• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont przejścia pod al. Niepodległości w Sopocie

Krzysztof Koprowski
26 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec prac na al. Niepodległości w Sopocie
  • Planowane do remontu przejście pod al. Niepodległości na wysokości ul. Boh. Monte Cassino.
  • Planowane do remontu przejście pod al. Niepodległości na wysokości ul. Bohaterów Monte Cassino.
  • Planowane do remontu przejście pod al. Niepodległości na wysokości ul. Bohaterów Monte Cassino.
  • Pobliskie wyremontowane przez PKP przejście pod torami kolejowymi.
  • Pobliskie wyremontowane przez PKP przejście pod torami kolejowymi.
  • Pobliskie wyremontowane przez PKP przejście pod torami kolejowymi.

Sopot przygotowuje się do remontu tunelu pieszego pod al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu na wysokości "Monciaka". Obok schodów pojawią się nowe windy, a wnętrze przejścia zostanie odświeżone. Zdaniem urzędników, wyznaczenie przejścia naziemnego jest niemożliwe ze względu na pobliski przystanek autobusowy i zwartą zabudowę, zaś na realizację pochylni brakuje miejsca.



W jaki sposób najczęściej pokonujesz al. Niepodległości w Sopocie?

Obecnie ogłoszono przetarg na wykonawcę dokumentacji, która pozwoli na rozpisanie przetargu na realizację prac budowlanych jeszcze w tym roku (przypuszczalnie w III kw.).

Wykonawca dokumentacji projektowej będzie musiał uwzględnić w niej m.in.:
  • budowę wind po obu stronach tunelu,
  • zjazdy dla wózków dziecięcych oraz szyny do prowadzenia rowerów,
  • remont ścian, murów i stropów przejścia podziemnego,
  • wymianę oświetlenia, montaż nowego monitoringu oraz analizę zmian odwodnienia.

Remont przejścia podziemnego jest wynikiem głosowania w ostatniej edycji sopockiego budżetu obywatelskiego. Na etapie składania wniosku koszt realizacji inwestycji oszacowano na 2 mln zł.

Dla porównania, w Gdańsku szacunkowy koszt wyznaczenia przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska wraz z korektą układu pasów ruchu oraz peronów tramwajowych, oszacowano w 2018 r. na kwotę ok. 800 tys. zł.

Przejście naziemne niemożliwe do realizacji



Czy zatem nie lepszym, tańszym i wygodniejszym rozwiązaniem dla pieszych byłaby budowa przejścia naziemnego przez al. Niepodległości?

- W Sopocie nie ma takiej możliwości z uwagi na ukształtowanie terenu. Brakuje miejsca i widoczności ze względu na bliskość budynków, są zbyt wąskie chodniki. Ponadto nawet przy likwidacji tunelu brakuje miejsca na przeniesienie istniejącego przystanku autobusowego (komunikacja miejska dla nas bardzo ważna i ciągle ją rozwijamy), dla którego trzeba zorganizować pełnowymiarową zatokę postojową. Przystanek ten jest bowiem obsługiwany przez znaczną liczbę linii i jest niezbędny w tym miejscu z uwagi na cele podróży pasażerów: dojście do ul. Bohaterów Monte Cassino, sądu, uniwersytetu czy Opery Leśnej - wyjaśnia Tomasz Kamiński, zastępca dyrektora ds. eksploatacji w Zarządzie Dróg i Zieleni w Sopocie.

- To mieszkańcy w powszechnym głosowaniu w budżecie obywatelskim wybrali taki zakres inwestycji, czyli dostosowania istniejącego przejścia podziemnego dla potrzeb osób niepełnosprawnych. To wola mieszkańców sprawiła, że zostanie ono zmodernizowane - podkreśla Maciej Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Jako miasto bardzo dużo robimy, aby Sopot był przyjazny dla ruchu pieszego: m.in. doświetlamy i wynosimy przejścia dla pieszych.

Brak miejsca na pochylnie, dwa tunele obok siebie



Jak przekonują urzędnicy, niemożliwe jest zastąpienie wind i schodów pochylniami. Podyktowane jest to brakiem miejsca zarówno po stronie tzw. Małego Monciaka, jak i ul. 1 Maja.

Pod uwagę nie brano również budowy podziemnego połączenia planowanego do modernizacji tunelu z wyremontowanym już przejściem pod torami kolejowymi.

To oznacza, że piesi na krótkim, ok. 150-metrowym odcinku, nadal będą musieli czterokrotnie korzystać ze schodów lub wind, by przedostać się z rejonu ul. Boh. Monte Cassino/Obrońców Westerplatte do ul. 1 Maja.

Miejsca

Opinie (108) 5 zablokowanych

  • Niby kurort, a argumenty jakby to była jakiś Terespol. Wszystko byle tylko nie ułatwić życia pieszym.

    • 13 1

  • Likwidowac bezpieczny dla pieszych tunel?? (1)

    Chyba snię. Kto ma takie pomysły?

    • 15 11

    • Nie likwidować, a remontować.

      Przeczytaj, a potem się wypowiadaj.

      • 2 1

  • No proszę a tak nas straszyli przed wyborami - a jednak można coś zdziałać bez pomocy PiSuaru z Warszawy! (5)

    • 28 31

    • Świadomy wyborca

      Masz już mocno zryty beret :)

      • 5 1

    • hejt stop!

      • 4 1

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Za to nic nie można

      Z własnej inicjatywy. Ważne inwestycje z BO. Władze miasta zajmują się w większości tworzeniem cukierkowego dolnego miasta.

      • 10 1

    • Puk , Puk !!!

      to ja , twój rozum !!!

      • 13 2

  • A kiedy remont: (2)

    - Parkowej
    - Chrobrego
    - Kazimierza Wielkiego
    - 3 Maja
    - szlaków spacerowych w Lasach Sopockich
    - połączenie Polnej ze Skarpową

    • 37 7

    • Może przed następnymi wyborami ;)

      • 5 0

    • te remonty rozłożone są na lata 2020-2045.

      • 8 2

  • ..po co te windy???

    po co takie koszty?

    • 7 7

  • sw. przepustowosc najwazniejsza

    mieszkancy, kuracjusze, turysci nie wazni. Najwazniejszy jest tranzyt.

    • 12 13

  • Super inwestycja. I w dobrej cenie.

    Mam kilka apartamentow w Sopocie. Pelne oblozenie. Przejscie podwyzszy standard miasta. Vive Prezydent.

    • 10 6

  • Można od razu wstawić windy zepstute

    Będzie taniej, a efekt ten sam.

    • 33 0

  • Po co zatoka? To nie wieś, a środek miasta

    Bzdurne argumenty przeciw przejściu

    • 16 12

  • Super :) przyda się :)

    • 6 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane