na wysokości starych budynków (Piastowska nr 24-28Mapka) i  nowobudowanych budynków (Piastowska nr 30-32Mapka) w ogóle pozbyto się drzew i wszystko wybetonowano. Efektem jest usunięcie szpaleru drzew na ulicy, na długości kilkuset metrów. Remont na tym odcinku jest już zakończony i mieszkańcy spacerujący tą urokliwą ulicą, mogą co najwyżej zadać kilka pytań.


  • Kto to w ogóle zaprojektował i projekt zaakceptował, godząc się na zniszczenie lub zaniechanie odtworzenia historycznego założenia nasadzeń?
  • W jakich jednostkach samorządowych, wydziałach projekt był konsultowany, czy uzyskał opinię dot. ochrony środowiska, ewentualnie konserwatora (założenie trasy i nasadzeń jest przedwojenne)?
  • Czy zbadano jaki wpływ będzie miała ta realizacja na retencję wód? Ulica Piastowska jest dość nachylona w kierunku morza. Woda nie mając gdzie wsiąkać, będzie tworzyła podczas intensywnych opadów wartki strumień.
  • Czy zbadano o ile podniesie się temperatura na ulicy po usunięciu drzew z tak długiego odcinka? O ile wzrośnie hałas?

Sięgająca przedwojennych lat lipowa aleja, została zniszczona. Pozostała nadzieja, że kiedyś ktoś zrobi ponownie remont i uwzględni, że w nowoczesnych miastach drzewa się sadzi, a nie wycina.

Remont prowadzony jest na ul. Piastowskiej od Subisława do Chłopskiej. Remont prowadzony jest na ul. Piastowskiej od Subisława do Chłopskiej.

Dowód drugi



Idąc dalej spacerowicz dociera do przystankuMapka autobusów numer 143 i 117. Kiedyś na przystanku stała mała ławeczka. Ruch niewielki, pasażerów mało, żadne centrum przesiadkowe. Nic to, w imię lepszego jutra włodarze zafundowali mieszkańcom ogromny podwójny przystanek (nawet na pętli oliwskiej są pojedyncze), który zatarasował cały chodnik, oczywiście na gładko wybetonowany. Nie trzeba wielkiej wyobraźni, jakie powoduje to utrudnienia dla ludzi na wózkach inwalidzkich, dla matek pchających dziecięce wózki, a nawet dla rowerzystów, którzy zazwyczaj wybierają jazdę po chodniku w obawie, przed pędzącymi samochodami. Pytania:


  • Czy wykonano ekspertyzę, jak zatarasowanie całego ciągu pieszego wpłynie na możliwość poruszania się niepełnosprawnych?
  • Dlaczego wybrano tak ogromną, niepotrzebną wiatę, jak uzasadniono ekonomicznie ten wydatek?

Część drzew została zabezpieczona, a inne wycięto. Część drzew została zabezpieczona, a inne wycięto.

Dowód trzeci



U zbiegu ulic Piastowskiej i Chłopskiej był pas ziemi będący przedłużeniem alei lipowej. Mieszkańcy od lat pisali do miasta pisma, by uzupełnić nasadzenia i "pociągnąć" aleję, aż do prawie samego skrzyżowania. Podczas tego remontu mogli oni przekonać się, że wysłane pisma i obietnice urzędników nic nie znaczą. Poszerzono i wydłużono bowiem prawoskręt tak, że żadnych drzew już się nie dosadzi. Zamiast uzupełnienia alei, mieszkańcy mają pod oknami trójpasmówkę.Na tym samym odcinku znacznie poszerzono chodnik, wcinając się w dotychczasowe trawniki.

Po drugiej stronie ulicy znajdują się punkty gastronomiczne, przystanek, na którym w słoneczny dzień można zasłabnąć z gorąca. Całość podczas remontu, odnowiona, wybetonowana, nie ma miejsca na krzaczka, trawnik, drzewo, nic, tylko betonoza i zgroza.

Nie doczytano w urzędzie widocznie, że w europejskich miastach zwęża się drogi, a nie poszerza, że sadzi się drzewa gdzie tylko można, a zwłaszcza na poboczach, że ma to wymierny wpływ, nie tylko na jakość życia, ale i na zdrowie mieszkańców.

Współczesne koncepcje rozwoju miast zakładają miasta zielone, z małym, uspokojonym ruchem samochodowym, dostępne dla niepełnosprawnych, z tanimi miejskimi mieszkaniami. Cały zachód Europy podąża tym torem. Na przykładzie remontu tylko jednej ulicy widać, że w Gdańsku betonowanie wszystkiego ma się dobrze.
16:28 28 PAźDZIERNIKA 21

W piątek wróci ruch na Piastowskiej (7 opinii)

W piątek, 29 października planowane jest wprowadzenie docelowej organizacji ruchu na ul. Piastowskiej. Droga będzie przejezdna w obu kierunkach na całej długości.

W ramach inwestycji na ul. Piastowskiej oprócz wymiany nawierzchni na odcinku liczącym ok. 950 metrów przebudowane zostały chodniki, a także sieć wodociągowa. Wykonawcą prac była firma WPRD Gravel. Koszt inwestycji to ponad 3,3 mln zł.
W piątek, 29 października planowane jest wprowadzenie docelowej organizacji ruchu na ul. Piastowskiej. Droga będzie przejezdna w obu kierunkach na całej długości.

W ramach inwestycji na ul. Piastowskiej oprócz wymiany nawierzchni na odcinku liczącym ok. 950 metrów przebudowane zostały chodniki, a także sieć wodociągowa. Wykonawcą prac była firma WPRD Gravel. Koszt inwestycji to ponad 3,3 mln zł.
Zobacz więcej
Joanna

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (176) ponad 10 zablokowanych

  • pisze czytelniczka Joanna... więc ja piszę do czytelniczki Joanny... (4)

    Droga Pani Joanno,
    jak rozumiem najłatwiej przychodzi napisanie maila do redakcji. Trudniej skorzystanie z radnych miejskich i dzielnicowych. Być może jeszcze trudniej zadanie urzędowi tych samych pytań w drodze dostępu do informacji publicznej.

    • 20 13

    • Teraz każdy chce zaistnieć.

      Pani Joanna również.

      • 5 6

    • jak rozumiem najłatwiej przychodzi

      nic nie rozumiesz. Wolne media to czwarta władza, i ta pani z tego skorzystała, brawo.

      • 4 5

    • (1)

      A skąd wiesz, czy sprawa nie była zgłaszana do miast i lekceważona przez urzędników....?

      • 2 3

      • Ty wiesz i to się liczy

        Brawo ty!

        • 2 1

  • Rzucę inne światło na sprawę (4)

    Droga powinna w miarę możliwości odpowiadać potrzebom wszystkich uczestników ruchu. Jeden powie że brakuje mu zieleni, ktoś inny że ścieżki rowerowej, a ktoś inny że miejsc parkingowych czy zatok autobusowych. Projektant musi zmieścić to w pasie drogowym o szerokości w tym przypadku 15-20 metrów. Nie jest to łatwe zadanie biorąc pod uwagę, że zgodnie z przepisami minimalna szerokość pasa zieleni przeznaczonego dla wegetacji drzew powinna wynosić 3 m. i jeszcze jeden problem którego nie widać, czyli sieci uzbrojenia terenu nad którymi nie można nasadzać drzew.

    • 17 8

    • czyli nic nie można (3)

      ale wystarczy podjechac do Sopotu.
      I tam mozna. Nasadzono bardzo duzo drzew przy ulicach.Chyba, że w Sopocie nie wymyślili jeszcze wodociągów i kanalizacji.

      • 3 3

      • Proszę o przykład (2)

        nowej inwestycji drogowej w Sopocie, przy której nasadzono bardzo dużo drzew. Chętnie popatrzę i wyciągnę wnioski.

        • 3 2

        • Niepodłegości i Malczewskiego - takie skrzyzowanie

          zresztą cała Niepodłegłości obsadzona

          • 2 1

        • przy starej Alei Niepodległości posadzono w Sopocie wiele drzew

          • 3 1

  • ważne żeby kierofczyki były szczęśliwe (1)

    mają szeroką prosta jezdnie mogą pędzić, a parkować mogą na trawnikach i chodnikach.
    Także sukces

    • 15 17

    • Szeroka to ona nie jest.

      Ledwo mijają się dwa autobusy

      • 0 0

  • wprawdzie to nie moja opcja (9)

    ale myślę, że minister Dworczyk udzielił odpowiedzi dlaczego tak się dzieje.

    • 7 7

    • wiem, twoja opcja to Brown (8)

      • 4 4

      • ten cudak?

        Buahahahaha!!!!

        • 6 1

      • nie, mam lewicowe poglądy (6)

        i uważam, że Gdańsk zarządzany jest źle. A pani Dulkiewicz komentowaniem spraw politycznych odwraca uwagę od meritum. I ostatnia uwaga juz- nie jest to osoba o jak się powszechnie uważa o poglądach liberalnych, to konserwa popisowa.

        • 2 5

        • a co to jest konserwa popisowa? (2)

          • 2 1

          • to poglądy dotyczące choćby roli kościoła, finansowania i przywilejów w Polsce. (1)

            czytałem wywiad z panią Dulkiewicz dotyczący tych kwestii i równie dobrze mogłyby to być słowa wypowiedziane przez Kaczyńskiego, Tuska czy Bosaka.

            • 2 3

            • Wywiad to jedno a działanie to drugie

              Udział w marszu równości to jej sprawa ale obrażanie na tym marszu jakiejkolwiek wiary to chamstwo. Nie dociera do mnie jej tłumaczenie, że nie wie kto był organizatorem i co tam z tyłu za nią noszono

              • 0 0

        • Czarzasty? Biedroń czy Senyszyn? (2)

          • 2 0

          • Zandberg, ale wymienione przez Ciebie osoby równiez poważam (1)

            • 2 1

            • Zandberg? Przecież on jest bardziej socjalny od pisu.

              • 2 0

  • Remont

    Zapewne remont zakończyłby się szybciej, gdyby robotnicy tak ochoczo nie krzątali się na posesji nr 83. No i jeszcze pytanie. gdzie będzie spływać deszczówka ? Nie widać na całej długości ulicy studzienek deszczowych.

    • 6 5

  • "Zwężanie dróg" i "tanie miejskie mieszkania" się wykluczają (4)

    Jeśli zwężamy drogi to korki się wydłużają, i kupujący mieszkanie są w stanie wydać więcej, byleby mieszkać bliżej centrum i swojej pracy.

    Żeby mieszkania były tanie, to mieszkania trzeba budować na większej powierzchni, czyli dalej od centrum, ale żeby nie tracić życia na stanie w korkach, to trzeba budować szerokie drogi szybkiego ruchu (albo przynajmniej metro/SKM, ale te ostatnio w Gdańsku jest zwijane).

    • 36 66

    • Od razu Ci powiem, że szerokie drogi absolutnie nic nie dają. (1)

      Najbardziej zakorkowanym miastem w Europie jest Moskwa. Odpal sobie zdjęcia satelitarne i zobacz jakie mają tam drogi ;)

      • 20 8

      • No właśnie dają

        W Moskwie, w której wciąż przybywa nowych mieszkańców, cały czas są budowane nowe drogi. W przeciągu ostatnich 10 lat zbudowano 1000km nowych dróg, i dzięki temu korki zmalały o 18%, a średni czas przejazdu zmalał o 9 minut, i to nawet mimo tego, że co roku na ulicach Moskwy jest o 250 - 300 tysięcy samochodów więcej. To oficjalne dane Urzędu Planowania Miejskiego i Budowy miasta Moskwy.

        • 8 8

    • żeby nie tracić życia na stanie w korkach (1)

      trzeba po pierwsze zauważyć, że samochód nie jest jedynym ani też głównym środkiem transportu po dobrze zarządzanym mieście. Po drugie trzeba zauważyć, że poszerzanie dróg nie rozładowuje korków, a w pewnym sensie nawet je generuje; działając na korki tak jak popuszczanie pasa na objawy nadwagi lub otyłości. Całe szczęście, że przedpiśca zauważył, że w Trójmieście jest SKM, ale nie zauważył, że PKM jest elektryfikowana co może przyczyni się do skrócenia czasu jazdy oraz zwiększenie częstotliwości połączeń.

      • 10 7

      • Żadna skrajna opinia nie jest właściwa. Rozwiązaniem korków nie jest ani zwężanie ani poszerzanie dróg. Można je zwężać, tam, gdzie nie muszą być szerokie i np. nie ma miejsca na chodniki, ale poszerzać w punktach generujących korki, jak np. prawo-, czy lewoskręty.

        • 0 0

  • Miasto się rozrasta, ludzi i aut przybywa to jest naturalna kolej rzeczy. (2)

    • 9 13

    • (1)

      Naturalna koleją rzeczy powinno być takie projektowanie miasta, żeby aut było jak najmniej

      • 4 2

      • i coraz mniejsza była skłonność do korzystania z nich na małe odległości

        na większe jest opcja typu kolej (po dotarciu do jej stacji rowerem, pieszo lub hulajnogą)

        • 1 1

  • Miasto Gdansk w pelnej krasie, urzednicy wiedza najlepiej i maja w nosie opinie ludzi

    mowia jedno, robia co innego, lamia wlasne zasady, przepisy, zdrowy rozsadek

    • 8 8

  • DRMG to opbecnie najwiekszy szkodnik miasta a najwiekszą parodią jest to ze oni ustalili planu ochrony zieleni w miescie :)

    To tak jak by złodzieje ustalali sobie ze bedą krasc tylko 5 dni w tygodniu

    • 7 11

  • Betonowanie trawników by blachosmrody mogły potem na nich legalnie parkować jak na Jagiellońskiej

    • 6 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane