• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont gdańskiego dworca pod lupą Najwyższej Izby Kontroli

Szymon Zięba
12 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Zdjęcie wykonane podczas kontroli NIK-u. Od początku remontu przedstawiciele PKP nie wpuszczają żadnych mediów do gmachu dworca. Zdjęcie wykonane podczas kontroli NIK-u. Od początku remontu przedstawiciele PKP nie wpuszczają żadnych mediów do gmachu dworca.

Opóźnienia w ukończeniu inwestycji, ponad 370 błędów projektowych i brak koordynacji międzybranżowej na etapie projektu - to tylko niektóre z zastrzeżeń Najwyższej Izby Kontroli do trwającego remontu budynku Dworca Głównego w Gdańsku. Znaleziono jednak także szereg pozytywów, związanych m.in. z ergonomicznym i ekologicznym wyposażeniem.



Czy podoba ci się Dworzec Główny w Gdańsku w nowym wydaniu?

W swoim najnowszym raporcie NIK, urząd kierowany przez Mariana Banasia wziął pod lupę przebudowy dworców w całej Polsce. W Trójmieście sprawdzono remont dworca w Gdańsku Głównym.

Przypomnijmy:

  1. Remont dworca Gdańsk Główny trwa od września 2019 roku.
  2. Pierwotny termin zakończenia remontu przypadał na koniec 2021 roku.
  3. Potem został przedłużony do końca września 2022.


W lipcu informowaliśmy, że choć zaawansowanie prac jest znaczne, to do wykonania został jeszcze szereg robót w zakresie wykończenia wnętrz, szczególnie tych objętych nadzorem konserwatorskim.

Tak po remoncie ma wyglądać wnętrze holu głównego dworca. 
 Tak po remoncie ma wyglądać wnętrze holu głównego dworca.
Dziś wiadomo, że prace na dworcu potrwają do końca roku, a podróżni skorzystają z niego w pierwszym kwartale roku 2023.

- Przy uwzględnieniu perturbacji w zakresie dostaw na rynku budowlanym spowodowanych wojną na Ukrainie oraz pandemią koronawirusa, które nie pozostają bez wpływu na szybkość realizacji inwestycji, prognozujemy, że otwarcie dworca dla podróżnych nastąpi na przełomie 2022/2023 roku, a całość inwestycji powinna zakończyć się w I kwartale 2023 - mówił wówczas Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP.

Uwagi NIK do remontu dworca w Gdańsku



Wartą prawie 100 mln zł przebudowę pod lupę wzięła tymczasem Najwyższa Izba Kontroli. W swoim raporcie kontrolerzy zwrócili uwagę m.in. na opóźnienia w wykonywanych pracach.

- Inwestycje dworcowe w Tczewie i Gdańsku Głównym nie zostały zrealizowane w zaplanowanych terminach umownych. W okresie realizacji inwestycji wydłużono pierwotny termin ukończenia dworca w Tczewie o 8 tygodni i dworca Gdańsk Główny o 45 tygodni. Ponadto do dnia zakończenia kontroli, tj. 22 października 2021 r., na dworcu w Tczewie, oddanym do użytkowania 3 sierpnia 2021 r., funkcjonowały jedynie kasy biletowe, a usługi i sprzedaż nie były świadczone w żadnym z 12 powstałych tam lokali komercyjnych o łącznej powierzchni 698 m kw. , nie generując przychodów z tytułu komercyjnego najmu powierzchni - czytamy we wnioskach kontrolerów.
Z raportu NIK wynika także, że w dokumentacji projektowej przebudowy dworca kolejowego Gdańsk Główny, przekazanej wykonawcy robót budowlanych, odnotowano 165 kolizji stwierdzonych w trakcie budowy "wskutek odkrycia stanu istniejącego".

I choć trudno mieć tu zastrzeżenia do sposobu prowadzenia inwestycji (przy każdej większej budowie, zwłaszcza w historycznych częściach miasta takie kolizje występują) to jednak nie wszystko.

Wykryto bowiem także aż 375 błędów projektowych wychwyconych na etapie budowy.

- Błędy wynikały z braku koordynacji międzybranżowej na etapie projektu, niewystarczającej szczegółowości opracowań, przyjęcia w projektach rozwiązań niezgodnych ze sztuką budowlaną. Według par. 5 ust. 5 umowy z 2 lipca 2015 r., za koordynację całości prac projektowych oraz spójność dokumentacji we wszystkich branżach odpowiadał projektant - zauważają kontrolerzy.

Dworzec Gdańsk Główny w remoncie. Film z lipca 2022


Remont dworca w Gdańsku. Były też pozytywy



Na koniec warto zaznaczyć, że autorzy raportu znaleźli także pozytywy. Wskazują oni m.in., że w projektach dworców kolejowych w Gdańsku Głównym oraz w Tczewie przewidziano rozwiązania "mające na celu zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko i kosztów eksploatacji".

To m.in.:

  • wymiana instalacji centralnego ogrzewania na instalację zasilaną z kotłowni gazowej;
  • zastosowanie oświetlenia energooszczędnego LED oraz automatyki włączania światła;
  • poprawa izolacyjności przegród budowlanych, dachów oraz stolarki okiennej i drzwiowej;
  • ograniczenie niekontrolowanego przewietrzania budynku poprzez zastosowanie automatyki zamykania drzwi wejściowych;
  • wykonanie systemu zarządzania obiektem pozwalającego na monitorowanie pracy oraz sterowanie instalacjami i urządzeniami na dworcu.

W projekcie dworca Gdańsk Główny przewidziano także wykorzystanie wód deszczowych do spłukiwania toalet, a na dworcu kolejowym w Tczewie instalację fotowoltaiczną.

Gdańsk Główny w latach 1896-1900 na pocztówce litograficznej wysłanej 26 lipca 1906 r. Wydawca: Kunstanstalt J.Miesler. Berlin S.

 Gdańsk Główny w latach 1896-1900 na pocztówce litograficznej wysłanej 26 lipca 1906 r. Wydawca: Kunstanstalt J.Miesler. Berlin S.

Miejsca

Opinie (212) ponad 10 zablokowanych

  • ten tunel to wyglada jak z roku 1970 gleboka komuna, Zadnych znakow zadnej spojnej wizualizacji smrod brod

    • 9 1

  • Będzie piękny dworzec, ale poza wyglądem niewiele się zmieni

    Remont robią dla żuropatologii i narkomanów, smród będzie ten sam co zawsze. Zawsze to była ich miejscówka i nigdy się to nie zmieni. Zobaczcie co się dzieje w tunelu...

    • 12 1

  • tak się zarabia na budżecie

    bez końca remonty, przebudowy, słupki, płotki wysepki itd po całym mieście. wyłącznie koszty, zero inwestycji wspierających przychody

    • 9 1

  • Takie wąskie schody ruchome?

    Będzie armagedon jak ktoś będzie chciał na ostatnią chwilę zdążyć na pociąg. W drugą stronę zanim wszyscy z peronu wyjdą to z pół godziny minie. Kto się na to zgodził. Tam schody miały kilka metrów szerokości i był ścisk.

    • 9 4

  • NIK (2)

    Po co są kontrole NIK? NIK po raz koljeny ogłsza wynik kontroli i nic to dalej nie wnosi. Nie idą za tym żadne kary, nie ma żadnych zmian po kontrolach NIK, nie słyszymy, żeby po kontroli NIK nastąpiły jakieś zmiany. Wg mnie NIK jest do rozwiązania, szkoda kolejnych pieniędzy podatników, czyli naszych na pracę tego urzędu.

    • 2 6

    • Dokładnie - wyegzekwowanie kary od marszałek Witek nadal jest niewykonane. (1)

      Chcemy przywrócenia praworządności

      • 3 1

      • Jak niewykonalne?

        Przecież sąd już orzekł, że ma płacić. Jeśli nie wykona wyroku to komornik i jechane.

        • 1 0

  • zamiana "ogrzewania na instalację zasilaną z kotłowni gazowej" (1)

    jako przykład zmniejszenia "kosztów eksploatacji" brzmi dziś jak ponury żart

    • 12 1

    • Tylko dopoki

      Nie przyjdzie rachunek z OPEC czy innego badziewia

      • 1 0

  • Dworzec w Gdańsku będzie piękny

    już to widać.

    W końcu, po prawie 80 latach od zakończenia wojny zacznie wyglądać tak, jak powinien. Może niech więc NIK zbada, dlaczego nie udało się tego zrobić przez te wszystkie lata i kto odpowiada za systematyczną dewastację tego budynku.

    • 6 0

  • Ważne pytanie do pozytywnych pasjonatów (2)

    Na wskazanej pocztówce, na budynku po lewej stronie znajduje się flaga w kolorach niebieski biały czerwony. Skąd te barwy. W heraldyce w przełomu XIX i XX wieku dla Danzig nie występują. Czy ktoś pomoże?

    • 1 1

    • (1)

      Zgaduję że to flaga Prus

      • 1 1

      • Cesarstwa Niemieckiego

        Niebieski to w rzeczywistości czarny.

        • 1 0

  • takie zycie nie ma sesu

    • 1 1

  • ograniczenie niekontrolowanego przewietrzania budynku poprzez zastosowanie automatyki zamykania drzwi wejściowych

    wymiana drzwi automatycznych to o to chodzi?

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane