• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • bezsens (2)

    Nasz rząd pod osłoną wirusa przepycha kretyńskie przepisy a urzędnicy w Gd pod osłoną wirusa dezorganizują ruch we własnym mieście....to całe gadanie o 2 m, dystansach itd to zwykła ściemna, zasłona dymna itd. Za kilka miesięcy nie będzie żadnych 2 m itd, juz teraz widac co się dzieje w mieście...a my zostaniemy z jeszcze bardziej zapchanym miastem. Nie mam nic przeciw ścieżkom, chodnikom itd; sam korzystam ale trzeba zachowac umiar a nie przeginać w drugą stronę i włazić w d...rozmaitym ekologom itd. Ciekawe kto odpowie za opóżnienie przejazdu karetki, straży poż itd na zwężonym odcinku ???? przecież nie geniusz urzędnik. A co będzie w razie awarii auta/kolizji na tym odcinku ???Ta 2/3 pasmowa droga to kręgosłup miasta, nie można w nim grzebać bez konsekwencji
    Kolejna genialna sprawa to likwidacja przycisków....pan urzędnik mówi że pieszy nie może domagać się przejścia.... Ależ tak, panie urzedniku, ma się domagać ponieważ na ulicy to ja mam pierwszeństwo a nie on; analogicznie jak chcę przejachac przez chodnik np do garażu to ja grzecznie czekam aż przejdzie pieszy bo on ma wtedy pierwszeństwo. To takie proste....
    Planowane wprowadzenie obowiązku przepuszczenia pieszego na przejściu.....proszę popatrzeć np. na pasy przy hotelu Rezydent w Sopocie i w ciągu Dworzec PKP--Madison w Gd.....ciągły strumień ludzi; taki przepis skończy sie tym że piesi bedą wchodzić bez patrzenia bo mają pierwszeństwo (oczywiście połowa z nosem w telefonie) a auta będą stały bo inaczej będzie wymuszenie, krzyki, mandaty itd.
    Państwo urzędnicy teraz uważają że auta są złe bo taki jest trend, moda itd...i włażą w d*pkę wszelkim ekologom, ruchom miejskim itd. Widac takie czasy....ale po kasę np. z parkowania to już chętnie.

    • 7 3

    • MT ty żyjesz :) (1)

      I jak zawsze gardzisz pieszymi i rowerzystami.

      Niestety nie mam dla ciebie dobrych wiadomości przyszły zmiany i koniec samowolki samochodziarzy.

      • 1 1

      • wiesz co sie dzieje kiedy mniejszosc przegina?

        większosc sie w koncu denerwuje i nastepuje odepchniecie w 2 stronę

        • 0 2

  • rewolucja

    no to będą rewolucyjne szkody. kto przestrzega owe 20 km/godz ?obserwuję ul.Subisława przy nr 23 są dwa ciągi drogi oznaczonej jako strefy zamieszkania a bywają tacy co pędzą tędy wielokroć szybciej a na głównej jest 30 i tego nawet autobusy nie przestrzegają po co więc stwarzać możliwości łamania przepisów stawiając nowe znaki ograniczające. a ruch pod prąd to nienaturalne i nie powinno się tego naśladować i czynić.

    • 3 1

  • Podatki

    Mojego podatku już nie dostaną. Sorry takie mamy czasy!

    • 3 3

  • (44)

    no chyba całkiem już kogoś.....

    • 725 184

    • Tragedia i uleganie lobby rowerzystów którzy są wiecznie niezadowloneni (3)

      • 23 4

      • Najwięcej kwiku zawsze jest ze strony zmotoryzowanych. (2)

        Wystarczy zeknąć na dowolny raport z Trójmiasta...

        • 3 16

        • (1)

          A wiesz dlaczego? Bo jest ich więcej niż ped**arzy, którzy zawsze mają postawę roszczeniową:(

          • 4 1

          • A co to kogo obchodzi

            Much jest jeszcze więcej i się pod nich miasta nie buduje.

            • 0 2

    • Ciebie na pewno tak.

      • 0 0

    • Brak spalin może zabić masz rację (1)

      Tak jak narkomanowi zabrać narkotyki.Codziennie przed wyjazdem autem zamiast fajek wdycham spaliny z mojego 20letniego passataa 5min i jest ok.A oni chcą żebym pieszo i rowerem jechał wariaci czy co?

      • 11 14

      • jak zrobią porządną komunikację to przyklasnę tym pomysłom

        natomiast teraz w dobie wirusa ograniczać jeszcze mobilność ludzi i zmuszać ich do jazdy komunikacją miejską to totalna głupota. To wręcz i**otyzm. Powinny być wszystkie chodniki udostępnione jako parking, z zachowaniem 1,5 metra przejścia dla pieszych. Po covidzie oczywiście do odwołania.

        • 4 2

    • no chyba całkiem już kogoś.....

      Chyba za mało do kasy idzie za obecne parkingi. Trzeba stawiać nowe.

      • 0 4

    • Brawo, brawo... (16)

      ...bardzo dobra decyzja.Dosyć dominacji i lobbingu kierowców...Miasto jest dla ludzi a nie dla samochodów.Chcesz , z uporem maniaka korzystać z samochodu, to wiedz , że to bedzie coraz trudniejsze, ale nie tylko u nas.Na szczęście dla władz miasta przykładem sa europejskie stolice a nie np rosyjskie miasta !

      • 40 90

      • wynoś się na wieś. Do krów.

        • 3 2

      • (9)

        nie wiem co ty pijesz, ale nie ma problemu z poruszaniem sie po Mediolanie, Paryzu czy Monachium (za wyjątkiem korków - ale to są kilkanaście razy bogatsze GDP i bardziej ludne miasta)

        • 38 21

        • wode mineralna, herbatę zielona, owocowa... (8)

          ...centra miast europejskich "zamykaja sie na" transport indywidualny a zwłaszcza na...jeden facet w samochodzie dla którego ten jest przedłuzeniem falusa".Nie wiem, kiedy w/w miastach byłeś, ale mniemam ,że dośc dawno, a moze tylko "palcem po mapie" proponuje wycieczkę, gdy bedzie to mozliwe, do nich.

          • 24 30

          • (7)

            Ja byłem we wspomnianym Mediolanie w zeszłym roku i wiem jak bardzo bredzisz ;-) A po wzmiance o kierowcy bez pasażerów i przedłużaniu fallusa widać jak bardzo płytko myślisz. Heh głodnemu chleb na myśli :-)

            • 38 12

            • (6)

              Kierowcy blachosmrodów mają ból d u * y :)
              Nie popłaczcie się leniuszki...
              Nowe przejścia naziemne i te zmiany pokazują że możecie tylko poszczekać.
              Macie przes*ane.

              • 12 46

              • On (4)

                Dlaczego ped**arze jeżdżą ul. Spacerową mając w lesie ścieżkę rowerową?

                • 28 7

              • Dlaczego jeździsz po mieście mając obwodnicę? (2)

                • 7 26

              • (1)

                A to obwodowa jest równoległa do Spacerowej i ścieżki w lesie?

                • 10 3

              • Jest równoległa do głównego ciągu komunikacyjnego Trójmiasta

                A jednak nikt Ciebie na nią siłą nie deleguje i nie zakazuje jeździć po dolnym tarasie. Czemu rościsz sobie prawo do wyrzucania innych uprawnionych użytkowników z drogi?

                • 6 3

              • W lesie nie ma ścieżki rowerowej

                Kiedyś miała być ale m Gdańsk nie potrafi wybudować,można by zrobić na spacerowej trzy pasy z sygnalizacja taj jak w Gdyni na Witaminie ale to przekracza możliwości intelektualne tzw włodarzy Gdańska (rano dwa pasy w dół jeden dla autobusów
                a po południu odwrotnie

                • 6 4

              • hehe

                na czas pandemii przesiadłem się do auta i jakoś nie szybko zamierzam wracac do roweru i zbior komu. Także powodzenia :D

                • 34 8

      • Gdańsk jest nadal niemiecki... (3)

        Widać i czuć po tej polityce.

        • 18 25

        • A to ciekawe! (1)

          Ludzie zza Buga to Niemcy?

          • 4 4

          • Może ty jesteś zza Buga... Tu głównie potomkowie repatriantów z Wilna.

            • 4 3

        • napisz w jakich latach był niemiecki?

          • 2 2

      • to wiedz , że to bedzie coraz trudniejsze

        No właśnie o tym napisali. A może zamknąć pilotażowo grunwaldzką i zobaczyć jaki będzie ruch samochodowy?

        • 16 1

    • (1)

      Ktoś ma z głową coś nie do końca. Udupiają kierowców bo pieszy/rowerzysta lepszy a dla jego komfortu likwidują zieleń i betonują miasto. Potem płacz, że powodzie bo wszystko zamiast w glebę to betonem do centrum. Ostatnio coś słyszałam o genialnym pomyśle koryta do deszczówki do Wisły. Trąbi się o suszy i o gromadzeniu wody a włodarze Gdańska wiedzą lepiej. Deweloperom pozwolenia na prawo i na lewo rozdają a infrastruktury zrobić nie chcą. Kolejne duże osiedle na południu budowane a Nowa Świętokrzyska w planach na później.

      • 14 6

      • Jak na razie to kierowca jest zawsze lepszy

        A rowerzysta ma przeskakiwać slalomem z jednej strony ulicy na drugą, podczas gdy pieszym notorycznie zwęża się chodniki dla komfortu kierowców.

        • 4 10

    • Nie kogoś

      Nie kogoś, tylko Dulkiewicz !

      • 11 3

    • (3)

      Efekt uboczny COVID 19, wadliwe działanie mózgu.

      • 114 19

      • (1)

        A Grzelak będzie miał niebieski kogut na aucie i pierwszeństwo?

        • 26 4

        • gorzelak?

          • 10 3

      • Dobry komentarz do sondaży wyborczych teraz.

        • 31 8

    • Jak ja lubię czytać o problemach kierowców

      • 7 8

    • Wyobrażam sobie (1)

      Jazdę autobusem przez grunwaldzką

      • 13 3

      • Tzn. twoja wyobraźnia kreuje problem od dawna rozwiązany przez SKM, a na odcinku objętym zmianami także tramwaje? ;)

        • 6 10

    • Dziękuję ale mamy już dość waszych chorych rewolucji

      • 20 7

    • bardzo dobrze blachosmrody to nie najważniejsza rzecz na świecie (3)

      zrobić jeszcze zakazy ruchu do centrów wszystkich miast (za wyjątkiem mieszkańców) i będzie porządek

      • 48 101

      • Ja proponuję zakaz dla wszystkich tylko nie dla mnie.

        Taką mam koncepcję

        • 32 3

      • (1)

        mieszkańcy też zakaz, niech dyla z buta a co. I im jeszcze śmietnik zrobić tak z 1,5 km od domu niech trochę pochodzi. Zakaz wjazdu śmieciarek i autobusów do centrum miasta.

        • 63 16

        • To nigdy nie miał być parking dla mieszkańców

          A skoro przez nich nie można zaparkować pod pocztą, to niech teraz dymają.

          • 19 5

    • Oczadzieli

      • 20 8

    • (1)

      A Urzędas służbowym autem cyk do pracy i parkowanie gratis w Forum.. Na początku było źle słowo.. Co oni mają w baniach

      • 44 10

      • Jak ja jadę do urzędu też cyk i darmowa godzina w Forum

        W sumie to całkiem dobre rozwiązanie jest.

        • 17 1

    • Nie maja pieniędzy na prawdziwe zmiany...

      ...to takie głupoty wymyślają, żeby się wykazać.

      • 94 19

  • no oczywiście ludziom trzeba wmówić ... (4)

    .., że to co dla nich jest kiepskim rozwiązaniem, de fakto takim nie jest, że jet wspaniałym pomysłem, ekologicznym i w ogóle świetnie organizującym im życie . Dlatego Grunwaldzka zamiast trzech, a nawet w przyszłości czterech pasów, będzie miała dwa pasy do jazdy w jednym kierunku, tylko dlatego, by rowerzyści i piesi mogli mijając się na chodnikach zachować odstęp dwóch metrów od siebie. Wszyscy wiem, że to wiarygodna bzdura jest . Oczywiście wszyscy wiemy, że w ten sposób przejazd przez Wrzeszcz główną ulicą miasta będzie nie tylko czasowym koszmarem, ale także wzrośnie zagrożenie drogowe w każdy aspekcie tego tematu . Chyba nie tego oczekują od władz miasta mieszkańcy . No chyba, że interes władzy i grupki osób orbitujących w około niej i tak samo zainteresowanych jest inny, od interesu mieszkańców . Co zresztą nie jest niczym nowym. Wiemy o tym, że choć czegoś nie ma, to ta interesowna prywata nadal ma swój ciąg dalszy, ona działa dalej. Ten pomysł tak bardzo wpisuje się nowy plan zagospodarowania "wysepki" wrzeszczańskiej, że aż się ciśnie na usta pytanie : kto i ile na tym, zarobi, kosztem oczywiście kultury życia mieszkańców. Bo jak nie wiadomo o co chodzi, to wiadomo na pewno chodzi o pieniądze, gdy widzi się tak na siłę forsowany temat, wbrew mieszkańcom. I tu nie ma tłumaczenia, że w okresie epidemii ludzie mają ochotę jeździć na rowerach, zamiast poruszać się komunikacją miejską, bo taki stan rzeczy jest tylko stanem czasowy. Epidemia minie i wszyscy wrócą do normalności, tylko problem w tym, że zamiast półgodziny, będą jechać do domów godzinę, a nawet półtorej. Noo!...ale za to na wolnym rynku wyląduje następny lokal do wynajęcia, kupiony za preferencyjny kredyt od zaprzyjaźnionego banku . Aż się nie dobrze człowiekowi robi w jelitach, gdy pomyślę, że traktuje się w tym mieście mieszkańców jak barany na łące, które można bezkarnie strzyc, kiedy tylko się chce i jak się da, na różne sposoby . To jest moja opinia, tak to czuje i odbieram .

    • 11 5

    • tylko współczuć (3)

      na razie to dużo napisałeś. Przemyśl to jeszcze raz i napisz 10 razy krócej. Przypuszczalnie zmienisz zdanie.

      • 1 3

      • Fakt (1)

        Na jego miejscu napisałbym to samo dużo mniej łagodnie.

        • 2 0

        • no i widzisz !!!

          ..człowiek się stara, pisze jak dla baranów , a i tak potem spotyka się z jakimś nierozumieniem, z jakimiś pretensjami o tym , że za trudne , że za długo , że można było inaczej.., ech... szkoda słów nawet .

          • 2 0

      • rozumie , że masz problem z ...

        ... z czytaniem ze zrozumieniem, na raz więcej, niż trzy zdania złożone. Czyli te współczucie raczej tobie przysługuje !. Więc teraz zrób sobie małą przerwę na przemyślenia i od akapitu zacznij czytać dalej . Streszczę mój tekst do twojego poziomu . .....(kropeczki to czas dla ciebie na myślenie , byś wiedział kiedy zacząć myśleć o tym, co przeczytałeś właśnie :) .........................................................................................................................................
        A mianowicie : ...nikt nie rozumie intencji autorów pomysłu zwężenia Grunwaldzkiej do dwóch pasów jezdni . Większość mądrych ludzi uważa ten pomysł za zwyczajnie głupi , pozbawiony wyobraźni i prospołecznych wizji potrzeb mieszkańców miasta.
        ....................................................................................................................................................
        W związku z tym jest takie polskie powiedzenie , które do tej sytuacji pasuje , i które można by tu zacytować :... jak nie wiadomo o co chodzi, to pewne jest , że chodzi o pieniądze. I ono się sprawdza w życiu zawsze w stu procentach.
        .......................................................................................................................................................
        Jeżeli byłoby inaczej , to nie byłoby ze strony autorów tego głupawego ściemniania tej sprawy niedorzecznymi argumentami , iż jest to dla dobra mieszkańców . Śmieszne to, bo mieszkańcy jakoś ten pomysł widzą inaczej . Co tylko dowodzi temu , że to nie mieszkańcy się mylą, a sprawa ma drugie dno . Pytanie zadałem jakie ?!.
        ......................................................................................................................................................
        Dałeś radę to przyswoić w tej formie ?!... , czy nadal cię to przerasta ?.

        • 1 1

  • Nareszcie! (2)

    Nareszcie krok w stronę normalności.Miasto dla ludzi, a nie dla samochodów! Brawo Gdańsk!

    • 7 10

    • A w tych samochodach co zwierzęta ??? chyba tacy sami ludzie jak ci co na nogach ! (1)

      Tym co samochodami nic się już nie należy jakim prawem chcesz zawłaszczyć miasto tylko dla pieszych ? ten w samochodzie ma takie same prawa ja ten na butach !

      • 5 2

      • Większość to bydło które nie liczy się z innymi.

        • 1 4

  • Czy ZDIZ zawsze musi godzić się na i**otyzmy wymyślane przez tzw działaczy rad dzielnic (2)

    I przyjmować nawet najgłupsze pomysły

    • 7 3

    • (1)

      Może dlatego, że w dzielnicach są mieszkańcy, a inni to tylko przejezdni?

      • 2 1

      • Dokładnie

        Rady Dzielnic postępują tak jak chcę mieszkańcy, a nie wieśniaki co muszą szybko dojechać do centrum na zakupy.

        • 1 1

  • Powinni jeszcze podnieść opłaty za parkowanie minimum do takiego poziomu jak podniosła Gdynia (1)

    • 3 4

    • Zgadzam się

      W Wrzeszczu minimum 10 zł za godzinę.

      A opłata za brak biletu 1000 zł

      • 2 1

  • Na Policje trzeba zgłosic ten magistrat szybko....szok co .....

    • 2 4

  • Bóg ich opuścił! (10)

    Czekam aż ktoś wjedzie w zaparkowane na ulicy auta

    • 259 82

    • ale jest proste rozwiaqzanie dld buraków w blachosmrodach zlikwidowac te parkingi. (2)

      A najlepiej wprowadzić opłatę za wjazd do miasta dla takich szrotów to sami zrezygnują

      • 6 7

      • Biedny,zajadły ped**arzu...

        Upuść sobie może żółci z wątroby,bo się nią zadławisz ;)

        • 2 1

      • Widać że kwarantanna

        Gimbaza się potwornie nudzi.

        • 6 5

    • WTF?

      A Bóg istnieje?

      • 1 0

    • W Niemczech nie wolno parkować na chodniku (1)

      Wszystkie auta stoją jeden za drugim na ulicach i jakoś nikt w nie nie wjeżdża , nikt nie ustawia barier , zasieków które zapobiegałyby wyjazdowi aut na chodnik tylko stoją znaki , jeśli ktoś źle zaparkuje dostaje mandat ( w niektórych miastach auto jest odholowywanie) , straż miejska chodzi parami na pieszo co godzinę i sprawdza . Odholowanie auta to w zależności od miasta koszt 180-300 Euro w zależności od miasta , biorąc pod uwagę ze najniższa płaca to 1100 to dużo . W Niemczech również od lat są zwężanie ulice i ruch jest uspokajany , było również wiele protestów bo szerokie 4 pasmowe ulice zwężono do dwóch pasów zmuszając auta i Tramwaj do korzystanie z jednego pasa ,ale na nic się zdały , teraz wszyscy zauważyli że uspokojony ruch odbywa się płynnie i jest mniej wypadków . Jedno co różni PL i D to fakt iż w D jest kontrola ruchu , jest masa fotoradarów na skrzyżowaniach które robią zdjęcie na czerwonym świetle ( zakaz prowadzenia na 1 miesiąc i 200) i dużo mobilnych na szybkość, jeśli ktoś przekroczy dozwolona szybkość o 21 km/h musi oddać prawo jazdy na miesiąc i 140 m.in dlatego ludzie są bardziej zdyscyplinowani , jeśli ktoś jedzie 100 km/h na godzinę przez miasto gdzie jest dozwolone 50 Km/h zabierają prawo jazdy i aby je odzyskać trzeba iść na tzw. Test i**otów , który składa się m.in z rozmowy z psychologiem .

      • 21 2

      • u nad dalej wahają sie czy zabieranie prawka

        bandytom drogowym (poza terenem zabudowania o 50kmh) to nie jest zbyt surowa kara. To pokazuje jak zacofani jestesmy

        • 13 6

    • to sie wprowadzi strefe 30, potem progi dodatkowe swiatla

      az sie nauczą jezdzic.

      • 8 5

    • ciebie trollu opuścił już dawno

      • 5 6

    • niech sie naucza

      jeździć...a poza tym bedzie fajnie jak mu przywali ! :-))))

      • 12 7

    • Śmiesznie będzie

      Jak kierowca będzie próbował wyjść lub wejść do samochodu.
      Powodzenia hehe

      • 24 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane