• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remonty kolejowe w Trójmieście wkroczyły w ostatnią fazę

Piotr Weltrowski
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Zmodernizować udało się już dużą część torów między stacjami, m.in. w okolicy Gdyni Głównej. Zmodernizować udało się już dużą część torów między stacjami, m.in. w okolicy Gdyni Głównej.

Modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Warszawy zbliża się powoli do końca. Chociaż w niektórych miejscach opóźnione, prace - przynajmniej w Trójmieście - mają się w większości wypadków zakończyć jeszcze w tym roku, czyli tak, jak zapowiadali to kolejarze kilka lat temu, przed przystąpieniem do realizacji projektu.



Obecnie kończą się prace przy budowie przejść podziemnych pod torami w Sopocie. Obecnie kończą się prace przy budowie przejść podziemnych pod torami w Sopocie.
Cała inwestycja obejmuje modernizację trasy o długości ponad 350 km i zakłada, że podróż z Gdyni do Warszawy trwać ma poniżej trzech godzin. Póki co jednak, pod koniec tego roku, pozytywne skutki remontów odczujemy tylko częściowo, bo do Warszawy jeździć będziemy koleją w czasie około czterech godzin. Dopiero pod koniec roku 2014 czas podróży stanie się optymalny.

Wszystko w związku z tym, iż trasę podzielono na osiem różnych części, z których każda remontowana jest oddzielnie. Część odcinków jest gotowa już dziś, na innych prace wciąż się toczą. Dla mieszkańców Trójmiasta najważniejsze są remonty prowadzone na dwóch odcinkach: gdańskim i gdyńskim. Ich modernizacja pochłonie ok. 1 mld 167 mln zł.

Powodują one już od dłuższego czasu utrudnienia nie tylko na liniach dalekobieżnych, ale także - głównie przez wyłączenia poszczególnych torów - na liniach obsługiwanych przez SKM. Dobra wiadomość jest taka, że praktycznie wszystkie z nich zakończą się zgodnie z planem, bo jeszcze w tym roku.

Czy po remoncie linii z Gdyni do Warszawy częściej będziesz korzystać z usług kolei?

Prześledźmy więc, co udało się już zrobić i co jeszcze pozostało do zrobienia

Odcinek gdański (patrząc od strony Warszawy) zaczyna się w Pruszczu. Tu udało się już wyremontować jeden z peronów wraz z połową torów. Obecnie modernizowany jest drugi peron oraz pozostałe tory. Całość zostać ma oddana do pełnej eksploatacji pod koniec maja.

Całkowicie gotowa (wraz z torami) jest już stacja rozrządowa Gdańsk Południowy. W Gdańsku Głównym z kolei jeden z modernizowanych w ramach inwestycji torów jest już gotowy, prace nad przebudową drugiego rozpoczną się w marcu, tuż po tym, jak definitywnie zakończą się prace torowe między Gdańskiem Głównym i Wrzeszczem.

W tym miejscu jednak zaczynają się schody. Przebudowa torów i peronu we Wrzeszczu ma niestety około 2-letnie opóźnienie. - Prace ruszą tu dopiero od lutego lub od marca. Wcześniej wszystko było wstrzymane, bo czekaliśmy na projekt zastępczy. Nie mieliśmy na to wpływu, bo musieliśmy czekać na projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Szacujemy, że w tym akurat miejscu wszystkie prace uda nam się zakończyć do połowy przyszłego roku - mówi Andrzej Krawczyński, dyrektor projektu na odcinkach gdańskim i gdyńskim.

Podobnych problemów nie było na szczęście na kolejnych odcinkach. Tory z Wrzeszcza do Sopotu będą w pełni gotowe do końca maja. Wcześniej, bo w lutym, oddane mają zostać do użytku wszystkie przejścia pod torami w Sopocie.

Jeżeli zaś chodzi o sam peron w Sopocie, to trudno się oprzeć wrażeniu, że remontowany jest nad wyraz długo. PKP PLK twierdzi jednak, iż szybciej wykonywać prac się nie dało i w dalszym ciągu nie da.

- Peron objęty jest ochroną konserwatorską, więc jest to inwestycja trudna i szczególna. Obecnie zaczęliśmy zabudowywać go drobną kostką granitową. Jej układanie jest bardzo żmudną pracą i potrwa jeszcze kilka miesięcy, bo wszystko musi się odbywać w odpowiednich warunkach atmosferycznych. Jeżeli chodzi o wiatę peronową, to słupki już stawiamy, z całością powinniśmy się uporać do połowy roku - zapewnia Krawczyński.

Dopiero teraz, od lutego, PKP PLK zacznie też remontować tory między Sopotem a Gdynią Orłowem. Wcześniej spółka nie uzyskiwała zgody na wyłączenie ich z ruchu. Kolejarze zapewniają jednak, iż wszystkie prace na tym odcinku skończą się do listopada.

Szybciej, bo już za około dwa miesiące, zakończyć ma się remont torów i przebudowa kładki nad torami w samym Orłowie. Już teraz za to gotowe są tory między Orłowem a Gdynią Główną.

W samej Gdyni Główniej prace również mają się już ku końcowi. Zmodernizowane są już trzy z czterech peronów wraz z przylegającymi do nich torami. Do wyremontowania został najmniejszy z nich, 200-metrowy. Tu prace zakończyć mają się najpóźniej w maju.

Nieco gorzej sytuacja wygląda między Gdynią a Gdynią Chylonią. Do tej pory zakończono wszystkie prace towarzyszące i dopiero teraz przyjdzie czas na wybudowanie - w tym wypadku od podstaw - toru łączącego obie te stacje na odcinku ok. 10 km. Ma być on gotowy do końca roku.

Opinie (107) 3 zablokowane

  • przejazd kolejowy Orunia (3)

    ogolnie koszmar dworzec caly rozpierdzielony szlabany non stop zamkniete druzniczki ,ktore tam pracuja to jakies stare dewoty ,a korki masakryczne mamy 21 wiek a przejazd jak za sredniowiecza przy takiej modernizacji mogli juz zrobic przejazd tunelowy czy cos w tym stylu ,Polskie dno i wodorosty

    • 10 4

    • gdzie ty chcesz tam tunel zmieścić?

      • 0 0

    • o przejazd tunelowy to prośba do miasta, a nie do kolei

      • 1 0

    • Nie mogą nic zrobić, bo Nowa Sandomierska/węzeł Czerwony Most, są w planach dopiero na 2030 ;)

      • 2 0

  • Po co ta drobna kostka w Sopocie?? (2)

    Zróbcie taką nawierzchnię, która będzie prosta, tańsza i równa, a nie układanie kosteczki, bo ładnie wygląda...

    • 5 2

    • (1)

      konserwator zabytków...

      • 1 1

      • Ten konserwator zabytków...

        ...sopocki wymusił usunięcie ORYGINALNEJ zabytkowej wiaty z 1910 roku i postawienie w jej miejsce disneylandowej kopii starszej wiaty z peronu 1. I zgodził się na postawienie tuż obok betonowo-szklanego kloca, mającego być dworcem.

        • 1 0

  • W nowoczesnym państwie powinno się inwestować w kolej. U nas się tylko drogi buduje. Europa przerabiała to 50 lat temu i nie wyszła na tym dobrze.Teraz te drogi są rozbierane, wprowadzane są kolejne ograniczenia dla samochodów, tworzy się nowoczesna komunikację zbiorową, powstają nowe miejsca odpoczynku dla mieszkańców. Kto był w Niemczech, Holandii ten wie o czym mówię. A u nas? Nastąpiło uzależnienie od samochodu który pożera coraz więcej pieniędzy, czasu i nerwów oraz zatruwa środowisko.A państwo tylko liczy zyski z fotoradarów i akcyzy na paliwo.

    • 2 0

  • To dobrze... (2)

    • 56 10

    • ...zeby po hucznym otwarciu z udzialem klakiera PO zamknac tory za pol roku... (1)

      ...PO lska wlasnie

      • 0 7

      • ej Klamczynski.. za twoich "żondów" nie bylo lepiej ;)

        • 2 0

  • Stocznia Gdańsk

    a co ze schodami na Gdańsk Stocznia... :((

    • 2 0

  • (1)

    Jak pociąg do W-wy ma dojechac w 2 godziny skoro z Gdyni do Gdańska tłucze się 40minut?

    • 4 1

    • Z Chyloni do Gdańska Głównego jedzie się nawet 55 minut ;)

      • 2 0

  • "Modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Warszawy zbliża się powoli do końca."

    Oczywiście modernizacje widzę tylko nie w Gdyni tu nawet remont jest skopany i pogorszony wizerunkowo oraz funkcjonalnie. Co prawda jeżdżąc dość często tą trasą do W-wy dużo się zrobiło i czym bliżej W-wy tym jest lepiej najgorzej wypada Gdynia, a juz jej perony przystanki dojścia do nich to totalna klęska i POpisy brzydoty, głupoty i złego funkcjonalizmu użytkowego.
    Co prawda gdy się jedzie to widać ile trzeba włożyć intensywnego wysiłku, aby zainscenizować prace które powinny trwać a jednak tylko są rozgrzebane również na szlakach wiejskich i małomiasteczkowych, gdzie eksponuje się wypasiony sprzęt techniczny, a jeśli jest już nowy odcinek toru z wiaduktami przejściami podziemnymi no i pewnie z miejscowymi notablami PO przecinającymi wstęgi. Trwa modernizacja torów bez jakiegoś logistycznego porządku. Tym czasem w okręgu gdyńskim pilnie potrzeba co najmniej z pięć przejść podziemnych i 4 podziemne przejazdy transportowe. Tym czasem widać, że po zakończeniu wszystkich prac nawet nie poprawią istniejących. Więc Gdynia będzie musiała za środki własne wstrzymywać pociągi po oddaniu tej trasy, a ministerstwo jak zwykle środku unijne nie wykorzysta. A pociągi mimo hipotetycznych 160 km na godzinę będą poruszały się z przystankami z prędkością 20 ze zrywaną trakcją.

    Na trasie pomiędzy Wejherowem - Gdynią a Gdańskiem po modernizowaniu będzie dalej przewidziany do remontu i modernizacji. Bo wiadomo, że w Gdyni musi być pilnie wybudowany i przebudowa dwóch wiaduktów i przejścia dla pieszych. Bo te oddane do eksploatacji ostatnio mają naprawdę wiele do życzenia a nawet przykładowe knoty peronowe, przejściowe, .....

    Najgorzej to więc wygląda na całym odcinku pomiędzy granicą Gdyni z Sopotem dalej Orłowem, a Główną a już czym dalej jest tym gorzej, a użytkowanie ich to już klęska choćby w takiej Cisowej.

    • 3 0

  • W ubiegłym roku jechałem szybkim pociągiem w Chinach (8)

    marzę aby doczekac dnia, kiedy i u nas będą takie jeździć.

    • 74 5

    • (5)

      z Gdańska do Krakowa w 1h...

      • 5 1

      • No właśnie, na trasie Gdynia Warszawa. (1)

        A co z trasą do Krakowa przez Łódź i Częstochowę? Do samej Częstochowy jedzie się ponad 10 godzin, do Krakowa kolejne 3. W sumie podróż trwa około 13 godzin. Kilka lat temu jeździłam na trasie Cz-wa - Gdynia w 7,5 godz. Teraz czas przejazdu zwiększył się o 3!!! Ciekawe o ile lat się kolej cofnęła, na moje oko ze 100.

        • 0 0

        • zle:) 100lat temu jeździły cupągi szybciej.

          • 0 0

      • (1)

        nawet 6 godzin to bylby cud.

        • 5 0

        • 7:05 .. to moj rekord.. ic.. 2002 rok

          • 4 0

      • no bez przesaday

        nie ma liniowych pociągów osiągających takie prędkości.

        • 2 0

    • Rodzaj ludzki nie żyje tak długo.

      Musiałbyś być żółwiem z Galapagos.

      • 36 0

    • Musisz jeść dużo ryżu...

      • 10 6

  • Wszystko ładnie pięknie będą nowe tory lecz.. (3)

    ...pociągi te same czyli nie da się jechać szybciej, bo nie ma czym.

    Tabor w województwie pomorskim jest w najgorszym stanie technicznym w Polsce. (SKM + Przewozy Regionalne)

    Urząd Marszałkowski ma wszystko w zupie.

    • 14 2

    • Pociągi w województwie pomorskim są również obsługiwane przez ZPR Olsztyn oraz Bydgoszcz

      Sprawdź najpierw do jakiego ZPR należy tabor, bo to ważne ja napisałem o naszych pomorskich i tego dotyczy dyskusja w tym wątku.

      • 2 0

    • Ja akurat mieszkam przy torach ten pisk ten klekot te odchody i papier toaletowy to jest przerażające !!!

      Zgadzam się z Tobą .

      • 1 0

    • Korzystam codziennie z PR - akurat na tabor nie narzekam

      • 0 0

  • Dlaczego pan redaktor nic nie napisał o Oliwie?

    Peron bez zadaszenia od kilku miesięcy a robiony już chyba z 2 lata i końca prac nie widać...

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane