• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont drogi przez las. Asfalt potrzebny czy kontrowersyjny?

Rafał Borowski
14 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Remont nawierzchni Kleszej Drogi zakończy się 5 sierpnia. Remont nawierzchni Kleszej Drogi zakończy się 5 sierpnia.

Rozściełacz asfaltu kładzie warstwę bitumiczną, którą następnie wyrównują dwa walce - to nie opis remontu jednej z ulic Gdyni, Sopotu czy Gdańska, ale... Kleszej Drogi, czyli leśnego duktu w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym zobacz na mapie Gdańska. Naprawa leśnej drogi oburzyła niektórych miłośników przyrody, ale innym pewnie ułatwi życie.



Czy leśne drogi powinny być pokryte asfaltem?

Klesza Droga to leśny dukt w Lasach Oliwskich, łączący ul. Słowackiego z ul. Bytowską, biegnącą przez Dolinę Radości. Urokliwie położona trasa jest bardzo popularna wśród amatorów pieszych i rowerowych wycieczek.

W połowie kwietnia informowaliśmy o tym, że jeszcze w tym roku zostanie przeprowadzony kapitalny remont jej nawierzchni. Zleceniodawcą prac jest Nadleśnictwo Gdańsk, które administruje Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym, w którego skład wchodzą również Lasy Oliwskie.

Pierwszy od ponad 40 lat remont

Przypomnijmy - nawierzchnia liczącej ok. 840 m Kleszej Drogi znajdowała się do niedawna w fatalnym stanie. Warstwa bitumiczna, która została tutaj położona w związku z budową w latach 70. obwodnicy Trójmiasta, była niemal doszczętnie zniszczona. Mrozy, korzenie drzew, podmywanie gruntu, a przede wszystkim ponad 40 lat eksploatacji spowodowały, że Klesza Droga wyglądała jak ser szwajcarski.

W związku z tym Nadleśnictwo Gdańsk zdecydowało o położeniu nowej warstwy bitumicznej. Aby zminimalizować koszty remontu, zrezygnowano z zerwania starej nawierzchni, a jedynie przykryto ją nową. Koszt prac oszacowano na ok. 1 mln zł.

Ekologiczny szuter zamiast asfaltu

Kilka dni temu jeden z naszych czytelników przechadzał się Kleszą Drogą. Widok jeżdżących po niej walców drogowych i rozściełacza asfaltu mocno go zaskoczył.

- Jestem stałym bywalcem Lasów Oliwskich, spaceruję tutaj praktycznie w każdy weekend. W ubiegły piątek, tuż obok Rezerwatu Huzarów, usłyszałem ryk silników i poczułem charakterystyczny swąd asfaltu. Okazało się, że prowadzone są tu prace drogowe. Wiedziałem, że planuje się remont Kleszej Drogi, ale rozmach prac zaskoczył mnie. Przecież to środek lasu, a drogowcy leją tutaj grubą warstwę asfaltu, jak na jakiejś autostradzie - dziwi się Olaf Dramowicz, mieszkaniec Oliwy.
Zdaniem naszego czytelnika, tego rodzaju prace na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego powinny być zakazane, gdyż przyczyniają się do degradacji tutejszej przyrody. Pan Olaf uważa, że Kleszą Drogę powinno się utwardzić w inny, bardziej przyjazny środowisku, sposób.

- Miałem nadzieję, że asfalt w ogóle stąd zniknie i zostanie zastąpiony szutrem [to drobno pokruszone kamienie - przyp. red.]. Przecież Trójmiejski Park Krajobrazowy to zielone płuca naszej aglomeracji, powinniśmy go chronić przed taką ingerencją. Czy naprawdę warstwa bitumiczna jest w tym miejscu niezbędna? - pyta.
Klesza Droga łączy leśny odcinek ul. Słowackiego i ul. Bytowską w Oliwie. Klesza Droga łączy leśny odcinek ul. Słowackiego i ul. Bytowską w Oliwie.

Droga dla karetek i straży pożarnej

Przedstawiciel Nadleśnictwa Gdańsk odpiera te zarzuty i tłumaczy, że położenie nowej warstwy bitumicznej na Kleszej Drodze było nie tylko w pełni zgodne z prawem, ale po prostu niezbędne. Klesza Droga może być bowiem w razie potrzeby wykorzystywana jako droga alternatywna dla przeciskających się przez zakorkowane ulice karetek pogotowia i wozów straży pożarnej.

- Rozumiem obawy okolicznych mieszkańców, ale powinni oni pamiętać o podstawowej kwestii. To nie będzie ogólnodostępna droga, z której będą mogli korzystać wszyscy kierowcy. Na obu jej wylotach są zresztą zamontowane szlabany, nie ma więc mowy o żadnej "autostradzie" w środku lasu. Z Kleszej Drogi korzystają wyłącznie leśnicy oraz pojazdy uprzywilejowane, np. karetki czy wozy strażackie. I to na ich potrzeby niezbędne było utwardzenie tej drogi asfaltem. Na tym odcinku występuje duży spadek terenu i posypanie drogi szutrem byłoby po prostu niebezpieczne. Warto również pamiętać, że z tego samego powodu zostaną ustawione na drodze gumowe progi zwalniające - wyjaśnia Michał Grabowski, rzecznik prasowy Nadleśnictwa Gdańsk.
Rzecznik przypomina również, że asfaltowe drogi są rzadkością w lasach okalających Gdynię, Sopot i Gdańsk. Warstwą bitumiczną zostały utwardzone jedynie tzw. drogi osiowe, czyli takie, które umożliwiają przejazd z jednego końca Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego na drugi.

Zakończenie remontu Kleszej Drogi zaplanowano na 5 sierpnia.

Czytaj także: biegnąca przez las ulica Kościerska nie zostanie wyasfaltowana

Miejsca

Opinie (216) 4 zablokowane

  • (1)

    Klesza jest od 40 lat asfaltowa - w czym wiec problem?

    Chyba, ze znów chodzi o zwykłe bicie piany.

    • 9 4

    • ..a las jest od lat kilkuset conajmniej i byla szansa, ze pomylka sprzed lat 40tu z asfaltem tam nie bedzie na nim blizna dlugo dluzej.. Niestety stalo sie inaczej.

      • 1 0

  • Przykrywka karetkami (1)

    Rabunkowa wycinka lasów Oliwskich na pewno się nasili ,a wiatrołomy zalegają setkami i nie ma chętnych na pozyskanie tego drewna.

    • 4 0

    • chętni na pewno są

      tylko każe im się za to płacić.

      • 0 0

  • A kiedy przedłużenie ścieżki rowerowej z Rynarzewa do Osowej ? (1)

    Przydałoby się przedłużenie ścieżki rowerowej z Oliwy do samej Osowej. Obecnie urywa się w połowie na wysokości Rynarzewa.

    Co do remontu asfaltu pomiędzy Bytowską a Słowaka - super, bardzo fajny szlak rowerowy, a nie każdy rowerzysta ma górala na grubych oponach by jeździć po ostrych kamyczkach. Asfalt był tam zawsze i nie rozumiem skąd taki jęk zawodu "ekologów".

    "Ekolodzy" winni się bardziej skupić na:
    - wycince lasu przez "Lasy Państwowe"
    - zabudowie działek przez deweloperów w Sąsiedztwie Lasów,
    - odświerzenia oznakowań szlaków i tablic informacyjnych oraz wiat dla spacerowiczów i miejsc do rodzinnego grila
    - naprawy szlaków turystycznych, szczególnie w Lasach Sobockich - likwidacja osuwisk i jam wypłukanych od czasów przedwojennych.

    • 6 0

    • .."asfalt byl tam zawsze".. - to mnie rozbawiles.. - jestem pewien, ze drzewa sa tam znacznie, znacznie, znacznie dluzej niz asfalt i raczej do nich a nie asfaltu powinno uzywac sie argumentu "byly tam zawsze"..!

      • 0 0

  • Kiedy (1)

    wreszcie wyrąbiecie ten las. Ciągle tylko utyskiwania. Sadzić, nie sadzić? Rąbać, nie rąbać? Chronić, nie chronić żaby? Ludzie czyście powariowali? Zostawcie las tym co się na tym znają, jak leczenie tym co się na tym znają, jak budowanie....itp.

    • 1 8

    • .."zostawcie las tym co sie na tym znaja".. - co sie znaja jak go wycinac najwyrazniej, jak potem polozyc na nim asfalt i betonowe bloki najlepiej. Nie czytales najwyrazniej niedawno artykulu w ktorym uniwersyteckie autorytety grzmialy na alarm ze obecna gospodarka lesna w okolicach oliwy znaczy in mbiej no wiecej tego lasu niszczenie.. - oni sie znaja czy nie? Bo dwie strony znajace sie a robiace I mowiace kompletnie co innego niby na ten sam temat to niezle kuriozum..

      • 0 0

  • Idioci wy hejterzy (1)

    Tylu idiotów w internecie. Czy coś w ogóle się wam podoba?

    • 3 4

    • ..najlepiej nazwac hejterami ludzi ktorzy maja szersze horyzonty niz tylko przednia szyba swojego samochodu.. a tyle pewnie hejterow ile tez kretynow dajacych sie nabrac na "straz pozarna i karetki" tlumaczacych, ze asfaltowanie lasu jest "ok"

      • 1 0

  • Więcej drewna, więcej drewna!! (1)

    To jedyny drogowskaz i wytyczna działania Lasów Państwowych w ostatnich miesiącach. PiS nie został głuchy na wołania swych komiltonów z przemysłu drzewnego meblarskiego i pozwala ciąć ile wlezie. No, ale potem trzeba to przecież wywieźć... Tyle lat nie było pieniędzy, teraz się znalazły ale wyłącznie na zwiększenie produkcji drewna. Bo musi starczyć na 500+ i inne takie tam...

    • 1 0

    • ..rabunkowa gospodarka lesna trwa znacznie dluzej niz pis u wladzy.

      • 0 0

  • ..skandal. Tlumaczenie, ze straz pozarna I karetki a naprawde to dla wywozu drewna z tpk..a kto sie, czy nie wstep do jakiegos osiedla w dolinie radosci ..- malymi kroczkami, betonem i asfaltem niszczy sie to, co w trojmiescie najpiekniejsze - tpk czy pas nadmorski..!!!!!!!!

    • 3 0

  • Czy były jakieś skargi, czy ktoś narzekał na brak przejazdu ? Droga była dobra i wystarczająca na takie potrzeby. Nawet dla rowerzystów korzystających z tej drogi ( sama często nią jeździłam ) świetna i bezpieczna . mogli te pieniądze wydać na inne cele . Chyba mają ich za dużo .

    • 4 0

  • no nie wiem kto podjął taką decyzję

    ale w konsekwencji wczorajszej całodniowej ulewy wiele miejsc zabetonowanych zostało zniszczonych....ludzie nie asfaltujmy i betonujmy całego gdanska bo przy byle ulewie nas zaleje czy to takie trudne????do zrozumienia?

    • 4 0

  • Betonujmy, alfaltujmy wszystko. Potem dziwmy się, ze powódż.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane