• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • Pełowskie samorzady to ....i kamieni kupa

    • 7 0

  • oPcisłogacie w natarciu

    • 1 1

  • Na Policje trzeba zgłosic ten magistrat szybko....szok co .....

    • 2 4

  • Kierowcy sobie na to pracowali. Dobrze im tak (1)

    Po dobroci nie chcą się dzielić przestrzenią to trzeba im to inaczej wbić do głowy.

    • 4 9

    • skonczy sie madmaxem

      • 0 3

  • Powinni jeszcze podnieść opłaty za parkowanie minimum do takiego poziomu jak podniosła Gdynia (1)

    • 3 4

    • Zgadzam się

      W Wrzeszczu minimum 10 zł za godzinę.

      A opłata za brak biletu 1000 zł

      • 2 1

  • bezsens (2)

    Nasz rząd pod osłoną wirusa przepycha kretyńskie przepisy a urzędnicy w Gd pod osłoną wirusa dezorganizują ruch we własnym mieście....to całe gadanie o 2 m, dystansach itd to zwykła ściemna, zasłona dymna itd. Za kilka miesięcy nie będzie żadnych 2 m itd, juz teraz widac co się dzieje w mieście...a my zostaniemy z jeszcze bardziej zapchanym miastem. Nie mam nic przeciw ścieżkom, chodnikom itd; sam korzystam ale trzeba zachowac umiar a nie przeginać w drugą stronę i włazić w d...rozmaitym ekologom itd. Ciekawe kto odpowie za opóżnienie przejazdu karetki, straży poż itd na zwężonym odcinku ???? przecież nie geniusz urzędnik. A co będzie w razie awarii auta/kolizji na tym odcinku ???Ta 2/3 pasmowa droga to kręgosłup miasta, nie można w nim grzebać bez konsekwencji
    Kolejna genialna sprawa to likwidacja przycisków....pan urzędnik mówi że pieszy nie może domagać się przejścia.... Ależ tak, panie urzedniku, ma się domagać ponieważ na ulicy to ja mam pierwszeństwo a nie on; analogicznie jak chcę przejachac przez chodnik np do garażu to ja grzecznie czekam aż przejdzie pieszy bo on ma wtedy pierwszeństwo. To takie proste....
    Planowane wprowadzenie obowiązku przepuszczenia pieszego na przejściu.....proszę popatrzeć np. na pasy przy hotelu Rezydent w Sopocie i w ciągu Dworzec PKP--Madison w Gd.....ciągły strumień ludzi; taki przepis skończy sie tym że piesi bedą wchodzić bez patrzenia bo mają pierwszeństwo (oczywiście połowa z nosem w telefonie) a auta będą stały bo inaczej będzie wymuszenie, krzyki, mandaty itd.
    Państwo urzędnicy teraz uważają że auta są złe bo taki jest trend, moda itd...i włażą w d*pkę wszelkim ekologom, ruchom miejskim itd. Widac takie czasy....ale po kasę np. z parkowania to już chętnie.

    • 7 3

    • MT ty żyjesz :) (1)

      I jak zawsze gardzisz pieszymi i rowerzystami.

      Niestety nie mam dla ciebie dobrych wiadomości przyszły zmiany i koniec samowolki samochodziarzy.

      • 1 1

      • wiesz co sie dzieje kiedy mniejszosc przegina?

        większosc sie w koncu denerwuje i nastepuje odepchniecie w 2 stronę

        • 0 2

  • Podatki

    Mojego podatku już nie dostaną. Sorry takie mamy czasy!

    • 3 3

  • rewolucja

    no to będą rewolucyjne szkody. kto przestrzega owe 20 km/godz ?obserwuję ul.Subisława przy nr 23 są dwa ciągi drogi oznaczonej jako strefy zamieszkania a bywają tacy co pędzą tędy wielokroć szybciej a na głównej jest 30 i tego nawet autobusy nie przestrzegają po co więc stwarzać możliwości łamania przepisów stawiając nowe znaki ograniczające. a ruch pod prąd to nienaturalne i nie powinno się tego naśladować i czynić.

    • 3 1

  • Brawo pięknie zapiekło

    • 0 1

  • Dzieje się

    Tak trzymać Gdańsk! W Gdyni po staremu

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane