• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont dworca w Gdańsku wciąż za drogi

bra
19 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Gmach dworca w Gdańsku wciąż czeka na rozpoczęcie prac, które przywrócą mu dawny charakter. Gmach dworca w Gdańsku wciąż czeka na rozpoczęcie prac, które przywrócą mu dawny charakter.

Nie pomogło ani wydłużenie terminu realizacji, ani to, że tym razem do przetargu zgłosiły się dwie firmy. Nadal różnica między najniższą ofertą a oczekiwaniami PKP jest spora. Chociaż nie jest to już 50, a 16 mln zł.



Czyja propozycja wydaje się najbardziej realna finansowo?

Gdy w październiku kolejarze otworzyli kopertę z jedyną ofertą na remont zabytkowego gmachu dworca Gdańsk Główny, okazało się, że propozycja firmy Budimex wynosi blisko 120 mln zł. PKP było skłonne wydać na ten cel 70,6 mln zł.

Przetarg z oczywistych względów musiał zostać unieważniony. Dwa miesiące później kolejarze ogłosili kolejne postępowanie. Przy okazji wydłużony został termin realizacji ze 104 tygodni (równe dwa lata) do 118 tygodni, czyli o ponad trzy miesiące.

- Zaktualizowaliśmy kosztorys inwestorski do bieżących cen - zapowiadał wówczas Tomasz Leś z wydziału prasowego PKP S.A.
I faktycznie budżet inwestycji wzrósł z 70,4 do 83,4 mln zł, ale i to okazało się niewystarczające.

W przetargu oferty złożyły dwie firmy:

  1. Mostostal Warszawa - 99,6 mln
  2. Budimex - 109,1 mln

Mimo że Budimex obniżył cenę o 11 mln zł, a Mostostal zaproponował o kolejnych 10 mln zł mniej, to i tak gołym okiem widać, że wciąż brakuje ponad 16 mln zł.

Co w tej sytuacji zamierzają zrobić kolejarze?

- Jesteśmy na etapie badania otrzymanych ofert. Postępowanie przetargowe jeszcze się nie zakończyło. Po zakończeniu analizy ofert podejmiemy dalsze decyzje dotyczące tej inwestycji - mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z wydziału prasowego PKP S.A.
Przypomnijmy. W ramach inwestycji przewiduje się następujące prace:

Na zewnątrz:


  • oczyszczenie cegieł i odświeżenie elewacji
  • wymiana stolarki okiennej
  • rekonstrukcja dachu w północnej części budynku (zyska formę czterospadową)
  • powstanie tarasu nad barem McDonald's
  • wymiana okrycia dachu na wieży zegarowej
  • iluminacja obiektu
  • budowa nowej części tunelu do wysokości głównego wejścia

Wewnątrz:


  • odtworzenie witryn kasowych i sklepowych z drewna dębowego, jak na początku XX wieku
  • przywrócenie pierwotnej kolorystyki
  • historyczne oświetlenie w formie kulistych żyrandoli
  • zrekonstruowanie kartuszy wraz z herbami pomorskich miast
  • wyłożenie posadzki żółtymi, granitowymi płytami
bra

Opinie (182) 7 zablokowanych

  • A to ciekawe jednak, że w ankiecie wygrywa najdroższa oferta.

    • 9 0

  • Tak dalej pójdzie to stracimy pieniądze z UE na dofinansowanie kolejnictwa!

    • 9 2

  • Czas najwyższy na remont tego śmierdziela, z płatnymi toaletami. Zamknijcie jeszcze przejście podziemne, bo tam jest raki smród i ubóstwo, że aż wstyd.

    • 13 2

  • A może prace przeprowadzać etapami, zamiast kolosalnych sum, po kolei remontować, Miasto ma na etacie na pewno odpowiednie osoby aby nadzorowały pracę, a na mniejsze inwestycje będzie więcej chętnych więc konkurencyjne oferty i będzie z dnia na dzień widać efekty.

    • 5 3

  • (2)

    Krzemińska organizuj zbiórkę... Ostatnia stacja Adamowicza... Naród dozbiera!!!

    • 11 4

    • (1)

      Boli Pisiorów ta zbiórka. I ma boleć!

      • 1 3

      • boli nie zbiorka tylko glupota!

        • 2 0

  • Dębina jest bardzo drogim surowcem.

    Efektownie wykonana płyta wiórowa jest nie do odróżnienia. Chyba, że masz doktorat z materiałoznawstwa.

    • 3 6

  • Co to Sobowidz? :D

    • 1 2

  • (1)

    A co z przejściem naziemnym przy dworcu. Ile można czekać.

    • 3 6

    • Tunele są idealnym sposobem na sytego wilka i całą owcę.

      Likwidacja tunelu jest niemądra. A dlaczego w krajach zachodnich to, w krajach zachodnich tamto? Bo im odbiło.

      • 2 2

  • Za te pieniądze można choć trochę przedłużyć zbyt krótką linię kolejową nr 250.

    Po dodaniu środków zmarnowanych na remonty wcześniejszych, dawno sięgałaby do Tczewa.

    • 5 3

  • Strasznie się to ślimaczy.

    Oby zaakceptowali ofertę Mostostalu, remont potrzebny od zaraz!

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane