• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu

Michał Jamroż
1 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście

Szykuje się rewolucja komunikacyjna w Trójmieście i całym regionie. Województwo pomorskie otrzyma z UE 306 milionów złotych na projekt budowy Kolei Metropolitalnej. Dzięki niej SKM dotrze do Moreny, Osowy, Karwin i lotniska. Otworzy też "kolejowy" Gdańsk na Kaszuby. To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich dziesięcioleci.


Planowana trasa Kolei Metropolitalnej Planowana trasa Kolei Metropolitalnej

Kiedy powstawały pierwsze projekty Kolei Metropolitalnej większość mieszkańców Trójmiasta traktowała je, jak nierealną wizję kilku pasjonatów.

A jednak druga linia SKM staje się faktem. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, wpisało ją na listę projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- To świetna decyzja nie tylko dla metropolii, ale całego regionu. Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub - cieszy się Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Koszt budowy całej trasy to 612 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić będzie z unijnej dotacji, resztę pokryje województwo, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowa linia swój początek będzie miała na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po starym nasypie kolejowym, po którym niegdyś biegła linia Gdańsk - Kokoszki, dotrze w okolice lotniska. Na tym odcinku powstanie kilka przystanków, między innymi w dzielnicach VII Dwór, Niedźwiednik, Morena, w okolicach Jasienia i Kiełpinka.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądała trasa przy samym lotnisku, jednak najprawdopodobniej kolej dotrze w okolice terminalu, a następnie "wróci" w kierunku obwodnicy i po bocznicy prowadzącej do lotniska dotrze do Osowej. Na tym odcinku mają powstać dwa przystanki: Barniewice i Klukowo. Od Osowej Kolej Metropolitalna będzie korzystała z torów istniejącej linii Gdynia - Kościerzyna. Planuje się, że powstaną na niej nowe przystanki: w Osowej przy wiadukcie z ulicą Kielnieńską, na Karwinach oraz na wysokości Witomina.

Szczegóły przebiegu drugiej linii SKM poznamy, gdy powstanie jej studium wykonalności. Do 7 sierpnia firmy mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu na jej wykonanie, ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski. Gdy studium będzie gotowe, dowiemy się, gdzie dokładnie będą przystanki, ile torów będzie miała linia, jak będzie wyglądać przystanek przy lotnisku.

Kolej Metropolitalna to milowy krok w rozwoju trójmiejskiej aglomeracji. Zapewni sprawny dojazd do lotniska, ułatwi dostęp do centrum miasta mieszkańcom górnego tarasu Gdańska (dzielnice przy trójmiejskiej obwodnicy) wpłynie na rozwój tych terenów. Otworzy również Gdańsk na Kaszuby. Dzięki jej powstaniu możliwe będzie uruchomienie połączeń z Gdańska do Kościerzyny czy Kartuz.

- Trwa przygotowywanie studium wykonalności modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna. Decyzja o przyznaniu środków na budowę Kolei Metropolitalnej nie mogła pojawić się w lepszym momencie. Te dwa projekty zrewolucjonizują komunikacje na Kaszubach - mówi dr Marcin Wołek, z katedry rynku transportowego wydziału ekonomicznego UG.

Na modernizację trasy kościerskiej w Regionalnym Programie Operacyjnym przewidziane jest ponad 46 milionów euro. Ma ona się zakończyć do 2012 roku. Dzięki temu, że część prac na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna zostanie przeprowadzona w ramach projektu Kolei Metropolitalnej, więcej środków będzie można przeznaczyć na modernizację tras na Kaszubach. Powstać mają połączenia kolejowe Gdańska z Kościerzyną i Kartuzami.

- To sprawi, że Kartuzy staną się częścią metropolii, ponieważ czas przejazdu wyniesie zaledwie 50 minut - mówi dr Wołek.

Kolej Metropolitalna ma powstać do końca 2011 roku.

- Jest to termin jak najbardziej realny. Nasza inwestycja została wpisana na listę projektów związanych z Euro 2012, do których stosuje się specjalną ustawę przyśpieszającą wszystkie procedury - zapewnia Paweł Wróblewski, koordynator projektu Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (326) 4 zablokowane

  • dr Wołek (1)

    - zamiast propagować przestarzałą, nieekonomiczną TKM może zająć się istniejącą SKM i doprowadzić do niej odnogę na lotnisko (np z Gdańska Gł) i dalej do Kaszub. Większość ludzi mieszkających na trasie przebiegu starej linii na Kaszuby nie chce budowy TKM i nie będzie z niej korzystać, niech Pan nie liczy też na pasażerów samolotów. Prorzę sobie wyobrazić np 4-osobową rodzinę (2 2) telepiąccą się z bagażami po 20 kg/os. do przystanku TKM oddalonego o 0,5 km żeby dojechać na samolot, polecam, żeby Pan sam to przećwiczył. Na Kaszubów też niech Pan nie liczy, oni również mają samochody, dogodne połączenia autobusowe a ci,którzy się tam wybiorą na wakacje na pewno wybiorą własny samochód. Ta koncepcja spowoduje, że zmarnujemy wielkie środki, które można przeznaczyć na ważniejsz cele - budowę dróg, autostrad, skanalizowanie wreszcie Gdańska i Gdyni. Ta kolej już przed paroma laty została praktycznie zliikwidowana z powodu nierentowności, po co to reaktywować - żeby znów dojść po paru latach do wniosku, że się jednak nie opłaca?

    • 0 0

    • Ta kolej nie istnieje od 1945

      więc nie mogła być przed paroma laty zlikwidowana. To co jest planowane to jest właśnie odnoga od SKM na lotnisko i Kaszuby. Niby jaką inna droga widzisz możliwość poprowadzenia SKM na górny taras? Ta trasa jest dobra o tyle, że wjeżdża w środek obecnej SKM.

      • 0 0

  • Czy Polacy muszą żyć ciągle w kłamstwie i obłudzie? (1)

    Nazywać prawdę falszem i fałsz prawdą.

    • 0 0

    • nas nie przekonają

      że białe jest białe a czarne jest czarne :-)

      • 0 0

  • po co klolej w osiedlach gdzie wszyscy mają samochody? (1)

    po drugie "na wysokości witomina" ale jakoś drogi z witomina w tamtym kierunku nie ma (jest droga przeznaczona dla leśników)
    połowa torów jest więc modernizacja nie powinna być problemem ale co z resztą?

    • 0 0

    • Po co komunikacja skoro mamy swoje piękne maszyny?

      No bez jaj, właśnie kupiłeś sobie nową zabawkę na 4 kołach? Na takie postawienie sprawy mam tylko odpowiedź na tym samym poziomie. Po co nam na dolnym tarasie Twój samochód i korki!

      • 0 0

  • Będzie, to uwierzę (7)

    Nie ma tygodnia, by nie opowiadano, jakie to wspaniałości będą... kiedyś...
    Ja chcę namacalnych konkretów.

    • 0 0

    • (6)

      Standardowo znani już wszstkim złodzieje, kórzy siedzą w urzędach miast, wezmą do kieszeni większość.

      306 000 000, do tego PLN? Zastnawiam się ile kasy pójdzie do kieszeni codziennych złodziei 3miasta?

      Co gorsza złodziei, na których potem mamy głosować, żeby dalej kradli...

      Za nasze pieniądze, żyją sobie jak paniska, nie robią nic pożytecznego, a do tego jeszcze kradną pieniądze z inwestycji publicznych.

      KOLEJ METROPOLITALNA? I DON'T THINK SO...

      Będzie to samo gówno, co do tej pory.
      Walkę z głupotą i prostactwem trzeba zacząć od samej góry, bo tam się znajdują korzenie całego chorego organizmu.

      Nie wstyd wam, że kilka milionów ludzi co dzień wytykam was palcami? Myślicie, że jak otaczacie się klakierami, to wszystko jest OK? Żyjecie w ułudzie, stwarzacie pozory, kradniecie bezkarnie...

      NIGDY W ŻYCIU NIE WYKORZYSTACIE POZYTYWNIE PIENIĘDZY PUBLICZNYCH, BO TO NIE WASZA KASA!!

      NIE MACIE ŻADNYCH KOMPETENCJI DO WŁADANIA MIASTEM!!

      • 0 0

      • Walkę z głupotą i prostactwem... (2)

        szkoda że brakuje Panu(i) odwagi by podpisać się imieniem i nazwiskiem pod obraźliwym wpisem adresowanym nie wiadomo do kogo.
        od 1998 roku jestem radnym miasta Gdyni i współautorem koncepcji Kolei Metropolitalnej. natomiast nie jestem złodziejem.

        życząc zdrowia

        • 0 0

        • Współautorem koncepcji?

          Czy przeszedł pan kiedyś piechotą po trasie dawnej kolei kaszubskiej. Czy pan lub ktokolwiek ma pojęcie ile może kosztować odbudowanie czegoś takiego?

          • 0 0

        • Proszę wybaczyć ale...

          przez ostatnie 18 lat ogłoszono tyle projektów, że gdyby zostały wszystkie zrealizowane to wszystkie metropolie świata razem wzięte mogłyby się schować przy Trójmieście.

          • 0 0

      • Powiedz mi jak można ukraść dotację unijną, która przyznawana jest i również wypłacana po skrupulatnej analizie poza tym musisz być chyba warzywem aby nie dostrzec różnicy jakościowej pomiędzy obecnym a sprzed przemian ustrojowych Trójmiastem. Tylko się nagadałeś a tyle się wokół zmieniło proponuję weź się do roboty i daj przykład bo gadać to każdy potrafi lepiej bądź gorzej a Ty jak widać nawet tego nie opanowałeś

        • 0 0

      • anonim

        Jak ślicznie mówisz, ale możesz teraz powiedzieć wyraźnie co chciałeś powiedzieć. Tak właściwie to - dużo słów i nic konkretnego. Może i masz racje tylko nie umiesz jej wypowiedzieć. Popraw się a ja równie logicznie i rzeczowo zapytam; Gdzie byli rodzice jak cie uczyli mówić, no gdzie?

        • 0 0

      • A ja się pytam:

        gdzie byli rodzice?

        • 0 0

  • .....a za kilka lat....zdemontujemy

    Szanowny Panie Doktorze, niech Pan przypomni sobie kampanię reklamową moich ulubieńców, czyli miłościwie panującego Pawełka i jego wiernego kompana Antosia. Panowie Ci, namawiali mieszkańców Gdańska na pozostawienie swoich samochodów w domu i korzystanie z transportu miejskiego, czyli tramwajów, autobusów oraz SKM-ki. Jaki efekt? Sam pan widzi zapewne jeżdżąc samochodem, a nie tymi środkami transportu. Chciałbym zobaczyć chociaż raz któregoś z włodarzy miasta w tramwaju o godz 15 lub o tej samej porze w SKM-ce. Od dwóch - trzech lat widzę Antosia w kabrioleciku francuskiej marki jak mknie niczym Playboy, przez nasze kochane miasto, nie myśląc nawet o innym środku transportu. Tak więc ładnie opisane przez Pana analizy ekonomiczne maja się nijak do rzeczywistości. Polak po latach komuny i właśnie jazdy tymi wyżej wymienionymi środkami ma ich serdecznie dość. Poczuł się "Europejczykiem". Teraz Polaka " stać" na grata za 5 tysiączków i chociaż miałby umrzeć w autku , będzie nim jeździł nawet do kiosku na drugą stronę ulicy. Jeżeli mieszkańcy Osowy, mają w linii prostej kilka kilometrów do Oliwy przez las autkiem, to daję Panu głowę, że nie wybiorą SKM-ki i drogi okrężnej przez Gdańsk, bądź Gdynię, tylko ten swój pojazd i ukochane koreczki na Spacerowej. Kilka dni temu wróciłem z Kairu, Tam przez ogromną część miasta biegnie gigantyczna estakada, która rozładowuje biegnący pod nią miejski ruch. Również podobnych wiele rozwiązań jest w Ameryce , nie wspomnę już o Azji. Tak więc potrzebna jest zmiana myślenia o rozbudowie dróg, a nie karmienie ludzi historią ( dawna kaszubska kolej - kiedy nie było tylu samochodów ) Włodarze kurczowo powtarzają jak mantrę , że to układ ulic i położenie trójmiasta wymusza takie rozwiązania. Niestety w wielu krajach mają innych urzędników, którzy jak widzą, że się nie da to myślą jak zrobić, żeby dało się i mieszkańcom żyło sie lepiej. Ciągle powtarzam, że do głosu powinno dopuścić się studentów architektury, plastyków,którzy mają zupełnie inne spojrzenie na otaczającą rzeczywistość, a nie słuchać "starego, doświadczonego betonu" Ambicje i gigantomania Pawełka przerosły jego normalne spojrzenie na otaczającą rzeczywistość. Niech dokończą najpierw to co rozpoczęli. Chwała za ścieżki rowerowe - to jedyny plus tej kadencyjności - zresztą zapoczątkowany za Jamroża ( to trzeba dodać ) Pozdrawiam Pana Doktora serdeczn

    • 0 0

  • do sceptyków (5)

    ludzie pomyslcie chwilę, Niemcom opłaciło się zbudować tę kolej około 100 lat temu, a teraz się nie opłaci przy obecnej gęstości zaludnienia??? wystarczy tylko mądrze rozlokować przystanki i wykonać dojścia do nich (bardzo ważna rzecz!) więc jeśli po prostu jesteście na nie bo nie lubicie PO to dajcie sobie spokój, partyjność nie ma tu znaczenia a każdy to rządzi lub by rządził powinien taki projekt zrealizować

    • 0 0

    • 100 lat temu nie było aut (3)

      dziś SKM jeździ w porywach co 6 min. A po kiego jechać z lotniska do Gdańska. Może 5% ludzi pojedzie. Dziś mają autobus i jest pusty.

      • 0 0

      • a 69 lat temu niemcom opłacało się rozpętać wojnę ;)

        • 0 0

      • ale tu nie chodzi o lotnisko (1)

        lotnisko jest niejako 'przy okazji'. Odkorkowujesz cały górny taras i odciążasz Spacerową, Słowackiego, Kartuską..

        • 0 0

        • I inne drogi w mieście. Auta, które zjadą Spacerową, Słowackiego, Kartuską nie znikają na ich końcu ale jadą dalej.

          • 0 0

    • Akurat gęstość zaludnienia i liczba mieszkańców ma obecnie taki poziom jak przed wojną.

      • 0 0

  • Genialna sprawa dla calego Regionu i nas mieszkancow. Olbrzymi impuls rozwoju wygoda i ekologia. Teraz nalezy cierpliwie

    pracowac by za 3 lata cieszyc sie owocem tej rewelacyjnej wizji. Pozdrawiam

    • 0 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • to jest rewolucja

    • 0 0

  • pieniadze wydane na marne.. (13)

    ...niepotrzebna inwestycja.. nie poprawi komunikacji wewnątrz Trójmiasta...znów kręcenie lodów..

    • 0 0

    • (5)

      Najlepsza inwestycja w powojennej historii Trójmiasta. Same zalety. Powinno się jednak wziąć pod uwagę ilość potencjalnych pasażerów. Mieszkam na górnym tarasie i wiem, że będzie cieszyła się ogromnym powodzeniem. Do tego kaszuby, Żukowo, Kartuzy no i trochę lotnisko. Mam nadzije,że projektanci wezmą to pod uwagę.

      • 0 0

      • wzięliśmy już pod uwagę (2)

        dziękuję za merytoryczne uwagi.
        Kolej Metropolitalna poza miastami, które wymieniono stwarza szanse na odtworzenie kolejowych połączeń pasażerskich do Bytowa.

        KM będzie kręgosłupem transportowym Kaszub, do których dowiązywane będą inne odcinki linii kolejowych.

        pozdrawiam

        • 0 0

        • Ja wierze w KM :-) I GRATULUJE ;-)

          Niech SKM kursuje czesto i w wielu miejscach :-) To bedzie nasze "metro" :-)

          • 0 0

        • Jeżeli kolej powstanie proponuję puszczenie kilku składów pociągu po pętli tzn aby przykładowo ludzie z osowej mogli dojechać do np sopotu itp z pewnością jeżeli będzie to jasno oznakowane na rozkładzie ograniczy również skalę przesiadek

          • 0 0

      • racja

        zobaczę co da się zrobić !

        • 0 0

      • A w przyszłości również wielu przyszłych mieszkańców, którzy osiedlą się na terenach w pobliżu linii i zasilili by korki jeżdżąc samochodami. Teraz jest szansa, że część z nich "przeskoczy" na szyny.

        • 0 0

    • (1)

      no pewnie. To, że z Gdańska na Osowę pojadę 30 minut a nie godzinę, że w końcu będę mógł dostać sie na kaszuby z rowerem - nieważne: ważne, że jaśnie hrabia stwierdza, że linia niepotrzebna

      • 0 0

      • wcale nie na marne!

        A ja zgadzam się z Ax-em, bo osobiście, choć jestem osiedleńcem, jak i moja żona, to chętnie skorzystamy z możliwości jakie stworzy planowana inwestycja i pojeździmy sobie z naszym dzieckiem, już tu urodzonym, pokażemy mu jego małą ojczyznę, a kolej to będzie uroczy dodatek, choć przyznaję, że i praktyczny w obecnej dobie zakorkowanych wiecznie głównych arterii komunikacyjnych miasta i braku szans na poprawienie tej sytuacji w najbliższym czasie.

        • 0 0

    • Masz rację (2)

      Oczywiscie że nie poprawi to jakosci w transporcie miejskim - to inwestycja wciskana na siłe i Ty o tym dobrze wiesz :)

      Zastanawia mnie dlaczego w tych opracowaniach wciska sie na siłe chętnych mieszkańców Piecek-Migowa (Moreny) - celowo podaja że 25 000 ile osób będzie schodziło lub wchodziło Potokową na ten smieszny przystanek TKM.
      Spólka która ma zarzadzać przygotowaniem i realizacja TKM ma zgarnąc 9 mln. i teraz juz wszystko wiadomo po co ten cyrk :/

      • 0 0

      • Dobra inwestycja,miedzyinnymi dlatego ze zmniejszy sie troche cwaniactwa typu taksowkarz ktory z lotniska i do bierze powdwojna

        stawke

        • 0 0

      • nie zdecydowano jeszcze o podmiocie zarządzającym

        nie zdecydowano jeszcze o podmiocie zarządzającym linią bądź jej częscią. poza tym potok 25 tys. nie bedzie zalezal od 1-go przystanku

        • 0 0

    • A może (1)

      A może jak część ludzi jeżdżących Spacerową, Słowackiego, i Wielkopolską samochodami wsiądzie w pociąg to jednak rozmiar korków na tych ulicach się zmniejszy? Zwłaszcza dla Gdańska i jego żenującego połączenia do obwodnicy ma to znaczenie.

      • 0 0

      • Ulga będzie nie tylko na ww ulicach, ale także w innych częściach miasta, np. Grunwaldzka. Bo jak już przecisną się przez korek to potem też gdzieś jadą. Pamiętajmy również, że zmniejszenie ilości aut nawet o 5-10 % może spowodować zmniejszenie korków o ponad 50% lub całkowicie.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane