• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont dworca SKM w Gdyni: jest taniej, ale nadal drogo

Michał Brancewicz
3 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Inwestycja obejmuje m.in. remont peronu SKM i budynku Dworca Podmiejskiego, który jest widoczny po lewej stronie. Inwestycja obejmuje m.in. remont peronu SKM i budynku Dworca Podmiejskiego, który jest widoczny po lewej stronie.

SKM otworzyła koperty w trzecim przetargu na modernizację Dworca Podmiejskiego na stacji Gdynia Główna wraz z remontem peronu i stworzeniem centrum monitoringu. Oferty nadal są wyższe, niż zakłada budżet inwestycji, ale różnica zmalała z 14 do 3 mln zł. Czas realizacji został wydłużony do wiosny 2023 roku.



Od 2018 roku Szybka Kolej Miejska ogłasza w kwietniu przetarg pod nazwą "Budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z modernizacją budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz peronu SKM na stacji Gdynia Główna".

Do tej pory oferty składała zawsze jedna firma T4B i za każdym razem były one za wysokie:

2018

  • budżet SKM 34,4 mln zł - oferta 59,3 mln zł - różnica 24,9 mln zł

2019

  • budżet SKM 59,3 mln zł - oferta 73,7 mln zł - różnica 14,4 mln zł

W trzecim postępowaniu oferty złożyły dwa konsorcja:

  • T4B i MAXTO Technology - 62,361 mln zł
  • Poleko Budownictwo i Sprint - 65,313 mln zł

Budżet SKM pozostał na tym samym poziomie - 59,409 mln zł. To oznacza, że różnica zmalała do 2 mln 952 tys. zł.

Od ponad dwóch lat Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni czeka na wyłonienie wykonawcy remontu. Od ponad dwóch lat Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni czeka na wyłonienie wykonawcy remontu.
Czy jest szansa, że tym razem jedna z propozycji zostanie wybrana?

- Jedna oferta jest rzeczywiście blisko zakładanego budżetu, ale jednak go przekracza. Obie będą teraz analizowane pod względem formalno-prawnym - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM PKP Trójmiasto.
Warto dodać, że w toku prowadzonego postępowania wydłużony został termin realizacji inwestycji z 31 października 2022 na 31 marca 2023. Z tym że pierwsze 14 miesięcy wykonawca będzie musiał poświęcić na prace projektowe.

Wnętrze Dworca Podmiejskiego Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni Wnętrze Dworca Podmiejskiego Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni
Wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
  • Zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.
  • Zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
  • Zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowy pawilon gastronomiczny sprzedający kurczaki z rożna.
  • Odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego.
  • Pozostawić napis "Dworzec Podmiejski", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter.
  • Zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć.
  • Zmodernizować pomieszczenia kas.
  • Wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych, dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
  • Usunąć wszystkie nośniki reklamowe, przesłaniające elementy wystroju historycznego.
  • Zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.
  • Wymienić nawierzchnię na placu przed dworcem na nową.
  • Zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu.

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

Z kolei na przystanku SKM wymienione mają zostać płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane ma zostać przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.

W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach mają zostać zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.

Opinie (77) 8 zablokowanych

  • Kochani. juz za 5 lat 100-lecie Gdyni, mam nadzieję, że Horała który wówczas będzie prezydnetem zorganizuje (6)

    jakieś super fantyastyczne obchody 100-lecia z fajerwerkami!

    • 22 75

    • senior

      tak tak jeśli horała byłby prezydentem to na 100 lecie gdyni będzie 100 kościołów

      • 0 0

    • 100 lecie Gdyni

      Oby nigdy nie wygrał wyborów w Gdyni nijaki pan Horała ,to byłaby porażka

      • 4 0

    • Horała nie tylko prezydentem zostanie; przy wydatnej pomocy sukienkowych, wróżę mu karierę zbawcy narodu.

      • 2 2

    • Juz za trzy lata, Gdynia koziobrodemu powie stanowcze NIE .

      • 4 4

    • Gdynianie na zlosc mamie

      znów odmrożą sobie uszy i zagłosują na zaskorupiały układ.
      Nic się nie zmieni. Z wyjątkiem kolejnych remontów wyremontowanych remontów.

      • 5 15

    • Tego fantastę chcesz na prezydenta? hahahahah

      • 23 3

  • Dworzec

    Tylko proszę nie kłaść kostki jak przed dworcem głównym. Powierzchnia chodnika powinna być równa i gładka aby można było torby i walizki na kółkach przeciągać.Bo to co zrobili z chodnikiem przed głównym i między dworcami absolutnie nie pomaga pasażerom .Jak zwykle zrobiono coś ale nie tak jak to powinno być.Podobnie przed akwarium w Gdyni
    nie tak jak powinno być.Ciekow jestem kto jest tym projektantem nieudolnym

    • 3 0

  • Trezba pozyskać ok. 100 mln zł z Brukseli na remonty peronów SKM.

    • 2 0

  • Ten dworzec po remoncie ma się stać wizytówką Gdyni.

    • 2 0

  • Fundusze Unijne powinny dofinansować remont dworca SKM i zakup nowych "Bombardierów".

    Podobno Polska ma otrzymać z Brukseli 250 mld euro.

    • 1 0

  • po co remontować peron skoro stosunkowo niedawno był remont (1)

    takie Orłowo, Grabówek czy Leszczynki nie mogą się doczekać remontu od początku swojego istnienia

    • 5 3

    • Orłowo chyba w 2018 miało być remontowane ale jakoś cicho sza.... może czekają aż się peron sam rozpadnie?

      • 1 1

  • Dawać przetarg jeszcze raz. (4)

    Zobaczymy kto pierwszy odpuści negocjacje cenowe. Budowlanka zwalnia, wyjątkowo obstawiam wygraną UM.

    • 15 21

    • na cenę oferty składają się koszty paliw, koszty prądu, koszty prac, koszty transportu, koszty (2)

      materiałów, koszty usług - mimo kryzysu te koszty ciągle rosną więc może zrezygnować z części prac? Bo inaczej nigdy nie dokończą tej budowy. No chyba że zatrudnią przekręta, który potem nie zapłaci podwykonawcom.

      • 4 1

      • (1)

        Czy aby na pewno rosną o tyle, o ile cena usługi wzrosła między 2018 a 2019?

        • 0 0

        • oczywiście. Weź pod uwagę, że to że zanim przykładowo jakiś element budowlany ląduje na budowie

          to przecież najpierw musi być wyprodukowany - a koszty pracy i materiału u producenta coraz wyższe (ZUSy też). Potem składowany (znowu koszty pracy, prądu i amortyzacji maszyn, a także ZUSów, podatków itp.). Potem musi być przywieziony (też wzrosty wszystkich kosztów itp) Jak to wszystko się zsumuje to właśnie gotowy materiał przywieziony na budowę jest znacznie droższy. A i ci co budują też mają wyższe koszty pracy, prądu, transportu, amortyzacji, narzędzi, maszyn itp. Zatem suma kosztów. Podobnie jak jabłka - tam też na każdym etapie od zasadzenia, do pielęgnacji, do zerwania, do magazynowania i tranpsortu, do dostarczenia do warzywniaka itp. - wszędzie po drodze rosną koszty i to wpływa sumarycznie na cenę jabłka, które wkładasz do sklepowego koszyka.

          • 0 0

    • no wiesz, jak ciągle czekają aż ktoś odpowiednio "posmaruje", bo pewnie ciągle jest za mało...

      • 2 3

  • (1)

    'Remont dworca SKM w Gdyni: jest taniej, ale nadal drogo' Przecież z treści jasno wynika, że jest drożej, a nie taniej. Tylko poprostu zwiększono budżet.

    • 5 0

    • 2019 oferta wynosiła 73,7 mln zł a w 2020 wynosiła 62,361 mln zł. "Budżet SKM pozostał na tym samym poziomie - 59,409 mln zł." Może czas skończyć komentować coś po przeczytaniu tylko nagłówka. Szkoda się ośmieszać.

      • 1 0

  • zawsze wydawalo mi sie ze Client lub jego reprezentant znajduje pracownie architektoniczna co wykonuje projekt koncepcyjny (1)

    potem zdobywa wszystkie pozwolenia na budowe, konserwatorskie itp. Wtedy wystawia sie przetarg z pozycja po pozycji a to to co to jest? jakies walki na boku?

    • 2 0

    • Po pierwsze nie Client tylko Klient, a po drugie dobrze mówisz, że ci się wydawało. Koncepcja zaprojektuje i zbuduj od dawna się stosuje i nie jest niczym nowym.

      • 1 0

  • tam przy wyjsciu na zew są jeszcze te pyszne kurczaki z rozna?

    I w tym pasazu na zew. w strone dworca głównego pkp pierwsze po lewej jest jeszcze taki bar z hamburgerami?

    Mam nadzieje ze te biznesy jeszcze działają. Pozdr dla przedsiębiorcow!

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane