• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont gdańskiego dworca pod lupą Najwyższej Izby Kontroli

Szymon Zięba
12 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Zdjęcie wykonane podczas kontroli NIK-u. Od początku remontu przedstawiciele PKP nie wpuszczają żadnych mediów do gmachu dworca. Zdjęcie wykonane podczas kontroli NIK-u. Od początku remontu przedstawiciele PKP nie wpuszczają żadnych mediów do gmachu dworca.

Opóźnienia w ukończeniu inwestycji, ponad 370 błędów projektowych i brak koordynacji międzybranżowej na etapie projektu - to tylko niektóre z zastrzeżeń Najwyższej Izby Kontroli do trwającego remontu budynku Dworca Głównego w Gdańsku. Znaleziono jednak także szereg pozytywów, związanych m.in. z ergonomicznym i ekologicznym wyposażeniem.



Czy podoba ci się Dworzec Główny w Gdańsku w nowym wydaniu?

W swoim najnowszym raporcie NIK, urząd kierowany przez Mariana Banasia wziął pod lupę przebudowy dworców w całej Polsce. W Trójmieście sprawdzono remont dworca w Gdańsku Głównym.

Przypomnijmy:

  1. Remont dworca Gdańsk Główny trwa od września 2019 roku.
  2. Pierwotny termin zakończenia remontu przypadał na koniec 2021 roku.
  3. Potem został przedłużony do końca września 2022.


W lipcu informowaliśmy, że choć zaawansowanie prac jest znaczne, to do wykonania został jeszcze szereg robót w zakresie wykończenia wnętrz, szczególnie tych objętych nadzorem konserwatorskim.

Tak po remoncie ma wyglądać wnętrze holu głównego dworca. 
 Tak po remoncie ma wyglądać wnętrze holu głównego dworca.
Dziś wiadomo, że prace na dworcu potrwają do końca roku, a podróżni skorzystają z niego w pierwszym kwartale roku 2023.

- Przy uwzględnieniu perturbacji w zakresie dostaw na rynku budowlanym spowodowanych wojną na Ukrainie oraz pandemią koronawirusa, które nie pozostają bez wpływu na szybkość realizacji inwestycji, prognozujemy, że otwarcie dworca dla podróżnych nastąpi na przełomie 2022/2023 roku, a całość inwestycji powinna zakończyć się w I kwartale 2023 - mówił wówczas Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP.

Uwagi NIK do remontu dworca w Gdańsku



Wartą prawie 100 mln zł przebudowę pod lupę wzięła tymczasem Najwyższa Izba Kontroli. W swoim raporcie kontrolerzy zwrócili uwagę m.in. na opóźnienia w wykonywanych pracach.

- Inwestycje dworcowe w Tczewie i Gdańsku Głównym nie zostały zrealizowane w zaplanowanych terminach umownych. W okresie realizacji inwestycji wydłużono pierwotny termin ukończenia dworca w Tczewie o 8 tygodni i dworca Gdańsk Główny o 45 tygodni. Ponadto do dnia zakończenia kontroli, tj. 22 października 2021 r., na dworcu w Tczewie, oddanym do użytkowania 3 sierpnia 2021 r., funkcjonowały jedynie kasy biletowe, a usługi i sprzedaż nie były świadczone w żadnym z 12 powstałych tam lokali komercyjnych o łącznej powierzchni 698 m kw. , nie generując przychodów z tytułu komercyjnego najmu powierzchni - czytamy we wnioskach kontrolerów.
Z raportu NIK wynika także, że w dokumentacji projektowej przebudowy dworca kolejowego Gdańsk Główny, przekazanej wykonawcy robót budowlanych, odnotowano 165 kolizji stwierdzonych w trakcie budowy "wskutek odkrycia stanu istniejącego".

I choć trudno mieć tu zastrzeżenia do sposobu prowadzenia inwestycji (przy każdej większej budowie, zwłaszcza w historycznych częściach miasta takie kolizje występują) to jednak nie wszystko.

Wykryto bowiem także aż 375 błędów projektowych wychwyconych na etapie budowy.

- Błędy wynikały z braku koordynacji międzybranżowej na etapie projektu, niewystarczającej szczegółowości opracowań, przyjęcia w projektach rozwiązań niezgodnych ze sztuką budowlaną. Według par. 5 ust. 5 umowy z 2 lipca 2015 r., za koordynację całości prac projektowych oraz spójność dokumentacji we wszystkich branżach odpowiadał projektant - zauważają kontrolerzy.

Dworzec Gdańsk Główny w remoncie. Film z lipca 2022


Remont dworca w Gdańsku. Były też pozytywy



Na koniec warto zaznaczyć, że autorzy raportu znaleźli także pozytywy. Wskazują oni m.in., że w projektach dworców kolejowych w Gdańsku Głównym oraz w Tczewie przewidziano rozwiązania "mające na celu zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko i kosztów eksploatacji".

To m.in.:

  • wymiana instalacji centralnego ogrzewania na instalację zasilaną z kotłowni gazowej;
  • zastosowanie oświetlenia energooszczędnego LED oraz automatyki włączania światła;
  • poprawa izolacyjności przegród budowlanych, dachów oraz stolarki okiennej i drzwiowej;
  • ograniczenie niekontrolowanego przewietrzania budynku poprzez zastosowanie automatyki zamykania drzwi wejściowych;
  • wykonanie systemu zarządzania obiektem pozwalającego na monitorowanie pracy oraz sterowanie instalacjami i urządzeniami na dworcu.

W projekcie dworca Gdańsk Główny przewidziano także wykorzystanie wód deszczowych do spłukiwania toalet, a na dworcu kolejowym w Tczewie instalację fotowoltaiczną.

Gdańsk Główny w latach 1896-1900 na pocztówce litograficznej wysłanej 26 lipca 1906 r. Wydawca: Kunstanstalt J.Miesler. Berlin S.

 Gdańsk Główny w latach 1896-1900 na pocztówce litograficznej wysłanej 26 lipca 1906 r. Wydawca: Kunstanstalt J.Miesler. Berlin S.

Miejsca

Opinie (212) ponad 10 zablokowanych

  • Podróż w czasie (2)

    Nieważne jak długo jeszcze potrwa remont dworca, ile będzie finalnie kosztował i jaki to wszystko da efekt. Ważne jest, że wysiadając z pociągu na gdańskim sworcu, tylko kilka kroków dzieli nas od odbycia darmowej podróży w czasie. Wyatrczy kawałek przejechać ruchomymi schodami, przejść w kierunku dowrca autobusowego i już cofamy się o 20 lat. Dziwne, że manadatów za parkowanie nie daje tam milicja.

    • 8 0

    • padam ze śmiechu:):)

      te schody to już przedsionek tego co nas czego na pksie:)

      • 3 2

    • Pretensje do dewelopera Górski.

      • 2 1

  • Wszystkie rządowe inwestycje są opóźnione a na kolejowych panuje szczególny bałagan

    Niektóre nawet rozbierają w połowie budowy jak elektrownia w Ostrołęce, marnując 1,3 miliarda złotych.
    Może teraz pisowskie trole policzą ile to można by wybudować szkół, przedszkoli, żłobków, kupić karetek pogotowia itd.

    • 3 3

  • W Gdyni przy ulicy Morskiej obok włoskiej pizzerni

    można zapoznać się z wizytówką działania pkp s.a. Ruina części domu odzwierciedla stan tej instytucji i jej urzędników.

    • 3 0

  • Remont permanentny i wieczysty.

    Trzeba wpisać remont dw. w Gdańsku na listę unesco i będzie trwał do końca unesco i o jeden dzień dłużej.
    I wtedy nie będzie kolesi od pisania pustosłowia, medialnej waty co zajmują się biciem piany dla samego bicia, bo o pianie to już nawet nie wspomnę.

    • 6 1

  • "niezgodnych ze sztuką budowlaną. " A taki Budimex twierdzi, że nie ma czegoś takiego jak zgodnie ze sztuką budowlaną

    • 2 0

  • Ja remontując łazienkę przez pół roku chodziłem do sąsiadki na prysznic i inne...

    • 3 0

  • Oby zarządający publicznymi projektami infrastrukturalnymi zechcieli się uczyć także w oparciu o te raporty byłoby to z korzyścią dla nas wszystkick i nie powielanoby tych samych błędów. Kolejny tak duży remont za 50 może 100 lat. Oby służył jak najlepiej.

    • 1 1

  • Czas nie jest ważny? Ważny efekt?

    Litości. Od lat korzystanie z dworca to udręka, nigdy nie wiadomo kiedy przejście zostanie zablokowane dyktą, na której jakiś mistrz powiesi albo i nie piktogramy o obejściu (który przypomina rysunek słoneczka ze strzałkami w każdą stronę świata). Tabliczek tych też nikt specjalnie nie pilnuje, gdy jakaś jest nieaktualna dalej wisi. Powyższe tworzy z terenu dworca (po którym zazwyczaj ludzie chcą się w miarę szybko i sprawnie przemieścić) labirynt Minotaura, lub jak kto woli i potrafi grę w pójście na azymut. Przecież dla kogoś kto trafi tam pierwszy raz to jakiś horror, nie mówiąc już o obcokrajowcu. Więc nie piszcie, że czas nie gra roli jeżeli dworzec kojarzy się od lat z jednym wielkim utrudnieniem życia. Poza tym rok i kwartał opóźnienia i to pewnie przy dobrych lotach, przecież to wstyd. Tu te zachwalane przez NIK profity jak ledowe żarówki, automatyczne drzwi, czy plastikowe okna nie pomogą; poza tym chyba to jest teraz standard. Deszczówka w kiblu, cóż przy takim lecie to w kiblach g... by do jesieni stało, więc będą musieli korzystać z wodociągów.

    • 1 4

  • Ktoś stworzył projekt, ktoś sprawdzał, ktoś go zatwierdził i przyjął.

    I to były konkretne osoby, nie kolektyw ufoludków...

    • 5 4

  • Krótko mówiąc Dworzec do wyburzenia.

    Pewnie towarzysze z PiS mają jakąś zaznajomioną firmę wyburzeniową, która przychodem z kontraktu podziałkuje się i wpłaci na fundusz partyjny?

    • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane